Øjenafstand natsigte? Er 60 mm et problem?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Øjenafstand natsigte? Er 60 mm et problem?

Indlæg af Great Dane » 25. feb 2017, 01:10

Jeg sad lige og læste lidt på data på en Yukon Photon, Øjenafstanden er sat til 60mm, hvilket får mig til at tænke hvorledes det fungerer på en almindelig jagtriffel i feks. .308 Win? Er der nogen med praktisk erfaring? Jeg tænker her på blå øjne og andre ubehageligheder det burde give.
Senest rettet af Refraktorius 25. feb 2017, 07:01, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift suppleret
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Øjenafstand natsigte? Er 60 mm et problem?

Indlæg af Refraktorius » 25. feb 2017, 07:07

De sælger den med formuleringen:
Eyesafe eye relief

The Yukon Photon XT 6.5×50 riflescopes feature a 60 mm eye relief – one of the best parameters in its class. The greater is the eye relief the less traumatic is the use of the scope, especially on hunting weapons with considerable recoil.
Det tyder på, at det virker.




...... Men tanke på det monster af en tysk IR-sigtekikkert jeg slæbte rundt på for 25-30 år siden, så er der godt nok sket noget med både størrelse og pris!
:shock:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Øjenafstand natsigte? Er 60 mm et problem?

Indlæg af Rulab » 25. feb 2017, 08:26

Kunne man ikke lave et praktisk forsøg for at se om 60 mm øjenafstand er nok.
Jeg tænker at man kunne skære røret fra en køkkenrulle over og tape i forlængelse se af ens kikkert, så øjeafstanden til paprøret bliver knap 60 mm.

Det vil nok se lidt tosset ud på skydebanen, men så er man da 100 % sikker på om der bliver kikkert kontakt.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Øjenafstand natsigte? Er 60 mm et problem?

Indlæg af LapuaMagnum » 25. feb 2017, 08:38

Great Dane skrev:Jeg sad lige og læste lidt på data på en Yukon Photon, Øjenafstanden er sat til 60mm, hvilket får mig til at tænke hvorledes det fungerer på en almindelig jagtriffel i feks. .308 Win? Er der nogen med praktisk erfaring? Jeg tænker her på blå øjne og andre ubehageligheder det burde give.
Ahh blå øjne får du vel ikke af en .308 hvis ellers du holder fast i riflen, og har du lyddæmper på kan du vel nærmest nøjes med meget mindre afstand. Hvis du får gummiringen med sætter du bare øjet på så der ikke kommer månelys eller andet lys ind og trykker på knappen, så finder du ud af om du får et blåt øje eller ej :rolf: :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Øjenafstand natsigte? Er 60 mm et problem?

Indlæg af Great Dane » 25. feb 2017, 10:14

LapuaMagnum skrev:
Great Dane skrev:Jeg sad lige og læste lidt på data på en Yukon Photon, Øjenafstanden er sat til 60mm, hvilket får mig til at tænke hvorledes det fungerer på en almindelig jagtriffel i feks. .308 Win? Er der nogen med praktisk erfaring? Jeg tænker her på blå øjne og andre ubehageligheder det burde give.
Ahh blå øjne får du vel ikke af en .308 hvis ellers du holder fast i riflen, og har du lyddæmper på kan du vel nærmest nøjes med meget mindre afstand. Hvis du får gummiringen med sætter du bare øjet på så der ikke kommer månelys eller andet lys ind og trykker på knappen, så finder du ud af om du får et blåt øje eller ej :rolf: :rolf:

mvh
Lige netop derfor spørger jeg, for jeg er for gammel og klog til at teste selv, ingen grund til at teste/dumme sig. Nu er det ren teori, for jeg formoder ikke at jeg uden videre bare kan købe et natsigte, det var kun en tanke.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Øjenafstand natsigte? Er 60 mm et problem?

Indlæg af LapuaMagnum » 25. feb 2017, 10:24

Great Dane skrev:
LapuaMagnum skrev:
Great Dane skrev:Jeg sad lige og læste lidt på data på en Yukon Photon, Øjenafstanden er sat til 60mm, hvilket får mig til at tænke hvorledes det fungerer på en almindelig jagtriffel i feks. .308 Win? Er der nogen med praktisk erfaring? Jeg tænker her på blå øjne og andre ubehageligheder det burde give.
Ahh blå øjne får du vel ikke af en .308 hvis ellers du holder fast i riflen, og har du lyddæmper på kan du vel nærmest nøjes med meget mindre afstand. Hvis du får gummiringen med sætter du bare øjet på så der ikke kommer månelys eller andet lys ind og trykker på knappen, så finder du ud af om du får et blåt øje eller ej :rolf: :rolf:

mvh
Lige netop derfor spørger jeg, for jeg er for gammel og klog til at teste selv, ingen grund til at teste/dumme sig. Nu er det ren teori, for jeg formoder ikke at jeg uden videre bare kan købe et natsigte, det var kun en tanke.
Nej, man skal have en tilladelse, men kan man have noget sjov ud af noget skal man ikke gå af vejen for et blåt øje, medmindre folk slår dig så er det ikke iorden :fun:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Joker
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 14. aug 2008, 20:13
Interesser: Luftgevær - jagt
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 60 times
Been thanked: 101 times

Re: Øjenafstand natsigte? Er 60 mm et problem?

Indlæg af Joker » 25. feb 2017, 20:23

Great Dane skrev:Jeg sad lige og læste lidt på data på en Yukon Photon, Øjenafstanden er sat til 60mm, hvilket får mig til at tænke hvorledes det fungerer på en almindelig jagtriffel i feks. .308 Win? Er der nogen med praktisk erfaring? Jeg tænker her på blå øjne og andre ubehageligheder det burde give.
Hej

Jeg har en Yukon Photon på en S&L Classic i cal, 308 w.med en Sonic 45 dæmper.
Der er ingen problemer med blå øjne, eller andre ubehagligheder.

Jacob

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Øjenafstand natsigte? Er 60 mm et problem?

Indlæg af Lange » 25. feb 2017, 21:37

Tape en svamp på kikkerten og smør lidt sort skosværte på enden. Naturligvis afpasset svampen til de 60mms øjenafstand inden sværtning

Besvar