På nær Renaults 0,9 kan jeg ikke umiddelbart nikke genkendende til at nævnte motorer skulle være særligt udsatte. Hvad skulle problemerne bestå i?FBN skrev: ↑26. maj 2020, 18:58Uha der er mange
Vw/Skoda/Audi/Seat 1,4 tfsi
Ford 1,0 specielt eco boost 100-110-125 hk
Dasia, Renault 0,9 tec
PSA gruppen 1,0
Men gælder generelt alle bil mærker.
Man kan afhjælpe meget ved at skifte olie mellem
8000-15000 km alt efter om der er korte eller langture
det gælder også de større motor 30000-60000 mellem
olie skift duer ikke, jo så længe der er garanti holder
det nok men så går det tit galt....
Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
-
- Platin Member
- Indlæg: 1699
- Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 398 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
-
- Gold Member
- Indlæg: 849
- Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 97 times
- Been thanked: 119 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
De VAG 1.4TSI/TFSI du omtaler som problematiske må vel være de gamle "TwinCharger" med kæde? Der har det primære problem, så vidt jeg har forstået, været en kæde der blev lidt for lang kombineret med en dårlig kædestrammer. Den efterfølgende model af 1.4TSI med tandrem synes jeg ikke man har hørt ret meget negativt om, bortset fra dem der har valgt DSG gear og været uheldige med DQ200 gearkassen.FBN skrev: ↑26. maj 2020, 18:58Uha der er mange
Vw/Skoda/Audi/Seat 1,4 tfsi
Ford 1,0 specielt eco boost 100-110-125 hk
Dasia, Renault 0,9 tec
PSA gruppen 1,0
Men gælder generelt alle bil mærker.
Man kan afhjælpe meget ved at skifte olie mellem
8000-15000 km alt efter om der er korte eller langture
det gælder også de større motor 30000-60000 mellem
olie skift duer ikke, jo så længe der er garanti holder
det nok men så går det tit galt....
Den større 1.8TSI fra VAG har der for år tilbage også været et par dårlige årgange af.
- FBN
- Platin Member
- Indlæg: 1065
- Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 214 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Nu snakker vi jo brugte biler i pris klassen 100-200000
han søger, så det er jo de lidt ældre årgange
i den pris klasse vi snakker.
Men jeg sælger reservedele til daglig, så jeg ser
de gange det går galt, pt er eco boosten fra Ford
vildt slem sammen med psa 1.0
Vw gruppen fra 2014/2015 er blevet bedre.
Fejlene spænder bredt,
(tandren,kæder,tæret vandrør i turbo, oliepumpe
Tilsodning / manglende smøring defekte lejer)
men resultatet er en anden brugt eller ny motor...
Men imø Siger det sig selv at en lille motor i
større tung bil også, frisk kørsel ikke er optimal.
Tag en lille boremaskine med en stor Murerbor og
se hvor mange huller den holder til kontra en
med ordentlig motor
han søger, så det er jo de lidt ældre årgange
i den pris klasse vi snakker.
Men jeg sælger reservedele til daglig, så jeg ser
de gange det går galt, pt er eco boosten fra Ford
vildt slem sammen med psa 1.0
Vw gruppen fra 2014/2015 er blevet bedre.
Fejlene spænder bredt,
(tandren,kæder,tæret vandrør i turbo, oliepumpe
Tilsodning / manglende smøring defekte lejer)
men resultatet er en anden brugt eller ny motor...
Men imø Siger det sig selv at en lille motor i
større tung bil også, frisk kørsel ikke er optimal.
Tag en lille boremaskine med en stor Murerbor og
se hvor mange huller den holder til kontra en
med ordentlig motor
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
-
- Platin Member
- Indlæg: 1699
- Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 398 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Tandremme og kæder behøver jo ikke nødvendigvis være fabrikantens fejl. Folk trækker tit deres service lidt for langt.FBN skrev: ↑26. maj 2020, 19:30Nu snakker vi jo brugte biler i pris klassen 100-200000
han søger, så det er jo de lidt ældre årgange
i den pris klasse vi snakker.
Men jeg sælger reservedele til daglig, så jeg ser
de gange det går galt, pt er eco boosten fra Ford
vildt slem sammen med psa 1.0
Vw gruppen fra 2014/2015 er blevet bedre.
Fejlene spænder bredt,
(tandren,kæder,tæret vandrør i turbo, oliepumpe
Tilsodning / manglende smøring defekte lejer)
men resultatet er en anden brugt eller ny motor...
Men imø Siger det sig selv at en lille motor i
større tung bil også, frisk kørsel ikke er optimal.
Tag en lille boremaskine med en stor Murerbor og
se hvor mange huller den holder til kontra en
med ordentlig motor
Turboer er sliddele, så hvis en turbo har kørt 180000 km er det helt normalt at den skal skiftes. Tilsodning i EGR og i turbo kan have flere årsager...tit forkert kørselsmønster men også fordi EGR i bund og grund er et "miljøsystem" der er helt forfejlet mht bilens velbefindende, vi andre dør også en langsom død, hvis vi kun får forurenet og iltfattig luft.
Hvirvelflapper i indsugning af plast er noget fanden har skabt i vrede.
Det er jo selvfølgelig en lang snak og måske afviger den for meget i forhold til trådens egentlige emne, så måske vi skulle holde her
- Raptor357
- Platin Member
- Indlæg: 7550
- Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 450 times
- Been thanked: 902 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Biler fra VAG gruppen er generelt lave, specielt SEAT modeller, jeg har kørt en SEAT leon ST rundt i Portugal, ved selv lav fart skrabede den på, på maven og forkofangeren, det skete ved de fleste fart bump. da jeg selv havde en SEAT så skrabede forkofangeren også ofte på her i danmark, men det krævede almindelig hastighed, den Leon ST, det var latterligt.
Frihøjden på min SEAT var 14cm på papiret, præcist det samme som den jeg har i dag som aldrig har skrabet på noget civiliseret. (Svensk grundfjeld og anhænger trækket har ramt et stejlt og stort bump i lyngby)
Dacia Duster eller Logan MCV stepway kunne være en mulighed, Dacia Logan MCV Stepway har en af jagtfællerne og den er han glad for, til jagt og famillie.
Frihøjden på min SEAT var 14cm på papiret, præcist det samme som den jeg har i dag som aldrig har skrabet på noget civiliseret. (Svensk grundfjeld og anhænger trækket har ramt et stejlt og stort bump i lyngby)
Dacia Duster eller Logan MCV stepway kunne være en mulighed, Dacia Logan MCV Stepway har en af jagtfællerne og den er han glad for, til jagt og famillie.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Gold Member
- Indlæg: 922
- Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
- Interesser: Hagljagt og flugtskydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 164 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Et lille indspark omkring frihøjde.
En ting er hvor stor frihøjde bilen har, noget andet(og tit glemt) er hvor hvordan undervognen/underdelen er lavet.
På nogle biler sidder udstødning mv. meget udsat, på andre biler er det placeret og afskærmet langt bedre.
Det er ikke ligemeget om det første en træstub rammer, er en massiv forbro eller en lavthængende lydpotte....
Det ville jeg vægte lige så højt som et par cm frihøjde plus/minus.
En ting er hvor stor frihøjde bilen har, noget andet(og tit glemt) er hvor hvordan undervognen/underdelen er lavet.
På nogle biler sidder udstødning mv. meget udsat, på andre biler er det placeret og afskærmet langt bedre.
Det er ikke ligemeget om det første en træstub rammer, er en massiv forbro eller en lavthængende lydpotte....
Det ville jeg vægte lige så højt som et par cm frihøjde plus/minus.
-
- Gold Member
- Indlæg: 632
- Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
- Interesser: Pistol og revolver
- Geografisk sted: Køge egnen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 78 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Når kofangeren skraber på er det ikke nødvendigvis frihøjden der er problemet det er derimod designet på fronten (og bagenden) af bilen .. "departure and approach angle" som de kalder det i USA.. hvis bilen har en lang front vil denne nå at skrabe på inden hjulene køre op på vejbumpetRaptor357 skrev: ↑26. maj 2020, 21:35Biler fra VAG gruppen er generelt lave, specielt SEAT modeller, jeg har kørt en SEAT leon ST rundt i Portugal, ved selv lav fart skrabede den på, på maven og forkofangeren, det skete ved de fleste fart bump. da jeg selv havde en SEAT så skrabede forkofangeren også ofte på her i danmark, men det krævede almindelig hastighed, den Leon ST, det var latterligt.
Frihøjden på min SEAT var 14cm på papiret, præcist det samme som den jeg har i dag som aldrig har skrabet på noget civiliseret. (Svensk grundfjeld og anhænger trækket har ramt et stejlt og stort bump i lyngby)
Dacia Duster eller Logan MCV stepway kunne være en mulighed, Dacia Logan MCV Stepway har en af jagtfællerne og den er han glad for, til jagt og famillie.
- Ingsorsi
- Gold Member
- Indlæg: 883
- Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 215 times
- Been thanked: 153 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Mange tak for utroligt mange gode råd her i tråden!
Efter at have læst herinde er jeg nok kommet lidt væk fra de der SUV-typer, fordi det ser ud til, at baggagerummet i de fleste alligevel er ret småt medmindre man går op i de helt store Land Cruiser. Land Cruiser er fede, men for at de kan komme ned i en pris, hvor jeg kan være med er vi nede i årgang 2005 og så har den typisk kørt 400.000 km og er en diesel.
En ny LC koster jo op mod en mio.
Kuga, Nissan QQ, Tigua, osv. ser ud til alle at have et temmeligt kort baggagerum, hvilket er et must.
Så var der en der sagde, at frihøjden måske alligevel ikke betød så meget. Og en anden der nævner det irrationelle i at købe bil efter hvad man bruger bilen til 1-5% af tiden. Det kan jeg godt se det fornuftige i.
Derfor ender jeg nok med hellere at skulle se efter en nyere stationcar i en større model end Focus.
Det kunne f.eks. være VW Passat, Ford Mondeo, Skoda Superb (er der andre jeg bør overveje?)
Her ser det i hvert fald ud til at baggagerummet lige er en pæn del større end i Focus.
Er der nogen der ligger inde med viden omkring undervognens design jvf. kommentaren om at frihøjden var mindre vigtig ift. hvad der er eksponeret på undervognen.
Efter at have læst herinde er jeg nok kommet lidt væk fra de der SUV-typer, fordi det ser ud til, at baggagerummet i de fleste alligevel er ret småt medmindre man går op i de helt store Land Cruiser. Land Cruiser er fede, men for at de kan komme ned i en pris, hvor jeg kan være med er vi nede i årgang 2005 og så har den typisk kørt 400.000 km og er en diesel.
En ny LC koster jo op mod en mio.
Kuga, Nissan QQ, Tigua, osv. ser ud til alle at have et temmeligt kort baggagerum, hvilket er et must.
Så var der en der sagde, at frihøjden måske alligevel ikke betød så meget. Og en anden der nævner det irrationelle i at købe bil efter hvad man bruger bilen til 1-5% af tiden. Det kan jeg godt se det fornuftige i.
Derfor ender jeg nok med hellere at skulle se efter en nyere stationcar i en større model end Focus.
Det kunne f.eks. være VW Passat, Ford Mondeo, Skoda Superb (er der andre jeg bør overveje?)
Her ser det i hvert fald ud til at baggagerummet lige er en pæn del større end i Focus.
Er der nogen der ligger inde med viden omkring undervognens design jvf. kommentaren om at frihøjden var mindre vigtig ift. hvad der er eksponeret på undervognen.
-
- Gold Member
- Indlæg: 849
- Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 97 times
- Been thanked: 119 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Det med at de almindelige SUV'ere vist er blevet så populære ved f.eks. børnefamilier undrer mig lidt, har jeg også undret mig over, for jeg synes deres bagagerum ofte er til den lidt lille side.
Hvis du vil have noget i SUV kategorien med en del bagagerum, så kunne f.eks. en Skoda Kodiaq være en mulighed, men den er også i den dyre ende.
Hvis du kigger på almindelig stationcar kunne en Skoda Octavia Combi måske også være en mulighed? Har selv en, men er ikke sikker på at jeg ligefrem ville tage den "off road". Fra fabrikken af har den kunnet bestilles med "rough road package", hvilket vist bestod af 15mm ekstra frihøjde og kraftige plastik skjolde under motorrum og noget af undervognen - det vil sikkert kunne eftermonteres, prisen er bare det store spørgsmål.
Hvis du vil have noget i SUV kategorien med en del bagagerum, så kunne f.eks. en Skoda Kodiaq være en mulighed, men den er også i den dyre ende.
Hvis du kigger på almindelig stationcar kunne en Skoda Octavia Combi måske også være en mulighed? Har selv en, men er ikke sikker på at jeg ligefrem ville tage den "off road". Fra fabrikken af har den kunnet bestilles med "rough road package", hvilket vist bestod af 15mm ekstra frihøjde og kraftige plastik skjolde under motorrum og noget af undervognen - det vil sikkert kunne eftermonteres, prisen er bare det store spørgsmål.
-
- Platin Member
- Indlæg: 1699
- Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 398 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Både Mondeo og Superb er virkelig gode biler.
Om de har god brændstoføkonomi afhænger af hvad man sammenligner med men to kandidater kunne også være Volvo V70 Cross Country og Subaru Outback.
Lidt mere frihøjde, 4x4 og behagelige at køre langt i.
Om de har god brændstoføkonomi afhænger af hvad man sammenligner med men to kandidater kunne også være Volvo V70 Cross Country og Subaru Outback.
Lidt mere frihøjde, 4x4 og behagelige at køre langt i.
- Caspian1911
- Moderator
- Indlæg: 4065
- Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 564 times
- Been thanked: 368 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Jeg har en Fiat 500x Cross 4x4 2.0d og det er en glimrende bil med god frihøjde og gode køreegenskaber samt terrængående nok til det meste jagt.
Son tidligere nævnt fejler min og de andre små SUV’er på bagagepladsen.
Frihøjde og gode dæk vil jeg sætte som mine topprioriteter mht terrænegenskaber. To ting du faktisk kan forbedre på en standardbil.
Med dine behov ville jeg kigge på Subaru, og så lave det til en årlig tradition at tage til Sverige og få lavet service.
Son tidligere nævnt fejler min og de andre små SUV’er på bagagepladsen.
Frihøjde og gode dæk vil jeg sætte som mine topprioriteter mht terrænegenskaber. To ting du faktisk kan forbedre på en standardbil.
Med dine behov ville jeg kigge på Subaru, og så lave det til en årlig tradition at tage til Sverige og få lavet service.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP
~ John Glenn, RIP
- Ingsorsi
- Gold Member
- Indlæg: 883
- Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 215 times
- Been thanked: 153 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Subaru - er det Forester, du mener?Caspian1911 skrev: ↑30. maj 2020, 15:23Jeg har en Fiat 500x Cross 4x4 2.0d og det er en glimrende bil med god frihøjde og gode køreegenskaber samt terrængående nok til det meste jagt.
Son tidligere nævnt fejler min og de andre små SUV’er på bagagepladsen.
Frihøjde og gode dæk vil jeg sætte som mine topprioriteter mht terrænegenskaber. To ting du faktisk kan forbedre på en standardbil.
Med dine behov ville jeg kigge på Subaru, og så lave det til en årlig tradition at tage til Sverige og få lavet service.
En bekendt mekaniker nævnte, at han ville holde sig langt fra dem pga. der havde været en del problemer med rust.
- Ingsorsi
- Gold Member
- Indlæg: 883
- Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 215 times
- Been thanked: 153 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Kan ikke finde nogen Subaru Outback eller V70 CC i benzin. Og heller ikke andre Volvo som ligger inden for prisniveauet.
- Caspian1911
- Moderator
- Indlæg: 4065
- Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 564 times
- Been thanked: 368 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Jeg kører Fiat, og du forventer, jeg er bange for rustIngsorsi skrev: ↑30. maj 2020, 15:51Subaru - er det Forester, du mener?Caspian1911 skrev: ↑30. maj 2020, 15:23Jeg har en Fiat 500x Cross 4x4 2.0d og det er en glimrende bil med god frihøjde og gode køreegenskaber samt terrængående nok til det meste jagt.
Son tidligere nævnt fejler min og de andre små SUV’er på bagagepladsen.
Frihøjde og gode dæk vil jeg sætte som mine topprioriteter mht terrænegenskaber. To ting du faktisk kan forbedre på en standardbil.
Med dine behov ville jeg kigge på Subaru, og så lave det til en årlig tradition at tage til Sverige og få lavet service.
En bekendt mekaniker nævnte, at han ville holde sig langt fra dem pga. der havde været en del problemer med rust.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP
~ John Glenn, RIP
-
- Platin Member
- Indlæg: 1699
- Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 398 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Sorry, glemte lige at det skulle være benzin.
-
- Gold Member
- Indlæg: 544
- Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
- Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 45 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Kig på V70 AWD, gerne ned den gennemprøvede 5 cylindrene 2.5l https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo ... 5d/5114694
-
- Platin Member
- Indlæg: 2138
- Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 586 times
- Been thanked: 1030 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Kig på datoen
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
- Gold Member
- Indlæg: 677
- Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 90 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Alternative til en brugt?,- hvad med en Dacia Lodgy. Røv grim, men masser af plads... Jeg har ikke selv en Dacia
https://www.dacia.dk/modeller/lodgy.html
https://www.dacia.dk/modeller/lodgy.html
-
- UDMELDT AF NVF
- Indlæg: 3241
- Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 656 times
- Been thanked: 403 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Det er det eneste der duer eller Izutzu. I Africa ser man næsten ikke andet. Alt andet rasler fra hinanden før tid. En Toyota Tundra Crewcap ville have været mit bud.FrederikF skrev: ↑25. maj 2020, 22:41Min varmeste anbefaling går på en som denne her. Den lever op til alt (undtagen at være en benziner.)
Det er den mest økonomiske bil jeg har haft i mange år (9km/l).
Som bus koster den 2000 om året.
J80 modellerne som denne har faste aksler og hvis denhæves 3-5 tommer som min, så kører de i ekstremt terræn.
Men smag og opfattelser af “økonomisk, fornuftigt, god plads etc er jo forskellig”
697D8545-7693-4E17-956A-856FA8D12635.jpeg
- Rahan
- Platin Member
- Indlæg: 1392
- Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
- Interesser: Jagt og skydning.
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 154 times
- Been thanked: 101 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Hvis jeg stod og skulle vælge, så blev det en Toyota Highlander.
Det er nu nok mest fordi jeg gerne ville have denne streamer bag på bilen
Det er nu nok mest fordi jeg gerne ville have denne streamer bag på bilen
- Vedhæftede filer
-
- toyo.jpg (16.06 KiB) Vist 2559 gange
-
- Gold Member
- Indlæg: 632
- Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
- Interesser: Pistol og revolver
- Geografisk sted: Køge egnen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 78 times
Re: Anbefaling af familiebil til jagt, skov og natur
Nu hvor tråden ser ud til at være en ægte highlander (og dermed udødelig) så vil jeg da lige give mit besyv med;
Jeg er rigtig godt tilfreds med VW Amarok som en familie offroader bil. Den kører ungerne til skole og fungerer også fint på en tur til Island el. lignende.. den er også relativt økonomisk i brændstof (10km/L) ift fx en landknuser.
En Navara, hilux eller Ranger kan sikkert også være et fint bud
Jeg er rigtig godt tilfreds med VW Amarok som en familie offroader bil. Den kører ungerne til skole og fungerer også fint på en tur til Island el. lignende.. den er også relativt økonomisk i brændstof (10km/L) ift fx en landknuser.
En Navara, hilux eller Ranger kan sikkert også være et fint bud