Montering af våbenskab i en lejelejlighed?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
PE
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. jan 2020, 14:49
Interesser: Haglgevær, riffel
Geografisk sted: Østjylland

Montering af våbenskab i en lejelejlighed?

Indlæg af PE » 1. jan 2020, 15:20

Jeg står overfor at skulle anskaffe et våbenskab og vil selvfølgelig gerne montere det så ordentligt som muligt. Jeg bor til leje hos en boligforening (lejlighed på anden sal), så det sætter selvfølgelig visse begrænsninger for, hvordan jeg kan montere skabet. Det kan fx ikke fastgøres til gulvet. Der er trægulv – og da det skal lakeres en gang imellem, vil jeg gerne hæve skabet fra gulvet, som vist i denne video:
youtu.be/GXHhMrEfvwM

Den væg, jeg vil montere skabet på, er af beton og ca. 14 cm bred. Ifølge viceværten må jeg max bore 9 cm ind, hvis jeg passer på. Jeg har derfor været ved at kigge på monteringsmuligheder, og er faldet over Expandet MONTI-MONTI BETONBOLT MMS-SS12x 80 (Boredybden er 85 mm, Sættedybden er 75 mm (den længde som bolten rager ind i væggen), den effektive forankringsdybde er 57 mm). Bolten skulle have et direkte træk i ikke revnet beton på 13,3 KN – og et tværtræk på 14,50 KN. Skabet jeg har kig på vejer ca. 150 kilo og har 4 huller i væggen.

Jeg indrømmer, at jeg ikke er den store ørn til Gør Det Selv. Jeg kunne godt bruge noget feedback på, om i vurderer at væggen kan holde til at skabet hænger på det, når jeg benytter de beskrevne bolte. Vil jo nødig have at skabet pludselig står nede på gulvet sammen med halvdelen af væggen.
Vedhæftede filer
401dMINI_Multi-Monti-MMS_DK4.pdf
(1.28 MiB) Downloadet 154 gange

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Montering af våbenskab

Indlæg af Kenned » 1. jan 2020, 17:24

Hvis jeg var dig ville jeg overveje at bruge klæbeankre i stedet for. Så får du 4 stykker gevind der stikker ud af væggen, og som du så kan sætte dit skab op på, med møtrikker inde i skabet.

Vær opmærksom på at hvis væggen ikke er i lod, så vil du få en skabsdør der lukker i eller åbner selv når man slipper den. Det kan godt være lidt irriterende.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Montering af våbenskab

Indlæg af BentxBetjent » 1. jan 2020, 19:36

+1
Til klæbeankre.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Montering af våbenskab

Indlæg af Ras.Killing » 1. jan 2020, 20:26

Var også gået med klæbeanker :smile: er væggen solid, og våbenskabet ikke gigantisk, så skal det nok fungere.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Montering af våbenskab

Indlæg af Raptor357 » 1. jan 2020, 22:01

4 gevindhylstre og injektionsmasse.
Hullerne skal være ca 4mm større, 16mm mod 12mm for gevindstænger. Det er eneste ulempe.
Gevindstangen skal nappes med vinkelsliber når den skal væk, gevindhylstre kan spartles.
Gevindhylstre har marginalt bedre trækstyrke grundet det større areal, men de er så stærke det er uden betydning.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Montering af våbenskab

Indlæg af Raptor357 » 1. jan 2020, 22:19

Jeg har altid brugt expandet da der er bedre vedhæftning i flere materialer end hiltis, dvs. Samme klæbeanger eller injektionsmasse til “alt”
Til en 10mm gevindstang borer jeg et 12mm hul og til et gevindhylster med m10 gevind der borer jeg et 16mm.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Slettet bruger

Re: Montering af våbenskab

Indlæg af Slettet bruger » 1. jan 2020, 22:31

Jeg ville IKKE bruge klæbemasse/ klæbeankre ( selvom jeg bruger det rigtig tit og ALTID har det på lager)
Tror det vil blive svært, at montere.
At bore/ rengøre/ ifylde massen og gevindstængerne/ igennem et lillebitte våbenskab - for det skal jo næsten gøres GENNEM skabet, ellers vil det være svært at montere de 4 gevindstænger så nøjagtigt, at skabet kan skubbes ind over.
Jeg ville:
Sætte skabet opad væggen
Lodde om skabet er i lod når det er skubbet helt ind mod væggen.
Forbore gennem hullerne
Væk med skabet - færdigbore og rengøre.
* evt. spartle.
Skubbe skabet på plads igen og slå 4 beton slagbolte i hullerne.
Spænde/ slut.
*Såfremt væggen/ skabet ikke var i lod, ville jeg påsmøre spartelmasse på væggen og spænde skabet forsigtigt ind, indtil det var i lod, lade spartelmassen tørre og efterspænde.
85002325-1ED5-4D06-A1EC-9E7E23EFDECE.jpeg
85002325-1ED5-4D06-A1EC-9E7E23EFDECE.jpeg (9.07 KiB) Vist 7160 gange

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Montering af våbenskab

Indlæg af Ras.Killing » 1. jan 2020, 23:06

Jeg kan nu ikke se problemet med stængerne :smile: men ja, man skal selvfølgelig være omhyggelig med at få boret og mærket ordentligt op.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Montering af våbenskab

Indlæg af Kenned » 2. jan 2020, 10:56

Slettet bruger skrev:
1. jan 2020, 22:31
Jeg ville IKKE bruge klæbemasse/ klæbeankre ( selvom jeg bruger det rigtig tit og ALTID har det på lager)
Tror det vil blive svært, at montere.
At bore/ rengøre/ ifylde massen og gevindstængerne/ igennem et lillebitte våbenskab - for det skal jo næsten gøres GENNEM skabet, ellers vil det være svært at montere de 4 gevindstænger så nøjagtigt, at skabet kan skubbes ind over.
Jeg ville:
Sætte skabet opad væggen
Lodde om skabet er i lod når det er skubbet helt ind mod væggen.
Forbore gennem hullerne
Væk med skabet - færdigbore og rengøre.
* evt. spartle.
Skubbe skabet på plads igen og slå 4 beton slagbolte i hullerne.
Spænde/ slut.
*Såfremt væggen/ skabet ikke var i lod, ville jeg påsmøre spartelmasse på væggen og spænde skabet forsigtigt ind, indtil det var i lod, lade spartelmassen tørre og efterspænde.

85002325-1ED5-4D06-A1EC-9E7E23EFDECE.jpeg
Man behøver absolut ikke at sætte stængerne i mens skabet er monteret. Afhængig af ens evner kan det være en fordel at bore hullerne mens skabet er på plads, men derefter kan man fint bare mokke ankrene i uden at have skabet monteret. De stikker jo ikke særlig langt ud, så de skal sidde meget skævt for at give problemer.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Montering af våbenskab

Indlæg af C-X » 2. jan 2020, 13:28

Slagboltene, kan de fjernes igen? :what:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Montering af våbenskab

Indlæg af Bjarne41 » 2. jan 2020, 14:33

BentxBetjent skrev:
1. jan 2020, 19:36
+1
Til klæbeankre.
Og klæbeanker virker lige så godt om du går i Harald eller Bauhaus. Dog er der stor forskel på prisen
Jeg monterende selv 2 skabe sidste år hvor hullerne var 3 mm større end boltene. Så kom der klæbemasse rundt om boltene.
Jeg havde 7 bolte i hvert skab - overkill yes, men det føltes godt.
Ingen fjerne lige de skabe uden at tage halvdelen af huset med :giggle:

Bare husk, at når klæbemassen tages i brug, har du ca. 4-6 minutter at arbejde i, så ALT skal være timet og tilrettelagt.
Kone, børn, husdyr, svigermor og mobiltelefon ud af huset, så der ikke er nogen forstyrrelser af nogen art

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Montering af våbenskab

Indlæg af TheDarkSide » 2. jan 2020, 14:56

Jeg ville også gå med ekspansionsbolte (slagbolte) i betonvæg. Det er meget nemt og holder godt.
Selvom man er omhyggeligt med at mærke bolthuller op, så kan boret nemt smutte til siden, hvis man rammer en sten eller armeringsjern i betonen.

Med ekspansionsbolte kan skære dem af når man vil flytte og banke resten nogle milimeter ind i væggen, så man kan spartle ordentligt.

Slettet bruger

Re: Montering af våbenskab

Indlæg af Slettet bruger » 2. jan 2020, 21:39

C-X skrev:
2. jan 2020, 13:28
Slagboltene, kan de fjernes igen? :what:
Faktisk nemmere end klæbeankre.
Jeg har netop fjernet 12 stk. betonslagbolte i gulvet i værkstedet - skruet dem det op jeg kunne - knækket dem v hjælp af en stor skiftenøgle - slået resten af boltet ned i gulvet med en dorn - og spartlet hullet med klæbemasse til bolte.

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Montering af våbenskab

Indlæg af DB89 » 2. jan 2020, 22:28

Hvad egentligt ellers med betonbolte? Så har man bagefter kun et hul i væggen.

Slettet bruger

Re: Montering af våbenskab

Indlæg af Slettet bruger » 3. jan 2020, 09:09

DB89 skrev:
2. jan 2020, 22:28
Hvad egentligt ellers med betonbolte? Så har man bagefter kun et hul i væggen.
Ja, og det er jo egentlig det TS spørger til.
Jeg har brugt dem - men “ kan ikke lide dem”
Jeg føler ikke, jeg har “ føling” med momentet - en går ok, den næste tænker man, “ nu knækker den sgu”
og en kunne ikke skrues i. Jeg brugte nye bor i korrekt størrelse.
Andre har sikkert bedre erfaringer - de bliver jo brugt rigtig meget idag.
Hvis - tror jeg det er vigtigt at gå efter anerkendt kvalitet og ikke noget Kina.

Besvar