Anmeldelse af (pandelampe) Zebralight H600Fc Mk IV 18650 XHP50.2 Floody 4000K High CRI

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Anmeldelse af (pandelampe) Zebralight H600Fc Mk IV 18650 XHP50.2 Floody 4000K High CRI

Indlæg af Raptor357 » 27. okt 2020, 19:29

h600f iii with headband.jpg
h600f iii with headband.jpg (73.2 KiB) Vist 1419 gange
Vægt 142g inklusiv alt (Kee power 2900mAh beskyttet batteri)

(Petzl ACTIK 92g inklusiv duracell batterier)

En fantastisk lille og kraftig pandelampe, den kan levere op til ca 1500 lumen, det er så meget at det praktisk taget er ubrugeligt hvis man ikke er ved at foretage en eftersøgning.

Den ellers på papiret ganske avancerede måde man kan skifte mellem modes og lysstyrker på er hurtigt intuitiv og måden man programmerer lysstyrkerne på er ganske fin. Laveste programmerbare lysstyrke er for svag til at jeg kan læse en bog med den, den er med andre ord latterligt lav. Der er ingen fornemmelse af at lys styrken styres med PWM, så den blinker ikke, noget jeg er meget følsom over for, så følsom at videnskaben er uenig i at jeg kan fornemme ting blinke og mange bilers LED baglygter og blinklys pisser mig af.

Farve gengivelsen virker sublim hvilket også var grunden til anskaffelsen af denne. Farvetemperaturen er 4000K, den fås også i 5000K men jeg syntes lyset bliver for koldt. Jeg har ikke et farvekort, men et sæt praktisk taget nye farvede umbrago nøgler. Sammenligningen er Petzl ACTIC som er på ca 6000K, den mangler ikke helt så meget de lange (rødlige farver) bølger som petz’s mange andre ikke arbejds lamper.
Ved 4000K har Zebralight lygten en farvekanals fordeling på 213, 214, 214 og Petzl ACTIK ved 6000K 175, 177, 178 (RBG), det betyder blot at farvetemperaturen på ACTIK er højere end 6000K, hvilket igen betyder at den er fin at orientere sig med men det er upraktisk svært f.eks. at bedømme om man har stegt kødet rigtigt.
Farvetemperaturen på billederne er sat til daylight 6200K
IMG_2224.JPG
Petzl ACTIK
IMG_2225.JPG
Zebralight H600Fc

Batteritiden er fantastisk og et reservebatteri som man altid bør have med får man næppe brug for vedmindre man er på vandre tur i mørke. Så skal man planlægge lidt, for vil man have meget lys sutter den et batteri på 3 timer ved ca 550 lumen ifølge specs. Lygten har en regulering så den skruer ned når den bliver varm, og den bliver ganske varm. Så man vil få mere lys ud af den kontinuerligt når det er koldt og blæser.
Beampattern, der er en almindelig parabol i lygten og et frostet stykke glas som gør lyset dejligt difust, der skulle være 90° spredning på hele keglen og en 14° spot i midten, jeg har ikke målt efter, men den har en god lyskegle at arbejde i og spotten er stor nok til at man ikke bare oplyser en lille plet.
Billederne er taget med en 24mm optik og lygten er holdt ved optikken. Sammenligningen er en Petzl ACTIK.
Det er meget svært at se den difuse del af beampattern på billederne, den er svag og ubrugelig på Petzl ACTIK ikke mindst grundet de pletter der er i lysstyrken i randområdet. noget der flet ikke er på Zebralight grundet det frostede glas. hvilket gør randområdet ganske nyttigt.
Farvetemperaturen på billederne er sat til daylight 6200K
IMG_2221.JPG
Petzl ACTIK
IMG_2223.JPG
Zebralight H600Fc
Specs er tyvstjålet fra deres hjemmeside sammen med produkt billedet.
http://www.zebralight.com/H600Fc-Mk-IV- ... p_218.html#


• Cree XHP50.2 Neutral White LED
• Nominal CCT: 4000K
• Typical CRI: 93-95
• Tint deviation: 3-step
• User Selectable Levels: 3 main levels (High, Medium and Low). Each main level can be programmed to one of its two sub-levels. The second sub-level of the each main levels can be further programmed to different brightness levels.
• Light Output (runtimes)
o High: H1 1568 Lm (PID, 2.5 hrs) or H2 980 Lm (PID, 2.9 hrs)/562 Lm (PID, 3.1 hrs)/296 Lm (5.3 hrs)
o Medium: M1 143 Lm (12.5 hrs) or M2 63 Lm (27.5 hrs)/25.7 Lm (2.7 days)/9.6 Lm (7.1 days)
o Low: L1 3.3 Lm (17.5 days) or L2 1.0 Lm (2 months)/0.3 Lm (3.8 months)/0.08 Lm (5.4 months)
o Beacon Strobe Mode: 0.2Hz Beacon at Low / 0.2Hz Beacon at H1 / 4Hz Strobe at H1 / 19Hz Strobe at H1
• Operating Voltage Range: 2.7V - 6.0V
• Battery: One 18650 size (up to 69mm) 3.6-4.35V li-ion rechargeable. Batteries are not included in the package.
• Parasitic Drain: Negligible (much less than the self discharging of a battery)
• Beam Type
• Floody beam from frosted lens, with 90 degree beam spread
• Dimensions
o Head Diameter: 0.95 inch (24.2 mm)
o Length: 3.85 inch (97.8 mm)
• Weight
o 1.4 oz (39 gram)
o 3.0 oz (84.6 gram) with ZL635 battery
o 4.4 oz (124.6 gram) with ZL635 battery and headband
• Features
o PID thermal regulated outputs (three highest output levels)
o Builtin battery protections with continuously monitored temperature, current, and voltage, plus a (2.7V) low voltage cutoff
o Battery capacity indicator (LED flashes 1-4 times, 4 short clicks to start)
o Automatic stepping down from High to Medium, and from Medium to Low when battery capacity is low
o Durable electronic soft-touch switch
o Smart user interface provides fast and easy access to all brightness levels and beacon-strobes.
o Precision machined unibody casing from premium grade aluminum bar stocks
o Proprietary heat sinking design bonds the LED board directly to the unibody aluminum casing
o Durable natural hard anodized finish (Type III Class I)
o Sealed and potted LED driver circuitry
o Tempered optical grade glass
o Battery reverse polarity protection
o Waterproof to IPX8 (2 meters, 30 minutes)
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Anmeldelse af (pandelampe) Zebralight H600Fc Mk IV 18650 XHP50.2 Floody 4000K High CRI

Indlæg af Ingsorsi » 27. okt 2020, 20:41

Fed anmeldelse. Tak.
Er der nogen danske forhandlere?
Har du erfaringer med andre zebra produkter?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Anmeldelse af (pandelampe) Zebralight H600Fc Mk IV 18650 XHP50.2 Floody 4000K High CRI

Indlæg af Raptor357 » 27. okt 2020, 21:37

Jeg har ikke erfaring med andre af deres produkter. men produkterne er basalt set ens. CNC fræst og drejet ud af en solid stump alu, styringen/driveren er basalt set den samme uanset model, den er blot tilpasset den strøm den enkelte LED skal have. styringerne til Li batterierne burde have en effektivitets fordel kontra AA modellerne. spændingen gør forskellen.
Den diode de har stoppet i lygten er det man skal holde mest øje med, Nichia (staves måske sådan) var de bedste den gang jeg forskede i at benytte lysdioder til at måle på forskellige stoffer med.
man skal lægge mærke til at de skelner mellem Flood og Floody beampattern. den første mangler reflektoren er er meget Flood, den jeg har er Floody. Flood er bedst hvis man kun skal bruge den som arbejdslys, Floody har en spot og derfor noget mere rækkevide.

Forhandler, det er joken. der er en forhandler i hele EU, Nkon.nl og de køber ikke nok hjem adgangen eller ofte nok, så de er lidt eksotiske at få fingrene i den man vil have.
Ser man på prisen får man ekstremt meget for pengene.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Anmeldelse af (pandelampe) Zebralight H600Fc Mk IV 18650 XHP50.2 Floody 4000K High CRI

Indlæg af Ingsorsi » 27. okt 2020, 23:01

Hvilke batterier kan du anbefale - og skal de købes hos samme forhandler nkon.nl? Eller er der bedre/lige så gode forhandlere i DK?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Anmeldelse af (pandelampe) Zebralight H600Fc Mk IV 18650 XHP50.2 Floody 4000K High CRI

Indlæg af Raptor357 » 28. okt 2020, 09:03

Batterier nrg18650ga, mener jeg den moderne variant heder.
Sony, sanyo, panasonic og samsung er dem jeg vil anbefale.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar