Sig Sauer BDX & Kestrel

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Sig Sauer BDX & Kestrel

Indlæg af Sila0079 » 19. jul 2020, 23:59

Lovede at vende tilbage med lidt mere omkring det her setup på et tidspunkt, og det tidspunkt er så nu. Har dog ikke fået indskudt riflen og testet det i praksis endnu, men det tilgår snarligst. Jeg har lavet en ret dårlig video, som dog viser processen inden skud meget godt, bare som eksempel på hvordan det nogenlunde ville se ud..
Sila0079 skrev:
28. maj 2020, 20:47
Kilo3000 er en 10x42 kikkert med indbygget afstandsmåler, med glas og funktionalitet der svarer til vortex, kahles og bushnell godt og vel, men mangler lidt ift. de tre store europæiske.
Den adskiller sig dog fra de øvrige, ved at have BDX systemet (bluetooth), som gør den i stand til at snakke med en Ballistik App, eller en Kestrel (med indbygget ballistik software), samt med en sigtekikkert fra sierra 3 serien.
Disse sigtekikkerter har LED i den lodrette stolpe i trådkorset, lidt lige som Burris Eliminator - her er afstandsmåleren bare ikke indbygget i kikkertsigtet, men til gengæld er mulighederne for præcision af ballistik noget højere.

I praksis: Jeg sætter sigtet på riflen, og indtaster data på riffel og ammolade i min Kestrell App, og sender det til min Kestrell. Nu har jeg en Chronograf, men skal det være rigtig godt, får jeg også lige "true'et" den (testet om den målte udgangshastighed passer med virkeligheden). Og skal vi helt op og ringe, så tester jeg lige hastighed igen til vinter, så den får præcise data fpr hvor temperaturfølsom den er. Indskydning er også nødvendigt.
Så connector jeg alle dimserne på bluetooth, og så er det klar til brug.
Når jeg så tager på jagt/ud at skyde, samler min kestrell vejr data, og jeg supplerer dem op ved at måle vind med den, og retning til målet (eneste ting jeg virkelig ville ønske kikkerten selv gjorde, så man ikke behøvede pege sim kestrel igen, for hvert nyt mål, men bare kunne stille den op som en lille vejrstation). Hvis jeg sidder/ligger og kigger én bestemt retning, med en forventning tol hvor dyret kommer, kan jeg måske nøjes med at pege kestrell'en i retning af midten af det område, og ikke spilde mere tid på kestrell'en under selv jagten.
Så tager jeg kikkerten, og når jeg måler afstanden tol noget, sendes denne og skudvinklen til kestrell'en, som lynhurtigt udregner hvor meget der skal kompenseres på begge akser, og sender dette tilbage til såvel kikkerten (i form af tal for elevation og vindafdrift i ønsket måleenhed), som sigtekikkerten, som selv oplyser den relevante LED på den lodrette søjle i trådkorset, og jeg skal således kun klikke/holde for vind (ud fra hvad der stod i kikkerten) og sigte med dem oplyste prik for elevation.
Bang.

Det bliver markedsført som en genvej til præcision og evner på længere hold for noobs. Men det synes jeg er en skam, for reelt er det jo innovativt ad H til, og i en kvalitet i den bedre ende af midtfeltet. Jeg tænker at det kan speede processen med alle de indledende manøvrer gevaldigt op, i forhold til at skulle sidde og fedte med 5 forskelligere målere og en smartphone, så man bedre kan levere præcise skud til mål eller dyr, kort efter mam har lagt sig. For at være ærlig, er det mest kestrell-kikkert kombinationen jeg er psyked over - det er også derfor kikkertsigtet kun ryger på en salonriffel i første omgang.. Men synes deres markedsføring giver en kompetent køber som mig selv, en unødigt beskidt følelse. Mon udvendige kliktårne blev markedsført som noget til "noobs der ikke kan finde ud af at holde over" i sin tid? :giggle:
[youtube]https://youtu.be/fv-G7pbMtQQ[/youtube]
Vedhæftede filer
20200719_235820.jpg
Monteret på CZ455 i .17HMR
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Besvar