Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Sila0079 » 18. feb 2020, 14:58

Hvis man modtager nyhedsbrevet fra en større østjysk jagtforretning, har man måske som mig, netop fundet ud af at det er blevet muligt at søge om kompensation, så man må regulere mårhund med nat-sigtemidler.

Så i denne tråd vil jeg ligge op til at der kan deles billeder af dit natkamps-setup til forsvar af fædrelandet imod fjenden fra syd.. Ja altså mårhunden.. Og måske grævlingen, som jeg forstår det? Eller for den sags skyld til jagt i udlandet.

Og som et lille sideemne, kunne det være interessant at snakke om samme dyrs udbredelse i Danmark, da jeg f.eks. ikke er klar over om vi har dem her nord for Limfjorden, om end jeg tvivler..

Personligt har jeg ikke andet end våde drømme, om noget termisk på en subsonisk og lyddæmpet lille riffel af en slags. Og lidt fantasier om noget analogt clip-on på en long-range riffel er det da også blevet til, omend jeg ikke aner hvad anvendelsen af et sådan setup skulle være, og prisen nok aldrig ville kunne berettiges..

Håber der er nogen der har lidt mere end mig selv at dele, så skyd løs :nolisten:
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Bofhenator » 18. feb 2020, 18:49

Sila0079 skrev:
18. feb 2020, 14:58
.. Og måske grævlingen, som jeg forstår det?
Det tror jeg du har misforstået, mon du mener vaskebjørn?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af C-X » 18. feb 2020, 19:16

Grævling smager ellers udmærket :giggle:

Den erfaring er dog gjort da Brokken var på jagtloven.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Sila0079 » 18. feb 2020, 19:24

Bofhenator skrev:
18. feb 2020, 18:49
Sila0079 skrev:
18. feb 2020, 14:58
.. Og måske grævlingen, som jeg forstår det?
Det tror jeg du har misforstået, mon du mener vaskebjørn?
Hov, der skulle have stået vaskebjørnen :grimasse:
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Bjarne41 » 18. feb 2020, 21:37

Vil købe en PARD NV007 i Østjysk - burde kunne dække den afstand de invassive skydes på om natten :sniper:

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 557
Tilmeldt: 21. jul 2010, 22:42
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 60 times
Been thanked: 39 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Hammertime » 19. feb 2020, 12:52

Jeg rykker selv med et Yukon Photon XT 4.5x42 S Digital Nightvision Mk I. (640x480 display pixels) 810 Nm
Positive sider: Sigtet fungere upåklageligt i al slags vejr. Det er utroligt nemt at vedligeholde og med den særlige linseklap, monteret kan man tilmed bruge det i dagslys også. Det har 6 forskellige sigtekorn og 3 forskellige farver at vælge imellem. Rød, hvid eller grøn. Så der burde være lidt for enhver smag.
Den har rails på højreside og der er uendelige muligeheder for at tilpasse og opgradere kikkerten til egne behov.
Prisen er til at være med på, hvis man kan leve med det den kommer med fra fabrikken 3500 kr. med en kraftiger IR lampe og evt eftermontering af større optik, kan prisen ryge op på 6000 kr. som stadig er en fornuftig pris for en natkikkert.
Den kan klare rekyl udvikling op til 6000 joules. og vejer 620 gram.

Negative sider: Det bruger 2 stk. AA batterier med en levetid på omkring 2-4 timer, hvis den er tændt konstant, alt efter hvor høj infarød lysforstærkning man har skruet op for. På mine jagter har jeg derfor altid en ekstra pakke batterier med, men det er sku' lidt irreterende at skulle skifte, lige når man har fået vildt på kornet. Derfor hold øje med batteriet i nederste hjørne.
Forstørrelsen ligger på de. 4.5x hvilket passer fint til mine behov, men mange føler det er i underkanten. Kikkerten kommer også i en 6.5x forstørrelse.

Montering og indskydning: Oplevelserne her kan variere i udførsel alt efter valg af montager og riffel. Røret er 30 mm. Der er 30 klik op ned og højre, venstre hvilket desværre ikke altid er nok. Man kan derfor blive nødt til at kile/"shimme" små tilpasset aluminiums stykker indunder kikkerten for elevation i rigtig retning. Eller købe særlige montage med indbygget elevation. (Brugte personligt små tilskåret stykker aluminium fra en Carlsberg dåse. Andre dåser er sikkert lige så gode) :razz:
Indskydningen forgår best fra "Benchrest" / skydebænk. Når riflen er forsvarligt monteret i bænken, skyder man et skud. herefter flytter man sigtet fra kikkerten ned ved hjælp af en drejeknap, på det hul man har lavet i skiven. Man holder knappen inde og kikkerten justere herefter. Man skyder igen og her skulle den så være i center, ellers gentager man processen, der kan blive behov for småjusteringer. Den klikker 11.7 mm på 100 m.
udover kikkerten har jeg flip up monteret sigtemidler og en kraftig LED lygte på siden til eftersøgning. Dette setup fungere rigtig godt til mine behov.

Opgraderings muligheder:
Den infarøde lygte fra fabrikken fungere fint op til 50 m. Men på afstande udover dette er der brug for noget stærkere og mange vælger derfor at eftermontere Yukons 940 Nm IR lampe. Eller noget tilsvarende. Mange vælger også at eftermontere en større batteripakke med længere levetid og en større optik f.eks. en 85 mm linse fra Pentax spejreflex kamera. de kan ofte findes på loppemarkeder til billige penge. Man skal dog købe en adapter og vær opmærksom på når man skruer linsen af fra fabrikken ikke at knække noget da den er limet godt fast. Man kan evt bruge en universal åbner fra T-Hansen til 65 kr. Den klare det uden problemer.
Sidst men ikke mindst er der også folk som kan lide at montere diverse montage til at på spænde mobiltelefon eller særlige små fladskærme således riflen kan hvile i en skydestok uden man nødvendigvis skal stå i skydestilling hele tiden.

Har man ikke tiden eller lysten eller evnen til at rode med alt dette selv kan man også købe storebroren Yukon Photn RT med større rækkevidde, indbygget Stream Vision teknologi, Wifi og optager funktion der kan streame til Ipad, mobiltelefon eller lign. til 5-7000 kr.

Markedet er uendeligt stort, men dette var min erfaring og viden om Yukon mærket. Lad os bare hører hvad der ellers findes derude go dag. Vh Hammertime.
Vedhæftede filer
Yukon-Photon-XT.jpg
Yukon-Photon-XT.jpg (35.01 KiB) Vist 11201 gange
Yukon Photon 1.jpg
Yukon Photon 2.jpg
Yukon Photon 3.jpg
Yukon Photon 4.jpg
Yukon Photon 5.jpg
Yukon Photon 6.jpg
Yukon Photon (6).jpg
Yukon Photon rød.jpg
Yukon Photon hvid.jpg
Legends never die

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Sila0079 » 19. feb 2020, 15:01

Hammertime skrev:
19. feb 2020, 12:52
Jeg rykker selv med et Yukon Photon XT 4.5x42 S Digital Nightvision Mk I.
Tusind tak for dit grundige indlæg :respekt:
Rimelig snarrådigt med udskiftning af linsen må jeg sige :smile:
Hvad har du den så monteret oven på? Og hvor slår den typisk sine folder?
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af NWF » 19. feb 2020, 15:38

Hammertime skrev:
19. feb 2020, 12:52

Negative sider: Det bruger 2 stk. AA batterier med en levetid på omkring 2-4 timer, hvis den er tændt konstant, alt efter hvor høj infarød lysforstærkning man har skruet op for. På mine jagter har jeg derfor altid en ekstra pakke batterier med, men det er sku' lidt irreterende at skulle skifte, lige når man har fået vildt på kornet. Derfor hold øje med batteriet i nederste hjørne.
Forstørrelsen ligger på de. 4.5x hvilket passer fint til mine behov, men mange føler det er i underkanten. Kikkerten kommer også i en 6.5x forstørrelse.

Montering og indskydning: Oplevelserne her kan variere i udførsel alt efter valg af montager og riffel. Røret er 30 mm. Der er 30 klik op ned og højre, venstre hvilket desværre ikke altid er nok. Man kan derfor blive nødt til at kile/"shimme" små tilpasset aluminiums stykker indunder kikkerten for elevation i rigtig retning. Eller købe særlige montage med indbygget elevation. (Brugte personligt små tilskåret stykker aluminium fra en Carlsberg dåse. Andre dåser er sikkert lige så gode) :razz:
Jeg skiftede fra en Yukon Photon 6x50 simpelthen fordi man kom "for tæt på" på foderpladser(vildsvon) - man har brug for lidt mere synsfelt om natten til at se hvad der sker end hvad 6x50 kunne give. Jeg ville holde mig til en 4,5x hvis det var mig - men har fået en stor forbedring efter at have fået en frontmonteret Pulsar F135 på istedet hvor jeg kan zoom imellem 1-8x og stadig se nogenlunde klart.

Min Yukon 6x50 kunne lige ramme plet ind når trådkorset var stillet helt i bund(har også 50 klik) - min kammerat var ikke så heldig med hans Yukon 4,5 og den skød et godt stykke forbi - efter noget research fandt vi ud af at en 20moa rail egenligt var opkrævet(kan godt være jeg husker forkert og det kun er 10moa), men det havde hverken hans eller min forhandler ikke lige sat sig ind i :(

Yukon sælger jo deres egen montage så det er måske en god ide at kigge efter dem hvis det er.

Skulle det være prisvenligt og kun bruges i DK så ville jeg dog nok gå efter en Pard da det ikke kræver man fifler med montage(pard må ikke bruges i Sverige) og man har et aktivt zoom område som kan være behjælpeligt alt efter hvor man lige befinder sig. Men som alt andet er det smag og behag.... håber bare folk får noget udstyr der virker for dem så der kan blive skudt mere af det utøjet kan væk i en fart :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 557
Tilmeldt: 21. jul 2010, 22:42
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 60 times
Been thanked: 39 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Hammertime » 19. feb 2020, 18:03

Sila0079 skrev:
19. feb 2020, 15:01
Hammertime skrev:
19. feb 2020, 12:52
Jeg rykker selv med et Yukon Photon XT 4.5x42 S Digital Nightvision Mk I.
Tusind tak for dit grundige indlæg :respekt:
Rimelig snarrådigt med udskiftning af linsen må jeg sige :smile:
Hvad har du den så monteret oven på? Og hvor slår den typisk sine folder?
Jeg har intet monteret udover kikkerten fra fabrikken. Den sidder normalt på min S&W MP 15 til at skyde rotter, men har også testet den i Sverige på min 308 og der fungerede også gangske fint. :smile:
Legends never die

Ryser
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23. maj 2014, 21:05
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Ryser » 19. feb 2020, 20:02

[/quote]
Skulle det være prisvenligt og kun bruges i DK så ville jeg dog nok gå efter en Pard da det ikke kræver man fifler med montage(pard må ikke bruges i Sverige) og man har et aktivt zoom område som kan være behjælpeligt alt efter hvor man lige befinder sig. Men som alt andet er det smag og behag.... håber bare folk får noget udstyr der virker for dem så der kan blive skudt mere af det utøjet kan væk i en fart :)
[/quote]

Nu har jeg lige kørt en hurtig google search, men kan ikke finde nogle steder der referer til at pard ikke er lovligt i Sverige, kan du fortælle mig hvorhenne det står, og hvorfor pard ikke er lovligt i sverige?
Er da bare rart at vide inden man smider penge efter det
🤔
Så jeg kan skrive hvad jeg vil her?

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Niisa » 19. feb 2020, 21:15

Der sidder en indbygget laser i

Enligt SSM så står det följande

Lasrar i laserklass 4 kan skada ögon och hud. Det gäller även om du tittar på laserstrålningen när den framträder som en ljusfläck på en matt yta. Dessa lasrar kan vara brandfarliga.
Det krävs tillstånd från Strålsäkerhetsmyndigheten för att använda lasrar i denna laserklass för underhållning, konst och reklam, eller om användningen ger bestrålning av allmän plats eller luftrummet.
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af NWF » 19. feb 2020, 22:44

Ryser skrev:
19. feb 2020, 20:02

Nu har jeg lige kørt en hurtig google search, men kan ikke finde nogle steder der referer til at pard ikke er lovligt i Sverige, kan du fortælle mig hvorhenne det står, og hvorfor pard ikke er lovligt i sverige?
Er da bare rart at vide inden man smider penge efter det
🤔
Jeg har talt med Skåne jagt her sidst på dagen - de påstår at Pard pga laseren hellere ikke må bruges i DK, men hvorvidt der er hold i dette aner jeg ikke. Jeg ville sgu nok lige trykke forhandleren godt på maven før jeg købt en.... just in case...
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Tikka243Win
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24. maj 2011, 21:15
Interesser: gravjagt og bukkejagt
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Tikka243Win » 20. feb 2020, 00:06

De er så absolut også nord for fjorden, har personligt selv skudt 3 lige syd for Løkken og har kendskab til mange andre som har skudt i løbet af de sidste år.
Er temmelig skuffet og over at der ikke må bruges termisk kikkert da jeg selv har en Pulsar Trail.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Bofhenator » 20. feb 2020, 06:57

Tikka243Win skrev:
20. feb 2020, 00:06
Er temmelig skuffet og over at der ikke må bruges termisk kikkert da jeg selv har en Pulsar Trail.
Hvad mener du?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Tikka243Win
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24. maj 2011, 21:15
Interesser: gravjagt og bukkejagt
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Tikka243Win » 20. feb 2020, 21:34

Jeg mener det jeg skriver 😂.
Der står i reglerne som er pt at der ikke må bruges termiske sigtekikkert, kun elektronisk lysforstærkende kikkert.
Det er det jeg er skuffet over, muligvis har de skelet lidt til Sverige med natjagt på gris, der må der jo kun anvendes termisk på foderpladser men mon ikke de fleste mårhunde vil blive skudt på foderpladser i DK??

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Bofhenator » 21. feb 2020, 07:52

Tikka243Win skrev:
20. feb 2020, 21:34
Jeg mener det jeg skriver 😂.
Der står i reglerne som er pt at der ikke må bruges termiske sigtekikkert, kun elektronisk lysforstærkende kikkert.
Det er det jeg er skuffet over, muligvis har de skelet lidt til Sverige med natjagt på gris, der må der jo kun anvendes termisk på foderpladser men mon ikke de fleste mårhunde vil blive skudt på foderpladser i DK??
Syret, smider du lige et link til det?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af 458hunter » 21. feb 2020, 08:44

Jeg kører Pard setup med en gammel Leupold 1-4 på en Ruger American i 450BM. Så hvis de kommer til Sjælland, er jeg klar. :modbat:
Vedhæftede filer
FFB812FE-FE2C-4660-8114-17F712AE0AC8.jpeg
FFB812FE-FE2C-4660-8114-17F712AE0AC8.jpeg (80.27 KiB) Vist 10864 gange

Tikka243Win
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24. maj 2011, 21:15
Interesser: gravjagt og bukkejagt
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Tikka243Win » 21. feb 2020, 12:55


Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Bofhenator » 21. feb 2020, 16:24

Det er sgu da pudsigt at gøre forskel på lysforstærkende og termisk... Og endnu en slæben fødder...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Tikka B93 » 28. feb 2020, 23:29

det kan vel svære at arts bestemme med termisk skal siges jeg har ikke nogen praktisk erfaring det er bare noget jeg har læst men jeg har bestilt en termisk spotter så er spændt på hvad den kan det er hik lynx så må vi se om der også bliver bestilt et natsigte.

Bager
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 9. maj 2015, 10:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvest sjælland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 18 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Bager » 1. mar 2020, 07:34

Det er langt sværere at artsbestemme i en termisk i forhold til en IR. Se de to billeder af en grævling på 40M afstand (samme grævling, samme afstand) jeg har vedlagt. Det ene billede er lavet med Pard NV008 og den originale IR. Det termiske billede er lavet med en Pulsar Helion XQ38F til 17.800kr. Det er langt nemmere at bestmme i IR. Dertil kommer at termisk er meget vejr påvirkeligt. Er der meget vand i luften som tæt tåge eller støvregn, så bliver billedet uendeligt ringere. Det kan også være svært at se græs og smågrene i termisk. Hvis du ser det lille videoklip jeg har lagt op kan man se at græsset kan være svært at se. Jeg vil til enhver tid fraråde termisk til skudafgivelse men synes det er helt VILDT godt til at spotte med.
https://www.dropbox.com/s/wyxuq3dh5gwqn ... R.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/8qfoqfrv4twxg ... k.jpg?dl=0

Videoklippet:
https://www.dropbox.com/s/iolj5jkdxd23y ... k.mov?dl=0
E12D06FF-A401-40CE-984D-A891D84690CB.jpeg
64B586E2-7CFE-483D-B5B8-27BEC3C11F9B.jpeg
Senest rettet af Caspian1911 1. mar 2020, 07:45, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Billeder lagt direkte i tråden. Det er altså ikke svært.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af NWF » 1. mar 2020, 09:12

Bager skrev:
1. mar 2020, 07:34
Det er langt sværere at artsbestemme i en termisk i forhold til en IR. Se de to billeder af en grævling på 40M afstand (samme grævling, samme afstand) jeg har vedlagt. Det ene billede er lavet med Pard NV008 og den originale IR. Det termiske billede er lavet med en Pulsar Helion XQ38F til 17.800kr. Det er langt nemmere at bestmme i IR. Dertil kommer at termisk er meget vejr påvirkeligt. Er der meget vand i luften som tæt tåge eller støvregn, så bliver billedet uendeligt ringere. Det kan også være svært at se græs og smågrene i termisk. Hvis du ser det lille videoklip jeg har lagt op kan man se at græsset kan være svært at se. Jeg vil til enhver tid fraråde termisk til skudafgivelse men synes det er helt VILDT godt til at spotte med.
Jeg er mere eller mindre enig, men vil dog ikke gå så langt til at fraråde termiske sigte - skal man skyde på afstand synes jeg bestemt de har en berettigelse og et sted giver et bedre målbillede at skyde efter, især når jeg har set hvad de rigtigt dyre termiske sigter kan - er dog enig i det med artsbestemmelsen kan være sværere med termisk sigte

Bruger en termisk håndholdt Flir til at spotte med og et IR sigte til at skyde - og har også haft svært ved at artsbestemme til tider med Flir'en. Har dog jagtkammerater med det dyre termiske grej, og synes dog ikke det virker til at være så svært at artsbestemme når jeg ser de film de optager da kvaliteten er ret høj. Flir'en er et ok produkt indenfor kort afstand, og virker fint til foderpladser - men har selvfølgelig sine begrænsninger da den jo koster 80-90% mindre end det dyre grej :smile:

Men oplever nu også at jeg kan have svært ved at se dyr med IR hvis der er lidt buske osv, som jeg dog fanger godt med termisk.

Kombo'en med termisk spotter og IR sigte er mere eller mindre optimal for mig(var så også den billigste løsning) - men ville nu ikke være bange for at bruget termisk sigte hvis jeg lige havde 30-40.000 i overskud :biggrin:
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Bofhenator » 1. mar 2020, 09:26

Det giver en slags mening, at det kunne være begrundelsen.

Jeg har selv en flir breach spotter og en atn 4k or sigtekikkert.

Det er en fin kombination.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Bager
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 9. maj 2015, 10:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvest sjælland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 18 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Bager » 1. mar 2020, 10:06

Jeg har også en Pulsar Helion XP50 spotter der kører 640X480, hvilket er 3 gange så høj opløsning som min XQ38F. Her der småkviste mere synlige end i min XQ38F, men kun i godt/klart termisk vejr. I småregn bliver alt andet end det levende udvisket. Desuden har pulsars termiske modeller store problemer med at holde indskydningen. Nogen oplever ingen problemer, andre har store problemer også efter gentagende ombytninger ved Pulsar. Jeg havde virkelig ikke købt termisk som sigtekikkert. Der er helt sikkert nogen der ikke tror mig. Det er naturligvis nogen der ikke tror mig og det er de færreste der vil indrømme et indkøb på 20-40 af de lange ikke rigtig virker. Prøv at søg på facebook gruppen "Pulsar Night Vision and Thermal Hunting Group" og søg på "Zero". Så vælter det op med fejlbeskrivelser. Som sagt, det er ikke alle der oplever problemer, men vi taler ikke om enlige svaler men et kendt og udbredt problem, spredt ud over mange år og modeller.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Hvilke natkampsmidler har du til kampen mod mårhund (eller i øvrigt)?

Indlæg af Sila0079 » 4. sep 2020, 19:36

Nu har jeg købt en .22 hornet, som skal være dedikeret natkamps riffel. Tænker der skal noget IR på, og på sigt vil det seovfølgelig være fedt med en termisk spotter. Vil have minimum 6x zoom, og vil gerne kunne se tydligt nok til at kunne skyde ud til 200 meter. Tænker 3-6000 i pris til IR kikkertsigte. Der skal jo nok en ret seriøs IR lygte på, for 200+ meter, og den ligger uden for det budget.
Men er det realistisk, det jeg beskriver? Og er det lettest opnåeligt med en dedikeret natkikkert alá yukon eller lignende, eller er det bedre med en fornuftig 3-9x50 med PARD på?

Og hvad får man af IR til 3-6000; gen 1 eller gen 2?

Er umiddelbart mere til noget analogt, end digitalt, men er vi så helt uden for mit prisleje, hvis det skal være lige så godt som de digitale?
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Besvar