Investering i udsigtskikkert/spotting scope: Nogen der har nogle gode input.?o

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Stripax
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 28. jun 2014, 20:05
Interesser: Bushcraft
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Investering i udsigtskikkert/spotting scope: Nogen der har nogle gode input.?o

Indlæg af Stripax » 23. jul 2017, 13:30

Står og skal invitere i en god udsigtskikkert men er helt på bar bund i valg af mærke. Den skal kunne forstørre op til 60x og have objektiv på mindst 80mm
Et sted mellem 3 og 4k er budgettet. Har kig på vortex og Bresser... Nogen der har nogle gode input.?
Senest rettet af Refraktorius 23. jul 2017, 19:53, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift suppleret med den fremragende linje fra indlægget. (så man kan se hvad du reelt vil med indlægget)
______________________
__________________
______________

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope.

Indlæg af Kalthoff » 23. jul 2017, 18:17

Stripax skrev:Står og skal invitere i en god udsigtskikkert men er helt på bar bund i valg af mærke. Den skal kunne forstørre op til 60x og have objektiv på mindst 80mm
Et sted mellem 3 og 4k er budgettet. Har kig på vortex og Bresser... Nogen der har nogle gode input.?
Du kan ikke få noget i den forstørrelse der duer til noget til den pris.

Til så stor forstørrelse skal du bruge et solidt stativ med et stabilt kuglehovede eller pan/tilt-hovede. Det skal være helt stift uden noget der kan give sig. Desto større forstørrelse, desto højere krav til stabilitet.

Gør du ikke det, kan du ikke bruge så stor forstørrelse som 60X til noget som helst, billedet vil sejle pga. vibrationer.

Selv en discountløsning, dvs. tungt og kluntet, så koster et brugbart stativ+hoved hurtigt 1500-2500 kr.

En brugelig kikkert med 60x forstørrelse skal have høj glaskvalitet, god coating på linserne osv. Det koster mere end 4000 kr. På de store forstørrelser er konsekvenserne af at vælge dårlig optik meget markant.

Er budgettet ikke større så gå ned i forstørrelse. Køb kun så stor forstørrelse som du har råd til at få i god kvalitet incl. stativ med det hele.

Du får et bedre udbytte af en god kikkert med lavere forstørrelse på et stabilt stativ end af en dårlig kikkert med høj forstørrelse på et ustabilt stativ.

Brugeravatar
Stripax
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 28. jun 2014, 20:05
Interesser: Bushcraft
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope.

Indlæg af Stripax » 23. jul 2017, 18:44

Ok. Æv. Har et godt stativ i forvejen som fra nyt koster knap 4000. Mmh. Så er man vel ude i noget zeiss tænker jeg og oppe på det dobbelte i pris?
______________________
__________________
______________

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope.

Indlæg af LapuaMagnum » 23. jul 2017, 18:56

Stripax skrev:Ok. Æv. Har et godt stativ i forvejen som fra nyt koster knap 4000. Mmh. Så er man vel ude i noget zeiss tænker jeg og oppe på det dobbelte i pris?
Jeg har en vortex spottingscope med inddelt Mrad reticle til salg for 12.000 hvis det er?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 28 times
Been thanked: 32 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope.

Indlæg af Falco Subniger » 23. jul 2017, 19:07

Stripax skrev:Har kig på vortex og Bresser...
Hvilke har du specifikt kigget på?

Jeg er dog enig med Kalthoff, med mindre du har fundet et godt tilbud på noget brugt.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope.

Indlæg af Kalthoff » 23. jul 2017, 19:09

Stripax skrev:Ok. Æv. Har et godt stativ i forvejen som fra nyt koster knap 4000. Mmh. Så er man vel ude i noget zeiss tænker jeg og oppe på det dobbelte i pris?
Hvis du allerede har et egnet stativ så er du jo godt på vej.

Der er mange gode kikkert fabrikater i mellemklassen efterhånden.

Nikon, Meopta, Vortex, Pentax mv. laver nogle gode produkter der er væsentligt billigere end topklassen men "gode nok" til de fleste. Men skal det være 60x så er prisen 12-18000 kr

Vælger du at gå ned omkring 35x så kan du pludseligt komme ret langt for 5-7000 kr

Jeg har selv et Vortex Razor HD spottingscope. Det fungerer ok. Jeg kan godt se dets svagheder, men også dets styrker. Jeg ville nødigt gå ned i optisk kvalitet i forhold til det og jeg udskifter det til et endnu bedre på et tidspunkt. Modellen med 60x koster 15-18000 kr afhængigt af hvor du køber det.

Der er sket rigtigt meget godt med optik med stor forstørrelse de seneste par årtier, så at købe brugt er næppe vejen frem medmindre det er en ret ny model.

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 28 times
Been thanked: 32 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope.

Indlæg af Falco Subniger » 23. jul 2017, 19:11

LapuaMagnum skrev:Jeg har en vortex spottingscope med inddelt Mrad reticle
Har du 60x forstørrelse i den? :twisted:

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope.

Indlæg af LapuaMagnum » 23. jul 2017, 19:15

Falco Subniger skrev:
LapuaMagnum skrev:Jeg har en vortex spottingscope med inddelt Mrad reticle
Har du 60x forstørrelse i den? :twisted:
Den er med 30x, men det andet øjestykke uden reticle i er 20-60x :fun:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 28 times
Been thanked: 32 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope.

Indlæg af Falco Subniger » 23. jul 2017, 19:19

Kalthoff skrev:Der er sket rigtigt meget godt med optik med stor forstørrelse de seneste par årtier, så at købe brugt er næppe vejen frem medmindre det er en ret ny model.
Vortex kom med en opdateret Razor HD model omkring årsskiftet, så den gamle model kan findes på brugtmarkedet.

Brugeravatar
Stripax
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 28. jun 2014, 20:05
Interesser: Bushcraft
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope.

Indlæg af Stripax » 23. jul 2017, 19:48

Ok. Jeg må lige genoverveje.☺
______________________
__________________
______________

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope: Nogen der har nogle gode input.?o

Indlæg af LapuaMagnum » 23. jul 2017, 20:36

Senest rettet af LapuaMagnum 23. jul 2017, 20:39, rettet i alt 1 gang.
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope: Nogen der har nogle gode input.?o

Indlæg af Torben Dahl » 23. jul 2017, 20:37

zeiss dialyt 18-45x65 kan findes til 6000 for en brugt og små 8000 på ebay for en ny,den er rigtig fin
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Brugeravatar
Stripax
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 28. jun 2014, 20:05
Interesser: Bushcraft
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope: Nogen der har nogle gode input.?o

Indlæg af Stripax » 23. jul 2017, 20:44

Kunne godt blive forelsket i en dialyt
______________________
__________________
______________

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope: Nogen der har nogle gode input.?o

Indlæg af Torben Dahl » 24. jul 2017, 13:34

dialyten skal man kigge lige ind i den er ikke vinklet i øjestykket og det gør det noget hurtigere at finde målet i ,da man kigger mere naturligt på denne måde,
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Brugeravatar
Stripax
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 28. jun 2014, 20:05
Interesser: Bushcraft
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope: Nogen der har nogle gode input.?o

Indlæg af Stripax » 24. jul 2017, 14:44

Ja det har jeg også tænkt på hvilket er et stort plus for mig. Men også om den allerede er forældet i forhold til nyere modeller i forhold til coating prismer osv. Men vil holde øje med om nogle brugte kommer på markedet
______________________
__________________
______________

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope.

Indlæg af OverSjanten » 22. okt 2018, 17:13

LapuaMagnum skrev:
23. jul 2017, 18:56
Stripax skrev:Ok. Æv. Har et godt stativ i forvejen som fra nyt koster knap 4000. Mmh. Så er man vel ude i noget zeiss tænker jeg og oppe på det dobbelte i pris?
Jeg har en vortex spottingscope med inddelt Mrad reticle til salg for 12.000 hvis det er?

mvh
Er den i spil endnu? :inspect:
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope.

Indlæg af LapuaMagnum » 22. okt 2018, 18:04

OverSjanten skrev:
22. okt 2018, 17:13
LapuaMagnum skrev:
23. jul 2017, 18:56
Stripax skrev:Ok. Æv. Har et godt stativ i forvejen som fra nyt koster knap 4000. Mmh. Så er man vel ude i noget zeiss tænker jeg og oppe på det dobbelte i pris?
Jeg har en vortex spottingscope med inddelt Mrad reticle til salg for 12.000 hvis det er?

mvh
Er den i spil endnu? :inspect:
Den er kommet videre i systemet :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope.

Indlæg af Bullitt » 14. feb 2021, 13:48

Kalthoff skrev:
23. jul 2017, 19:09
Stripax skrev:Ok. Æv. Har et godt stativ i forvejen som fra nyt koster knap 4000. Mmh. Så er man vel ude i noget zeiss tænker jeg og oppe på det dobbelte i pris?
Hvis du allerede har et egnet stativ så er du jo godt på vej.

Der er mange gode kikkert fabrikater i mellemklassen efterhånden.

Nikon, Meopta, Vortex, Pentax mv. laver nogle gode produkter der er væsentligt billigere end topklassen men "gode nok" til de fleste. Men skal det være 60x så er prisen 12-18000 kr

Vælger du at gå ned omkring 35x så kan du pludseligt komme ret langt for 5-7000 kr

Jeg har selv et Vortex Razor HD spottingscope. Det fungerer ok. Jeg kan godt se dets svagheder, men også dets styrker. Jeg ville nødigt gå ned i optisk kvalitet i forhold til det og jeg udskifter det til et endnu bedre på et tidspunkt. Modellen med 60x koster 15-18000 kr afhængigt af hvor du køber det.

Der er sket rigtigt meget godt med optik med stor forstørrelse de seneste par årtier, så at købe brugt er næppe vejen frem medmindre det er en ret ny model.
Hej Kalthoff.

Har du stadig dit Vortex Razor HD spottingscope. Hvor stort er det ? Er du stadig tilfreds ? Hvad kigger du efter næste gang ?

Venlig hilsen Bullitt

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope.

Indlæg af Kalthoff » 15. feb 2021, 16:45

Bullitt skrev:
14. feb 2021, 13:48
Hej Kalthoff.

Har du stadig dit Vortex Razor HD spottingscope. Hvor stort er det ? Er du stadig tilfreds ? Hvad kigger du efter næste gang ?

Venlig hilsen Bullitt
Jeg har den stadigt, det er en 11-33x50

Jeg er ikke utilfreds med den, men overvejer et salg, fordi jeg bruger den for sjældent.

Den korte version er mit behov i Danmark har ændret sig og de udlandsrejser med vandring og bjerge som var det egentlige formål med at vælge netop den model, er udskudt på ubestemt tid pga. virus nedlukningerne. Derfor står den mest i skabet.

Får jeg et lignende behov igen dagen efter et salg, vil jeg muligvis købe den samme model igen. Der er mig bekendt ikke andre modeller i den størrelse/vægt som er bedre optisk.

I de større objektivdiametre er udvalget langt større og der findes der modeller med en mærkbart højere optisk kvalitet, så der er det en anden sag.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope.

Indlæg af Bullitt » 15. feb 2021, 18:47

Kalthoff skrev:
15. feb 2021, 16:45
Bullitt skrev:
14. feb 2021, 13:48
Hej Kalthoff.

Har du stadig dit Vortex Razor HD spottingscope. Hvor stort er det ? Er du stadig tilfreds ? Hvad kigger du efter næste gang ?

Venlig hilsen Bullitt
Jeg har den stadigt, det er en 11-33x50

Jeg er ikke utilfreds med den, men overvejer et salg, fordi jeg bruger den for sjældent.

Den korte version er mit behov i Danmark har ændret sig og de udlandsrejser med vandring og bjerge som var det egentlige formål med at vælge netop den model, er udskudt på ubestemt tid pga. virus nedlukningerne. Derfor står den mest i skabet.

Får jeg et lignende behov igen dagen efter et salg, vil jeg muligvis købe den samme model igen. Der er mig bekendt ikke andre modeller i den størrelse/vægt som er bedre optisk.

I de større objektivdiametre er udvalget langt større og der findes der modeller med en mærkbart højere optisk kvalitet, så der er det en anden sag.
Tak for svar. Jeg er naturligvis bekymret over din melding, om at du ikke bruger den. Det skulle jo nødigt komme til at ske for mig, hvis jeg binder flere tusinde kroner i røven af den. Bortset fra Razor-modellen, så er Vortex modellerne udsolgt over det meste af EU. Den populære VIPER bliver først tilgængelig til april. Jeg har fået et tilbud på den store Razor. Går og tygger lidt på det. Så vidt jeg kan læse mig til, er forskellen på Viper og Razor ikke markant.

Venlig hilsen Bullitt

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Investering i udsigtskikkert/spotting scope.

Indlæg af Kalthoff » 15. feb 2021, 19:47

Bullitt skrev:
15. feb 2021, 18:47
Tak for svar. Jeg er naturligvis bekymret over din melding, om at du ikke bruger den. Det skulle jo nødigt komme til at ske for mig, hvis jeg binder flere tusinde kroner i røven af den. Bortset fra Razor-modellen, så er Vortex modellerne udsolgt over det meste af EU. Den populære VIPER bliver først tilgængelig til april. Jeg har fået et tilbud på den store Razor. Går og tygger lidt på det. Så vidt jeg kan læse mig til, er forskellen på Viper og Razor ikke markant.

Venlig hilsen Bullitt
Helt generelt så er 11-33x50 et nicheprodukt til situationer hvor lav vægt og lille størrelse er afgørende.

Jeg bruger den ofte sammen med et lavt bordstativ i kulfiber med tilhørende lillebitte kuglehoved. Det er et sæt i høj kvalitet, der kan holde spotting scopet stille også på 33x forstørrelse. Samlet vægt af spotting scope+stativ+kuglehoved+etui til begge: 1380 gram. Det fylder tilsvarende lidt.

Ulempen er at det "kun" er et 50 mm objektiv. Det betyder væsentligt mindre lys og mindre exit pupil end med de store 65, 85 og 95 mm spotting scopes.

I praksis betyder det at de store forstørrelser kan bruges i dagslys, men at man holder sig til de lavere forstørrelser når det mørkner.

På en vandretur i bjergene hvor der skal observeres på lange distancer i dagslys er den formentligt ideel, men til dansk daggry eller skumring er den ikke.

Optisk er den god. Absolut top optik er bedre, men findes ikke i denne lille størrelse. Den er formentligt bedst i sin klasse, men klassen er lille og verdenseliten stiller ikke op i dens klasse.

Jeg har ikke haft lejlighed til at sammenligne Vortex Razor HD med Viper modellerne.

Besvar