Hvor sikre er flush cups til rembøjler?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Hvor sikre er flush cups til rembøjler?

Indlæg af CO » 21. nov 2018, 15:26

Jeg har lige modtaget en TAB Gear biathlon rem til min AI.

https://tabgear.configio.com/pd/894/tab ... rce=search

Den er bestilt for over 6 mdr. siden hos Sporting Services (ting tager tid), men jeg er ikke helt sikker på, at jeg kommer til at bruge den.

Jeg stoler ikke helt på det flush cup system.

Rembøjlerne virker meget solide og man kan ikke rykke dem ud af fatningen.
flush cup.JPG
flush cup.JPG (22.08 KiB) Vist 4260 gange
...men alligevel...

Jeg får nervøse trækninger, når jeg hænger riflen på ryggen.

Jeg er opmærksom på at flush cup systemet er følsomt over for skidt og rust, men hvis man holder det rent og rustfrit, og ellers kontrollerer om den sidder fast efter montering, hvad er så jeres erfaringer med systemet?

Både gode og dårlige.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Hvor sikre er flush cups til rembøjler?

Indlæg af Lassescout » 21. nov 2018, 15:55

Jeg bruger flush cups, og er meget glad og tryg ved at bruge dem.

Jeg synes det er de nemmeste rembøjler at på- og afmontere i mørke, og hvis man gerne skyder vildsvin fra skjul om natten, er det dejligt at kunne gøre det uden at tænde lys. Også i andre situationer er det praktisk at kunne tage remmen af hurtigt og nemt.

Jeg har en enkelt gang tabt riflen fordi en bøjle gik løs. Så nu har jeg vænnet mig til at trække/vride en gang når jeg har fæstet dem, for lige at teste at de sidder fast. Siden jeg er begyndt på testproceduren har jeg ikke oplevet at de er gået løs, så man kan sige, at min erfaring er, at når de sidder rigtigt, falder de ikke ud. Hvis man derimod ikke får dem monteret så de låser, falder de ud.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Hvor sikre er flush cups til rembøjler?

Indlæg af Raptor357 » 21. nov 2018, 18:12

Det virker bare, når de er gået i indgreb og man ikke har købt noget ulødigt lort i dårlige materialer.
Det er meget brugt på langdistance rifler, og folk der skyder langdistance bliver kede af at tabe riflen, så jeg er sikker på det ewr et meget gennemtestet system.
Visse industri stik har et lignende låsesystem. Nogle af disse stik er godkendt til højeste klasse, altså til brug et sted hvor at et skilt stik kan betyder en kæmpe katastrofe. Der er dog mere end 2 kugler og en omløber som først er på plads, når stikket er låst rigtigt, på samme måde som din knap først er på plads når låsen enten er helt ude eller helt inde.

Så jeg ville ikke bekymre mig. det er gennemprøvet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: Hvor sikre er flush cups til rembøjler?

Indlæg af BentxBetjent » 21. nov 2018, 18:42

Jeg ville heller ikke være bekymret. Lynkoblinger der bruges til alt fra vakuum til mange hundrede bar, låser på samme måde.
Hvis det giver ro i maven, så tjek overfladen på kuglerne (det lyder forkert :mrgreen: ) og i hundelen for skader og slid en gang imellem.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Besvar