Hvor indskyder I jjeres natkikkert? På egen jagt- eller skydebane?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Ole Andersen
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26. dec 2018, 11:52
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 3 times

Hvor indskyder I jjeres natkikkert? På egen jagt- eller skydebane?

Indlæg af Ole Andersen » 26. dec 2018, 11:55

Hvor indskyder i jeres natkikkert? På egen jagt- eller skydebane?
Vi må vel ikke engang indskyde på egen jagt, må vi?
Senest rettet af Refraktorius 26. dec 2018, 22:33, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Indskydning af Natsigte

Indlæg af Marius » 26. dec 2018, 12:34

Ole Andersen skrev:
26. dec 2018, 11:55
Hvor indskyder i jeres natkikkert? på egen jagt eller skydebane?
Vi må vel ikke engang indskyde egen jagt, må vi?
Æh.. Hvad mener du med natsigte?
En kikkert må du indskyde på bane eller op til 5 gange årligt på egen jagt - forudsat at det kan foregå forsvarligt naturligvis.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Ole Andersen
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26. dec 2018, 11:52
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 3 times

Re: Indskydning af Natsigte

Indlæg af Ole Andersen » 26. dec 2018, 12:37

Digitalt, Analogt eller termisk sigte mener jeg.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Indskydning af Natsigte

Indlæg af Marius » 26. dec 2018, 12:57

Ole Andersen skrev:
26. dec 2018, 12:37
Digitalt, Analogt eller termisk sigte mener jeg.
Så mener jeg at du må indskyde den på bane, men ej på en dansk jagt, da man -så vidt jeg husker- kun kan få våbentilladelse til lysforstærkende sigter til 'jagt i udlandet'. Tjek evt. din tilladelse, der må stå noget om det.

Edit: ved nærmere eftertanke bør du nok høre våbenkontoret ad, hvis det fx er en reguleringstilladelse er det faktisk uklart for mig, om man så må indskyde på egen jagt.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Ole Andersen
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26. dec 2018, 11:52
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 3 times

Re: Indskydning af Natsigte

Indlæg af Ole Andersen » 26. dec 2018, 13:10

Jeg har søgt og søgt kan ikke umiddelbart finde noget om det så tænkte om der var nogen herinde det vidste noget om reglerne.
og ja der står jo på tilladelsen "til jagt i udlandet" men man kan jo ikke rejse ud og så ikke have indskudt sit udstyr.
Og en termisk er jo umulig at indskyde på bane vil jeg mene.

RH
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22. dec 2018, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 1 time

Re: Indskydning af Natsigte

Indlæg af RH » 26. dec 2018, 14:02

Marius skrev:
26. dec 2018, 12:34
Æh.. Hvad mener du med natsigte?
En kikkert må du indskyde på bane eller op til 5 gange årligt på egen jagt - forudsat at det kan foregå forsvarligt naturligvis.
Du tænker nok på opsætning af midlertidig skydebane, som kun er en mulighed ved haglbøsse. Det er kun tilladt at indskyde sin riffel udenfor banen i forbindelse med jagt - det er derfor ikke tilladt fx at træne.
Ole Andersen skrev:
26. dec 2018, 13:10
Jeg har søgt og søgt kan ikke umiddelbart finde noget om det så tænkte om der var nogen herinde det vidste noget om reglerne.
og ja der står jo på tilladelsen "til jagt i udlandet" men man kan jo ikke rejse ud og så ikke have indskudt sit udstyr.
Og en termisk er jo umulig at indskyde på bane vil jeg mene.
Digitalt sigte kan anvendes i dagslys - hvertfald de modeller jeg kender til.
Det er muligt at købe skiver, som er designet til termiske kikkerter - se til England. Jeg har ikke erfaring med disse.
Begge kan derfor indskydes på riffelbanen. Tjek evt. Youtube søg på hvordan de indskydes i andre lande, og find inspiration i det.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Indskydning af Natsigte

Indlæg af Lassescout » 26. dec 2018, 15:10

Du tænker nok på opsætning af midlertidig skydebane, som kun er en mulighed ved haglbøsse. Det er kun tilladt at indskyde sin riffel udenfor banen i forbindelse med jagt - det er derfor ikke tilladt fx at træne.
Det er altså helt forkert. Du må gerne sætte skydeskiver op på privat jord og indskyde og træne med jagtriflen.

Men hvis du laver en permanent skydebane skal du have den godkendt af politiet. Det er lidt uklart hvad der skal til, for at man har lavet en permanent skydebane, men der er en tommelfingerregel om, at hvis du bruger noget midlertidigt opstillet højst 5 gange om året på samme sted, så er det ikke en permanent skydebane. Det gælder både haglgevær og riffelskydning.

Hvis jeg havde et termisk sigtemiddel ville jeg bruge de der kemiske fodvarmere der skal pakkes ud og have tilført ilt for at blive varme. De har endda et felt med dobbeltklæbende tape så man kan sætte dem fast på skydeskiven, og så ville jeg ellers indskyde min riffel når det er blevet mørkt hvis det passer mig, det er der ingen lovgivning der forhindrer. Det stiller selvfølgelig høje krav til sikkerheden. Du skal være sikker på kuglefang, og på at der ikke kommer dyr eller mennesker mellem dig og skiven, men der findes fremragende lygter nu om dage, så det er til at klare.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Indskydning af Natsigte

Indlæg af C-X » 26. dec 2018, 15:25

Der er også regler for skydetiderne, om end de er lettere at overholde pt.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=49521 skrev:Sjældent benyttede skydepladser skal ikke miljøgodkendes

For at lette administrationen og sætte denne i rimelig relation til skydeaktivitetens forureningsmæssige betydning fastsættes, at aktiviteter på sjældent benyttede skydepladser , der
* kun anvendes i op til 5 dage om året inden for tidsrummet kl. 7 - 21 på hverdage eller 9 - 16 på lørdage og,
* kun samtidigt benyttes af få personer (op til 20 personer pr. dag), og som ligger i en rimelig afstand, hvilket i dette tilfælde vil sige 300 meter fra den nærmeste bolig og dennes udendørs opholdsarealer i retning mod det til skydningen benyttede areal, og
* hvor der ikke er faste baneanlæg,
ikke skal miljøgodkendes, men reguleres gennem påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

RH
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22. dec 2018, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 1 time

Re: Indskydning af Natsigte

Indlæg af RH » 26. dec 2018, 15:30

Lassescout skrev:
26. dec 2018, 15:10
Du tænker nok på opsætning af midlertidig skydebane, som kun er en mulighed ved haglbøsse. Det er kun tilladt at indskyde sin riffel udenfor banen i forbindelse med jagt - det er derfor ikke tilladt fx at træne.
Det er altså helt forkert. Du må gerne sætte skydeskiver op på privat jord og indskyde og træne med jagtriflen.

Men hvis du laver en permanent skydebane skal du have den godkendt af politiet. Det er lidt uklart hvad der skal til, for at man har lavet en permanent skydebane, men der er en tommelfingerregel om, at hvis du bruger noget midlertidigt opstillet højst 5 gange om året på samme sted, så er det ikke en permanent skydebane. Det gælder både haglgevær og riffelskydning.
Kan du henvise til hvor du finder teksten, som fortæller det gælder for både haglgevær og riffelskydning (træning).

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Indskydning af Natsigte

Indlæg af Agamemnon » 26. dec 2018, 15:47

RH skrev:
26. dec 2018, 15:30
Lassescout skrev:
26. dec 2018, 15:10
Du tænker nok på opsætning af midlertidig skydebane, som kun er en mulighed ved haglbøsse. Det er kun tilladt at indskyde sin riffel udenfor banen i forbindelse med jagt - det er derfor ikke tilladt fx at træne.
Det er altså helt forkert. Du må gerne sætte skydeskiver op på privat jord og indskyde og træne med jagtriflen.

Men hvis du laver en permanent skydebane skal du have den godkendt af politiet. Det er lidt uklart hvad der skal til, for at man har lavet en permanent skydebane, men der er en tommelfingerregel om, at hvis du bruger noget midlertidigt opstillet højst 5 gange om året på samme sted, så er det ikke en permanent skydebane. Det gælder både haglgevær og riffelskydning.
Kan du henvise til hvor du finder teksten, som fortæller det gælder for både haglgevær og riffelskydning (træning).
Enig med Lassescout.
Du er gal på den og i øvrigt er det ikke sådan klaveret spiller.

En sjældent benyttet skydeplads er nævnt i bekendtgørelse om skydebaners indretning, anlæggelse og anvendelse. Som jeg husker det står der ikke hvilke typer våben der må anvendes.

Og da bevisbyrden påhviler den der fremfører påstanden, så må det være dig der kan pege på en retskilde, der udskiller haglvåben som værende tilladte og riflede våben som ikke værende ligeså.

Jeg kan, som supplement, fortælle at jeg har haft Sydsjælland og Lolland-Falster politi ude at kigge på en midlertidig skydeplads, der skulle anvendes til et arrangement på min sogers ejendom.
Ikke fordi det var påkrævet, men fordi jeg anså det for værende rettidig omhu.
Politiets skydebanesagkyndige havde ganske få forslag til supplerende foranstaltninger. Derudover kunne vi bare give den gas.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Indskydning af Natsigte

Indlæg af Lassescout » 26. dec 2018, 15:51

RH skrev:
26. dec 2018, 15:30
Lassescout skrev:
26. dec 2018, 15:10
Du tænker nok på opsætning af midlertidig skydebane, som kun er en mulighed ved haglbøsse. Det er kun tilladt at indskyde sin riffel udenfor banen i forbindelse med jagt - det er derfor ikke tilladt fx at træne.
Det er altså helt forkert. Du må gerne sætte skydeskiver op på privat jord og indskyde og træne med jagtriflen.

Men hvis du laver en permanent skydebane skal du have den godkendt af politiet. Det er lidt uklart hvad der skal til, for at man har lavet en permanent skydebane, men der er en tommelfingerregel om, at hvis du bruger noget midlertidigt opstillet højst 5 gange om året på samme sted, så er det ikke en permanent skydebane. Det gælder både haglgevær og riffelskydning.
Kan du henvise til hvor du finder teksten, som fortæller det gælder for både haglgevær og riffelskydning (træning).
Vi lever i et retssamfund, hvor det der ikke er forbudt er tilladt. Så jeg synes da bare vi skal vende den om, så du finder det sted hvor der står, at de regler der nævnes ovenfor af C-X ikke gælder riffelskydning :smile: .

Edit: Ups, slået på tid af Agamemnon :biggrin: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Indskydning af Natsigte

Indlæg af Kleth » 26. dec 2018, 16:43

Husk lige at checke op på kravene til ansvarsforsikring, jagtegnsforsikringen dækker kun på jagt, så det er den “civile” ansvarsforsikring der skal dække.
For skydebaneforsikringer er det 2Mkr for tingskade og 10Mkr for personskade, så manglende ansvarsforsikring kan blive dyrt.

https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... agtriffel/

Vi har flere gange haft besøgende med natkikkerter på vores bane, de aktive termiske kan ikke lide vores “sluser” med rockwool da det infrarøde lys skinner igen på det. Men vi kan slukke lyset på vores bane og det giver et ekstra element for skytterne :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

RH
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22. dec 2018, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 1 time

Re: Indskydning af Natsigte

Indlæg af RH » 26. dec 2018, 18:35

Da jeg for nyligt tog jagttegnskursuslærer-, flugtskydningsinstruktør- og riffelinstruktørkursus, var dette et spørgsmål på dem alle. Det samme svar gik igen, indskydning i forbindelse med jagt er tilladt - træning ikke tilladt.

Det argument vejer ikke tungt i vægtskålen herinde. Jeg vil derfor gerne vende tilbage efter nytår, når jeg har haft mulighed for, at spørge relevante personer til råds.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Indskydning af Natsigte

Indlæg af Tonnytot » 26. dec 2018, 18:54

RH skrev:
26. dec 2018, 18:35
.....indskydning i forbindelse med jagt er tilladt - træning ikke tilladt.
Det lyder som noget vrøvl.
Frihed frem for alt

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Indskydning af Natsigte

Indlæg af Timber » 26. dec 2018, 19:16

Tonnytot skrev:
26. dec 2018, 18:54
RH skrev:
26. dec 2018, 18:35
.....indskydning i forbindelse med jagt er tilladt - træning ikke tilladt.
Det lyder som noget vrøvl.
Hvis bare vi er enige om det max må forgå 5 gange om året. jvf nogle af de andre svar, så er det vel lige meget om man kalder det indskydning eller træning.. :blink: :razz:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Ole Andersen
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26. dec 2018, 11:52
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 3 times

Re: Hvor indskyder i jeres natkikkert? på egen jagt eller skydebane?

Indlæg af Ole Andersen » 26. dec 2018, 23:14

Hold da op sikke en masse svar, nu er der da noget at arbejde med. hvor mon vi ender :smile:

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Hvor indskyder i jeres natkikkert? på egen jagt eller skydebane?

Indlæg af Caspian1911 » 26. dec 2018, 23:28

Hvis der kommer nogen i min forening med optiske lysforstærkende sigtemidler, vil jeg til hver en tid lade dem skyde ind. :razz:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Indskydning af Natsigte

Indlæg af The Mad Viking » 27. dec 2018, 10:57

RH skrev:
26. dec 2018, 18:35
Da jeg for nyligt tog jagttegnskursuslærer-, flugtskydningsinstruktør- og riffelinstruktørkursus, var dette et spørgsmål på dem alle. Det samme svar gik igen, indskydning i forbindelse med jagt er tilladt - træning ikke tilladt.

Det argument vejer ikke tungt i vægtskålen herinde. Jeg vil derfor gerne vende tilbage efter nytår, når jeg har haft mulighed for, at spørge relevante personer til råds.
Nu må du ikke opfatte dette som et angreb på dig, jeg taler mere om jagttegnslærere i almindelighed. :razz: :smile:
Men det er trods alt set før, at der bliver fortalt ting på de kurser, som mere bunder i underviserens personlige holdninger, end hvordan reglerne faktisk er...
Igen, Intet møntet på dig. :smile:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Besvar