Ny Optik skal jeg vælge Z8 eller V8?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
truttafisker
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 17. dec 2016, 23:15
Interesser: buejagt
Geografisk sted: Trekantsmrådet

Ny Optik skal jeg vælge Z8 eller V8?

Indlæg af truttafisker » 24. jul 2018, 23:02

hej derude

jeg står overfor at ville købe mig noget nyt optik ..

valget står imellem Swarovski Z8i 2-16x50 med tårn eller zeiss V8 1.8-14x50 ASV+ .. jeg har en lille smule svært ved at vurdere om det ene er bedre end det andet, og jeg håber at der er nogle der kan være mig behjælpelig, og som kan abstrahere fra religiøse/smags overbevisninger ..

Det som gør mig lidt i tvivl er at jeg kan spare nogle penge på swarowski'en pga. at jeg allerede har montagen fra min tidligere kikkert, og jeg har ladet mig fortælle at rep. og problemløsningen kan være en smule bedre hos Swarowski frem for Zeiss ..

Hvorimod at Zeiss'en er lidt mere robust men dog kan der være lidt bøvl med rep/fabrikationsfejl .. man forventer jo selvfølgelig ikke at der sker noget, men skulle uheldet være ude så er det rart at have den bedste service i ryggen ..

Jeg skal måske nævne at jeg køber fra ny.

nogle påstår også at der kan være lidt farveforskel under lyssvage forhod ved swarowskien, men har det noget på sig ??

alt i alt, hvis vi ser bort fra et godt markedsføringsbudget, er der så nogle tekniske ting der gør den ene bedre end den anden ??

på forhånd mange tak.
Senest rettet af Lycon 25. jul 2018, 12:33, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: z8 eller v8

Indlæg af Raptor357 » 24. jul 2018, 23:13

Hvad skal du bruge den til?
Drivjagt
Anstand
Purch
Langdistance, og hvad er langdistance for dig?
Dagslys giver sig selv, men hvad med
Skumrings jagt og Natte jagt?

Jeg mener at der i polen er et krav til forstørrelsen ved drivjagt. Men du må google og se hvilke krav der er de steder hvor du måske kunne komme engang i fremtiden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

truttafisker
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 17. dec 2016, 23:15
Interesser: buejagt
Geografisk sted: Trekantsmrådet

Re: z8 eller v8

Indlæg af truttafisker » 24. jul 2018, 23:28

hey ..

jeg har umiddelbart ikke nogle planer om udlandet pt.
og kunne godt tænke mig at kaste mig lidt i krig med 300m på skydebane, har ikke planer om at skulle skyde dyr på længere end 100-120 m (føler mig slet ikke dygtig nok til at skyde dyrene længere end det).

Så primært jagt herhjemme på anstand .. og så lidt på skydebane ..

er klar over at det måske er mange penge for "sjov", men har man det ikke sjovt idag, når man det måske ikke i morgen :-)

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: z8 eller v8

Indlæg af KKA » 25. jul 2018, 07:41

Kan du ikke tage dem med på udlån fra forretningen og finde ud af, hvilken der falder bedst i din smag, især hen under skumringen?
Det har jeg altid gjort, da der er tale om en betydelig investering, der skal afskrives over mange år.
Derfor skal du også ignorere din allerede erhvervede montage.
Har pt en Z6i og en Zeiss Victory HT: Swaroen er udskiftet en gang på garantien og smårepareret på lysknappen ifm en ordre på en specifik ballistikring tilpasset én type ammunition.
Zeissen har en microskopisk lysplet og er lidt mere lysstærk til natjagt for mit vedkommende.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: z8 eller v8

Indlæg af CQB » 25. jul 2018, 09:00

Jeg har z 6 og v8 , min farvorit er swarovski den føles bare mere gennemført ,men de fungere begge fint

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: z8 eller v8

Indlæg af Kloster » 25. jul 2018, 09:05

Jeg ville vælge swarovski’en nu når du var montage der passer til.

Bruger selv zeiss
Kloster.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: z8 eller v8

Indlæg af Kortmentyk » 25. jul 2018, 09:25

Z8 - bedre service (ifølge egne erfaringer) og du har montagen.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Ny Optik skal jeg vælge Z8 eller V8?

Indlæg af 458hunter » 25. jul 2018, 17:57

Samt Z8 er ikke en kæmpe tung klods på samme måde som V8.

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Ny Optik skal jeg vælge Z8 eller V8?

Indlæg af Tikka B93 » 25. jul 2018, 18:52

mindste forstørrelse i polen til drivjagt er 3 så ingen problemer der ,når du har montage og vil skyde langt ville jeg vælge swaro tænker det er den bedste allround kikkert pt men det er smag og behag du bliver næppe skuffet med nogle af dem jeg har selv 2 zeiss ældre varipoint modeller har overvejet et skifte men er ret glade for dem og tror ikke jeg vinder noget ved at skifte men glæden ved nyt kan jo få overtaget :giggle: engang

truttafisker
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 17. dec 2016, 23:15
Interesser: buejagt
Geografisk sted: Trekantsmrådet

Re: Ny Optik skal jeg vælge Z8 eller V8?

Indlæg af truttafisker » 26. jul 2018, 00:33

med de fantastiske indkomne forslag tolker jeg det således, at funktionelt så er de lige gode, men det er de resterende elementer som service,rep osv. der gør at man skal hælde til Swarowskien ..

er der nogle af jer der har en ide til hvorfor det er sådan ?? er det importøren, zeiss egen måde at håndtere fejl på eller noget helt andet ?

en anden ting ..

skal man vælge Z8i 2-16x50 P eller Z8i 2.3-18x56 P og så få lidt mere lys ind ?? umiddelbart så får jeg/man vel ikke brug for de sidste par gange forstørrelse .. spørgsmålet er om det forstørrelser man mister i den anden end gør en stor forskel .. OG hvis det gør en forskel, er det så grund nok til at vælge zeiss'en ?!

som en forslog tidligere, så tvivler jeg på at jeg kan få lov til at prøve de 2 kikkerter på gevær inden jeg køber.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Ny Optik skal jeg vælge Z8 eller V8?

Indlæg af KKA » 26. jul 2018, 07:57

truttafisker skrev:
26. jul 2018, 00:33
med de fantastiske indkomne forslag tolker jeg det således, at funktionelt så er de lige gode, men det er de resterende elementer som service,rep osv. der gør at man skal hælde til Swarowskien ..

er der nogle af jer der har en ide til hvorfor det er sådan ?? er det importøren, zeiss egen måde at håndtere fejl på eller noget helt andet ?

en anden ting ..

skal man vælge Z8i 2-16x50 P eller Z8i 2.3-18x56 P og så få lidt mere lys ind ?? umiddelbart så får jeg/man vel ikke brug for de sidste par gange forstørrelse .. spørgsmålet er om det forstørrelser man mister i den anden end gør en stor forskel .. OG hvis det gør en forskel, er det så grund nok til at vælge zeiss'en ?!

som en forslog tidligere, så tvivler jeg på at jeg kan få lov til at prøve de 2 kikkerter på gevær inden jeg køber.
Så har jeg ikke formuleret mig korrekt: du kan få dem med hjem i udvalg, men selvklart ikke i montage på din riffel. Det har benyttet mig af hos Korsholm.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ny Optik skal jeg vælge Z8 eller V8?

Indlæg af Raptor357 » 26. jul 2018, 16:23

truttafisker skrev:
26. jul 2018, 00:33
med de fantastiske indkomne forslag tolker jeg det således, at funktionelt så er de lige gode, men det er de resterende elementer som service,rep osv. der gør at man skal hælde til Swarowskien ..

er der nogle af jer der har en ide til hvorfor det er sådan ?? er det importøren, zeiss egen måde at håndtere fejl på eller noget helt andet ?

en anden ting ..

skal man vælge Z8i 2-16x50 P eller Z8i 2.3-18x56 P og så få lidt mere lys ind ?? umiddelbart så får jeg/man vel ikke brug for de sidste par gange forstørrelse .. spørgsmålet er om det forstørrelser man mister i den anden end gør en stor forskel .. OG hvis det gør en forskel, er det så grund nok til at vælge zeiss'en ?!

som en forslog tidligere, så tvivler jeg på at jeg kan få lov til at prøve de 2 kikkerter på gevær inden jeg køber.
2-16 giver mest mening. 2X forstørrelse er meget fin til kort distance. Til natjagt hvor lys betyder noget går man også efter en kikkert med færre linser i.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Ny Optik skal jeg vælge Z8 eller V8?

Indlæg af LJ » 26. jul 2018, 20:40

2-16x50 er en noget nær optimal størrelse som allround kikkert efter min mening.
Dens lidt mindre størrelse gør den også mere harmonisk end de andre kakkelovnsrør :smile:

Besvar