Uregelmæssig optik/montage?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Jeppe A H
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 23. aug 2017, 12:39
Interesser: Jagt & sportsskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Uregelmæssig optik/montage?

Indlæg af Jeppe A H » 20. jun 2018, 17:57

Hej NVF!

Jeg var her i lørdags på skydebanen med min kære Tikka riffel fordi ja... det er nu engang lidt sjovt at skyde :giggle:

Jeg får skudt 5 bønner af, ligger riflen på bænken, smutter ned og tager et kig på skiven, og er ganske fornøjet med at sætte dem alle inden for 3 cm af centrum. Nuppede min næste serie med 5 skud, og forventede da nogenlunde samme resultat, men til min store misfornøjelse ser jeg samtlige 5 skud sidde oppe i højre hjørne, over 40 cm fra centrum, dog stadig i en gruppe på under 4 cm.

Umiddelbart tænker jeg bare det er manden bag geværet som er fejlen, men tager en serie på 5 skud mere, med nøjagtig samme resultat. Selv min kære fader som er gammel konkurrenceskytte formåede at placere 5 skud øverst i højre hjørne med mit gevær - samme sted som jeg.

Så mit spørgsmål er, om det er normalt at ens træfpunkt kan flytte sig med over 40 cm ved at man ligger sin riffel (forsigtigt) på siden? :what:

Og det er desværre ikke første gang det er sket inden for de sidste 3 måneder, at træfpunktet har flyttet sig med 30-50 cm uden optikken har fået et stød, eller på anden måde taget skade. På daværende tidspunkt indskød jeg den dog bare, og håbede på at den nu holdt træfpunkt :krydsser:

Optikken er en Minox ZE 5I 3-15x56, monteret i en Leupold QRW montage på min Tikka T3x CTR, alt sammen gjort af Hubertushuset, så ingen ufaglærte fingre har været igang med at rode ved noget :giggle:

På forhånd tak for hjælpen!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Uregelmæssig optik/montage?

Indlæg af C-X » 20. jun 2018, 18:10

Retur til forhandler - det har du betalt for. Der kan være en defekt på din optik.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Uregelmæssig optik/montage?

Indlæg af Mapzter » 20. jun 2018, 18:36

Jeppe A H skrev:
20. jun 2018, 17:57
Så mit spørgsmål er, om det er normalt at ens træfpunkt kan flytte sig med over 40 cm ved at man ligger sin riffel (forsigtigt) på siden? :what:
Nej, det er bestemt ikke normalt.

Retur til forhandler som C-X skriver.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Jeppe A H
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 23. aug 2017, 12:39
Interesser: Jagt & sportsskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Re: Uregelmæssig optik/montage?

Indlæg af Jeppe A H » 20. jun 2018, 19:55

Jamen i så fald vil jeg lade være med at føle mig dum. Tak for det, og god aften til jer derude! :smile:

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Uregelmæssig optik/montage?

Indlæg af Rulab » 20. jun 2018, 20:43

Det lyder som fejl på kikkert eller en løs montage. Jeg har oplevet lign. på henholdsvis en gammel salonriffel og et luftgevær, i begge tilfælde var det en defekt kikkert og problemet forsvandt sammen med en anden sigtekikkert.

Besvar