Valg af lang distance håndkikkert - råd søges

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Julle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. feb 2007, 20:25
Geografisk sted: Helsingør
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times

Valg af lang distance håndkikkert - råd søges

Indlæg af Julle » 10. aug 2017, 21:35

Hej Alle,
Long time no see (fra mig :smile: )

Jeg søger input på en lang-distance håndkikkert til bjørnejagt i Nordsverige, hvor jeg har fået at vide, at jeg skal medbringe en håndkikkert med relativ stor forstørrelse til at spotte med inden vi går efter bjørnen.

Har aldrig været på brunbjørnejagt før, og bruger normalt Swarovski Habicht 7x42 som allround kikkert eller en gammel (men sejlivet) Leupold 9x33 med laser RF til jagter med lange skud. Den optiske kvalitet i Leupolden er dog ikke helt i top og med en 33mm linse får jeg nok ikke lys nok ind i de tidlige og sene timer.

Vil derfor gerne finde den bedste (til prisen - budget 3-7K (internetpris fra UK eller Sverige)) håndkikkert i 10-12x48-54 hvor pris/kvalitetsforholdet er godt.

Tænker Bak4 linser, fully multi coated, vandtæt og solid, med et rimeligt synsfelt og ikke mindst et godt billede. Og så må den ikke være alt for tung - kommer til at gå langt med den i flere dage i svært fremkommeligt terræn.

Har (på nettet) set på Vortex Viper HD 12-50, Nikon Prostaff 5 12x50, Minox HG 10x52BR, Leupold Mojave 10x50 og Hawke Endurance ED 12x50 men er bestemt også modtagelig for andre muligheder. Har tidligere haft gode erfaringer med Vortex og Leupold i mellemprissegmentet men er ikke specielt knyttet til noget mærke.

Og bonusspørgsmålet: Burde jeg overveje et "spotting scope"/monocular kikkert med 15-20 gange forstørrelse eller hur?

På forhånd tak.

Julle

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Valg af lang distance håndkikkert - råd søges

Indlæg af FrederikF » 10. aug 2017, 23:14

Jeg har svært ved at se at du (med nævnte budget) kan gøre det meget bedre end med eksisterende gear.
Nu er mine erfaringer med Nord Svensk bjørnejagt ikke-eksisterende, men hvad er det præcist du gerne vil kunne? (Som du ikke kan nu).
Taler vi fladt land og klart vejr, hvor man skal kunne spotte på meget lang afstand og så flytte sig (er vel så udelukkende morgen). Hvis det er scenariet, så tænker jeg at det er et decideret spotting scope i ordentlig kvalitet du skal bruge (meget gerne med okular i enden, så det er til at pege med).
Mvh Frederik

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Valg af lang distance håndkikkert - råd søges

Indlæg af T-REX » 10. aug 2017, 23:52

Spørg arrangøren, hvad de mener, med stor forstørrelse.

Hvis 12x er nok, så kig på Canon 12x36 IS III
(IS=Image Stabilisor)
https://store.canon.dk/binoculars/

Hvis du fra Canon, vil op til 50mm linse, så fordobles prisen, godt og vel.

Men du kan finde dem, i Tyskland, til ret meget OK priser. (nærmest halv listepris)
Ex: https://www.idealo.de/preisvergleich/Of ... 87116.html
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Julle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. feb 2007, 20:25
Geografisk sted: Helsingør
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times

Re: Valg af lang distance håndkikkert - råd søges

Indlæg af Julle » 11. aug 2017, 08:23

Tak fors jeres input.

Jagtguiden sagde først at jeg skulle medbringe en håndkikkert med stor forstørrelse. Jeg spurgte så hvad han ville anbefale og han sagde at f.eks. 10x50 kvalitetskikkert var rigtigt fint.

Tænker, at gå op i 12x50 for at have noget, der supplerer det optik jeg har i forvejen.

Jeg var på elgjagt i samme område sidste år med samme guide og mindes ikke, at der var så fladt og ufrugtbart at man kunne se flere kilometer. Max måske 1000 meter og typisk mellem 100 og 400 meter. Men det kan jo være, at han kender nogle steder hvor vi kan sidde og spotte på større afstand.

Ved I om 12x er muligt at holde stille i hånden eller om skal man have støtte?

Mvh
Julle

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Valg af lang distance håndkikkert - råd søges

Indlæg af FrederikF » 11. aug 2017, 09:01

Jeg har brugt kikkert rigtig meget professionelt, træning gør en del. Men jeg ville ikke gå over 10x, hvis kikkerten skal kunne bruges uden støtte. De fleste vil IMHO være bedre tjent med 8x, hvis det er rent håndholdt.

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Valg af lang distance håndkikkert - råd søges

Indlæg af Boldsen » 11. aug 2017, 09:43

Jeg synes helt klart du skal tage fat i udbyder af jagten, og herigennem få præciseret hvad der menes med "...stor forstørrelse."
Selv anvender jeg (dog har jeg aldrig været på bjørnejagt) Leupold. Jeg har deres BX-3 10x50, og valget faldt på denne da 10x forstørrelse ikke giver nær de samme rystelser som en 12x. Men skal du sidde stille, har god tid så kan en kikkert med 12x forstørrelse måske gå an, ellers vil jeg vælge 10x. Du siger selv du skal gå med den i flere dage - så vil jeg (igen) fravælge en 12x-kikkert grundet vægten. Vægten kan man kompensere for ved brug af en kikkertsele. bruger selv en kikkertsele, og der er ikke noget bedre. Jeg slipper for smerter i nakken samt den hænger ikke og dingler :giggle:

Og der findes altså ret gode tilbud på Leupold i Danmark - en simpel søgning på Google kan give dig lys på sagen. Ellers skriver du bare.
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Valg af lang distance håndkikkert - råd søges

Indlæg af T-REX » 11. aug 2017, 12:39

Proshop har Canon IS kikkerter, til ret gode priser.

https://www.proshop.dk/Kikkert?s=canon+is

Regn med ca. 2 x AA batterier om dagen.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Julle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. feb 2007, 20:25
Geografisk sted: Helsingør
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times

Re: Valg af lang distance håndkikkert - råd søges

Indlæg af Julle » 14. aug 2017, 13:46

Tak for input og forslag.

Besluttede mig for en Hawke Endurance 10x50. Den har fået gode anmeldelser generelt. Har Bak4 glas, er vandtæt og stødsikker. Og så er den ikke alt for tung.

Skal nok lave lave et mini-review når jeg har fået dem.

Igen - tak.

Mvh

Julle

Besvar