Hjælp søges til første våbenskab

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Nyjager2018
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 24. mar 2019, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fyn1
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Hjælp søges til første våbenskab

Indlæg af Nyjager2018 » 24. mar 2019, 09:59

Hej, jeg fik mit jagttegn i efteråret, og er ved at have fundet ud af hvad jeg skal have af gevær... Men ønsker hjælp til valg af våbenskab, er det nemmest at købe et nyt (og hvilket et), eller er det lige så nemt et købe et brugt?
Og kommer ens forsikring og tjekker hvordan det er sat op, eller er det kun rygter?
Hvor anbefaler i det skal stå? ( bor på 2 sal så alle rum er jo i princippet en mulighed)
Nogle der vil anbefale nogle specifikke skabe? Eller ting som skabet skal indeholde fx hylde eller ikk?

Håber nogle kan hjælpe :smile:
Senest rettet af Refraktorius 26. mar 2019, 14:18, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det er jo et spørgsmål du stiller, ikke en vejledning du vil dele. Læs opslaget i small talk

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hjælp tilførste våbenskab

Indlæg af Langenge » 24. mar 2019, 10:23

Køb nyt. Intet sparet ved at købe brugt.
Nej, ingen kommer og ser på det. Hverken forsikringsselskab eller politi eller andre.
Køb det største skab du har råd og plads til.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hjælp tilførste våbenskab

Indlæg af Cpt » 24. mar 2019, 10:39

Jeg er også på udkig efter første skab og påtænker at købe i Sverige, og enten selv hente eller betale fragten.. Norlyx.se er den svenske producent af hvad jeg kan læse mig frem til skulle være kvalitets skabe (og prisen er egentlig ikke ret meget højere end de no-name skabe der kan findes i danske byggemarkeder)

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hjælp tilførste våbenskab

Indlæg af NWF » 24. mar 2019, 10:46

Synes ikke man ser ret mange brugte skabe til en fornuftig pris, så er nok nemmest at købe et nyt

Personlig ville jeg købe et skab som har hylde da du så kan have patroner osv deroppe - de kan hurtigt komme til at fylde op såfremt du f.eks. køber en større mænge haglpatroner af gangen til flugtskydning. Og så kig på "rack'et" der er i skabet som dine våben skal holdes af/læne op af - er det af metal og kan ridse løbene er det en god ide evt at putte en liste eller andet på som gør at der ikke lige kommer metal imod metal.

Har aldrig hørt om nogle hvor forsikringen kom og tjekkede, og tvivler stærkt på at det vil ske med mindre du køber nogle meget kostbare våben som skal ekstraforsikres pga din indbosværdi stiger voldsomt. Et våbenskab er sjældent kønt med mindre man køber de rigtige dyre, så stil det et sted hvor det er lidt skjult(har set våbenskab sat ind i alm. skabe for at skjule dem) - der er i min optik ingen grund til at flashe at man har våben stående, mine 2 skabe står i et opbevaringsrum hvor folk aldrig kommer ind.

Og så er der klassikeren med at altid at købe et større skab end man ville - begge mine skabe kan på papiret kan indeholde 6 våben hver - men reelt ville være bedre at kun sætte 4 eller 5 i dem hver. Men såfremt du ved at du ikke skal have mere end 1-3 våben er et lille skab ok(men det troede jeg også engang jeg kun skulle :biggrin:) - jeg tror jeg ville købe et skab til 8-10 våben med hylde hvis jeg skulle starte idag(og kunne få det op på 2.sal) .
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp tilførste våbenskab

Indlæg af Kleth » 24. mar 2019, 11:14

NWF skrev:
24. mar 2019, 10:46
Har aldrig hørt om nogle hvor forsikringen kom og tjekkede, og tvivler stærkt på at det vil ske med mindre du køber nogle meget kostbare våben som skal ekstraforsikres pga din indbosværdi stiger voldsomt.
Bare lige en heads up m.h.t. forsikringen. Vær helt klar med forsikringen om de dækker hvis våben er opbevaret i et SKAFOR BLÅ installeret efter 01-01-2016 eller kun hvis skabet er EN 1143-1 grade 0. Det ville antageligvis kun være et problem, NÅR man har brug for forsikringen og så er der ofte også nogen (f.eks. taksator) som kommer og kigger.

Der ud over kan det være betydende om forsikringsselskabet regner våben som særligt indbo eller alm. indbo. For er det tilfældet og der ikke er en garanti mod underforsikring, så kan det blive rigtigt dyrt at blive ramt med underforsikring hvis summen af særligt indbo overskrides, for da regner man "baglæns" fra f.eks. summen of særligt indbo og til præmien og så får man kun dækning for den relative del; altså kun den del som betalte præmie dækker.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hjælp tilførste våbenskab

Indlæg af Refraktorius » 24. mar 2019, 20:34

Pas på med at købe billigt. Vi har i tidens løb set nogen der solgte skabe som ikke var godkendt.


Har du råd, så overvej elektronisk lås i stedet for nøgle.
Indbrudstyve finder alt for ofte gemte nøgler, og stålskabsnøgler er ofte nogle store kæppe, der er ret irriterende at have i nøglebundtet.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hjælp tilførste våbenskab

Indlæg af ReneKJ » 25. mar 2019, 21:37

To ting som jeg er glad for ved mit skab:
*Aftagelig dør så det er lidt mindre vægt at bakse med af gangen
*Elektronisk kodelås hvor batteriet kan skiftes udefra.

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Hjælp tilførste våbenskab

Indlæg af KenP » 25. mar 2019, 22:01

Køb stort nok.... har nu et 10 og 5 skab... og stadigvæk ikke plads nok.... (og jeg er kun sportsskytte (riffel), med rigelig våben vil nogle sige... men ammo fylder også op, når man hele tiden er på maks grænse.

Jeg købte et nyt (10 skab), har så suppleret med en ekstra brugt til 5, som så reelt kun rummer 3...

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Hjælp tilførste våbenskab

Indlæg af Hansen-Martin » 25. mar 2019, 22:53

skulle jeg idag købe mit første skab, med de erfaringer jeg har gjort.
så havde jeg købt det største jeg havde råd til, gerne 20 våben eller større!
en hylde/boks i toppen og så hylder i lågen.
og med kode lås.
det kan godt være du kun skal have en riffel, en haglgevær og måske en salon riffel, men skal du have ammo til det hele, og en ordenlig stak flugtskydnings patroner, jamen så fylder det altså bare en del.

jeg har i dag i 4 stk 7'er skabe til mine våben og et 5'er til ammo og mine skabe er fyldt til randen, da rifler bare fylder i et skab!
og så husk endelig at købe et højt nok skab, til der kan stå en riffel med lang pibe eller et haglgevær med langt løb og udvændige chokes, det træls hvis et gevær skal stå på skrå og tage 3 pladser :smile:

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp tilførste våbenskab

Indlæg af Marmelade » 26. mar 2019, 09:56

Som andre skriver. Køb det største du har plads til - nej du kommer måske ikke til at eje 15 våben, men der er ikke meget plads i et 5-10 str. skab. Man kommer nemt til at lave skræmmer fordi våbene står så tæt. Derudover skal alt ammunition også opbevares i skabet, hvilket fylder MEGET!

Jeg ville ønske jeg havde et skab med kodelås. Nøglerne er kæmpe store og egentlig lette at finde for indbrudstyve.
Husk at se på dybden i skabet - de store kloakrør på riflen fylder sgu en del bagud :blink:
If it flies
It dies

If it hops
It drops

Besvar