Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Brugeravatar
Razorback
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 9. apr 2019, 18:34
Interesser: Håndvåben, Jagt/buejagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Razorback » 28. nov 2019, 13:08

Hej NVF

Nu vil jeg ikke starte en krig men "Here goes";
Skal bruge et kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Det bliver et sigte til min første riffel (som jeg heller ikke har købt endnu).
Er med på at hvis jeg køber noget ordenligt kan det sidde på den næste riffel og den næste efter det.

Jeg er dog ikke millionær, så den behøver ikke at være lavet af guldbelagt elfenben. Så gerne så billig som muligt, uden jeg står og mangler noget... hvis det giver mening.
Jeg gider heller ikke at købe noget som skal skiftes ud inden for de næste par år.

Det må godt være telet. Jeg har både interesse i at skyde vildt på, ikke overnaturlige, men "lange" distancer og udfordre mine egne evner på skydebanen.

En anden ting jeg er kommet frem til, efter en lang snak med den lokale jagtbutik, er om jeg skal have kliktårn eller ikke.
Jeg synes det lyder som noget man kan blive træt af ikke at have, men hvad siger i?

Jeg har næsten ingen erfaringer med jagtvåben, eftersom jeg kun har nedlagt papir med håndvåben. :hunter:
Så håber der er lidt hjælp at hente her.
MVH.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Mapzter » 28. nov 2019, 13:10

Hvad er dit budget?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Mapzter » 28. nov 2019, 13:22

Og spørgsmålet hører nok bedre hjemme i dette forum, mon ikke en MOD kan hjælpe med at få det flyttet
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Razorback
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 9. apr 2019, 18:34
Interesser: Håndvåben, Jagt/buejagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Razorback » 28. nov 2019, 13:39

Mapzter skrev:
28. nov 2019, 13:10
Hvad er dit budget?
Ja... Det er en godt spørgsmål.
Jeg er blevet introduceret til nogle forskellige i 4-5000kr klassen, det vil jeg betale uden at tøve. Jeg er dog en sucker for udstyr og forstår at det er en investering, så at overtale mig til noget i 7-10.000kr klassen bliver ikke meget svært. Dog skal det så ikke bare være 1-5% bedere men alle pengene værd.

Vedr. tråd; Det har du ret i, den havde jeg overset. Måske en MOD kan hjælpe med at flytte mit opslag til den rigtige tråd?

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Kenned » 28. nov 2019, 13:44

Jeg vil helt klart foreslå dig at købe et brugt sæt. Når du så ved hvad du ikke "kan leve uden" så sælger du det sæt du købte til næsten samme pris som du gav.

Vejen til økonomisk ruin er brolagt med folk der køber forkert de første 1-2 gange :giggle:

Dit behov afgøres af de jagtformer du forventer at skulle bruge riflen til.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Niisa » 28. nov 2019, 14:06

meopta meostar 2-12x50 kan fåes til små 10.000kr, så har du en perfekt all round kikkert :razz:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af T-REX » 28. nov 2019, 15:14

Hvis du vil have godt lys(32 trin) uden at blive ruineret, og OK optik, så kig på Nikon Prostaff 7 IL 2,5-10x50 eller 2,5-10x42
https://www.korsholm.dk/nikon-prostaff- ... sigte.html
nikon_sport_optics_riflescopes_prostaff_7_2_5-10x50_front_left--original.png

jagtmarked.dk (Bigfoot her på forum) kan sikkert levere, til en lidt bedre pris. (Har desværre aldrig handlet hos ham)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af C-X » 28. nov 2019, 15:29

Jeg ville også lidt af det hele, da jeg begyndte. Har man én riffel, til det meste, så kan det være en fordel med to optikker. Min løsning blev en kort .308'er med fed pibe (fordi den kan bruges til det meste), udstyret med picatinny rail, 20 MOA hældning. Hertil en 1-4x24 og en 4-16x50 (FFP), begge i Leupold QRW (som jeg har testet adskillige gange til, at holde indskydningen på jagtrelevante afstande (mine specifikke). Jeg valgte åbne, "taktiske" tårne, MIL/MIL, og samme fabrikat og modelserie.

Skulle jeg gøre det om i dag, havde jeg valgt en 1-6x24 og en 6-24x50, eller noget i ca. det forstørrelsesspænd. På 600 meter er x16 ikke ret meget. 1-4x er så for vidt godt nok, til større vildt og ud til en 150-200 meter.

Måske du er bedst tjent med en tilsvarende løsning, så du ikke behøver gå for meget på kompromis?

Skulle jeg f.eks. på jagt i udlandet, f.eks. Sverige, ville det give rigtig god mening, med min 1-4x24 indskudt med tung jagtammunition til elg, og min 4-16x50 kunne så bruges til tjur med spidsskarp. :smile:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Epae » 28. nov 2019, 15:54

Tror også at have en til det hele nemt bliver lidt besværtligt og aldrig 'rigtig' godt til noget af det.
Jeg havde sådan en her til en baneriffel i NL for nogle år siden:
https://www.optics-trade.eu/en/bushnell ... 30x50.html

Helt fin kikkert men må nok sige at helt ud til 30x zoom er sku ikke noget jeg fik brugt reelt.
Man kan se samtlige rystelser ved den forstørrelse og det var sku mere til skade end godt (for mig).

Hvis du kan klare dig med de lidt mindre forstørrelser så kan du få en del. Og til jagt skal du vel ret sjældent ud over 150 meter alligevel?
Har personligt lige købt et scout scope til min Marlin:
https://www.leupold.com/scopes/rifle-sc ... t-1-5-4x28
Også med et sæt Leupold QRW ringe så man hurtigt kan skifte hvis det skulle være nødvendigt.
Glæder mig til at kunne få lov at prøve riflen med den tingest på - i butikken var jeg i hvert fald positivt overrasket over følelsen af kvalitet uden at blive ruineret.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Razorback
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 9. apr 2019, 18:34
Interesser: Håndvåben, Jagt/buejagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Razorback » 28. nov 2019, 16:15

C-X skrev:
28. nov 2019, 15:29
Jeg ville også lidt af det hele, da jeg begyndte. Har man én riffel, til det meste, så kan det være en fordel med to optikker. Min løsning blev en kort .308'er med fed pibe (fordi den kan bruges til det meste), udstyret med picatinny rail, 20 MOA hældning. Hertil en 1-4x24 og en 4-16x50 (FFP), begge i Leupold QRW (som jeg har testet adskillige gange til, at holde indskydningen på jagtrelevante afstande (mine specifikke). Jeg valgte åbne, "taktiske" tårne, MIL/MIL, og samme fabrikat og modelserie.

Skulle jeg gøre det om i dag, havde jeg valgt en 1-6x24 og en 6-24x50, eller noget i ca. det forstørrelsesspænd. På 600 meter er x16 ikke ret meget. 1-4x er så for vidt godt nok, til større vildt og ud til en 150-200 meter.

Måske du er bedst tjent med en tilsvarende løsning, så du ikke behøver gå for meget på kompromis?

Skulle jeg f.eks. på jagt i udlandet, f.eks. Sverige, ville det give rigtig god mening, med min 1-4x24 indskudt med tung jagtammunition til elg, og min 4-16x50 kunne så bruges til tjur med spidsskarp. :smile:
Tak for det lange svar.
Jeg leder lige nu kun efter ét sigte.
Jeg er med på at man ikke kan få et som kan alt på en gang. Og det er svært at svare på hvad jeg helt præcist skal bruge det til endnu.
6-24x50 lyder dog som noget jeg både kan bruge til jagt og bruge til de lange distancer på banen.

Brugeravatar
Razorback
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 9. apr 2019, 18:34
Interesser: Håndvåben, Jagt/buejagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Razorback » 28. nov 2019, 16:23

Wengel skrev:
28. nov 2019, 15:54
Tror også at have en til det hele nemt bliver lidt besværtligt og aldrig 'rigtig' godt til noget af det.
Jeg havde sådan en her til en baneriffel i NL for nogle år siden:
https://www.optics-trade.eu/en/bushnell ... 30x50.html

Helt fin kikkert men må nok sige at helt ud til 30x zoom er sku ikke noget jeg fik brugt reelt.
Man kan se samtlige rystelser ved den forstørrelse og det var sku mere til skade end godt (for mig).

Hvis du kan klare dig med de lidt mindre forstørrelser så kan du få en del. Og til jagt skal du vel ret sjældent ud over 150 meter alligevel?
Har personligt lige købt et scout scope til min Marlin:
https://www.leupold.com/scopes/rifle-sc ... t-1-5-4x28
Også med et sæt Leupold QRW ringe så man hurtigt kan skifte hvis det skulle være nødvendigt.
Glæder mig til at kunne få lov at prøve riflen med den tingest på - i butikken var jeg i hvert fald positivt overrasket over følelsen af kvalitet uden at blive ruineret.
Tror 1,5-4 bliver for lidt hvis jeg vil skyde på +500m.
Men er x4 eller x6 for meget på jagt på de 100-200m?

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af NWF » 28. nov 2019, 16:37

Razorback skrev:
28. nov 2019, 16:15
C-X skrev:
28. nov 2019, 15:29
Jeg ville også lidt af det hele, da jeg begyndte. Har man én riffel, til det meste, så kan det være en fordel med to optikker. Min løsning blev en kort .308'er med fed pibe (fordi den kan bruges til det meste), udstyret med picatinny rail, 20 MOA hældning. Hertil en 1-4x24 og en 4-16x50 (FFP), begge i Leupold QRW (som jeg har testet adskillige gange til, at holde indskydningen på jagtrelevante afstande (mine specifikke). Jeg valgte åbne, "taktiske" tårne, MIL/MIL, og samme fabrikat og modelserie.

Skulle jeg gøre det om i dag, havde jeg valgt en 1-6x24 og en 6-24x50, eller noget i ca. det forstørrelsesspænd. På 600 meter er x16 ikke ret meget. 1-4x er så for vidt godt nok, til større vildt og ud til en 150-200 meter.

Måske du er bedst tjent med en tilsvarende løsning, så du ikke behøver gå for meget på kompromis?

Skulle jeg f.eks. på jagt i udlandet, f.eks. Sverige, ville det give rigtig god mening, med min 1-4x24 indskudt med tung jagtammunition til elg, og min 4-16x50 kunne så bruges til tjur med spidsskarp. :smile:
Tak for det lange svar.
Jeg leder lige nu kun efter ét sigte.
Jeg er med på at man ikke kan få et som kan alt på en gang. Og det er svært at svare på hvad jeg helt præcist skal bruge det til endnu.
6-24x50 lyder dog som noget jeg både kan bruge til jagt og bruge til de lange distancer på banen.
Jeg hoppede i den fælde med en 6-24, fik kun løsnet ganske få skud med den inden jeg solgte den. Man har en ide når man starter om at man skal alt muligt... jagt, baneskydning, langdistance osv osv.. synes det er sjældent jeg møder nogle som faktisk når det hele. Få fokus på det jagt relevante og kom i gang med det istedet :)

Jeg skyder dyr på 250-300 meter med 6x zoom... knalder jeg den meget højre op kommer rystelserne - en kikkert i et anerkendt mærke på 3-12x56 kan du komme ret langt med, og du kan f.eks, få et Vortex til ca 3.000 kr... start billigt og arbejde dig op... der kommer udgifter nok til jagtleje, ammo, våbenskab, tøj, skydestok osv osv
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Bofhenator » 28. nov 2019, 16:50

Jeg tror 6x forstørrelse som det mindste kommer til at blive træls, det er svært at finde et dyr på 40m i en fart med så høj forstørrelse.

Og det er langt oftere den udfordring man står i, end et dyr på så lang afstand at man mangler forstørrelse...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Epae » 28. nov 2019, 16:51

Jeg snakker en del med nogle amerikanske skytter og de snakker MEGET positivt om disse: https://athlonoptics.com/
Både mht kvalitet og pris.
Men om de er til at skaffe i DK/EU er jeg ikke klar over.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af PeptoBizmo » 28. nov 2019, 17:00

Bofhenator skrev:
28. nov 2019, 16:50
Jeg tror 6x forstørrelse som det mindste kommer til at blive træls, det er svært at finde et dyr på 40m i en fart med så høj forstørrelse.

Og det er langt oftere den udfordring man står i, end et dyr på så lang afstand at man mangler forstørrelse...
Det er meget individuelt.
Personligt får jeg ikke skudt det samme dyr med lavere forstørrelse, så går det for stærkt for mig :smile:
Dog vil jeg til trådstarter sige at jo mere forstørrelse der er i et kikkertsigte, jo større krav til glasset.
Så medmindre du finder noget godt brugt, til en skarp pris, så pas på med de høje forstørrelser.
Hilsen Forstørrelsesgris numero Duo, overgået gevaldigt af Claus Petersen, men ellers godt med :biggrin:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Razorback
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 9. apr 2019, 18:34
Interesser: Håndvåben, Jagt/buejagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Razorback » 28. nov 2019, 17:04

NWF skrev:
28. nov 2019, 16:37

Jeg hoppede i den fælde med en 6-24, fik kun løsnet ganske få skud med den inden jeg solgte den. Man har en ide når man starter om at man skal alt muligt... jagt, baneskydning, langdistance osv osv.. synes det er sjældent jeg møder nogle som faktisk når det hele. Få fokus på det jagt relevante og kom i gang med det istedet :)

Jeg skyder dyr på 250-300 meter med 6x zoom... knalder jeg den meget højre op kommer rystelserne - en kikkert i et anerkendt mærke på 3-12x56 kan du komme ret langt med, og du kan f.eks, få et Vortex til ca 3.000 kr... start billigt og arbejde dig op... der kommer udgifter nok til jagtleje, ammo, våbenskab, tøj, skydestok osv osv
Det giver meget god mening. Jeg prøver at finde noget nærmere de 3-12x så :thumbup:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af T-REX » 28. nov 2019, 17:07

I stedet for 6-24, så ville jeg kigger på noget, med 6x Zoom

Ex Meopro Optika6 Serien 3-18x50

US Prisen er omkring US$ 500, of SFP og US$ 800(på bud) for FFP med MRad klik

https://www.opticsplanet.com/meopta-meo ... scope.html

Om du har brug for SFP eller FFP er et religionsspørgsmål ;)
Jeg vil dog foretrække, at der klikkes, i MRAD, og med Optika6 sigtet, betyder det, at man så kører FFP

Hvis du har brug for at bruge dit sigte, til at holde over, så vil jeg tro, at man er så langt ude, at man alligevel står på maks forstørrelse, og derfor har det ikke en voldsom betydning, om man kører FFP eller SFP.

FFP=First Focal Plane = Sigte er medforstørrende, og indelinger passer, uanset zoom faktor
SFP=Second Focal Plane = Sigte har samme størrelse, uanset forstørrelse, og indelinger på sigtet, skifter værdi, efter forstørrelsen
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Kalthoff » 28. nov 2019, 17:35

For et par år siden var der en undersøgelse af hvilke afstande danske jægere nedlagde vildt med riffel.

Kun få procent af skuddede var over 150 meter.

Derimod var der rigtigt mange skud på under 75 meter.

Personligt bruger jeg 1,5-6x42 til jagt i Danmark og skydebaner op til 300 meter.

Kikkerten står som regel på laveste forstørrelse på jagt og på 100 meter skydebanen, den kommer kun op på den store forstørrelse på den lange skydebane.

Brugeravatar
Razorback
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 9. apr 2019, 18:34
Interesser: Håndvåben, Jagt/buejagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Razorback » 28. nov 2019, 17:36

JRexA skrev:
28. nov 2019, 17:07
I stedet for 6-24, så ville jeg kigger på noget, med 6x Zoom

Ex Meopro Optika6 Serien 3-18x50

US Prisen er omkring US$ 500, of SFP og US$ 800(på bud) for FFP med MRad klik

https://www.opticsplanet.com/meopta-meo ... scope.html

Om du har brug for SFP eller FFP er et religionsspørgsmål ;)
Jeg vil dog foretrække, at der klikkes, i MRAD, og med Optika6 sigtet, betyder det, at man så kører FFP

Hvis du har brug for at bruge dit sigte, til at holde over, så vil jeg tro, at man er så langt ude, at man alligevel står på maks forstørrelse, og derfor har det ikke en voldsom betydning, om man kører FFP eller SFP.

FFP=First Focal Plane = Sigte er medforstørrende, og indelinger passer, uanset zoom faktor
SFP=Second Focal Plane = Sigte har samme størrelse, uanset forstørrelse, og indelinger på sigtet, skifter værdi, efter forstørrelsen
Jeg var kommet frem til, efter lidt research, at jeg godt kunne tænke mig MIL. Det er, hvad jeg kan læse mig til, nemmest når man er van til cm, m osv.

FFP lyder umiddelbart fedest..? at indelingerne passer uanset zoom faktor.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af T-REX » 28. nov 2019, 17:46

Du skal også huske, at hvis du vil på drivjagt, i ex. Polen, så SKAL kikkerten kunne skrues ned, til 3X eller mindre.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Slettet bruger

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Slettet bruger » 28. nov 2019, 18:33

Læs denne tråd: viewtopic.php?f=32&t=78927&hilit=Hylte

Den Zeiss (hvis tilbuddet stadig) gælder, er månedens , nej årets bedste tilbud.
Jeg har købt en og overvejer stærkt at købe en mere.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Raptor357 » 28. nov 2019, 18:49

Nikon er godt og billigt.
Vil du lege med , så er det enten en dedikeret natkikkert som en atn 4k noget eller en god analog egnet til nat, det kunne være en meopta og vælg så lavt et zoom område som muligt, aller helst fast forstørrelse, så er lystransmissionen bedre end selv de dyreste fra zeiss, sb og swarowski med stort zoom område.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Razorback
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 9. apr 2019, 18:34
Interesser: Håndvåben, Jagt/buejagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Razorback » 28. nov 2019, 19:10

Slettet bruger skrev:
28. nov 2019, 18:33
Læs denne tråd: viewtopic.php?f=32&t=78927&hilit=Hylte

Den Zeiss (hvis tilbuddet stadig) gælder, er månedens , nej årets bedste tilbud.
Jeg har købt en og overvejer stærkt at købe en mere.
Den Zeiss Kikarsikte Victory HT 3-12x56 ASV ser fandme fed ud men 18.000sek, ca 13.000dkk, er måske lige lidt mere end jeg havde tænkt mig at bruge. :oops:

Slettet bruger

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Slettet bruger » 28. nov 2019, 19:58

HM, er de Svenske Lira steget - jeg gav 11.214,- Dkr, leveret.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Kikkertsigte...Hvad skal jeg købe?

Indlæg af Sortseer » 28. nov 2019, 20:08

Det er fordi du gav 16 SEK...

Besvar