Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 237
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 34 times

Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Sunscale » 27. okt 2020, 18:43

Jeg er på udkig efter en alternativ jagtradio af to grunde. 1 er, at en Icom eller lignende koster lidt mere end jeg umiddelbart er villig til at give for et produkt med begrænset anvendelse. 2 er, at jeg gerne vil have muligheden for at anvende jagtradioen som almindelig radio (eller omvendt).

Jeg har søgt og kigget meget på internettet, og er kommet frem til, at de Svenske jagtradio frekvenser er 155-156 mhz, samt 69 mhz og den Danske frekvens er 164 mhz. Det er intet problem at finde en radio der kan modtage både de Danske og Svenske jagt kanaler, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde en radio der kan både sende og modtage på hhv. 155, 156 og 164 mhz, men sådan en radio findes måske ikke ?

De radioer jeg har set på i min søgen kan som regel modtage på 136-174 mhz og sende på 144-148 mhz, og en sådan radio kan som sådan godt bruges til at kommunikere på en jagt, men det kræver jo at alle de implicerede radioer på jagten har lignende specifikationer.

Det store spørgsmål er så: Kan det lade sig gøre at finde en radio der kan fungere som "almindelig" vhf håndradio og stadig modtage og sende på de gængse jagradio frenkvenser i både Danmark og Sverige ? Hvad er jeres erfaring med alternative jagtradioer ?
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Rednex » 27. okt 2020, 19:18

Hvis det skal være billigt, så prøv at kigge efter Baofeng. De kan sende og modtage på alle de relevante frekvenser, og koster næsten gratis.

Ikke at jeg selv har erfaringer med jagtradio, men rygterne siger at de er fine.

Bemærk at området 144-146 MHz er reserveret til radioamatører, og det kræver licens at sende (man skal bestå en teknisk prøve).

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 237
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Sunscale » 27. okt 2020, 20:03

Rednex skrev:
27. okt 2020, 19:18
Hvis det skal være billigt, så prøv at kigge efter Baofeng. De kan sende og modtage på alle de relevante frekvenser, og koster næsten gratis.

Ikke at jeg selv har erfaringer med jagtradio, men rygterne siger at de er fine.

Bemærk at området 144-146 MHz er reserveret til radioamatører, og det kræver licens at sende (man skal bestå en teknisk prøve).
Er du sikker på, at de kan sende og modtage på jagtradio frekvenserne ? Det er bare fordi, at når jeg kigger på f.eks. Baofeng vhf håndradioer, så står mange af dem specificeret som at de kan modtage på 136-174 mhz, men kun sende på 144-148 mhz ?

Er der noget jeg overser eller misforstår i forhold til at kunne sende og modtage på de relevante frekvenser til jagt ?
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

MortenV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 277
Tilmeldt: 3. feb 2013, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 28 times
Been thanked: 35 times

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af MortenV » 27. okt 2020, 21:13

Biltema's "155" radio kan hvad du vil. Den er ikke ikke fra start kodet til den danske jagt kanal, men det kan man gøre via radioen.
Radioen passer tilbehør med Shinwa, som sælge hos hylte lantman. Der kan man eksempelvis købet et peltor kompatibelt kabel.

Ps. Jeg har en kraftig formodning om, at jaguargruppens nordhunt radioer, biltemas og Shinwa, i bund og grund er samme radio bare med forskelig branding

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Rednex » 27. okt 2020, 22:19

Sunscale skrev:
27. okt 2020, 20:03
Er du sikker på, at de kan sende og modtage på jagtradio frekvenserne ? Det er bare fordi, at når jeg kigger på f.eks. Baofeng vhf håndradioer, så står mange af dem specificeret som at de kan modtage på 136-174 mhz, men kun sende på 144-148 mhz ?

Er der noget jeg overser eller misforstår i forhold til at kunne sende og modtage på de relevante frekvenser til jagt ?
Jeg ved ikke hvilke du har kigget på (de laver virkelig mange forskellige), men Baofeng UV-5R skulle gerne både sende og modtage på de relevante frekvenser, og kan erhverves for 3-400 kr. herhjemme:
Frequency Range: 65-108 MHz (Only commercial FM radio reception) VHF: 136-174 MHz(Rx/Tx). UHF: 400-520 MHz(Rx/Tx)
...
The BaoFeng UV-5R is a compact hand held transceiver providing 4 watts in the frequency range of 136-174 MHz and 400-480MHz (520MHz later versions).

Farmer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 19. jan 2006, 10:56
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fredericia
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Farmer » 27. okt 2020, 22:39

The 8x68S is one of the finest hunting calibres for big game on planet earth :giggle:

Brugeravatar
Henrik2950
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 11. jun 2014, 17:18
Interesser: Alt der siger bang
Geografisk sted: Nord Sjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Henrik2950 » 28. okt 2020, 15:15

Har 5 stk baofeng UV-5R og de virker upåklageligt. Sender og modtager på alle frekvenser.
Teknisk set må man vist ikke sende med mere end 1 watt og Baofeng kan sende med en del mere, men det kan lovlydlige borgere så ændre i indstillingerne :)
De har et hav af indstillinger og funktioner, og med mindre man er radio amatør er de ikke alle lige gennemskuelige, men der er masser af dokumentation og gode råd på nettet.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 237
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Sunscale » 28. okt 2020, 16:09

Henrik2950 skrev:
28. okt 2020, 15:15
Har 5 stk baofeng UV-5R og de virker upåklageligt. Sender og modtager på alle frekvenser.
Teknisk set må man vist ikke sende med mere end 1 watt og Baofeng kan sende med en del mere, men det kan lovlydlige borgere så ændre i indstillingerne :)
De har et hav af indstillinger og funktioner, og med mindre man er radio amatør er de ikke alle lige gennemskuelige, men der er masser af dokumentation og gode råd på nettet.
Kan dine Baofeng UV-5R også sende på de kanaler der er forprogrammeret i f.eks. en Icom jagtradio ? Altså Svenske 155 og 156mhz og den Danske frekvens 164 mhz ?

Jeg er ikke i tvivl om, at to stk. Baofeng radio af samme type kan snakke med hinanden, men tvivlen opstår ved, om enhver VHF radio kan snakke med en decideret "jagtradio" ?
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Rednex » 28. okt 2020, 17:11

Både Icom og Baofeng har plads til 128 forprogrammerede kanaler, så det er bare et spørgsmål om at programmere radioen med de rigtige frekvenser. Begge radioer sender og modtager FM, så det er helt standard.

Så vidt jeg kan se, så Icom ProHunt Basic II identisk med en Icom IC-F1000S, så det er en helt almindelig FM-transceiver. Der er ikke noget hokus pokus i forhold til om den skal bruges til jagt eller ej.

Den største forskel jeg umiddelbart kunne se er, at Icom er vandtæt (IP67) og det regner jeg ikke med at Baofeng er. Så hvis du lader være med at tabe den i åen, så skal det nok gå. Og skulle du tabe den alligevel, så kan du jo købe en ny Baofeng og stadig have sparet penge i forhold til Icom :blink:

Farmer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 19. jan 2006, 10:56
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fredericia
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Farmer » 28. okt 2020, 17:17

Den Baofeng UV9R jeg har er IP67 :giggle:
IP67-klassificering betyder, at den er beskyttet mod indtrængende støv (6) og kan være nedsænket en meter i stillestående vand i 30 minutter.
Har dog ikke prøvet :oops:
The 8x68S is one of the finest hunting calibres for big game on planet earth :giggle:

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 237
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Sunscale » 28. okt 2020, 17:21

Rednex skrev:
28. okt 2020, 17:11
Både Icom og Baofeng har plads til 128 forprogrammerede kanaler, så det er bare et spørgsmål om at programmere radioen med de rigtige frekvenser. Begge radioer sender og modtager FM, så det er helt standard.

Så vidt jeg kan se, så Icom ProHunt Basic II identisk med en Icom IC-F1000S, så det er en helt almindelig FM-transceiver. Der er ikke noget hokus pokus i forhold til om den skal bruges til jagt eller ej.

Den største forskel jeg umiddelbart kunne se er, at Icom er vandtæt (IP67) og det regner jeg ikke med at Baofeng er. Så hvis du lader være med at tabe den i åen, så skal det nok gå. Og skulle du tabe den alligevel, så kan du jo købe en ny Baofeng og stadig have sparet penge i forhold til Icom :blink:
Tak for et brugbart svar :blink:

Hvis du læser specifikationerne på f.eks. Baofeng UV-5R, står der noget om TX og RX. Jeg har forstået det som at Tx er de frekvenser radioen kan sende på, og at Rx er de frekvenser radioen kan modtage. Er det helt ved siden af ?
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 908 times

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Raptor357 » 28. okt 2020, 17:44

Sunscale skrev:
28. okt 2020, 17:21
Rednex skrev:
28. okt 2020, 17:11
Både Icom og Baofeng har plads til 128 forprogrammerede kanaler, så det er bare et spørgsmål om at programmere radioen med de rigtige frekvenser. Begge radioer sender og modtager FM, så det er helt standard.

Så vidt jeg kan se, så Icom ProHunt Basic II identisk med en Icom IC-F1000S, så det er en helt almindelig FM-transceiver. Der er ikke noget hokus pokus i forhold til om den skal bruges til jagt eller ej.

Den største forskel jeg umiddelbart kunne se er, at Icom er vandtæt (IP67) og det regner jeg ikke med at Baofeng er. Så hvis du lader være med at tabe den i åen, så skal det nok gå. Og skulle du tabe den alligevel, så kan du jo købe en ny Baofeng og stadig have sparet penge i forhold til Icom :blink:
Tak for et brugbart svar :blink:

Hvis du læser specifikationerne på f.eks. Baofeng UV-5R, står der noget om TX og RX. Jeg har forstået det som at Tx er de frekvenser radioen kan sende på, og at Rx er de frekvenser radioen kan modtage. Er det helt ved siden af ?
Det er rigtigt opfattet og en UV5r kan sende med 4W til 5W hvis man vælger high, det afhænger af om det er på VHF eller UHF båndet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Jens_B
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 100
Tilmeldt: 20. jun 2009, 11:16
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 47 times
Been thanked: 10 times

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Jens_B » 28. okt 2020, 20:46

Sunscale skrev:
27. okt 2020, 18:43
Jeg er på udkig efter en alternativ jagtradio af to grunde. 1 er, at en Icom eller lignende koster lidt mere end jeg umiddelbart er villig til at give for et produkt med begrænset anvendelse. 2 er, at jeg gerne vil have muligheden for at anvende jagtradioen som almindelig radio (eller omvendt).

Jeg har søgt og kigget meget på internettet, og er kommet frem til, at de Svenske jagtradio frekvenser er 155-156 mhz, samt 69 mhz og den Danske frekvens er 164 mhz. Det er intet problem at finde en radio der kan modtage både de Danske og Svenske jagt kanaler, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde en radio der kan både sende og modtage på hhv. 155, 156 og 164 mhz, men sådan en radio findes måske ikke ?

De radioer jeg har set på i min søgen kan som regel modtage på 136-174 mhz og sende på 144-148 mhz, og en sådan radio kan som sådan godt bruges til at kommunikere på en jagt, men det kræver jo at alle de implicerede radioer på jagten har lignende specifikationer.

Det store spørgsmål er så: Kan det lade sig gøre at finde en radio der kan fungere som "almindelig" vhf håndradio og stadig modtage og sende på de gængse jagradio frenkvenser i både Danmark og Sverige ? Hvad er jeres erfaring med alternative jagtradioer ?

Jeg har 4 beofang 9r plus
2 stk til ca 400kr i Kinamandsland
Hvis du spørge mig er de super fine og fungere fint til mig
Max afstand jeg har prøvet er ca 4 km
I dem jeg har er der også fm radio i
Om det er et plus eller minus må man selv bestemme
Men jeg syndes at det er et plus

Og alt det salg’s gas med sendestyrke på10w
Det skal man lige tage med en stor gram salt



Jens
Vedhæftede filer
A47F734C-C9FC-45D6-9B5C-D07A63D27788.png
Stavefejl koster ikke extra

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 908 times

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Raptor357 » 28. okt 2020, 21:00

Den antenne der blev leveret med Baofeng radioerne den gang jeg havde adgang til digitale SWR metre, gjorde intet godt for radioen. køb en antenne til 155MHz båndet og de 4km nogle har af rækkevide bliver pludselig udvidet kraftigt. jeg købte nogle antenner fra Kinesien og de er hæderlige. Men Baofeng radioerne lider også af en ganske dårlig modtager og det fikser en bedre antenne ikke. 4km i skov, det kan mine ikke med original antennen, men med den forbedrede er der ingen problemer. jeg har prøvet omkring 7km i sverige. men en god motorola f.eks. burde kunne række 15km under de samme omstændigheder.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Henrik2950
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 11. jun 2014, 17:18
Interesser: Alt der siger bang
Geografisk sted: Nord Sjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Henrik2950 » 29. okt 2020, 08:27

Sunscale skrev:
28. okt 2020, 16:09
Henrik2950 skrev:
28. okt 2020, 15:15
Har 5 stk baofeng UV-5R og de virker upåklageligt. Sender og modtager på alle frekvenser.
Teknisk set må man vist ikke sende med mere end 1 watt og Baofeng kan sende med en del mere, men det kan lovlydlige borgere så ændre i indstillingerne :)
De har et hav af indstillinger og funktioner, og med mindre man er radio amatør er de ikke alle lige gennemskuelige, men der er masser af dokumentation og gode råd på nettet.
Kan dine Baofeng UV-5R også sende på de kanaler der er forprogrammeret i f.eks. en Icom jagtradio ? Altså Svenske 155 og 156mhz og den Danske frekvens 164 mhz ?

Jeg er ikke i tvivl om, at to stk. Baofeng radio af samme type kan snakke med hinanden, men tvivlen opstår ved, om enhver VHF radio kan snakke med en decideret "jagtradio" ?
De sender og modtager på alle kanaler, og kan tale med alle andre standard VHF/FM radioer.
Kan dog godt anbefale at man køber en lidt større antenne da det forbedre rækkevidden betydeligt.

Mvh
Henrik

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 237
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Sunscale » 31. okt 2020, 12:13

Men hvorfor er det, at Baofeng umiddelbart er de eneste radioer, der kan sende på 136-174 mhz ? Men mange andre radioer som f.eks. Yaesu er "begrænset" til 144-146 mhz ?
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9701
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Bofhenator » 31. okt 2020, 12:43

Sunscale skrev:
31. okt 2020, 12:13
Men hvorfor er det, at Baofeng umiddelbart er de eneste radioer, der kan sende på 136-174 mhz ? Men mange andre radioer som f.eks. Yaesu er "begrænset" til 144-146 mhz ?
Der er masser af radioer der kan sende på hele båndet.

Jeg kender ikke Yaesu eller deres argumenter for at begrænse deres radioer. Men det kan hænge sammen med lovmæssige begrænsninger der hvor de gerne vil sælge dem?

Jeg har forskellige TYT radioer, både VHF og UHF og dualband, de dækker fint hele området.

BEMÆRK, der er er ganske mange lovmæssige begrænsninger i DK for hvilke frekvenser der må bruges og hvor kraftigt der må sendes og de radioer vi snakker om her, giver rigtig gode muligheder for at komme galt afsted ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 237
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til valg af alternativ jagtradio

Indlæg af Sunscale » 18. nov 2020, 20:02

Det endte med at blive en Yaesu FT-65.

Umiddelbart var den begrænset til kun at kunne sende på 144-148 mhz, men efter en hurtig søgning på internettet, fandt jeg ud af hvordan man kunne fjerne begrænsningen, så den kan sende på hele radioens frekvensbånd.

Uden den store erfaring som radioamatør syntes jeg, at radioen virker fint. Det er lykkedes mig at programmere den, så den kan snakke med andre "færdigprogrammerede" jagtradioer på de dertil indrettede kanaler. Ud over at fungere som jagtradio, kan man altid opgradere sig selv til radioamatør, eller bruge den som maritim VHF håndradio.

Det passer mig fint, at radioen ikke er fastlåst til kun at kunne anvendes som jagtradio.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Besvar