Hjælp søges til justering af kikkertsigte (fokus) Hawke Sport HD 3-9x40?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
OhmegaStar
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14. jul 2018, 17:19
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Hjælp søges til justering af kikkertsigte (fokus) Hawke Sport HD 3-9x40?

Indlæg af OhmegaStar » 14. jul 2018, 17:42

Hej, jeg er ny herinde. Jeg antager dette er stedet for at få hjælp til den optiske justering af et Hawke Sport HD 3-9x40.
15315828733212053969005984018917.jpg
Billede af scooe
Jeg har problemer med synsfelt, zoom + fokus på målet og fokus på krydshår på Samme tid. (så alting 😭)

Jeg kan justere så jeg har fuldt synsfelt men kun ved 3x, jeg kan også fokusere på skydefladen ved 3x, men ikke på krydset samtidigt. Synsfelt og fokus ryger fuldstændigt når jeg bruger zoom..

Jeg kan ikke finde en matchende vejledning på nettet til scopet. Jeg vedlægger et billede...

Jeg monterer på et Gamo / HW luftgevær (skyder på målskiver mellem 10-20 meter). Men er ikke nået til at prøve at skyde det ind da jeg ikke rigtigt kan se noget igennem det..

Jeg håber der er nogle der har lidt hjælp til mig..

/OhmegaStar
Senest rettet af Refraktorius 17. jul 2018, 22:09, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Velkommen. Overskrift præciseret. Læs meget gerne opslaget i Small Talk

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp til justering af kikkertsigte (fokus) Hawke Sport HD 3-9x40

Indlæg af Kleth » 14. jul 2018, 20:41

:welcome:
Jeg har også en Hawke HD Sport, men den er 4t kørsel her fra!
Har kikkerten ikke en dioptri-ring? Helt tilbage på okkularet, der kan justeres så du kan få fokus!

Er kikkerten ny?
Senest rettet af Kleth 14. jul 2018, 22:09, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Hjælp til justering af kikkertsigte (fokus) Hawke Sport HD 3-9x40

Indlæg af BentxBetjent » 14. jul 2018, 21:09

Det ser ikke ud til der er parallakse justering på den.... så den burde være skarp på både kors og synsfelt ved knap 100 meter.

Det ligner det her.. https://www.uttings.co.uk/p102746-hawke ... fle-scope/

Jeg vil foreslå en ny billig kikkert..... eller at justere parallaksen på den.

Sådan justerer man PX
Senest rettet af BentxBetjent 15. jul 2018, 06:20, rettet i alt 1 gang.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Hjælp til justering af kikkertsigte (fokus) Hawke Sport HD 3-9x40

Indlæg af Torben Dahl » 14. jul 2018, 22:17

det ser da ud til at den stilles skarp lige som en ældre leupold .drej den tynde ring der er bagerst løs og så drej det bagerste af kikkerten enten den ene vej eller den anden indtil den står skarp efter dine øjne ,og spænd så omløberen til igen
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Slettet bruger

Re: Hjælp til justering af kikkertsigte (fokus) Hawke Sport HD 3-9x40

Indlæg af Slettet bruger » 14. jul 2018, 23:06

Torben Dahl skrev:
14. jul 2018, 22:17
det ser da ud til at den stilles skarp lige som en ældre leupold .drej den tynde ring der er bagerst løs og så drej det bagerste af kikkerten enten den ene vej eller den anden indtil den står skarp efter dine øjne ,og spænd så omløberen til igen
Nja, næsten rigtigt. Som ovenstående men efter en grå baggrund langt væk = himmelen.
Dvs. Ret kikkerten mod himlen, juster indtil trådkorset står knivskarpt, spænd ringen.

OhmegaStar
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14. jul 2018, 17:19
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hjælp til justering af kikkertsigte (fokus) Hawke Sport HD 3-9x40

Indlæg af OhmegaStar » 16. jul 2018, 21:51

Hej Allesammen, tak for velkomsten, og de mange gode råd. Jeg prøver lige at svare på alle indlæg i sammenfattet form.

Kleth; jo der er en ring helt yderst der kan bruges til at få krydset skarpt. Der er dog ingen låsefunktion på den yderste ring, så sætter jeg krydset skarpt der så virker det lidt "løst i det. Kikkerten er ikke ny, den er tilfaldet mig fra et loppemarked....et besøg er ikke udelukket jeg kommer over det meste af sjælland.. Så det kan måske være en mulighed hvis jeg ikke kan få det hele til at fungere..... 👍

BentxBetjent;
Der er ikke parralax justering, kun højde og sideværts justering. Derudover kan man justere zoom, yderste ring fra den ende man kigger ind fra, og hele den del hvor samme yderste ring sidder på.
Billedet ligner lidt, men der er ingen angivelser af justering ud over the zoom niveau.
Linket til manuel parallax justering ser spændende ud. Jeg må prøve at skille scopet ad og se om der er lignende mulighed for at korrigere parallax der.

Jeg er endnu ikke klar til at købe en ny kikkert, men det kunne jo ende der hvis jeg ikke kan få det justeret ind....

Torben + claus;
Jeg kan godt justere den bagerste del (ikke ringen) så krydset er skarpt, men så er målet ikke skarpt, jeg kan også opnå det modsatte. Men det holder ikke hvis jeg så ændrer zoom.

Så hvis jeg forstår jer korrekt så er parallax reelt skarphed af målet, så et scope er kun brugbart uden justering på en bestemt afstand.??

Den bagerste ring - hvad er forskellen på justering af den allerbagerste ring mod justering af hele det bagerste stykke (ved at løsne omløberen, dreje hele det bagerste stykke og spænde omløberen igen)

??

Vh OhmegaStar

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til justering af kikkertsigte (fokus) Hawke Sport HD 3-9x40

Indlæg af T-REX » 16. jul 2018, 22:24

Den bagerste ring, er den, der på de fleste Hawke kikkerter bruges, til justering, af skarphed.

Her er side 5, fra Hawkes manual:
https://docs.google.com/uc?export=downl ... DRnV0Z4VHM
hawke-diopter.jpg
Jeg ville prøve at justere, med låseringen, og hele det bagerste, så målet står skarpt, og derefter med okularringen/øjestykket, så korset står skarpt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til justering af kikkertsigte (fokus) Hawke Sport HD 3-9x40

Indlæg af T-REX » 16. jul 2018, 22:43

Parallaxe Justeringsafstanden, er den afstand, hvor det ikke giver forkert sigtepunkt, at holde hovedet skævt. (maksimalt til højre eller venstre, men hvor du stadig kan se sigtebilledet)

På de fleste kikkerter til Jagtrifler, uden parallaxe justering, er denne afstand sat til 100 yards eller 100 meter, afhængigt af producenten.

Med din kikkert, der kan du på 0 meter, i teorien have en Parallaxe fejl, på 20 mm.
Worst case, kan den faktisk blive 40mm.. (du indskuder med max fejl til den ene side, og skyder derefter, med max fejl, til den anden side.)

Men da du sikkert indskyder på 100 meter, så er maks fejl, ca. 2mm, eller uden praktisk betydning.
Fejlen er 0, på 90 yards.

Da de færreste har så store problemer, med at holde hovedet nogenlunde ens, hver gang, så har det, til jagt, ikke den store praktiske betydning.

Her er en artikel og en beregner.
http://rimfirebenchrest.com/articles/parallax.html
https://www.lelandwest.com/parallax-err ... ulator.cfm
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hjælp til justering af kikkertsigte (fokus) Hawke Sport HD 3-9x40

Indlæg af Bofhenator » 16. jul 2018, 23:17

En af måderne at justere fokus på en sigtekikkert kan være:

Juster fokusringen til 0, kig op på himlen gennem kikkerten (ensartet baggrund meget langt væk), korset skal stå klart med det samme. Det skal ikke være sådan at dit øje skal fokusere før det virker. Hvis ikke, juster fokusringen og prøv igen, bliv ved til den er der (kun korte kig i kikkerten, du skal ikke justere og kigge samtiddig).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp til justering af kikkertsigte (fokus) Hawke Sport HD 3-9x40

Indlæg af Kleth » 17. jul 2018, 07:05

Bofhenator skrev:
16. jul 2018, 23:17
En af måderne at justere fokus på en sigtekikkert kan være:

Juster fokusringen til 0, kig op på himlen gennem kikkerten (ensartet baggrund meget langt væk), korset skal stå klart med det samme. Det skal ikke være sådan at dit øje skal fokusere før det virker. Hvis ikke, juster fokusringen og prøv igen, bliv ved til den er der (kun korte kig i kikkerten, du skal ikke justere og kigge samtiddig).
:goodpost: sæt kikkerten på laveste forstørrelse.
På 50-100m skal du v.h.a. dioptriringen/fokusringen kunne se sigtet skarpt. Kan du ikke få både sigtet og målet til at stå skarpt på 50-100m, så er der muligvis en defekt på kikkerten (jeg har har haft og har igen samme problem med en Vortex Scout).
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til justering af kikkertsigte (fokus) Hawke Sport HD 3-9x40

Indlæg af C-X » 17. jul 2018, 10:51

Køb en kikkert der er egnet til formålet, og kom dig over frustrationerne. Du bliver aldrig glad for noget uden parallakse justering, til dit luftgevær. Det er pænt under 1.000,- og så er du glad skydende. Der er masser af gode forslag til optik til luftvåben herinde, men til det lille budget, er der ikke meget der slår Nikko Stirling Air King, fra f.eks. Schneider.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til justering af kikkertsigte (fokus) Hawke Sport HD 3-9x40

Indlæg af T-REX » 17. jul 2018, 12:47

Havde ikke lige læst linien, med at den skulle på en Gamo.

100% Enig med C-X

Det bedste til luftgevær er noget, hvor parallaxe kan justeres ned, til de afstande, du faktisk skyder på. Dvs. gerne ned, til 10 meter.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar