Anbefal mig en MIL kikkert i 30mm

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Anbefal mig en MIL kikkert i 30mm

Indlæg af Sila0079 » 15. jan 2021, 19:53

Jeg har købt en Mauser 1996 rettrækker i 6,5x55, som skal spytte med tunge, hurtige blyfri, på alt til og med klasse 1, på alskins jagt, hvis jeg kan udvikle en ladning der tillader det. (Om nødvendigt, må den laves til AI)
Skal derfor have fundet et passende kikkertsigte, og søger inspiration/tilbud.

0. Skal helst have 30mm rør (bedste kompromis imellem lys og vægt, tænker jeg).
1. Skal være velegnet til at frontmontere analog nightvision clip on, såsom El Diablo.
2. Skal have sidejusterbar parallakse
3. Må meget gerne have udvendige kliktårne, men det er ikke et absolut krav. Hvis den har det SKAL den klikke i MIL.
4. Skal have et billistisk trådkors af en aller anden slags. Foretrækker mildot, men dette kan jeg godt gå på kompromis med. Skal dog være i MIL.
5. Skal have justerbart zoom med mindste zoom på max 3, og højeste zoom på minimum 10, men gerne mere.
6. Må koste i omegnen af 3-4.000.. Må gerne være brugt.
7. Skal være lysstærk. 50 eller 56mm objektiv får jeg jo nok brug for.
8. Skal have godt field of view.

Og trods det ikke er en købsannonce det her, så modtager jeg selvfølgelig gerne en PM, hvis du ligger inde med kikkerten der opfylder de 8 punkter
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

SSB70
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. aug 2011, 22:40
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Esbjerg
Been thanked: 2 times

Re: Anbefal mig en MIL kikkert i 30mm

Indlæg af SSB70 » 16. jan 2021, 20:19

Hej

Kig evt. på Vector Optic model Taurus https://www.vectoroptics.com/products/v ... FF-11.html

Jeg købte ovenstående sigtekikkert hjem sidste år fra RC-Profis i Tyskland til 300 € incl. fragt.

Steen

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Anbefal mig en MIL kikkert i 30mm

Indlæg af Sila0079 » 16. jan 2021, 22:35

Er det noget med at der er nogle lande hvor der er en bestemt minimumsforstørrelse, som man skal kunne skrue sin optik ned på, for f.eks. at måtte gå på vildsvinejagt?
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Anbefal mig en MIL kikkert i 30mm

Indlæg af Flugteren » 16. jan 2021, 23:01

Sila0079 skrev:
16. jan 2021, 22:35
Er det noget med at der er nogle lande hvor der er en bestemt minimumsforstørrelse, som man skal kunne skrue sin optik ned på, for f.eks. at måtte gå på vildsvinejagt?
Polen kræver minimum 3x (eller er det maks?). Den ideelle kikkert er jo noget 1.7-10x50 mm, hvor du har mulighed for masser af FOV, masser af lysindtag og god forstørrelse til de længere afstande.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Anbefal mig en MIL kikkert i 30mm

Indlæg af Sila0079 » 16. jan 2021, 23:48

Flugteren skrev:
16. jan 2021, 23:01
Sila0079 skrev:
16. jan 2021, 22:35
Er det noget med at der er nogle lande hvor der er en bestemt minimumsforstørrelse, som man skal kunne skrue sin optik ned på, for f.eks. at måtte gå på vildsvinejagt?
Polen kræver minimum 3x (eller er det maks?). Den ideelle kikkert er jo noget 1.7-10x50 mm, hvor du har mulighed for masser af FOV, masser af lysindtag og god forstørrelse til de længere afstande.
Præcis. Kigger på en af de Vector Optics i 2-10x50 i øjeblikket.. Den er desværre SFP, men i de tilfælde hvor jeg vil bruge hold-over, vil jeg jo alligevel skrue op på 10x forstørrelse, så lige i dette tilfælde, gør det nok rent faktisk ikke noget..
Overvejer dog også 3-15 eller 3-18.. Jeg er en hund efter zoom, men tror jeg skal forsøge at styre mig, for hvad man vinder i spænd, mister man jo et andet sted, specielt med billig optik..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Anbefal mig en MIL kikkert i 30mm

Indlæg af Styer SSG » 17. jan 2021, 00:12

Som jeg også skrev i den anden tråd, du har om kikkert, så kik lidt på Vortex.
De har mange modeller, og du kan se mange af dem i Aalborg hos http://2astro.dk/

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Anbefal mig en MIL kikkert i 30mm

Indlæg af T-REX » 17. jan 2021, 07:17

Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar