Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Indlæg af NWF » 30. apr 2019, 13:24

Jeg har købt et Pulsar Clip-on natsigte, og butikken indsendte ansøgning til PAC for mig - fik så idag et opkald fra PAC vedr. hvad jeg skulle bruge dette isenkram til, hvorhenne og hvilken dyr jeg skulle jage - sagde at det var til vildsvinejagt i Sverige, og tilføjede at jf. svensk lov så var det her fra 15. maj lovligt at benytte disse frit til netop den slags jagt.

Det kunne de så godt acceptere og det er jo så alt sammen fint, og jeg har det helt fint med at de ringer - men det er ikke noget jeg har oplevet før at de ligefrem ringe vedr bruge af dette.

Er det ny kutyme at de går så langt og stiller den slags spg?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Indlæg af Lars M. L. » 30. apr 2019, 13:33

Jeg er også en gang blevet ringet op vedr importtilladelse til projektiler. Ingen problemer. Kort efter kom tilladelsen.
Mvh Lars

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Indlæg af Senserazer » 30. apr 2019, 15:32

Måske en slags "stikprøve kontrol"? Eller ganske enkelt fordi det er så ny lovgivning at pågældende medarbejder ikke har vidst det? :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Indlæg af Kleth » 30. apr 2019, 18:07

Jeg er flere Ganges blevet ringet op, for nærmere spørgsmål og om genopladning især omkring at jeg ikke havde tilladelse til .224 og .323 men altid venligt og imødekommende og vi er altid nået til en forståelse :thumbup:
Politiets borger-vendte systemer mangler virkeligt noget relevans for mange af de processer de skal dække over, så jeg kan godt forstå de ringer i tvivlsscenarier
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bagmanden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 98
Tilmeldt: 5. okt 2014, 16:36
Interesser: Pistol skydning og våben.
Geografisk sted: Fyn - DK
Has thanked: 67 times
Been thanked: 16 times

Re: Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Indlæg af Bagmanden » 30. apr 2019, 18:18

Kleth skrev:
30. apr 2019, 18:07
Jeg er flere Ganges blevet ringet op, for nærmere spørgsmål og om genopladning især omkring at jeg ikke havde tilladelse til .224 og .323 men altid venligt og imødekommende og vi er altid nået til en forståelse :thumbup:
Politiets borger-vendte systemer mangler virkeligt noget relevans for mange af de processer de skal dække over, så jeg kan godt forstå de ringer i tvivlsscenarier
Nemlig, og jeg synes det godt de ringer i stedet for at bare sige nej på forkert eller misforstået grundlag.

Jeg har to gange oplevet de har ringet og begge gange har vi hurtigt, kunne mødes i samtalen og nå frem til en god løsning.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Indlæg af Sunscale » 30. apr 2019, 19:30

De ringer også sommetider til jagtbutikkerne for at spørge ind til specifikke ansøgninger, og hvor de har fået fat i pågældende våben. Som en slags stikprøve kontrol, den jagtbutik jeg handler i siger, at det er meget normalt.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Indlæg af Langenge » 30. apr 2019, 19:35

Jeg har også haft dem i telefonen. Det er da helt fint, og løser mange problemer langt hurtigere end via skrift/skemaer/mail.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
JNielsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:45
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 118 times
Been thanked: 72 times

Re: Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Indlæg af JNielsen » 30. apr 2019, 21:05

Er også blevet ringet op vedr. et relevant spørgsmål - som klaret blev i løbet af 30 sekunder.

Superhurtigt og effektivt i sammenligning med en PostNot ("Nord") korrespondance.

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 16. aug 2004, 23:31
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Indlæg af Ped » 16. maj 2019, 19:28

Forstår ikke at du søger tilladelse.
 Pulsar Clip-on natsigte er optik som sættes foran dagslyssigte kilkerten. Trådkors og justering af træfpunkt er i dagslyskikkerten. Derfor er det ikke et elektronisk sigtemiddel som er tilladelse krævende.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Indlæg af NWF » 16. maj 2019, 19:47

Ped skrev:
16. maj 2019, 19:28
Forstår ikke at du søger tilladelse.
 Pulsar Clip-on natsigte er optik som sættes foran dagslyssigte kilkerten. Trådkors og justering af træfpunkt er i dagslyskikkerten. Derfor er det ikke et elektronisk sigtemiddel som er tilladelse krævende.
Tja, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det var forhandleren som søgte det, så antog at der skulle en tilladelse til
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Indlæg af Bemoni1 » 16. maj 2019, 20:29

Ped skrev:
16. maj 2019, 19:28
Forstår ikke at du søger tilladelse.
 Pulsar Clip-on natsigte er optik som sættes foran dagslyssigte kilkerten. Trådkors og justering af træfpunkt er i dagslyskikkerten. Derfor er det ikke et elektronisk sigtemiddel som er tilladelse krævende.
Lige netop den udlægning har jeg hørt et par gange og hvis jeg skulle få brug for et natsigte, så vil jeg se bort fra den, da jeg ikke tror at argumentet holder i en retsal.

Som tingene er i dag, ville jeg ikke lade være med at søge en tilladelse, det har jeg min vandelsgodkendelse for kær til.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Indlæg af Raptor357 » 16. maj 2019, 20:45

Det er da et elektronisk sigtemiddel det øjeblik den er sat på.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Indlæg af Refraktorius » 17. maj 2019, 16:44

Raptor357 skrev:
16. maj 2019, 20:45
Det er da et elektronisk sigtemiddel det øjeblik den er sat på.
Ganske enig.

Og jeg synes det er fremragende at forhandleren netop sørger for at der søges, så kunden ikke kommer i klemme. :numberone:
Vi har set andre tilfælde, hvor forhandlere solgte tilladelseskrævende genstande, og enten undlod at nævne det eller direkte påstod at det ikke var nødvendigt.

Jeg synes faktisk også, at det er glimrende at PAC kontakter når de er i tvivl i stedet for bare reflektorisk at sige nej eller at gætte.
Våbenområdet er enormt, og når man er den første der søger til en given dims, så skal de have afklaret hvad hulen det er.

Hvis de skulle have ansat eksperter, der kunne alle detaljerne på alle områder, så ville lønudgiften til PAC nok være en helt anden.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 16. aug 2004, 23:31
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Indlæg af Ped » 18. maj 2019, 14:12

Er en håndkikkert et sigtemiddel? Nej den har ikke trådkors.
Har en clip on nat kikkert trådkors? Nej
Så kan den ikke være tilladelse krævende.

Er en laser afstansmåler som en håndværker bruger et sigtemiddel ? Nej da den ikke har justeringsmuligheder.
Den har dog montage mulighed til fotostativ skrue.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Indlæg af Refraktorius » 19. maj 2019, 18:39

Ped skrev:
18. maj 2019, 14:12
Er en håndkikkert et sigtemiddel? Nej den har ikke trådkors.
Har en clip on nat kikkert trådkors? Nej
Så kan den ikke være tilladelse krævende.

Er en laser afstansmåler som en håndværker bruger et sigtemiddel ? Nej da den ikke har justeringsmuligheder.
Den har dog montage mulighed til fotostativ skrue.

Du vrøvler, gå hjem og sov.
De fleste militære håndkikkerter har trådkors/stregglas. Det gør dem ikke tilladelseskrævende, da de ikke er konstrueret til at monteres på et skydevåben.
En landmålerkikkert er i allerhøjeste grad et sigtemiddel (hele ideen i den er, at man kan sigte præcist på et punkt og måle vinkler med den) , men det er ikke konstrueret til at monteres på et skydevåben. Derudover har jeg stadig aldrig set et ninjalandmålerudstyr med IR/lysforstærkning til hemmelig nat-opmåling.
Du må gerne have en laserafstandsmåler monteret på et skydevåben. Det er ikke et sigtemiddel, det er en afstandsmåler.

Våbenloven regulerer ikke laserafstandsmålere og den er ganske ligeglad med hvilken type montage du bruger til at montere udstyr på våbnet.

Du læser loven som en amerikansk evangelical læser biblen .

Bekendtgørelse af lov og våben og eksplosivstoffer siger:
Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
.....
10) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
.......
Dimsen vi taler om at spænde på et våben bruges som en del af sigtesystemet, den er i allerhøjeste grad til at montere på et skydevåben og den er et elektronisk lysforstærknings-/IR-udstyr.

Du må gerne fastholde dit synspunkt, men jeg er rimeligt sikker på hvad anklageren vil hæfte sig ved og hvad du vil blive dømt for.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Fik spørgsmål fra PAC vedr. natkikkertsigte

Indlæg af Kenned » 19. maj 2019, 18:56

Ped skrev:
18. maj 2019, 14:12
Er en håndkikkert et sigtemiddel? Nej den har ikke trådkors.
Har en clip on nat kikkert trådkors? Nej
Så kan den ikke være tilladelse krævende.

Er en laser afstansmåler som en håndværker bruger et sigtemiddel ? Nej da den ikke har justeringsmuligheder.
Den har dog montage mulighed til fotostativ skrue.
Jeg bliver altså også nødt til at kommentere på dit indlæg. Den dér Erasmus Monanus logik holder altså ikke i retten, og selvom det er meget sjovt som du skriver det, så kan det altså bringe andre i fedtefadet - specielt når det er på et område hvor man mange stedet sikkert godt kan købe det givne udstyr uden at komme med en tilladelse fra Politiet. Det betyder så bare at man får problemet når man i én eller sammenhæng bliver kontrolleret af Politiet, og så falder der brænde ned. Vi taler sandsynligvis om bøde + mistet vandelsgodkendelse = sig farvel til alle tilladelseskrævende våben mv. i 3-5 år. Er man ansat i en stilling der kræver sikkerhedsgodkendelse, så kan den også ryge :wall:

Det korte af det lange er - som Refraktorius også har nævnt - om den er konstrueret til at blive monteret på et skydevåben.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Besvar