Alder på Zeiss kikkert: Hvor gamle er de forskellige modeller?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Bager
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 9. maj 2015, 10:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvest sjælland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 18 times

Alder på Zeiss kikkert: Hvor gamle er de forskellige modeller?

Indlæg af Bager » 1. maj 2019, 21:59

Jeg kigger på forskellige Zeiss sigtekikkerter i 1,5-6x42. Hvor gamle er de forskellige modeller? Er der en hjemmeside med en oversigt?

Jeg kigger på følgende modeller Diavari VM T*, Victory Varipoint M T*, Victory HT, Diavari ZM T*, Diavari Z T*. På de to sidste står der made in West Germany, så de er fra før '89 selvfølgelig.

Lys er ikke et must. Hvilken model skal man vælge? Pris er en vigtig parameter. Der bliver gået efter bang for the buck.

Med venlig hilsen
Jens Bager
Senest rettet af Refraktorius 2. maj 2019, 13:24, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: intetsigende overskrift suppleret med fremragende linje fra indlæg. Læs gerne opslaget i small talk

Bager
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 9. maj 2015, 10:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvest sjælland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 18 times

Re: Alder på Zeiss kikkert

Indlæg af Bager » 2. maj 2019, 10:27

Jeg har googlet hele aftenen og har sjusset mig frem til følgende:

Nu har jeg googlet Zeiss og fundet ud af følgende:

Diavari modellerne er variabel forstørrelse og Diatal modellerne er med fast forstørrelse.

Diavari modellerne hedder VM /ZM hvis de er med Zeiss innenschiene.

1) Zeiss Victory er det nye navn for V serien og er topmodellen. Den findes i to typer: Variopoint som har reddot. Trådkorset er medforstørrende og lyspletten er ikke. Den kan kendes ved at lystårnet sidder på okularet. Den anden Victory model er den alm. Diavari (betyder bare variabel) den fås med og uden belyst trådkors til dårligt lys/mørke.

2) Zeiss ClassiC er den gamle Z/ZM serie som har levet en omskiftelig tilværelse først som Z/ZM model produceret i Tyskland og med Zeiss egen T* coatning siden blev produktionen flyttet til USA og med en anden (ringere) coatninng kaldet MC (MultiCoatning). Nu er kikkerterne totalt redesignet og kort lettere, mindre og bedre og kaldes for ClassiC for at undgå forvirring.

Diavari V var topmoddellen fra 1996-2003
2003-2010 hedder de Diavari Victory
2010 og frem hedder de Victory HT


Ret mig meget gerne. Årstallene er gætværk.

Jens Bager

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Alder på Zeiss kikkert

Indlæg af Bobo » 2. maj 2019, 12:47

Bager skrev:
1. maj 2019, 21:59
Jeg kigger på forskellige Zeiss sigtekikkerter i 1,5-6x42. Hvor gamle er de forskellige modeller? Er der en hjemmeside med en oversigt?

På de to sidste står der made in West Germany, så de er fra før '89 selvfølgelig.
Jeg kigger lige på en Carl Zeiss Jena VZF 1,5-6x42 hvor der sjovt nok står "Made in Germany" :oops: Der burde nok have stået DDR men det ville nok ikke sælge så godt.
Jeg ved ikke så meget om årstal mv. men jeg er glad for de gamle zeiss i fast forstørrelse 4x32, 6x42 mm og synes de er meget robuste og pålidelige.
Bobo ------ Igen uden billeder

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Alder på Zeiss kikkert: Hvor gamle er de forskellige modeller?

Indlæg af Torben Dahl » 2. maj 2019, 14:44

zeiss victory ht har lys knappen på midt af røret på venstre side ud for evt kliktårn, og har 95 % lys gennem strømning,den model med lys knappen oven på okularet er ikke en ht ,men en zeiss v,ht er kun de nye med 95 % lys,men det er en jungle at finde rundt i alle modeller,mener at de nu siger at v 4 er den gamle conquest og v 6 er næsten tilsvarende ht bare kun med 90 lys gennemstrømning,men dette er kun noget jeg har hørt ,jeg har selv victory ht,og skifter ikke til andet ,en super kikkert
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Alder på Zeiss kikkert: Hvor gamle er de forskellige modeller?

Indlæg af Torben Dahl » 2. maj 2019, 17:51

var det mig ville jeg gå efter diavari v eller ht ellers tror jeg der er meget andet på markedet efterhånden der kan det samme som en gammel zeiss både optisk og prismæssigt
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Alder på Zeiss kikkert: Hvor gamle er de forskellige modeller?

Indlæg af SHR 30.06 » 3. maj 2019, 07:26

Bager skrev:
1. maj 2019, 21:59
Hvilken model skal man vælge? Pris er en vigtig parameter. Der bliver gået efter bang for the buck.
Du sammenligner modeller over en meget lang periode. Det er klart at en HT er en væsentlig bedre kikkert end en gammel Z T. Men prisen er også forskellig.

Prøv at sammenligne det med biler fra VW:

Diavari Z T = En velholdt Golf I fra 1982. -> En fin bil bevares. Aircon, servostyring og DAB-radio er ikke-eksisterende, men den får dig fra A til B.

Victory HT = En VW Toureq fra 2010. ........ Den får dig også fra A til B. Men oplevelsen er en snas sjovere :mrgreen: - Prisen er så også højere hvis du vil have den.

Hvor meget bang for the buck du får ud af det, er kun dig selv som kan vurdere. Men objektivt set, kan du regne med at få hvad du betaler for.

Når det er sagt så har jeg selv en HT og er vildt glad for den. Men også en gammel S&B Klassik med 20 år på bagen. Den er ikke i nærheden af min HT men den kostede 3.000 og kan sælges igen for det samme når jeg ikke gider have den mere. - I det lys er jeg rigtig glad for den kikkert. - Og funktionelt fejler den ikke noget. Jeg bruger den til regulering af rævehvalpe, og vil såmænd også gerne tage den med på natjagt hvis min HT brænder sammen en dag. - Ikke at det er lige så godt, men det kan bruges.

Du går ikke galt i byen med nogen af dem. Men tag nu en kammerat med ud så du ikke kommer til at betale for meget for at der er et fint Zeiss-skilt på kikkerten.
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Alder på Zeiss kikkert: Hvor gamle er de forskellige modeller?

Indlæg af KKA » 4. maj 2019, 17:05

SHR 30.06 skrev:
3. maj 2019, 07:26
Bager skrev:
1. maj 2019, 21:59
Hvilken model skal man vælge? Pris er en vigtig parameter. Der bliver gået efter bang for the buck.
Du sammenligner modeller over en meget lang periode. Det er klart at en HT er en væsentlig bedre kikkert end en gammel Z T. Men prisen er også forskellig.

Prøv at sammenligne det med biler fra VW:

Diavari Z T = En velholdt Golf I fra 1982. -> En fin bil bevares. Aircon, servostyring og DAB-radio er ikke-eksisterende, men den får dig fra A til B.

Victory HT = En VW Toureq fra 2010. ........ Den får dig også fra A til B. Men oplevelsen er en snas sjovere :mrgreen: - Prisen er så også højere hvis du vil have den.

Hvor meget bang for the buck du får ud af det, er kun dig selv som kan vurdere. Men objektivt set, kan du regne med at få hvad du betaler for.

Når det er sagt så har jeg selv en HT og er vildt glad for den. Men også en gammel S&B Klassik med 20 år på bagen. Den er ikke i nærheden af min HT men den kostede 3.000 og kan sælges igen for det samme når jeg ikke gider have den mere. - I det lys er jeg rigtig glad for den kikkert. - Og funktionelt fejler den ikke noget. Jeg bruger den til regulering af rævehvalpe, og vil såmænd også gerne tage den med på natjagt hvis min HT brænder sammen en dag. - Ikke at det er lige så godt, men det kan bruges.

Du går ikke galt i byen med nogen af dem. Men tag nu en kammerat med ud så du ikke kommer til at betale for meget for at der er et fint Zeiss-skilt på kikkerten.
Korrekt, har også en Zeiss Victory HT 2,5-10x50, det matcher min Swarovski Z6i 2,5-15x56 på skumringstal, for mit vedkommende og hvilken knivskarp lysdot :thumbup:
Fremragende kikkert - aldrig fejlet noget!

Dyr, jaeh du får, hvad du betaler for:
et Rolex koster også mere end et Casio-ur....

Besvar