skydebriller og dobbeltsyn

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Vibeke
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31. dec 2017, 10:24
Interesser: Flugtskydning
Geografisk sted: Allerød
Geografisk sted: Allerød
Been thanked: 1 time

skydebriller og dobbeltsyn

Indlæg af Vibeke » 1. jan 2018, 14:31

Jeg er nyjæger, jeg har dobbeltsyn og skyder flugtskydning med haglbøsse. Indtil nu har jeg brugt at lukke det venstre øje helt. Jeg har også brug for glas med styrke i, og er nu usikker på hvilken skydebrille, jeg skal anskaffe, og om der er løsninger, som kan afhjælpe dobbeltsyn, så jeg kan holde begge øjne åbne, når jeg affyrer skud.
Er der nogen, som har erfaring med dobbeltsyn, og evt. ideer til skydebrille løsninger, der kan afhjælpe et dobbeltsyn?
mvh
Vibeke
Vibeke :smile:

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: skydebriller og dobbeltsyn

Indlæg af Werecat » 1. jan 2018, 15:16

De fleste der har dobbeltsyn har det fordi øjnene ikke ser perfekt i samme retning, enten pga. medfødt "byggesjusk" eller skader på enten øjne, nerver til øjets muskler eller hjernen. Det er rigtig svært at korrigere at det ene øje kigger i "forkert" retning med en linse.

Mig bekendt er der to løsninger; blænde det ene øje af (med potentielt tab af synsfeltet fra der skæve øje) eller træne så længe at hjernen kan ignorere det skæve øjes synsindtryk i centralsynet. De fleste der er født med dobbeltsyn, har lært at ignorere det skæve øjes billede uden at tænke over det, men så dukker det op når man forsøger sig med noget nyt der ikke er prøvet før.

Man kan få prismelinser, men jeg tror ikke at de virker særlig godt til skydning og slet ikke mere dynamisk skydning som lerdueskydning, men det er bare et gæt. :???:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: skydebriller og dobbeltsyn

Indlæg af LapuaMagnum » 1. jan 2018, 15:24

Vibeke skrev:Jeg er nyjæger, jeg har dobbeltsyn og skyder flugtskydning med haglbøsse. Indtil nu har jeg brugt at lukke det venstre øje helt. Jeg har også brug for glas med styrke i, og er nu usikker på hvilken skydebrille, jeg skal anskaffe, og om der er løsninger, som kan afhjælpe dobbeltsyn, så jeg kan holde begge øjne åbne, når jeg affyrer skud.
Er der nogen, som har erfaring med dobbeltsyn, og evt. ideer til skydebrille løsninger, der kan afhjælpe et dobbeltsyn?
mvh
Vibeke
Hvis du har mod på at eksperimentere lidt kan du bruge nytårsbriller til en start (da de er billige), og bruge en sprittusch til at markere et lille areal på brillen så du netop ikke får dobbeltsyn, jeg har gjort det tidligere og for mig virkede det helt perfekt, dengang. Nu skal jeg så igang igen med pistol og håber ikke at mine øjne er blevet for dårlige. Det er forholdsvis let at finde det perfekte vindue når det er haglbøsse da man skuldre på samme måde hver gang, eller ihhvertfald tilnærmelsesvis har kinden det smame sted hver gang.

OBS. Brug IKKE tape på dine almindelige briller, da jeg ødelagde et par briller til knap 10.000 da filmen eller coatingen røg med af da jeg tog tapen af.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: skydebriller og dobbeltsyn

Indlæg af LapuaMagnum » 1. jan 2018, 17:58

Hvis jeg skal fokusere langsomt bruger jeg brillen bare med farveforskel. Skal jeg fokusere hurtigt bruger jeg brillen med tuschen på. Det virkede godt for mig men det er ikke sikkert det virker for andre bare en idè.

mvh
Vedhæftede filer
Hurtig.jpg
Langsom.jpg
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: skydebriller og dobbeltsyn

Indlæg af 1900 » 1. jan 2018, 18:51

hvorfor ikke bare vedblive med at lukke det ene øje ?
på en skydebane vil du få så mange velmenende råd - deriblandt at holde begge øjne åbne - , en god del af disse kan du trygt ignorere, hvis du er tilpas med måden du gør det.
som højrehåndet med dominans på det venstre øje skyder jeg gladelig hagl, kugle og håndvåben med et øje og kan ikke se problemet

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: skydebriller og dobbeltsyn

Indlæg af LapuaMagnum » 1. jan 2018, 19:31

1900 skrev:hvorfor ikke bare vedblive med at lukke det ene øje ?
på en skydebane vil du få så mange velmenende råd - deriblandt at holde begge øjne åbne - , en god del af disse kan du trygt ignorere, hvis du er tilpas med måden du gør det.
som højrehåndet med dominans på det venstre øje skyder jeg gladelig hagl, kugle og håndvåben med et øje og kan ikke se problemet
Jeg vil give dig fuldstændig ret i at hvis noget virker skal man ikke gøre noget fordi nogen siger det eller mener det skal gøres anderledes. Der er jo flere grader af dårligt syn :biggrin: Jeg er eksempelvis elendig til at skyde hagl fordi jeg anstrenger det øje jeg lukker og bliver nok heller aldrig god til det. Flugtskydning er ikke det værste, men for mig giver det godt overbliv hvis jeg kan holde begge øjne åbne og have min fysiske opmærksomhed i top.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Besvar