Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af Tangloppen » 11. maj 2018, 20:36

Efter som NVF er et alsidigt forum, så tager jeg lige et longshot her.
Er på udkik efter et par nye propper til musik og tale, da de gamle jeg har er ved at dø.
Har kikket på Bose QC30 og Jabra Elite 65e.

Kravene er fornuftig lyd, lang batteritid (minimum 8 timer), ANC, bluetooth og små propper, da jeg skal kunne have høreværn udenpå.
Har gode erfaringer med Jabras headsets, men kender ikke til deres ANC.

Forslag modtages med kyshånd.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af Caspian1911 » 11. maj 2018, 21:41

Jeg har et par Sennheizer Momentum M2 og de er ganske fremragende. 10 timers batteritid, fed lyd og seriøs god komfort
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af Raptor357 » 11. maj 2018, 22:37

jeg har nogle qc35 mk2 fra Bose, det er en lukket over the ear høretelefon som dog deler ANC system med in ear høretelefonen som du er interesseret i.
Prøv først om proppen passer dit øre, i lang tid. Deru ud over er mit bedste bud er at du skal være sikker på at du kan skrue ned for mængden af ANC og du skal være sikker på at microfonen sidder på øre proppen, ellers tror jeg ikke du bliver glad.

Jeg er egentligt ikke imponeret over mine QC35 mk2, jeg syntes at dens ANC gør mig træt i hovedet efter blot 10 minutter når den er på sit kraftigeste, jeg kan holde ud ½ -1 time med ANC sat på medium.
At koppperne er noget SKOD gætter jeg på bidrager til at man bliver træt af dem og ikke gider bruge dem. Som sammenligning kan jeg side lange dage med mine sennheizer HD-650 høretelefoner
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Re: Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af Tangloppen » 11. maj 2018, 22:48

Jeg har været igennem mangt og meget inden for ørepropper, bla. har jeg et par Bragi - The Headphone, som jeg har grædt mig i søvne over at have spildt penge på.
Pt. er jeg på mit andet sæt Jabra Halo Smart som jeg er yderst imponeret over, de er dog som nævnt ved at dø.
Jeg bruger mine ørepropper mellem 7 og 10 timer om dagen, da jeg normalt vis arbejder alene, og høre en blanding af lydbøger, musik og telefonsamtaler. Et par over ear ville sikkert være ideelle, men efter som mit arbejde involvere en del olie/fedt/støv, ville jeg være ked af at hive et par fancy B&O på, som ville være smadret på et par dage.

Derfor de små fine propper.

De Sennheiser der bliver foreslået, er som jeg har forstået det, uden ANC, hvilket er lidt et krav, da jeg er villig til at ofre lidt mønt på noget godt, som jeg bruger så mange timer om dagen. Hvis ikke ville jeg nok købe Jabra Elite 25e, da mine nuværende Halo Smart virkelig har været en positiv overraskelse.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af Raptor357 » 11. maj 2018, 23:37

Jeg vil slet ikke foreslå de høretelefoner jeg kan holde ud, de er åbne, store og man kan ikke få dem ind i øret uden kraftig smerte.
En kolega er yderst glad for sine qc 30, men du er hærdet bruger og ved hvad der er godt når du prøver det. prøv dem i butikken.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Spids
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13. jun 2017, 07:26
Interesser: Flugtskydning, Jagt & Bacon !
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 3 times

Re: Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af Spids » 12. maj 2018, 08:02

Jeg ville personligt aldrig anbefale nogen at benytte Noice cancellation mere end en flyvetur eller 2 om ugen.
Opfattelsen af et lavere støjniveau, opnås ved at føde dine ører med en næsten lige kraftig “støj”, blot i modfase.
Det er meget overset idag at man rent faktisk kan få in-Ear høretelefoner som er designet til at dæmpe udefrakommende støj markant, men da disse løsninger ikke koster det hvide ud af øjnene, bliver de heller ikke markedsført på samme måde.
For under 1500,~ kan du idag få støbt et par superkvalitets ørepropper som vil have perfekt pasform i minimum 10 år ( indtil din øregang ændrer sig lidt ), som naturligt dæmper minimum 30db. Til disse propper kan man tilkøbe et hav af forskellige drivere for eksempel Shure ( starter på 7-800,- ) ,så har du et par in-Ear som lyder langt bedre end noget at det du kan købe på hylderne, dæmper over 30db og du kan bruge dem 24/7 uden at blive “lyttetræt”.

Blot mine 5 cents. :what:

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Re: Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af Tangloppen » 12. maj 2018, 19:50

Spids skrev:
12. maj 2018, 08:02
Jeg ville personligt aldrig anbefale nogen at benytte Noice cancellation mere end en flyvetur eller 2 om ugen.
Opfattelsen af et lavere støjniveau, opnås ved at føde dine ører med en næsten lige kraftig “støj”, blot i modfase.
Det er meget overset idag at man rent faktisk kan få in-Ear høretelefoner som er designet til at dæmpe udefrakommende støj markant, men da disse løsninger ikke koster det hvide ud af øjnene, bliver de heller ikke markedsført på samme måde.
For under 1500,~ kan du idag få støbt et par superkvalitets ørepropper som vil have perfekt pasform i minimum 10 år ( indtil din øregang ændrer sig lidt ), som naturligt dæmper minimum 30db. Til disse propper kan man tilkøbe et hav af forskellige drivere for eksempel Shure ( starter på 7-800,- ) ,så har du et par in-Ear som lyder langt bedre end noget at det du kan købe på hylderne, dæmper over 30db og du kan bruge dem 24/7 uden at blive “lyttetræt”.

Blot mine 5 cents. :what:
Yderst interessant indlæg. At ANC fungere ved at lave "modstøj" er jeg godt klar over, men at det skulle være skadeligt, eller ihvertfald anbefales at begrænse brugen, har jeg ikke tænkt over. Og efter som det er noget jeg kommer til at bruge mange timer om dagen, så er det helt sikkert en betragtning at tage med.
Kan du evt. linke lidt og forklare nærmere om den løsning med formstøbte propper osv :inspect: ?

VH Christian.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af Rulab » 12. maj 2018, 20:14

Jeg har kigget en del på dem her https://www.specialbutikken.dk/3m-pelto ... opper.aspx
Det kunne måske være en billig måde at afprøve om et headset med passiv dæmpning er den rigtige vej at gå.

Spids
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13. jun 2017, 07:26
Interesser: Flugtskydning, Jagt & Bacon !
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 3 times

Re: Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af Spids » 12. maj 2018, 20:44

Ja, selvfølgelig.
Jeg kan da starte med at forklare forskellene imellem de 2 måder at dæmpe på ( fordele og ulemper ).
Den aktive dæmpning ( anc ) har den fordel at høje dæmpningstal kan opnås med forholdsvis pladsbesparende udstyr ( on-Ear & over-Ear ), det hele var jo oprindeligt tænkt og rettet mod den berejste del af forbrugergruppen. Ulempen ved denne metode er at den sjældent egner sig til varierende støjmilijøer. Det er derfor optimalt at benytte i et fly, da støjbilledet stort set forbliver monotont. Udover dette, er det selvsagt at mængden af tilføjet modfase bliver kraftigere jo mere støj der ønskes dæmpet. Det kan for nogle virke stressende ved hyppig brug.
Den passive dæmpning sker ved udnyttelsen af stillestående luft ( som er en af de bedste isolatorer ), dvs at du jo udenpå de formstøbte propper, blot kan iføre dig et sæt ganske almindelige høreværn, og nu dæmper du langt over 40db, og det er virkelig markant.
Hvad lyden angår, er den passive løsning også den aktive overlegen efter min mening.
Er du ikke tilfreds, eller bare træt at de drivere ( højttalere ) du har i propperne, kan du altid opgradere til noget bedre. Win win...
Man kan oveni købet i flere modeller tilkøbe filtre, og så har du tilmed verdensklasse ørepropper til koncertbrug !

Spids

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Re: Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af Tangloppen » 12. maj 2018, 21:09

Du bliver simplethen nødt til at linke til nogle eksempler på drivere f.eks. Hvor får jeg lavet nogle formstøbte propper?
Humlen for mig er bluetooth, god lyd, fornuftig batteritid og muligheden for et par høreværn udenpå.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af Centurion » 13. maj 2018, 11:07

Spids skrev:
12. maj 2018, 20:44

....Den passive dæmpning sker ved udnyttelsen af stillestående luft ( som er en af de bedste isolatorer ), ......

Flueknepperi måske, og måske irrelevant i denne sammenhæng, men luft virker bestemt ikke spor lyddæmpende, heller ikke selv om den er stillestående. Derimod er stillestående luft effektivt som varmeisolering.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af BentxBetjent » 13. maj 2018, 11:17

Det vigtigste er at "bryde" lydbølgerne. Hvis det er gennem isolering som vat eller lignende er det jo lidt kampen om at få luften til at stå stille inden den når igennem.

En anden måde er bryde frekvensen, ved støjdæmpende vinduer sker det ved at der 2 forskellige tykkelser glas. tykkelse = vægt => ændret ressonans
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Re: Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af Tangloppen » 13. maj 2018, 13:42

Well, nu har jeg bestilt et par Jabra Elite 25e, og så tænker jeg at vente lidt og så købe et par Over Ear hørebøffer med ANC. Har et godt øje til BeoPlay H9i...
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af Martensit » 13. maj 2018, 13:45

Jeg kan ikke huske hvilket hørecenter jeg brugte, jeg mener det ligger i Valby, da jeg fik lavet mine formstøbte hørepropper.
Jeg har et sæt Rexton med udskiftelige filtre. Filtrene koster en del, da de dæmper lineært i hele det spektrum der er relevant for folk med hang til god musik, og giver ikke et forvrænget lydbillede som skumpropper og høreværn, der ikke dæmper alle frekvenser lige jævnt. Filtrene er ikke et must, og man kan vidst også få en blindprop der dæmper 40-50 dB.
Man kan købe forskellige høretelefoner, eller "monitors", der passer i øreproppen. En stor del af dem har virkelig god lydkvalitet da de er designet til brug for studiemusikere mv. Man kan sagtens tage et høreværn uden på, men du kommer nok til at lede efter et sæt monitors med bluetooth. Den slags fandtes ikke da jeg købte mit sæt for 11 år siden.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Re: Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af Tangloppen » 23. maj 2018, 21:16

Nåh, jeg overgav mig. Købte et par Jabra som nævnt, og så var jeg ude og hente et par B&O H9i idag, til en god jydepris.
Så må jeg nøjes med at bruge ANC når jeg kører...
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af Raptor357 » 23. maj 2018, 22:07

Tangloppen skrev:
23. maj 2018, 21:16
Nåh, jeg overgav mig. Købte et par Jabra som nævnt, og så var jeg ude og hente et par B&O H9i idag, til en god jydepris.
Så må jeg nøjes med at bruge ANC når jeg kører...
ANC når du kører ???
Som ude i trafikken som den med ror pinden, hvor man skal være opmærksom ? :mad:


Nu bor vi ikke i samme by, men cyklister, bilister (og andre trafikanter) med ting i øret eller ørerne er til stor gene for trafikken, særligt her i Storkøbenhavn. Der til kommer at de helt sikkert er over repræsenteret i ulykker og nærved ulykker, sidst nævnte måske helt uden at de ved det.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Re: Hørepropper med ANC, erfaringer søges.

Indlæg af Tangloppen » 23. maj 2018, 22:28

Well, bruger det meste af køretiden på motorvejen, hvor lyd og dækstøj alligevel æder det meste anden støj, så det tager jeg nu meget roligt.
Og nej, hvis jeg ligger og daller rundt inde i København (eller en anden pulserende by), så er det højt bilradioen der står på lavt blus.
Plus ANC’en vil give mig muligheden for at skrue ned for lydbøgerne, og så hører jeg nu nok alligevel det jeg skal.

Så rolig rolig, 15 år uden uheld ind til videre...
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Besvar