Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
turtle
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31. mar 2018, 22:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: Børkop

Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af turtle » 1. maj 2018, 19:46

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at begynde at skyde på afstande op til ca. 1000 meter. Og jeg ved godt at hvis det går godt, er de 1000 meter nok ikke nok.
Jeg har en .300 WBY og en .340 WBY, som skal bruges til det.

Mit problem er at jeg også gerne vil bruge de to cal. til jagt.
Min første tanke var en Swarovski X5 5-25 x 56, men blev i tvivl om hvordan den ville være til jagt.
Så tænkte jeg på Swarovski Z6i 3-18 x 50, men er i tvivl om forstørrelsen er god nok til de lange afstande.

Den næste mulighed, da der er en prisforskel på de to, er at købe Z6i, og bruge den, og hvis det så går godt med de lange afstande, og jeg bliver bidt af det, købe f.eks Vortex Viper 5-25 x 50..

Det store spørgsmål er hvor stor forstørrelse er det nødvendig op til f.eks 600 meter, og f.eks 1000 meter..?

Har søgt lidt i forumet..

Lars
Senest rettet af Refraktorius 1. maj 2018, 19:50, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Velkommen. Overskrift præciseret så du får bedre svar

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af Bemoni1 » 1. maj 2018, 20:37

:welcome: Op til 25x forstørrelse, er et godt udgangspunkt, personligt bruger jeg 21x og 24x på mine primære kikkerter, men har også haft succes med en simpel 12x.

Hvad der betyder en hel del mere, er det kliktårn som sidder på dyret! Er der klik nok, til løse opgaven eller skal der hældning på montagen?
Og er klikværdierne pålidelige nok ( har selv blandede erfaringer på det punkt )?
Hvordan ser sigtebilledet ud, når der skruet helt op for forstørrelsen og man har klikket helt i top?

Alt dette, er noget som man skal have ind i sine overvejelser og der er kun en måde at svar på spørgsmålene: Man skal ud og se på nogle kikkerter, når de er på arbejde og se gennem dem på banen og høre hvad folk som har dem monteret, har at sige om dem.

Det er nogle heftige kalibre du har til rådighed og hvis det er nogle relativt lette rifler, skal du prioritere montagerne meget højt, de skal være MEGET solide.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af Flugteren » 1. maj 2018, 20:41

turtle skrev:
1. maj 2018, 19:46
Hej

Jeg kunne godt tænke mig at begynde at skyde på afstande op til ca. 1000 meter. Og jeg ved godt at hvis det går godt, er de 1000 meter nok ikke nok.
Jeg har en .300 WBY og en .340 WBY, som skal bruges til det.

Mit problem er at jeg også gerne vil bruge de to cal. til jagt.
Min første tanke var en Swarovski X5 5-25 x 56, men blev i tvivl om hvordan den ville være til jagt.
Så tænkte jeg på Swarovski Z6i 3-18 x 50, men er i tvivl om forstørrelsen er god nok til de lange afstande.

Den næste mulighed, da der er en prisforskel på de to, er at købe Z6i, og bruge den, og hvis det så går godt med de lange afstande, og jeg bliver bidt af det, købe f.eks Vortex Viper 5-25 x 50..

Det store spørgsmål er hvor stor forstørrelse er det nødvendig op til f.eks 600 meter, og f.eks 1000 meter..?

Har søgt lidt i forumet..

Lars
Altså i princippet kan du nappe 1000 meter med simpelt korn og kærv, hvis du besidder evnerne til det. :giggle:

Det svære i at ramme på 1000 meter er som regel ikke, at målet ikke kan ses, men at man kender sin kuglebane, vindafdrift, udganghastighed og klik på kikkerten. Til 600 meter kan man med lidt gode evner sagtens ramme konsistent med en simpel 3-9x50 kikkert.

Nu spørger du til, hvor meget forstørrelse, det kræver at skyde på hhv. 600 og 1000 meter. Det er en god idé, hvis du angiver hvilke afstande du tidligere har skudt til, så kan jeg og andre brugere nemmere hjælpe dig. Der er altså en himmelvid forskel på 300 meter, og så 1000 meter.

Mht. til kikkert har Kahles jo netop lavet en ny Kahles K525i (5-25x56 m. belysning), som du kan få i forskellige trådkors (inkl. det lækre SKMR3-trådkors) og den fås med klik i MIL/MIL og FFP (First Focal Plane) sigte. Altsammen lækkert, og meget nyttigt til langdistanceskydning, og den kan sagtens bruges til jagt også.

turtle
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31. mar 2018, 22:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: Børkop

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af turtle » 1. maj 2018, 20:48

Tak for velkomsten..

Jeg har en Blaser R93, så det er løb dertil.
Har også en mundingsbremse dertil.

Har for en del år siden været på nogle finskytte kurser, hvor der blev skudt på mål ud til 600-800 meter

Lars

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af Bemoni1 » 1. maj 2018, 20:55

turtle skrev:
1. maj 2018, 20:48
Tak for velkomsten..

Jeg har en Blaser R93, så det er løb dertil.
Har også en mundingsbremse dertil.

Har for en del år siden været på nogle finskytte kurser, hvor der blev skudt på mål ud til 600-800 meter

Lars
Jamen så er det basale jo i orden :smile:

Inden du begynder at handle kikkert, så er en rail næsten et must-have og et eksempel kan findes her http://www.innogun-shop.de/index.php?pa ... t&info=122
En god bipod er også rar at have, men lad være med at købe den i BilTema!
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af LJ » 1. maj 2018, 22:54


Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af Kras » 2. maj 2018, 10:41

Med de to kikkerter du selv nævner, så er X5 5-25x den mest optimale, da den er udviklet med et kliktårn beregnet til langdistance skydning!

Z6i 3-18x50 er en jagtkikkert, og med de normale swarovski kliktårn, så løber du erfaringsvist tør omkring 600 meter :biggrin:

Slettet bruger

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af Slettet bruger » 2. maj 2018, 13:11

Ikke for at starte en ( endnu en) Blaser krig, men hvor langt ( kammertryk) er 340 Wby fra .338 LM.
Blaser ville jo netop IKKE levere piber i .338 LM til 93’ men gerne til 8’

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af Kristian_J » 2. maj 2018, 13:46

Syntes den her giver en meget god fornemmelse.

Det er stor forskel fra 15 til 25 men fra 20 til 25, ik så meget
Vedhæftede filer
5-25_comp.jpg
... assistance from a distance!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af HappyNanoq » 2. maj 2018, 14:39

Forstørrelsen kommer nok lidt an på hvor stabil din platform (så at sige) er.
Planlægger du at bruge sandsæk/bipod og evt monopod/sandsok under kolben, så er platformen så stabil at du godt kan gå lidt længere op i forstørrelse - og så er 25+ i forstørrelse ikke det store problem.

Hvis du kun bruger bipod/sandsæk foran, og selv ligger og støtter kolben, så vil du få et lidt uroligt sigtebillede og her er de store forstørrelser en ulempe, så der er 20-25x forstørrelse nok det højeste man kommer op i, idet man har tendens til at blive lidt opgivende/febrilsk/overkompenserende så sigtebilledets ustabilitet næsten selvforstærkes hvis man kommer for langt op i forstørrelse.

Men som allerede nævnt, så er der vist ikke en egentlig gylden regel for forstørrelse og afstand.
De oprindelige finskytter/snigskytter i USA's militær brugte jo Unertl 6x og 8x forstørrelse, og senere også Unertl 10x forstørrelse - men her var forstørrelsen fast og det var højest parallaksen man justerede på.
Selv i dag ser man fra tid til anden finskytterifler, godt nok til korte distancer, med 8x til 12x fast forstørrelse. Det er når de primært bruges til indsats i by og hvor man påregner at have flere skytter placeret på en i forvejen rimelig "kendt" afstand (træner eks til 50-75m, men skud til gidseltager skal være møgpræcist)

Så det afhænger af det ønskede brug, våbnet, og hvordan våbnet bruges - samt dine præferencer :smile:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af Halvautomat » 2. maj 2018, 15:31

Jeg synes det er godt med store forstørrelser. Man ved at hvis billedet ryster.... ved 25x at skydestillingen ikke er god nok... ergo så fintuner man den indtil det bliver tåleligt. Ved lave forstørrelser ser man det ikke så tydeligt...
Men har kun erfaring på 600 m skydning

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af Bemoni1 » 2. maj 2018, 17:59

Slettet bruger skrev:
2. maj 2018, 13:11
Ikke for at starte en ( endnu en) Blaser krig, men hvor langt ( kammertryk) er 340 Wby fra .338 LM.
Blaser ville jo netop IKKE levere piber i .338 LM til 93’ men gerne til 8’
Haugland havde da en 338 Lap i en R93. Og det med trykket er kun et problem, hvis den kan frigive slagbolten, uden at være i battery, hvilket ikke sker så ofte, som Lutz gerne vil give udtryk for.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af Tangloppen » 2. maj 2018, 18:19

Nah, men når det så er et problem, så er problemet stort...
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Slettet bruger

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af Slettet bruger » 2. maj 2018, 20:43

Jeg ynder at skyde med stor forstørrelse, skyder bla med S&B 12-50 x 56. Den står stort set fast på x 50 - uanset om det er et mål på 35 meter eller på 600 meter. Om vinteren skyder jeg 15 meter indendørs med 50 x. Til løbende mål skyder jeg på 25-30x.

Jeg skyder en del langhold og har skudt ud til 1600 meter.
Indtil ca 1000 meter skyder jeg på 50x, derefter ( alt efter vejr: luftfugtighed, temperatur og andre parametre der afgør hvor klart det er i vejret) er man nødt til at skrue NEDAD i forstørrelse.

Jeg kan se vi bor ikke sååå langt fra hinanden - jeg har bla Swarovski i 6-24 og som skrevet S&B i 12-50.
Du er velkommen til at prøve at kigge i dem og skrue og sigte - det vil give dig en fornemmelse af hvad vi snakker om.

turtle
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31. mar 2018, 22:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: Børkop

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af turtle » 24. maj 2018, 16:45

Tak for de mange gode svar.
Jeg har ikke besluttet mig helt endnu. Har tænkt lidt på Z8 2,3-18x56, da den har lidt flere klik at gøre godt med end Z6ér. Jeg ved godt det stadig ikke er nok til de rigtigt lange hold, men den vil da kunne bruges ud til de 600 meter, og så kan jeg komme i gang.
Og da jeg også bruger de 2 kalibrere til jagt, er det en fin kikkert til det formål.

Hvis det så stadig brænder med de lange/længere afstande, må jeg jo til at spare sammen igen..


Blaser R93/LRS 2 er lavet i en .338 LM.Jeg kender ikke trykforskellen på de 2..

Lars

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af LJ » 24. maj 2018, 17:34

Kiggede du på IOR, som jeg linkede til?

turtle
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31. mar 2018, 22:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: Børkop

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af turtle » 24. maj 2018, 17:42

Ja jeg har været inde og kigge, men har et eller andet med Swarovski, og det gør nok at jeg misser mange andre gode produkter.

Men jeg er aldrig blevet skuffet med Swarovski.. 😏

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af GåsPåGaffelen » 24. maj 2018, 17:58

turtle skrev:
24. maj 2018, 17:42
Ja jeg har været inde og kigge, men har et eller andet med Swarovski, og det gør nok at jeg misser mange andre gode produkter.

Men jeg er aldrig blevet skuffet med Swarovski.. 😏
Hvis der helst skal være ørn på, skal det så ikke være en X5i? Jeg har indtryk af at den er lavet til lige præcis langdistance skydning.

turtle
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31. mar 2018, 22:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: Børkop

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af turtle » 24. maj 2018, 21:02

Det har du helt ret i, men da mit brug nok vil være 70% jagt og 30% langdistance skydning, tror jeg det bliver Z8.
Så må jeg se hvor bidt jeg bliver af det..

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af LJ » 24. maj 2018, 22:03

Ok :smile:

Swarowski laver rigtig gode produkter, ingen tvivl om det,
der er bare flere andre fabrikater der også gør det virkelig godt.

Slettet bruger

Re: Hvilken Forstørrelse til langdistance skydning?

Indlæg af Slettet bruger » 31. maj 2018, 22:18

Swarovski har efter min mening nok det bedste glas - det “ skarpeste” og med absolut bedst farvegengivelse.
De har så bare efter min mening det dårligste kliktårns system blandt “ de store”
Når der er en kikkert der driller og hænger i klikkene, er det meget ofte en Swarovski.
Jeg har selv 2 Swarovski ( 6-24 x50) - som jagtkikkerter er de fantastiske, men LR kikkerter er de ikke efter min mening.

Besvar