Zeiss V8 ASV Ballestic tårn og Lydæmper. Kikkerten passer ikke til patronen?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Nymark
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. sep 2010, 13:08
Interesser: jagtvåben
Geografisk sted: Odense
Been thanked: 1 time

Zeiss V8 ASV Ballestic tårn og Lydæmper. Kikkerten passer ikke til patronen?

Indlæg af Nymark » 1. maj 2018, 13:18

Jeg har købt en Zeiss V8 med ASV Ballestic tårn og skyder med en 6,5x55 9,1 grams Nosler Partition.
Riflen er skudt ind på 100 m og iflg. ballestiktabellen fra Norma har jeg så valgt en ring der passer til denne ballestik, problemet er så bare at det gør den ikke !!!
Så er mit spørgsmål om det kan ændre noget at der er en sonic45 dæmper på riflen som den selvfølgelig er skudt ind med.

Så lang historie kort:
Ændre kuglebanen sig fra 100-200-300 m anderledes med lyddæmper end uden lyddæmper.

Er der nogen der har erfaringer med dette problem.
På forhånd tak.
Senest rettet af Refraktorius 22. maj 2018, 14:22, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset emnet (tror jeg nok) Det giver flere og bedre svar og sparer medlemmernes tid. Læs gerne opslaget i small talk.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Zeiss V8 ASV Ballestic tårn og Lydæmper

Indlæg af Krung » 1. maj 2018, 13:37

Nymark skrev:
1. maj 2018, 13:18
Riflen er skudt ind på 100 m og iflg. ballestiktabellen fra Norma ...
Man skal passe på at stole på det der står uden på patronæsken. Hvis du har målt hastigheden på dine projektiler og brugt rette BC, så er der meget bedre chance for at det passer.
Nymark skrev:
1. maj 2018, 13:18
Så er mit spørgsmål om det kan ændre noget at der er en sonic45 dæmper på riflen som den selvfølgelig er skudt ind med.
Lyddæmpere kan godt ændre træfpunkt, men sjældent kuglebane.

Hvor kommer ballistiktabllen fra?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Zeiss V8 ASV Ballestic tårn og Lydæmper

Indlæg af Kortmentyk » 1. maj 2018, 13:56

Jeg mener normas balistiktabel er baseret på 74 cm pibe.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Zeiss V8 ASV Ballestic tårn og Lydæmper

Indlæg af Kenned » 1. maj 2018, 15:47

Hvor stor forskel oplever du?

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Zeiss V8 ASV Ballestic tårn og Lydæmper

Indlæg af Kleth » 1. maj 2018, 16:01

Krung skrev:
1. maj 2018, 13:37
Man skal passe på at stole på det der står uden på patronæsken. Hvis du har målt hastigheden på dine projektiler og brugt rette BC, så er der meget bedre chance for at det passer.
:goodpost: jeg har sammen med jagtkammerater flere gange målt hastigheder på fabriksammo og gentagende gange har vi måtte konstatere at det som stod på pakken var 20-60m/s ved siden af selv om der måske kun var 10mm til forskel på pibelængden af den riffel vi brugte og hvad som blev angivet af producenten
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Zeiss V8 ASV Ballestic tårn og Lydæmper

Indlæg af Lassescout » 1. maj 2018, 21:16

Det du oplever skyldes med stor sandsynlighed at patronen giver en anden mundinghastighed i din riffel end der er angivet på pakken. Som andre er inde på får du sikkert en lavere hastighed end angivet. Jeg har aldrig oplevet at den angivne hastighed var korrekt.

Til gengæld har jeg flere gange oplevet at kronografere min ladning, indskyde på 100 meter og så klikke op efter en ballistisk app ud til 600 m, og klikkene passede indenfor +/- et klik.

Så det er det der skal til: lån en kronograf og få målt din hastighed, så falder tingene på plads.

Husk også at spredning og skyttefejl slår hårdere igennem på de længere afstande, så du skal mindst bruge 3-5 skud på hver afstand for at kunne sige noget om hvor træfpunktet ligger.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Zeiss V8 ASV Ballestic tårn og Lydæmper

Indlæg af CQB » 2. maj 2018, 11:51

Kleth skrev:
1. maj 2018, 16:01
Krung skrev:
1. maj 2018, 13:37
Man skal passe på at stole på det der står uden på patronæsken. Hvis du har målt hastigheden på dine projektiler og brugt rette BC, så er der meget bedre chance for at det passer.
:goodpost: jeg har sammen med jagtkammerater flere gange målt hastigheder på fabriksammo og gentagende gange har vi måtte konstatere at det som stod på pakken var 20-60m/s ved siden af selv om der måske kun var 10mm til forskel på pibelængden af den riffel vi brugte og hvad som blev angivet af producenten
Der nok hellere ikke 2 kronografer der måler ens

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Zeiss V8 ASV Ballestic tårn og Lydæmper

Indlæg af Kleth » 2. maj 2018, 12:16

CQB skrev:
2. maj 2018, 11:51
Der nok hellere ikke 2 kronografer der måler ens
Der er og vil være varians. Den hastighedsmæssige afvigelse var dog langt over de +/- 1% som der er specificeret for chronografen, men sjovt nok måler min ProChrono oftest inden for +/- 2% af hvad QL har beregnet for mig :smile:
Der er flere ting der også spiller ind på hastigheden; glatheden af piben, slid på throat, størrelsen af kammeret m.v.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Nymark
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. sep 2010, 13:08
Interesser: jagtvåben
Geografisk sted: Odense
Been thanked: 1 time

Re: Zeiss V8 ASV Ballestic tårn og Lydæmper

Indlæg af Nymark » 2. maj 2018, 22:05

Okay, det ser ud til jeg skal have fat i en cronograf.
Det alu. jeg skyder med er ladet ved Thorup genladning og han har opgivet hastighed osv på ballestik tabellen der er med, men måske variere det i min riffel som er en Sauer 90 lux, med flutes pibe i cal. 6,5x55. det skal her siges at jeg har kun gode erfaringer med Thorup genladning og jeg har ingenting at udsætte på han arbejde.
I får tusinde tak for de super gode og tekniske indlæg, pragtfuldt der er nogen der ved så meget, når vi er nogen der ved så lidt :oops:

MortenV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 277
Tilmeldt: 3. feb 2013, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 28 times
Been thanked: 35 times

Re: Zeiss V8 ASV Ballestic tårn og Lydæmper

Indlæg af MortenV » 3. maj 2018, 22:53

Tag ud og skyde på 100, 200 og 300. Find ud af hvor mange klik der skal bruges på hhv. 200 og 300 når du har skudt ind på 100. Vælg den ring der passer med det.

PS. ringenes nummer passer med antal klik mellem 100m og 200m mærket.

Besvar