Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR. Erfaringer søges.

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR. Erfaringer søges.

Indlæg af VLangvad » 11. maj 2020, 10:50

Nogen der har erfaring med Nordhunt-kikkerter?
Specifikt Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR (kan fås for 3.999 på tilbud)? Jeg skal nemlig til at købe min første riffel, og er på udkig efter en god kikkert til en fornuftig pris.
Kikkerten skal bl.a. bruges til jagt på vildsvin i Sverige.
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Attaché
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
.375 H&H

MS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12. apr 2005, 17:00
Interesser: Alt vedrørende riffelskydning
Geografisk sted: Tune - Sjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af MS » 11. maj 2020, 11:42

Hej vlangvad

Jeg kender ikke kikkerten, men... når det drejer sig om vildsvinejagt i Sverige, har jeg lidt erfaring at byde ind med :blink:

Jeg er sikker på, at den omtalte kikkert vil gøre jobbet rigtigt fint - især på anstandsjagt ved marker eller foderpladser. Forstørrelsesspændet er fint til den jagtform. Men - hvis der også er tale om evt eftersøg, vil jeg kigge efter en kikkert, som kan gå længere ned i forstørrelse - årsagen er, at du vil få et større synsfelt ved eftersøg (som ofte foregår i meget tæt vegetation) hvilket er en klar fordel, hvis der hurtigt skal afgives skud til en ophidset, anskudt vildgris.

Alternativt er der også den mulighed, at du anvender den ene kikkert til selve jagten og har en anden (fx 1-4x24, Aimpoint eller andet rødpunktsigte) som kan monteres ved et evt eftersøg. Jeg anvender selv natsigte til grisejagten i Sverige, men har et rødpunktsigte med i tasken, som jeg kan sætte på, hvis behovet skulle opstå - fx ved eftersøg.

Prisen på kikkerten har jeg ikke noget at udsætte på - der behøver ikke stå Zeiss-rowski eller andet møj-dyrt navn på siden.

Mvh MS

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af VLangvad » 11. maj 2020, 13:05

Hej @MS,

Tak for dit uddybende svar - meget brugbart!

Har du nogle tips eller råd til køb af riffel? Jeg er på udkig efter en 308 eller 30-06 (gerne brugt) og MEGET vigtigt med træskæfte. Har du nogle modeller, der er nævneværdige? Mauser, Sako, Tikka etc?

Vh
Vlangvad
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Attaché
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
.375 H&H

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af 458hunter » 11. maj 2020, 13:23

TIl jagt i Sverige på gris ville jeg kraftigt overveje en decideret natkikkert. Pard kommer man i nærheden af meget billigt og den slår altså alle dagskikkerter med længer, når det kommer til at se om natten - selv kikkerter til mange tusinde kr.

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af VLangvad » 11. maj 2020, 13:34

Kikkerten skal bruges til all-round jagt - altså jagt på elg, råvildt, men også gris.
Så en decideret natkikkert er ikke aktuelt lige pt.
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Attaché
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
.375 H&H

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af 458hunter » 11. maj 2020, 15:54

vlangvad skrev:
11. maj 2020, 13:34
Kikkerten skal bruges til all-round jagt - altså jagt på elg, råvildt, men også gris.
Så en decideret natkikkert er ikke aktuelt lige pt.
En Pard 007 kan man sætte bag på sin dagkikkert og vupti så har man en natkikkert. På den måde kan man købe en dagkikkert, hvor man ikke behøver tænke for meget over lysoptaget (hvilket typisk gør den noget billigere) og så kan man sætte den lille Pard på efter behov.

Har lige set en let brugt Pard gå for lige over 2.000kr. Kombineret med en dagskikkert til 3.000kr (og det kan man altså godt få en fin brugbar for), så er du dækket ind til alt for 5.000kr.

MS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12. apr 2005, 17:00
Interesser: Alt vedrørende riffelskydning
Geografisk sted: Tune - Sjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af MS » 11. maj 2020, 16:20

Hej igen, vlangvad

Mmm... Med hensyn til valg af riffel er det jo i bund og grund en smagssag - og hvad der "virker" for nogen, kan være et absolut "no go" for andre.
Stod jeg i din situation, ville jeg helt klart gå efter en riffel i kaliber .308 - der er et meget bredt udvalg af jagtammunition og træningsammunition fås til billige penge. Især sidstnævnte er også vigtigt, når der skal trænes på skydebanen. Mht til mærke vil jeg gå efter Tikka, Sako eller noget lignende i den prisklasse, da du får rigtigt meget riffel for pengene. Disse kan også findes til en rigtig god pris, hvis du kigger på brugte rifler. Det korte af det lange er, at du skal finde den riffel, du synes bedst om :blink: Du kan med fordel lægge et budget, inden du for alvor begynder at kigge på rifler. Når du så har fundet noget godt og brugbart, kan du jo let vurdere, om det ligger over/under budget :blink:
Jeg kan godt forstå, at du lægger vægt på et træskæfte - det er jeg også selv stor tilhænger af, men der er også flere fordele ved et kompositskæfte. Eksempelvis i regnvejr men også ved grisejagt, hvor grejet let kan få nogle knubs - der er kompositskæftet nok at foretrække frem for et flot(dyrt) træskæfte.

Som Chrstn_Olsen er inde på, er et rigtigt natsigte en klar fordel ved vildsvinejagten i Sverige. Det kan godt være lidt af en jungle at finde rundt i, hvad man skal vælge, men Pard 008 og 007 er rigtigt gode til prisen.

Mvh MS

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af SKS » 11. maj 2020, 16:27

Nordhunt er det samme som Optic Science det der tidligere hed Wildgame, det er billige forhandler OEM kikkerter, går ud fra de skifter navn en gang i mellem når det gamle navn får for mange negative anmeldelser. Tror du får svært ved at finde nogen som vil anbefale dem som et godt køb. Det er tit sådan en optik der bliver smidt på en prisbillig riffel pakke ved forhandleren.
Til 4k ville jeg nok hellere købe en god brugt Leupold eller Meopta hvis det er til jagt brug, du får naturligvis ikke samme zoom spænd på x6 men jeg har endnu til gode at skyde noget hvor jeg har haft brug for mere end 10x, så noget ala 2.5x10 eller 3x12, men det er jo smag og behag. Hvis det skal være nyt til 4k, så ville jeg selv købe en Athlon Midas i England igen, har selv en og den spiller lige op med optik som herhjemme koster det dobbelte.

MVH
Quando Omni Flunkus Moritati

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af Senserazer » 11. maj 2020, 17:01

Kig evt. også på Vortex kikkerter. De findes i alle størrelser og prisklasser, og plejer at være rigtig god kvalitet. Og så har de en vild garanti.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af 458hunter » 11. maj 2020, 17:57

Senserazer skrev:
11. maj 2020, 17:01
Kig evt. også på Vortex kikkerter. De findes i alle størrelser og prisklasser, og plejer at være rigtig god kvalitet. Og så har de en vild garanti.
Enig - Vortex og Nikon kikkerter kan sagtens konkurere på prisen med en masse no-name og er kvalitetsmæssigt langt mere gedigne.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af NWF » 11. maj 2020, 18:12

Med både Pard007 og de andre clip-ons man kan få idag så er det ikke nødvendigt med en hundedyr kikkert til nattejagt. Har skudt de sidste 3 grise med en +40 år gl kikkert(gav 500 for den) på riffel(som er er lige så gl) iført en Pulsar clip-on.

Så ville jeg hellere købe en sådan + en god mellemklasses kikkert end ofre penge på de helt dyre kikkertmodeller.

Skulle jeg have en ny kikkert til en fornuftige penge blev det noget a la dette da den ville dække alle mine behov og man kan komme så langt ned i zoom, samt jeg er glad for mærket da jeg føler det giver value for money

https://www.huntinglife.net/webshop/66- ... ekikkert-/
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af T-REX » 11. maj 2020, 18:45

En kikkert med 6x zoom, vil med samme kvalitet glas, altid, have en lavere lysgennemstrømning, end en med 3x eller 4 x zoom.
Højere Zoom = Flere Linsegrupper = dårligere lys (Der er tab, hver gang der er en luft/glas overgang)

Det er ikke uden grund, at en 8x56 med fast forstørrelse, tidligere var kongen, ved skumringsjagt/natjagt.(Og fortsat er, der hvor lysforstærkende ikke er tilladt)

Jeg ville nok kigge efter en 2,5-10x40 eller lignende, og så sætte den, på 6-7x ved natjagt.

Her i Grønland, er vi heldige, så selv en billig 3-9x40 giver rigeligt, med lys. (ingen skove)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af VLangvad » 11. maj 2020, 19:05

Mange tak for alle de gode inputs!

Hvor vigtigt er parallaksejustering?
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Attaché
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
.375 H&H

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af VLangvad » 11. maj 2020, 19:11

Og kan i nævne nogle interessante kikkerter i 3-12x56 som kan fås til fornuftige penge?
Har nemlig selv svært ved at gennemskue hvilke der er gode, og hvilke der er mindre value for money.

Er følgende interessant og god?
https://www.grejfreak.dk/shop/26-riffel ... elkikkert/
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Attaché
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
.375 H&H

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af Bofhenator » 11. maj 2020, 20:04

vlangvad skrev:
11. maj 2020, 19:05
Mange tak for alle de gode inputs!

Hvor vigtigt er parallaksejustering?
...det kommer an på...

Hvis din parallakse er indstillet til den afstand du skyder på, så flytter trådkorset sig ikke på målet hvis du lægger hovedet skævt til riflen. Med andre ord, det gør det hvis parallakse ikke er indstillet til den afstand du skyder på. Så ved fast parallakse skal du være meget (mere) omhyggelig, med at du får kinden til riflen på samme måde og på samme sted HVER GANG ellers vil du opleve træfpunktændringer.

Jeg har kikkerter med justering og det er jeg glad for og jeg har kikkerter uden justering, dem er jeg også glad for. Til længere skud, med god tid er det rigtig rart. Til korte hurtige skud er det næppe det der gør den store forskel.

Er det vigtigt for dig?
You be the judge.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af Raptor357 » 11. maj 2020, 20:11

vlangvad skrev:
11. maj 2020, 19:05
Mange tak for alle de gode inputs!

Hvor vigtigt er parallaksejustering?
Den er ikke vigtig, men den er rar.
Den oprindelige kikkert i tråden bør du undgå. Ud over glas kvalitet, så er den mekaniske kvalitet af trådkorsets justering yderst vigtig.
Den billigste kikkert jeg kan anbefale til natjagt er en Meopta R1, den koster som ny det samme som en atn 4k pro natkikkert.
Så køb en billig nikon eller lignende kvalitetskikkert, og køb så en fornuftig natkikkert når du kommer der til.
Vil du prøve pard 007, så prøv den på din kikkert, min meopta duer ikke sammen med en pard 007, det overraskede mig meget.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af Kortmentyk » 11. maj 2020, 20:16

NWF skrev:
11. maj 2020, 18:12
Med både Pard007 og de andre clip-ons man kan få idag så er det ikke nødvendigt med en hundedyr kikkert til nattejagt. Har skudt de sidste 3 grise med en +40 år gl kikkert(gav 500 for den) på riffel(som er er lige så gl) iført en Pulsar clip-on.

Så ville jeg hellere købe en sådan + en god mellemklasses kikkert end ofre penge på de helt dyre kikkertmodeller.

Skulle jeg have en ny kikkert til en fornuftige penge blev det noget a la dette da den ville dække alle mine behov og man kan komme så langt ned i zoom, samt jeg er glad for mærket da jeg føler det giver value for money

https://www.huntinglife.net/webshop/66- ... ekikkert-/
+ 1 til det hele.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af NWF » 11. maj 2020, 21:07

Raptor357 skrev:
11. maj 2020, 20:11
vlangvad skrev:
11. maj 2020, 19:05
Mange tak for alle de gode inputs!

Hvor vigtigt er parallaksejustering?
Den er ikke vigtig, men den er rar.
Den oprindelige kikkert i tråden bør du undgå. Ud over glas kvalitet, så er den mekaniske kvalitet af trådkorsets justering yderst vigtig.
Den billigste kikkert jeg kan anbefale til natjagt er en Meopta R1, den koster som ny det samme som en atn 4k pro natkikkert.
Så køb en billig nikon eller lignende kvalitetskikkert, og køb så en fornuftig natkikkert når du kommer der til.
Vil du prøve pard 007, så prøv den på din kikkert, min meopta duer ikke sammen med en pard 007, det overraskede mig meget.
Kan du uddybe det med at den ikke virker?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af Raptor357 » 11. maj 2020, 23:17

NWF skrev:
11. maj 2020, 21:07
Raptor357 skrev:
11. maj 2020, 20:11
vlangvad skrev:
11. maj 2020, 19:05
Mange tak for alle de gode inputs!

Hvor vigtigt er parallaksejustering?
Den er ikke vigtig, men den er rar.
Den oprindelige kikkert i tråden bør du undgå. Ud over glas kvalitet, så er den mekaniske kvalitet af trådkorsets justering yderst vigtig.
Den billigste kikkert jeg kan anbefale til natjagt er en Meopta R1, den koster som ny det samme som en atn 4k pro natkikkert.
Så køb en billig nikon eller lignende kvalitetskikkert, og køb så en fornuftig natkikkert når du kommer der til.
Vil du prøve pard 007, så prøv den på din kikkert, min meopta duer ikke sammen med en pard 007, det overraskede mig meget.
Kan du uddybe det med at den ikke virker?
Gerne
Jeg prøvede den hos 2x jagt på min egen kikkert og den de havde stående fremme, billedet var langt mere grynet og dårligere belyst når den blev monteret på min kikkert, frem for den de havde fremme.
Min ide var at coatingen og glas er forskellig på forskellige kikkerter, så jeg ville se at den virkede på min kikkert før jeg købte, jeg var så ikke tilfreds og købte en atn 4K til ca det dobbelte, men billedkvaliteten er mange gange bedre, for ikke at tale om ergonomien.
Den pard der er til montage som ATN kikkerten passede ikke på min riffel da den har baser og ikke rail.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Nordhunt vertical t6 3-18x56 IR

Indlæg af 458hunter » 12. maj 2020, 07:30

Raptor357 skrev:
11. maj 2020, 23:17
NWF skrev:
11. maj 2020, 21:07
Raptor357 skrev:
11. maj 2020, 20:11
vlangvad skrev:
11. maj 2020, 19:05
Mange tak for alle de gode inputs!

Hvor vigtigt er parallaksejustering?
Den er ikke vigtig, men den er rar.
Den oprindelige kikkert i tråden bør du undgå. Ud over glas kvalitet, så er den mekaniske kvalitet af trådkorsets justering yderst vigtig.
Den billigste kikkert jeg kan anbefale til natjagt er en Meopta R1, den koster som ny det samme som en atn 4k pro natkikkert.
Så køb en billig nikon eller lignende kvalitetskikkert, og køb så en fornuftig natkikkert når du kommer der til.
Vil du prøve pard 007, så prøv den på din kikkert, min meopta duer ikke sammen med en pard 007, det overraskede mig meget.
Kan du uddybe det med at den ikke virker?
Gerne
Jeg prøvede den hos 2x jagt på min egen kikkert og den de havde stående fremme, billedet var langt mere grynet og dårligere belyst når den blev monteret på min kikkert, frem for den de havde fremme.
Min ide var at coatingen og glas er forskellig på forskellige kikkerter, så jeg ville se at den virkede på min kikkert før jeg købte, jeg var så ikke tilfreds og købte en atn 4K til ca det dobbelte, men billedkvaliteten er mange gange bedre, for ikke at tale om ergonomien.
Den pard der er til montage som ATN kikkerten passede ikke på min riffel da den har baser og ikke rail.
Der er noget med coatning på linserne - flere rapporterer at de får bedre billede med en ældre/ringere kikkert end med en premium kikkert. Jeg får helt klart billede med en gammel Leupold vx-2.

Det har dog meget at sige at den justeres rigtigt ind - det tror jeg næsten ikke du kan have nået i en forretning da det tog mig noget tid at lege med afstand mellem kikkert og Pard samt drejehjulet.

Men hvis du er tilfreds med ATN så er det jo ligemeget :)

Besvar