Forskellen på amerikanske og europæiske lyddæmpere?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Forskellen på amerikanske og europæiske lyddæmpere?

Indlæg af Flugteren » 14. jun 2017, 14:18

I forbindelse med køb af en lyddæmper, der nu er på vej, har jeg som en hver anden grejluder kigget YouTube igennem, og jeg har lagt mærke til flere ting angående forskellen på de amerikanske og europæiske dæmpere:

a. Amerikanske lyddæmpere er ofte meget lange, men ret smalle, hvorimod europæiske producenter typisk er en smule kortere, men bredere.

b. Priserne er enormt høje i USA. En lille dæmper til salonkalibre koster nemt $4-500 i USA, udover skatten på $200 til ATF. I Danmark kan man anskaffe sig en tilsvarende dæmper for 500 kr. De større dæmpere til centraltændte rifler kan i USA nemt koste langt over $1000. Det er jo alligevel en del mere end high-end dæmperne herhjemme fra A-Tec, Hausken, ASE Utra, Stalon og ja, meget mere end dæmpere fra Schultz & Larsen, Sonic og VMAC. Hvad retfærdiggør den store prisforskel?

c. Her i Europa synes de teleskopiske dæmpere at være udbredte, med store trykkamre ned over piben og en relativ (mellem 10-15 cm) kort forlængelse af selve våbnet, hvorimod man nærmest kun ser frontmonterede dæmpere i USA. Hvorfor?

d. Man ser flere tilfælde i USA, hvor folk ikke anvender høreværn, hvis de skyder med lyddæmper, selvom lydniveauet stadig er omkring 130 dB(A). Hvorfor?

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Re: Forskellen på amerikanske og europæiske lyddæmpere?

Indlæg af Tangloppen » 14. jun 2017, 14:21

Så vidt jeg husker er de amerikanske regler indrettet, så de ikke må kunne adskilles i flere dele, da de isåfald skal betale licens til hver del.
Derudover kan jeg heller ikke se ideen i deres priser.
At mange af de dyre dæmpere så er udført i lidt mere eksotiske materialer, kan måske være noget af forklaringen.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3580
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Forskellen på amerikanske og europæiske lyddæmpere?

Indlæg af Agamemnon » 14. jun 2017, 14:24

Uden høreværn.... Bare fordi!
Vedhæftede filer
Redneck with a gun.png
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Forskellen på amerikanske og europæiske lyddæmpere?

Indlæg af HappyNanoq » 14. jun 2017, 15:16

Det ligner ellers exceptionelt meget høreværn han har i - omend det nærmere er den "formstøbte" øreprop-type.
Lidt á la SureFire EarPro : http://www.surefire.com/tactical-equipm ... ducts.html

Det han gør grin med i det videoklip, er hvor lidt rekyl der er i en AR15 - som respons til den journalist der hævdede at han blev svimmel, fik øm skulder og mente at han nærmest måtte til behandling for PTSD efter at have været med ude og skyde.



Men den højere pris er måske pga en lovgivning de vist har i USA - omkring produkt-sikkerhed og "Product liability", så hvis lortet sprænger i luften under brug og skader nogen, så skal nogen kunne stilles til ansvar. Og dækningsgrundlaget for dét, måske til forsikring af produktet m.v., kan kun komme fra produktet selv.

Lyddæmpere må gerne kunne adskilles, men der lægges vægt på at brugeren ikke selv må kunne skifte noget - den skal tilbage til fabrikanten, hvis der skal skiftes noget ud.
Flere typer af dæmpere kan adskilles for rensning. Så dén kan jeg ikke lige genkende.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3580
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Forskellen på amerikanske og europæiske lyddæmpere?

Indlæg af Agamemnon » 14. jun 2017, 15:22

HappyNanoq skrev:Det ligner ellers exceptionelt meget høreværn han har i - omend det nærmere er den "formstøbte" øreprop-type.
Lidt á la SureFire EarPro :
Det var en joke, Happy :blink:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Forskellen på amerikanske og europæiske lyddæmpere?

Indlæg af HappyNanoq » 14. jun 2017, 15:32

Agamemnon skrev: Det var en joke, Happy :blink:
Aha - den gik lige hen over hovedet af mig, da det var i et "seriøst" forum (ej Small Talk) - men fred være med det. :razz:

Men rent Off-Topic, så kom der mange sjove videoer på den med ham tøsedrengen af en journalist... hvor kviner, børn, og ek. ham dér skyder med den type riffel, ... og overlever uden mén. :giggle:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Forskellen på amerikanske og europæiske lyddæmpere?

Indlæg af RKN » 14. jun 2017, 19:17

:eek: endelig er der noget, som er dyre i USA, end i Danmark :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Forskellen på amerikanske og europæiske lyddæmpere?

Indlæg af 458hunter » 14. jun 2017, 21:32

Flugteren skrev:I forbindelse med køb af en lyddæmper, der nu er på vej, har jeg som en hver anden grejluder kigget YouTube igennem, og jeg har lagt mærke til flere ting angående forskellen på de amerikanske og europæiske dæmpere:

a. Amerikanske lyddæmpere er ofte meget lange, men ret smalle, hvorimod europæiske producenter typisk er en smule kortere, men bredere.

b. Priserne er enormt høje i USA. En lille dæmper til salonkalibre koster nemt $4-500 i USA, udover skatten på $200 til ATF. I Danmark kan man anskaffe sig en tilsvarende dæmper for 500 kr. De større dæmpere til centraltændte rifler kan i USA nemt koste langt over $1000. Det er jo alligevel en del mere end high-end dæmperne herhjemme fra A-Tec, Hausken, ASE Utra, Stalon og ja, meget mere end dæmpere fra Schultz & Larsen, Sonic og VMAC. Hvad retfærdiggør den store prisforskel?

c. Her i Europa synes de teleskopiske dæmpere at være udbredte, med store trykkamre ned over piben og en relativ (mellem 10-15 cm) kort forlængelse af selve våbnet, hvorimod man nærmest kun ser frontmonterede dæmpere i USA. Hvorfor?

d. Man ser flere tilfælde i USA, hvor folk ikke anvender høreværn, hvis de skyder med lyddæmper, selvom lydniveauet stadig er omkring 130 dB(A). Hvorfor?
Jeg skal ikke gøre mig klog på udformningen, men prisforskellen kunne jo skyldes at producenterne tager den pris som kunderne vil betale og at de er villige til at betale meget i US. I DK er selskaber som Sonic med til at holde priserne nede.

Besvar