Hvor mange klik har jeg brug for?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Snie
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. okt 2019, 17:49
Interesser: Buejagt, riffeljagt
Geografisk sted: Nordjylland

Hvor mange klik har jeg brug for?

Indlæg af Snie » 31. okt 2019, 21:24

Hej folkens

Jeg er udkig efter en ny kikkert og mange af dem jeg ser på, har mellem 15 og 18mrad til justering i højden. Er det nok til at nå ud til 600meter. Skyder med cal. 308.
Jeg er helt ny i det her riffel jagt/skydning og har tilmeldt et skyde kursus, hvor vi gerne skulle ende de at skyde på 600meter. Instruktøren siger at man normalt skal bruge 6-6,5 mrad når riflen er indskudt til 100meter. Jeg er bare i tvivl hvor mange Mrad der er til bage når riflen er indskudt til 100m.
Håber der er nogen der kan hjælpe.

Vh
Snie

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7696
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvor mange klik har jeg brug for?

Indlæg af T-REX » 31. okt 2019, 22:11

Med Hornady .308 Win, ladet med 155 Grains ELD Match, kan du klare 1000 meter, med ca. 12 MIL

Så smider du en 20MOA(Ca. 5 MIL) hældning på, så klarer du fint 1000 meter, med en .308'er.
men 600 meter, bør være nemt, selv med 15 MIL (7,5 MIL op og ned)

Jeg vil anbefale dig, en kikkert, der kører i MIL/MIL

VIPER® HST™ 6-24X50 med VMR-1 (MRAD) Reticle | 30 mm Tube SKU VHS-4310 kan være en anbefaling.

Den har 19 MRAD/MIL
Senest rettet af T-REX 31. okt 2019, 22:18, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3565
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 565 times
Been thanked: 1053 times

Re: Hvor mange klik har jeg brug for?

Indlæg af Agamemnon » 31. okt 2019, 22:12

Hej og :welcome: til NVF.

Hvis jeg var dig, så ville jeg sørge for at fremtidssikre mit grej, så meget jeg kunne.

Med det mener jeg at jeg ville købe en kikkert og en montage, der kunne bruges på din .308'er, men også på eventuelle rifler, i andre kalibre, som du kunne tænkes at supplere- eller udskifte den med, i fremtiden.

Der er ganske mange udmærkede muligheder, når det gælder Long Range optik, der ikke koster en formue. Både Vortex, IOR og Delta optical laver nogle rigtigt udmærkede Mil/Mil kikkerter, med kors i både første og andet billedplan (medforstørende/ ikke medforstørende).

De fleste kikkerter vil kunne bringe dig ud til 600m, uden at du løber tør for klik. Selv med en montage uden hældning. Og min 308 ammunition kræver præcis 7 mil i højden, for at skyde lige på, på 600m.

Men regner du allerede nu med, at du med tiden vil bevæge dig ud over de 600m og måske prøve kræfter med distancer på den anden side af de 1000m, så ville jeg overveje at anskaffe en montage med hældning i.
Det betyder nemlig at dét højdejusteringsspænd, som du får til rådighed vil tillade dig at klikke dig ud på de længere distancer, således at du ikke tvinges til at holde over.

Bare for at give dig en idé om hvor meget hældning man kan kaste i sit set-up, så har jeg et max justeringsspænd på 35 mil i min kikkert (IOR Recon), 6 mil i min montage (Spuhr) og næsten 9 mil i min rail på selve riflen (AI).
Det betyder at jeg kan klikke mig ud til omkring 2000m uden at holde over. Men min riffel er stadig indskudt på 100m.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Snie
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. okt 2019, 17:49
Interesser: Buejagt, riffeljagt
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvor mange klik har jeg brug for?

Indlæg af Snie » 31. okt 2019, 22:36

Tak for nogle hurtige svar.
Er god klar over at jeg kan bruge en 20moa rail, men vil gerne undgå det.
Den kikkert jeg er ude efter skal være primært en jagt kikkert. Det Lang distance skydning er kun for at prøve det og lære nogle god grundfærdigheder. Selv om man sikker hurtigt kan blive bidt af det :smile: i så fald vil jeg købe en kikkert specielt til det.

Agamemnon du skriver du bruger en IOR, dem har jeg kigget en del på, men har læst meget blandet om dem. Er du glad for din?

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3565
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 565 times
Been thanked: 1053 times

Re: Hvor mange klik har jeg brug for?

Indlæg af Agamemnon » 31. okt 2019, 22:48

Snie skrev:
31. okt 2019, 22:36
Agamemnon du skriver du bruger en IOR, dem har jeg kigget en del på, men har læst meget blandet om dem. Er du glad for din?
Jeg er super glad for alle de IOR kikkerter jeg har haft.
Jeg har haft en 6-24X56, to 4-28X50 Recon'er og en 5,8-40X56 Crusader.
Dét jeg sætter mest pris på er robustheden, klikfastheden og den optiske klarhed, som man får til en rigtigt fornuftig pris.
Lige nu har jeg én Recon og én Crusader.
Begge to er nok lidt store, hvis du agter at anvende dem til jagt. Men der findes andre og mindre IOR modeller, der er bedre egnet til jagt.
Hvis det er dén vej du vil gå, vil jeg anbefale dig at tage kontakt til Henrik fra L.A.Precision. Super flink fyr, der leverer nogle super gode produkter og en fantastisk service.

For en god ordens skyld skal jeg lige nævne at jeg er sponsoreret af IOR. Det er jeg dog først blevet, efter at have benyttet deres produkter i en del år. Og havde jeg ikke været tilfreds havde jeg heller ikke indgået et samarbejde med dem.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Snie
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. okt 2019, 17:49
Interesser: Buejagt, riffeljagt
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvor mange klik har jeg brug for?

Indlæg af Snie » 1. nov 2019, 15:39

Jeg har tidligere i processen talt med Henrik om en breaker 2-16*44.

Jeg har ihvertfald fået nogle gode indput, så jeg må igang at finde det rigtige scope.

Tak for hjælpen og god weekend

Snie

Besvar