Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af High Standard » 12. okt 2017, 08:47

Hej,
For et stykke tid siden monterede jeg min Leupold VXR Hog 1.25-4x20 på min Tikka T3. Den blev monteret på en rail og med Leupold quick release ringe. Ved monteringen fulgte jeg vejledningen og spændte ringene med 15 lbs ved hjælp af en moment skruetrækker, så langt så godt. Næste stop var så skydebanen men her gik det ikke specielt godt, ved de første 10 skud gik det fint, men så faldt præcisionen - ikke helt i skoven med heller ikke godt. I første omgang tilskrev jeg det dårlig skydning fra min side, da det jo som oftest er skytten og ikke grejet der er det svage led. Da jeg kom hjem opdagede jeg imidlertid at kikkerten havde flyttet sig i ringene under skydningen, og her er det så jeg har brug for råd. Umiddelbart tænker jeg at de 15 lbs er for lidt, men jeg vil jo heller ikke ødelægge kikkerten ved bare at skrue til - er der nogen der har gode råd?

Hilsen

High Standard

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af C-X » 12. okt 2017, 10:15

Hvad opgives der fra Leupold i forbindelse med kikkerten?

Jeg plejer at spænde med 18 in/lbs ~ 2 Nm. Huskede du at affedte inden montage?

Nu er det jo her samme producent af optik og ringe, men eller skal man tjekken de oplyste værdier for begge og vælge laveste, så man ikke ødelægger noget.

Heldigvis, så ridser Leupold ringe ikke røret, hvilket jeg lærte på samme måde.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af 458hunter » 12. okt 2017, 10:42

Jeg bruger aldrig moment ved kikkertmontage. Spænder på kryds og kun lidt af gangen. Har aldrig lavet mærker i en kikkert med den fremgangsmåde.

Har nogen af skruerne løsnet sig? Hvis man ikke har strammet nok eller brugt lidt locktite, har jeg oplevet at enkelte bliver lidt løse med tiden. Så jeg checker altid lige efter et par gange på banen.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af C-X » 12. okt 2017, 11:10

Jeg bruger ikke locktite, men krydsspænder også, og har ikke oplevet at skruerne går løse, når de er spændt i moment. Heller ikke når jeg et par år senere har tjekket efter, med samme moment (-5 %).

For så lidt som en brugbar momentnøgle koster, kan jeg ikke se grunden til at undlade en i værktøjskassen. En usikkerhed mindre. En risiko mindre for at fucke noget dyrt grej.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af Slettet bruger » 12. okt 2017, 11:26

C-X skrev:Jeg bruger ikke locktite, men krydsspænder også, og har ikke oplevet at skruerne går løse, når de er spændt i moment. Heller ikke når jeg et par år senere har tjekket efter, med samme moment (-5 %).

For så lidt som en brugbar momentnøgle koster, kan jeg ikke se grunden til at undlade en i værktøjskassen. En usikkerhed mindre. En risiko mindre for at fucke noget dyrt grej.
Fuldstændig enig.
Hvis man tror man har bare tilnærmelsesvis moment indbygget - kan man godt tro om igen.
Langt de fleste spænder alt for meget - det gjorde jeg selv i mange år indtil jeg købte en moment skruetrækker.
Jeg købte en billig momentskruetrækker ved Rustfri Bolte i Herning - jeg købte faktisk flere og har solgt nogle.
De er blevet kontrolleret bla på Lego - de er overraskende nøjagtige.
Der er en bruger herinde (tror det er Raptor) der har skrevet et rigtig godt indlæg om moment. Den har jeg printet ud og lagt i æsken sammen med momentnøglen
Edit: fundet, faktisk en god tråd - både om diverse værktøjer og Raptors indlæg. viewtopic.php?f=14&t=63154&hilit=moment
Senest rettet af Slettet bruger 12. okt 2017, 11:32, rettet i alt 1 gang.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af 458hunter » 12. okt 2017, 11:27

C-X skrev:Jeg bruger ikke locktite, men krydsspænder også, og har ikke oplevet at skruerne går løse, når de er spændt i moment. Heller ikke når jeg et par år senere har tjekket efter, med samme moment (-5 %).

For så lidt som en brugbar momentnøgle koster, kan jeg ikke se grunden til at undlade en i værktøjskassen. En usikkerhed mindre. En risiko mindre for at fucke noget dyrt grej.
Åbenbart ikke en risiko mindre, når nu OP har brugt momentnøgle og den stadig går løs ;)

Jeg ser ingen grund til at gøre det komplekst, når den simple metode virker.

Slettet bruger

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af Slettet bruger » 12. okt 2017, 11:33

Chrstn_Olsen skrev:
C-X skrev:Jeg bruger ikke locktite, men krydsspænder også, og har ikke oplevet at skruerne går løse, når de er spændt i moment. Heller ikke når jeg et par år senere har tjekket efter, med samme moment (-5 %).

For så lidt som en brugbar momentnøgle koster, kan jeg ikke se grunden til at undlade en i værktøjskassen. En usikkerhed mindre. En risiko mindre for at fucke noget dyrt grej.
Åbenbart ikke en risiko mindre, når nu OP har brugt momentnøgle og den stadig går løs ;)

Jeg ser ingen grund til at gøre det komplekst, når den simple metode virker.
Har han brugt den rigtigt - feks affedtede skruer ?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af C-X » 12. okt 2017, 11:54

Det er samme model nøgle jeg har mig. Trods lav pris, er den overraskende pålidelig. Husk at afspænde den efter brug.

Mit problem er, at jeg let kommer til at voldspænde emner i smadder og derfor ubevidst spænder for lidt. Med en elmæssig baggrund og elendige kinakomponenter, vænner man sig til en grim knasende lyd... Trods nogle tusinde tilspændinger i moment, så har jeg ikke udviklet så fine fingre, at jeg kan mærke forskel på 2 og 2,5 Nm med en fast nøgle. Det kan være forskellen på, at tingene sidder fast eller de er ødelagte.
Et strukket gevind er heller ikke meget bevendt, så kan montagen være kaput. Klemte kikkertrør er også en dyr afskrivning.

At OP muligvis har begået en procedurefejl, får mig ikke til at afskrive den korrekte metode.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af LapuaMagnum » 12. okt 2017, 12:05

Når du har monteret ringene har du så sørget for at de er trykket fremad og støtter godt på railen, for ofte ses det at folk trækker den tilbage i railen og derved går de løs grundet rekylen.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af T-REX » 12. okt 2017, 12:28

Jeg købte en momentnøgle, efter at have ødelagt skruerne, i en Warne Montage.
Warne dækkede skruerne, på garantien. :biggrin: selvom jeg sagde jeg gerne ville købe.

Det blev en 2NM med fast moment, til bits.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af High Standard » 19. okt 2017, 08:22

Tusinde tak for tippene!
Jeg er helt klart gået galt i byen med hensyn til affedtning, som jeg ganske enkelt havde glemt, det er nu gjort og så må vi se om det hjælper og ellers må jeg jo gå de enkelte potentielle fejlkilder igennem en efter en til jeg finder den afgørende fejl - der er ingen tvivl om at det er manden snarere end grejet den er gal med :smile:

Hilsen

High Standard

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af C-X » 19. okt 2017, 11:20

Køb den omtalte moment nøgle, den koster så lidt, at du blot behøver redde én billig alu montage, for at holde pengene hjemme :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af High Standard » 19. okt 2017, 14:04

Hej C-X
Den har jeg nu haft hele tiden, det var en af de andre som ikke brugte den, jeg spænder dem til 19 lbs - en mere end anbefalet :smile:
Men når det er sagt kan man aldrig få for meget værktøj.

Hilsen

High Standard

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af C-X » 19. okt 2017, 14:07

Aeh, sorry for forvirringen. Havde en ny dame med hjem i nat, pillede en del og satte hende i skabet med de andre, ret sent. :oops:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af 308 W » 19. okt 2017, 14:10

Jeg har altid spændt mine leupold prw/qrw til 2.5 nm, det har aldrig ødelagt kikkerter eller givet præcisions problemer.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af C-X » 19. okt 2017, 14:19

Visse producenter anbefaler dog mindre tilspænding på deres rør. Vortex beder om ~2 Nm. Der har jeg dog heller ikke, endnu, haft rør der er gledet i ringene.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af OverSjanten » 19. okt 2017, 22:48

Jeg vil godt lige kaste et par tips ind. :thumbup:
Hvis man vil være sikker på den allerbedste montage, så er der IMO tre forhold der skal være i orden:
1) Kontroller ringenes alignment efterfulgt af “lapning” for at opnå en acceptabel anlægsflade. Evt med dette værktøj: https://www.midwayusa.com/product/21301 ... apping-kit
2) Korrekt montage, =og tilspændings metodik til både base og ringe.
3) Korrekt moment på begge tilspændinger.

(PS: Jeg kan godt ordne det med allignment og lapping over en øl) :razz:
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af Bobo » 19. okt 2017, 23:31

:photo: :photo
C-X skrev:Aeh, sorry for forvirringen. Havde en ny dame med hjem i nat, pillede en del og satte hende i skabet med de andre, ret sent. :oops:
og dog - men skabet ville jeg gerne se et billedede af
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af C-X » 20. okt 2017, 00:23

Det er nu bare noget så usexet som et G10 skab, inden i et IKEA skab.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Hjælp til fejlfinding ved montering af kikkert

Indlæg af High Standard » 20. okt 2017, 14:09

Hej OverSjant,

Tusinde tak for tilbuddet, jeg har lige bestilt sættet hos Brownells i Tyskland, så jeg vil lige prøve selv først - ellers vender jeg tilbage :smile:
Hilsen
High Standard

Besvar