Køb af optik på Grønland?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Tor88
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13. mar 2019, 22:22
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland

Køb af optik på Grønland?

Indlæg af Tor88 » 13. mar 2019, 22:31

Kan det betale sig at købe optik til riffel og håndplukker i Nuuk eller andre steder på Grønland vs Danmark?

Tak på forhånd!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Køb af optik på Grønland?

Indlæg af HappyNanoq » 13. mar 2019, 22:59

Køber Leica og Schmidt&Bender i Dk.
Så er der noget at hente på moms/told, da Grl. er momsfri og udenfor EU.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Køb af optik på Grønland?

Indlæg af T-REX » 14. mar 2019, 00:54

Nuuk, er det sted, i Grønland, hvor udvalget, er størst.

Hvis man er lidt heldig, så vil Orsiivik f.eks. levere Leupold, til priser, der nærmer sig US Webshop priser.
Men ikke, på alle modeller.

Østjysk giver ofte gode priser, hvis man spørger om ting, der skal til Grønland. Det gælder både optik og våben.

Husk på, at i Grønland har vi sjældent dårligt lys, i jagtsæsonen, så de store vandrørskikkerter er mere fordi du vil have dem, end for at være praktisk anvendelige.

Også husk på, at du skal slæbe hele lortet op og ned, af "små" bakker, på 500-1400 meters højde, specielt i Nuuk området, så vægt har betydning.
Sisimiut har dog et noget mere fladt jagtterræn

Håndplukker til bær, har jeg ikke set, i Danmark, men i sæsonen, er de ofte på bud, hos Stark, Brugsen og andre.

Hvis du er i Nuuk, og har lyst til en kop kaffe eller Whisky, så send en privat besked.


Lidt praktisk info:
Du kan få Grønlandsk Jagttegn (fritidsfangerbevis), så snart at du har folkeregisteradresse, heroppe.
"Jagtprøven" består i at ansøge og betale.... (https://www.sullissivik.gl/?sc_lang=da-DK)
Der er IKKE krav om Dansk Jagttegn

Licenser til Rensdyr og Moskus udstedes (officielt) først, når man har boet 2 år i Grønland. (Det sker at de "glemmer" at checke hvor længe man har boet her)
Licenser til Rensdyr og Moskus KRÆVER, at jagtbeviset er betalt, senest 1/5 (Første Maj) Dette er de begyndt at håndhæve, igen.
Jagtsæson i Nuuk er normalt start august til slut september, nogle gange, længere.

Men man finder normalt bare en, der HAR licens, og tager på jagt, med vedkommende.
Jeg ved, fra pålidelig kilde(biologen der tæller) at man er igang med at kortlægge bestandene af Rensdyr og Moskus, i områderne omkring Nuuk, så det kan være, at der bliver ændret, på licenser og jagtsæson...
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar