Tripod, jagt og riffelprøve

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Ziniac
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 5. apr 2008, 01:41
Interesser: jagt, militær materiale, våben
Geografisk sted: Østjylland ... ja.. det kalder jeg det stadigvæk
Geografisk sted: Østjylland

Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af Ziniac » 13. maj 2020, 20:35

Hej alle sammen,

Jeg har netop erhvervet min første riffel og skal inden for kort tid til riffelprøve, og selvfølgelig ud og skyde efterfølgende ;-)

Dertil har jeg gået med flere tænker ift støtte.
Er ikke meget for at skulle sætte bipod og få installeret nye swivels på skæftet - både af æstetiske grunde og usikkerhed i hvor meget jeg reelt får brugt en bipod.

Derfor er fokus lige nu gået over på tripods. Jeg kan se brugen af tripods og diverse "greb" til riflen virker rimelig udbredt i USA - og det er rimelig nemt at sætte op (+ overkommeligt i pris).

Der er i mange tilfælde faktisk blot en kombi af en solid kamera tripod og så en quick detach greb. Tanken er at jeg skal have en der kan gå helt fra liggende til stående skydestilling (se billed eksempel). Dertil kommer mine spørgsmål:

1. Ved I om man må gå til riffelprøve med sådan en tripod?

2. Har nogle herinde erfaring med brug af tripods til jagt? - kom gerne med feedback.

Ser frem til at gøre hvad I siger, hver især :-)
Vedhæftede filer
IMG_2132-3.JPG.jpg
Tripod med greb

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af 308 W » 13. maj 2020, 20:46

Drop tripod til træning og riffel prøve og brug i stedet en rygsæk med blødt indhold, alternativt en firebenet skydestok,den kræver blot lidt mere træning.

Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 90 times

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af 7TCU » 13. maj 2020, 20:51

Tjah, mit korte svar : brug en bipod , skyd de 6 skud og drop det æstetiske og leg bagefter med cornflakes i en rygsæk, tripods , quadpods :smile:
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af LJ » 13. maj 2020, 21:13

En rygsæk med et sammenrullet liggeunderlag i virker fint.
Så kan du finde det der virker bedst til dit brug efter prøven.

Ziniac
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 5. apr 2008, 01:41
Interesser: jagt, militær materiale, våben
Geografisk sted: Østjylland ... ja.. det kalder jeg det stadigvæk
Geografisk sted: Østjylland

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af Ziniac » 13. maj 2020, 21:15

Tak for input.

Jeg overvejer også at køre den gammeldags og blot tage en rygsæk med som støtte. Er ikke i tvivl om jeg kan bestå riffelprøven uden de vilde hjælpemidler, men hælder dog lidt til tripod alligevel, af flere grunde.

1. Jeg er links skytte, og af økonomiske grunde havde jeg kun råd til at købe en "standard" riffel der passer til de øvrige 90%. Derfor vil repetering ikke være helt så glidende, uden lidt bedre støtte.

2. De tripods jeg har kigget på er rimelig adaptive, og kan bruges helt ned fra liggende (20 cm'ish) og op til stående.

Jeg er godt klar over at tripods ikke er helt så adaptive som fx Trigger Sticks, men den slags skydestokke tiltaler mig ikke så meget, fordi de sjældent kan bruges til liggende, og virker noget mere ustabile.

Tænker I at en tripod er no go til en riffelprøve?

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af 308 W » 13. maj 2020, 21:22

Der må bruges jagt relevante hjælpemidler,så den må højst sandsynligt gerne bruges, men det må være op til Miljøstyrelsen hvordan det tolkes.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af LJ » 13. maj 2020, 21:24

Du har aldeles rigeligt med tid til prøven og kan sagtens nå at repetere selvom det foregår knap så glidende.
Du kan jo træne med dine hjælpemidler inden også.

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af 1900 » 13. maj 2020, 21:34

grej til liggende skydning vil kun være aktuelt til riffelprøven. jagtmæssig skydning foregår oftest i en højere skydestilling. derfor er en 2-3 eller 4 benet stok væsentlig mere aktuel

Luminous ham
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21. apr 2015, 08:57
Interesser: Purschjagt
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af Luminous ham » 13. maj 2020, 21:42

Ziniac skrev:
13. maj 2020, 21:15

2. De tripods jeg har kigget på er rimelig adaptive, og kan bruges helt ned fra liggende (20 cm'ish) og op til stående.
Hejsa. Har du et link til de tripods der kan gå så langt ned og samtidig bruges stående, synes nemlig skydestok er svært i siddende?

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af TheDarkSide » 13. maj 2020, 21:46

1900 skrev:
13. maj 2020, 21:34
grej til liggende skydning vil kun være aktuelt til riffelprøven. jagtmæssig skydning foregår oftest i en højere skydestilling. derfor er en 2-3 eller 4 benet stok væsentlig mere aktuel
Jeg skyder meget vildt liggende og siddende med bipod. Anlægget følger med riflen og det er ganske praktisk.

4-benet skydestok er også en af mine favoritter, men den har dog det minus man i nogle situationer ikke kan stå op og skyde (f.eks. hvis man har kravlet ud midt på en mark). Desuden så skyder jeg lidt bedre fra liggende m. bipod, så det er den foretrukne skydestilling til ræve og andet vildt med lille træfområde.

Jeg ville helt sikkert bruge en bipod til riffelprøven. Rembøjler skal du jo have på riflen alligevel, medmindre du regner med at gå med riflen i nærkampstilling :rolf:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af HR » 13. maj 2020, 21:50

Et normalt år ville jeg have været fristet til at skrive et vissent indlæg i retning af at hvis du var i tvivl om du kunne bestå, så havde du ikke trænet nok. Ikke fordi der skal meget træning til, men fordi du ville vide at det ikke er svært at ramme. Men det er jo en ret ubrugelig kommentar, og da skydebanerne er lukkede er det ret sandsynligt at du ikke har haft mulighed for at træne. Men tro mig, det skydetekniske i den prøve er altså ikke noget problem overhovedet. Den er langt lettere end haglprøven. En kompetent instruktør kan lære dig det skydetekniske på ca 15 minutter. Så er det bare op til dig at øve korrekt våbenhåndtering hjemme i stuen med din riffel og et par klikpatroner.

Brug en rygsæk med 2-3 par sammenrullede jeans i som anlæg. Det er fuldt ud lige så stabilt som en bipod. Og du slipper for en diskussion med prøveansvarlig om hvorvidt en tripod er jagtrelevant (jeg ville selv være skeptisk, men jeg er så heller ikke prøvesagkyndig). Med hensyn til tid så kan du problemløst lade dine skud en af gangen og stadig nå det med en bred margin.

HR

Edit: Som tilføjelse så vil jeg mene at de "vilde hjælpemidler" du kan købe falder i 3 kategorier:
1) De useriøse der primært er til for at trække penge ud af tacti-tards og uvidende (fks frontgreb).
2) Reelle hjælpemidler der er til for at komme fra skudgrupper på ca 5 cm ned imod hul-i hul (fks rear bags).
3) Hjælpemidler til mere avancerede skydeteknikker så som tilpassede remme og skydestokke til stående skydning.
Du har ikke brug for nogen af ovenstående ting for at ramme inden for 20 cm på en bukkeskive. Her drejer det sig kun om det aller mest grundlæggende med at ligge rigtigt, styre sit åndedræt og bruge fingeren rigtigt på aftrækkeren.
Ziniac skrev:
13. maj 2020, 21:15
Tak for input.

Jeg overvejer også at køre den gammeldags og blot tage en rygsæk med som støtte. Er ikke i tvivl om jeg kan bestå riffelprøven uden de vilde hjælpemidler, men hælder dog lidt til tripod alligevel, af flere grunde.

1. Jeg er links skytte, og af økonomiske grunde havde jeg kun råd til at købe en "standard" riffel der passer til de øvrige 90%. Derfor vil repetering ikke være helt så glidende, uden lidt bedre støtte.

2. De tripods jeg har kigget på er rimelig adaptive, og kan bruges helt ned fra liggende (20 cm'ish) og op til stående.

Jeg er godt klar over at tripods ikke er helt så adaptive som fx Trigger Sticks, men den slags skydestokke tiltaler mig ikke så meget, fordi de sjældent kan bruges til liggende, og virker noget mere ustabile.

Tænker I at en tripod er no go til en riffelprøve?
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Ziniac
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 5. apr 2008, 01:41
Interesser: jagt, militær materiale, våben
Geografisk sted: Østjylland ... ja.. det kalder jeg det stadigvæk
Geografisk sted: Østjylland

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af Ziniac » 13. maj 2020, 23:55

Hej igen,

Tak for alle de forskellige kommentarer og feedback.

Som jeg skrev tidligere er jeg ikke i tvivl om at jeg kan bestå riffelprøven. Jeg gik mest af alt efter info om hvorvidt, såfremt jeg anskaffer sådan en tripod, kan tage den med til riffelprøven.

Jeg har tilbragt mange 100. timer på skydebanen i tidens løb, så rutinen er på plads.. Men det er flere år siden, riflen er endnu ny for mig - og ja, har ikke haft så stor mulighed for at øve med den endnu.

Jeg laver nok den billige model og fylder rygsækken med lidt formbart materiale og så får øvet, når det igen er muligt :-)

Luminous ham
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21. apr 2015, 08:57
Interesser: Purschjagt
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af Luminous ham » 14. maj 2020, 00:08

Inden du løber ud og består riffelprøven vil du så ikke lige dele et link til tripods der kan gå fra lavt til stående.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af HR » 14. maj 2020, 01:05

Aargh, jeg missede det lille "ikke" omkring din tvivl om du kunne bestå uden gadgets. Så giver det meget mere mening :oops: :oops: :oops:

Konkret til dit spørgsmål mener jeg ikke at den viste tripod er et relevant til jagt i den forstand der menes i forbindelse med prøven. Den ligner også noget mere de ikke tilladte hjælpemidler i prøveinstruktionen end den ligner de tilladte. Der er en del strammere mellem de prøvesagkyndige og jeg vil ikke anbefale at du udfordrer den.

(at den så alligevel har sin berettigelse i forbindelse med fks oplyste foderpladser og lignende hvor man præcist ved hvor mårhunden eller svinet kommer er en anden sag)

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af Bofhenator » 14. maj 2020, 07:00

En prøvesagkyndig kunne godt synes den lignede den her:
Screenshot_20200514-065849_Chrome.jpg
Og det er træls at blive afvist, selvom man har ret.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af Aratan » 14. maj 2020, 07:24

Bofhenator skrev:
14. maj 2020, 07:00
En prøvesagkyndig kunne godt synes den lignede den her:

Screenshot_20200514-065849_Chrome.jpg

Og det er træls at blive afvist, selvom man har ret.
Enig.

Der er iøvrigt ingen appel mulighed, hvis sagkyndig siger nej kommer man ikke op.

Man kan klage, men det kommer man ikke til prøve af...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af SKS » 14. maj 2020, 11:01

En tripod til riflen er da ligeså jagtligt relevant som en skydestok fra viperflex, reglerne foreskriver at det er tilladt at bruge de hjælpemidler som du kan forventes at have til rådighed under jagt, dvs feks ingen tønder/dunke, bukke til at klodse biler op mm. Riffelprøven er ikke et spørgsmål om at du kan ramme stående uden anlæg skydende fra din svage skulder. det handler bare om at plante 5 af 6 skud i cirklen på 100m, så læg dig ned og tag glad hjem.
Personligt til jagt ville jeg sige en viperflex, den er noget lettere at håndtere og bære på end en tripod og med mindre du køber en rigtig tripod med låsbar clamp til riffel, så er viper'en også mere stabil at skyde fra. Jeg bruger selv, rygsæk med ekstra trøje, jagtstol og viper flex, så er jeg dækket ind til alle situationer og skydestillinger, samt kan medbringe de ting der er nice når man sidder og venter 4 timer i januar på at rådyret kommer hoppende forbi. :)

Knæk og Bræk
Quando Omni Flunkus Moritati

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af Flugteren » 14. maj 2020, 11:58

Riffelprøven er meget ligetil. Jeg brugte bare en taske med et par håndklæder i, det gik helt fint. I princippet bør man kunne klare sig ved at ligge i en god stilling og hvile riflen på albuerne. Det gjorde jeg blandt andet, da jeg trænede til riffelprøven og skød gode grupper sådan. Jeg tog dog ingen chancer til riffelprøven, så her kom tasken med.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af PSindrup » 14. maj 2020, 13:59

Monter en bipod til prøven. Den er SÅ nem at skyde med.

Peter

Ziniac
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 5. apr 2008, 01:41
Interesser: jagt, militær materiale, våben
Geografisk sted: Østjylland ... ja.. det kalder jeg det stadigvæk
Geografisk sted: Østjylland

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af Ziniac » 14. maj 2020, 15:42

Hej igen,

Endnu en gang tak for de mange råd og input. Jeg er enig i at det nok er klogest at gå udenom tripod i første omgang - det vil være træls at øve med tripod for så at blive "afvist ved døren"

Til dem der spørger ind til den pågældende tripod, så har Precision Rifle Solutions fra Texas flere af slagsen, og det er rimelig enkelt at lave en selv.
Her er link til deres webshop: https://www.precisionriflesolutions.com/apps/webstore/

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af ABjerre » 14. maj 2020, 22:07

Ziniac skrev:
13. maj 2020, 21:15
Tænker I at en tripod er no go til en riffelprøve?
Ja. Der er en række billeder af tilladte, jagtrelevante hjælpemidler til prøven. Et af de viste, ikke tilladte hjælpemidler er en buk til opklodsning af en bil. Det er kort sagt en 3-benet metalfod med en indstillelig holder. Den ligner til forveksling sådan en tripod.

Er det muligt at man kan slippe af sted med en tripod til prøven? Sikkert... Men det åbner op for en diskussion, som let kunne være undgået og som i værste fald ender med at du skal tage prøven uden det hjælpemiddel som du har trænet med.

Jeg vil på det kraftigste anbefale at du bruger en vandrerygsæk med noget fyld i - det er bestemt muligt at sætte 6 akud i samme hul på den måde, og så er der ingen diskussion, og du kan i stedet koncentrere dig om ikke at fucke alt muligt andet op.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Tripod, jagt og riffelprøve

Indlæg af Bofhenator » 14. maj 2020, 22:24

ABjerre skrev:
14. maj 2020, 22:07
Ziniac skrev:
13. maj 2020, 21:15
Tænker I at en tripod er no go til en riffelprøve?
Ja. Der er en række billeder af tilladte, jagtrelevante hjælpemidler til prøven. Et af de viste, ikke tilladte hjælpemidler er en buk til opklodsning af en bil. Det er kort sagt en 3-benet metalfod med en indstillelig holder. Den ligner til forveksling sådan en tripod.
...
Eller en støtte til riffel (DGI skydning) her afbilledet på side 7 i skyttebogen:
Anmærkning 2020-05-14 222349.png
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar