Jagt: Peltor Tactical XP eller Sordin Supreme pro X med gel kopper - hvad skal jeg vælge ?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Jagt: Peltor Tactical XP eller Sordin Supreme pro X med gel kopper - hvad skal jeg vælge ?

Indlæg af Bowman76 » 25. jul 2018, 11:54

Ja, som titlen antyder er jeg interesseret i at vide, hvad I vil anbefale.

Anvendelse:
Jagt med haglgevær og som backup høreværn til lerduebaner

Til riffel- og heldagsskydning med haglsprøjten har jeg nogle passive i en fornuftig udgave.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Jagt: Peltor Tactical XP eller Sordin Supreme pro X med gel kopper - hvad skal jeg vælge ?

Indlæg af Mapzter » 25. jul 2018, 12:13

Sordin Supreme Pro X er noget mere lavprofil end Peltor Tactical. Nogen oplever at der er mindre plads til deres ører i dem, det har nu aldrig været et problem for mig. Lydgengivelsen er god i dem. Sikring mod vandindtrængen er god i Sordin, det havde jeg et par Peltor (SportTac) som døde af, efter nogen regnfulde dage hvor jeg var i regnen 8-10 timer per dag.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Jagt: Peltor Tactical XP eller Sordin Supreme pro X med gel kopper - hvad skal jeg vælge ?

Indlæg af Bowman76 » 25. jul 2018, 12:28

Mapzter skrev:
25. jul 2018, 12:13
Sordin Supreme Pro X er noget mere lavprofil end Peltor Tactical. Nogen oplever at der er mindre plads til deres ører i dem, det har nu aldrig været et problem for mig. Lydgengivelsen er god i dem. Sikring mod vandindtrængen er god i Sordin, det havde jeg et par Peltor (SportTac) som døde af, efter nogen regnfulde dage hvor jeg var i regnen 8-10 timer per dag.
Ved du, hvor dybe kopperne er i Sordin ?

Dem jeg har nu er 35 mm og der er absolut ingen problemer mht. plads.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Jagt: Peltor Tactical XP eller Sordin Supreme pro X med gel kopper - hvad skal jeg vælge ?

Indlæg af Bofhenator » 25. jul 2018, 12:52

Jeg har Sordin pro med gel. De er glimrende, komforten er god! Dæmpningen er ok (ikke fabelhaft!) jeg bruger propper i ørerne inden under dem når jeg skal på skydebanen. Skruer helt op for forstærkningen også, så er dæmpning fin til mange skud og jeg kan stadig høre hvad der sker omkring mig. Jeg har store ører, de kommer ikke i klemme...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Jagt: Peltor Tactical XP eller Sordin Supreme pro X med gel kopper - hvad skal jeg vælge ?

Indlæg af Mapzter » 25. jul 2018, 12:57

Bowman76 skrev:
25. jul 2018, 12:28
Ved du, hvor dybe kopperne er i Sordin ?
Jeg kan stikke en lineal i dem i aften.
Bowman76 skrev:
25. jul 2018, 12:28
Dem jeg har nu er 35 mm og der er absolut ingen problemer mht. plads.
Så dybe tror jeg ikke de er, men jeg kigger lige efter.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Stoffelof
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 23. jul 2011, 12:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times

Re: Jagt: Peltor Tactical XP eller Sordin Supreme pro X med gel kopper - hvad skal jeg vælge ?

Indlæg af Stoffelof » 25. jul 2018, 13:17

Jeg kan ikke udtale mig om Peltor. Jeg har et par Sordin Supreme Pro X som bliver brugt til jagt og på skydebanen.
Komforten er god og der er plads til mine relativt store ører. Materialet er godkendt og de er hårdføre. Det lykkedes min hund at splitte dem ad og jeg var overbevist om at de var færdige. De var dog lige til at samle igen. Gel puderne skulle dog udskiftes.

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 25. sep 2013, 11:07
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 26 times

Re: Jagt: Peltor Tactical XP eller Sordin Supreme pro X med gel kopper - hvad skal jeg vælge ?

Indlæg af Klumpfod » 29. jul 2018, 16:28

Sordin - ikke fordi, der er noget galt med Peltor (mig bekendt) men den flade konstruktion passer mig bare bedre ved skydning.

Gætter på, at dæmpningen er bedst i Peltor. Men det er et gæt baseret på den lidt tungere konstruktion. Bruger et par “akustiske” Peltor til motorsav m.v. Og det er super.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Jagt: Peltor Tactical XP eller Sordin Supreme pro X med gel kopper - hvad skal jeg vælge ?

Indlæg af Rulab » 29. jul 2018, 20:44

Jeg har begge modeller du spørger til.
Peltor Tactical XP er et lækkert høreværn til skydebanen, rigtig god lyddæmpning og gode dybe med plads til ørerne. Til jagt ville jeg ikke bruge dem, de er for klodsede og frem for alt er lydkvaliteten ikke god nok.
Sordin Pro X med gel kopper brugte jeg tidligere til det hele. Det er efter min mening nok det bedste elektroniske kophøreværn til jagt. Rigtig god lydgengivelse, lav profil, men stadig fin komfort + de er vandtætte til en meter og med fem års garanti.
De er også fine til skydebanen, men ved en lang dag på skydebanen, savnede jeg en smule dæmpning. Ikke at forstå på den måde at de ikke dæmper godt nok til at forebygge høreskader, det gør de helt sikkert, men jeg foretrækker bare at der er en smule mere ro.
Jeg har også tidligere haft Peltor sport tac, de er gode til prisen og lydkvaliteten er næsten på højde med supreme pro x, på alle andre punkter end lydkvalitet falder de dog igennem efter min mening + at den model bør prøves før køb, da den på mange ikke slutter helt tæt ved bunden af øret.

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Jagt: Peltor Tactical XP eller Sordin Supreme pro X med gel kopper - hvad skal jeg vælge ?

Indlæg af Bowman76 » 30. jul 2018, 15:36

Tak, for input.

Jeg købte de der Sordin Supreme X Pro og indtil videre synes jeg de er ganske udmærkede og med fornuftig dæmpning til jagtbrug.

Besvar