Søger inspiration og links til hjemmelavede, midlertidige kolbeforhøjere

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Søger inspiration og links til hjemmelavede, midlertidige kolbeforhøjere

Indlæg af Krung » 5. okt 2018, 10:47

På min klassiske jagtriffel skal jeg have forhøjet kolben. Der er kommet en 56 mm kikkert til, så nu er det nærmest chin weld i stedet for cheek weld.

Jeg vil gerne have noget midlertidigt, da jeg ikke vil molestrere det OK træ, og det må også gerne kunne byttes ud, når der ryger en mindre kikkert på.

Jeg har snittet et stykke egetræ i form som en tagrende og lagt oven på med lidt fugemasse, men neoprenmuffen flytter sig og så ender træet med at sidde skævt.

Jeg vil gerne have et hårdt ydre, så jeg tænker på noget med en kydex skal som holdes på plads med remme, og så har et eller andet underlag, som forhøjer til rette højde og som kan skiftes ud.

Det kunne også være sjovt at lave en flot yderside i læder, men så mangler der måske lidt på stivheden. (Jeg har prøvet at lave 'kogt læder', men det er umuligt for mig at styre hvor meget det trækker sig sammen).

Nogen, der kender nogle fede løsninger, der sidder fast, indtil man gerne vil have dem af?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Søger inspiration og links til hjemmelavede, midlertidige kolbeforhøjere

Indlæg af Kleth » 5. okt 2018, 11:26

Til fruen eksperimenterede jeg med rørskum, vitawrap og gaffatape. Vitawrap var til at holde det på plads og skærme træet fra gaffatapen.
Den lidt mere håndterbare og repeterbare metode blev en Beartooth Comb Riser, da vi havde fundet ud af at det var det som skulle til. Den pilles let af når riflen er våd og skal tørre
https://www.ebay.co.uk/itm/Beartooth-Co ... SwERRa2Lok

Der er også kineser muligheder fra Fleabay.
https://www.ebay.co.uk/itm/Rifle-Cheek- ... Zh2zzKx2lA

Andre kunne nok bruges hvis der
https://www.ebay.co.uk/itm/6-Shell-Loop ... Swz7NaerY2
https://www.ebay.co.uk/itm/Nylon-Adjust ... MvIhzyGFHA
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Søger inspiration og links til hjemmelavede, midlertidige kolbeforhøjere

Indlæg af Krung » 5. okt 2018, 11:46

Jeg har allerede sådan en 'Nylon adjustable ...'. Den skøjter lidt for meget for mig og er ikke defineret nok i materialet til at jeg ved hvor jeg skal lægge den til.

Den med plads til 6 haglpatroner vil (takket være Murphy) arbejde sig fremad, når grisebassen dukker op.

Den mundrette 'Rifle Cheek Rest Pouch Holder Pack Bag Portable Adjustable Tactical Butt Stock' er et godt bud. Den tror jeg jeg vil prøve.

Bear tooth er jeg også bange for kravler fremad.

Jeg vil helst (tror jeg da) have en hård yderskal, som så tæmmer en justerbar mængde forhøjer. Velcro i 2 retninger er et must.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Søger inspiration og links til hjemmelavede, midlertidige kolbeforhøjere

Indlæg af Kleth » 5. okt 2018, 12:10

Krung skrev:
5. okt 2018, 11:46
Bear tooth er jeg også bange for kravler fremad.
Det gør den nu ikke på fruens Tikka M55, på trods af, eller måske fordi at den ikke er ret i bagskæftet.
Min "Nylon adjustable . . . " sidder helt fast på min Bergara knækrifel :smile:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Schurer
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11. nov 2009, 23:43
Interesser: Alt der siger BANG
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Søger inspiration og links til hjemmelavede, midlertidige kolbeforhøjere

Indlæg af Schurer » 9. okt 2018, 13:08

Hvis det skal være nemt, billigt OG ghetto (det er jo hele tre ting på én gang) så smut en tur i Biltemas heste afdeling og køb en rulle eller to af deres “selvhæftende bind”: https://www.biltema.dk/fritid/hest/hest ... 2000031244

Få fat i et stykke hårdt skum og skær dette ud så det passer henover “ryggen” på din kolbe (forestil dig en omvendt “U” form). Tilpas formen hvor kinden skal ligge, evt. Ved at skære eller slibe med sandpapir, indtil du er tilfreds med dit “cheek weld”.
Nu vikler du så kolbe og skum-forhøjer ind i det selvhæftende bind, og du har en billig, behagelig og fornuftig forhøjer som ikke glider rundt på skæftet - og den efterlader heller ingen mærker da materialet hæfter til sig selv.

Jeg har selv gjort det på min Ruger Scout, og det har fungeret fint indtil videre.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Søger inspiration og links til hjemmelavede, midlertidige kolbeforhøjere

Indlæg af Krung » 9. okt 2018, 13:11

Dejligt GHETTO løsning!

Jeg er dog på udkig efter noget, som kan tages af og på. Min plan er at skaffe et eller andet - formentlig kydex - og bøje det hen over ryggen. Så er formen som den plejer, bare lidt bredere. Så skal jeg bare finde en måde at hæve det på og binde det fat på.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Søger inspiration og links til hjemmelavede, midlertidige kolbeforhøjere

Indlæg af Kleth » 9. okt 2018, 13:24

Krung skrev:
9. okt 2018, 13:11
Dejligt GHETTO løsning!

Jeg er dog på udkig efter noget, som kan tages af og på. Min plan er at skaffe et eller andet - formentlig kydex - og bøje det hen over ryggen. Så er formen som den plejer, bare lidt bredere. Så skal jeg bare finde en måde at hæve det på og binde det fat på.
Hvis du skyder to kiler af hårdt skum/styropor e.lig. ind fra hver ende, over kolben under kydex'en, kan du justere højden og så evt. fastholde det med det selvhæftende bind - Bare en ide der kombinerer et par andre ideer :smile:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar