Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Hancov
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 1. jan 2017, 21:28
Interesser: Rifler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 10 times

Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af Hancov » 1. jan 2017, 22:13

Hejsa
Håber der er nogen der kan hjælpe her, Jeg er gået i gang med mit første riffel renoveringsprojekt. Har fået foræret en fuldskæftet Mauser riffel og er ved at kigge på ringe til kikkert. Jeg har også fået fat i en Rail til den men kan nu se at det ikke er så enkelt som så med de ringe og jeg har ikke meget forstand på det. Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til sådan en rail? mærket er Millett
Vedhæftede filer
IMG_2121.JPG
IMG_2121.JPG (464.29 KiB) Vist 4754 gange
IMG_2122.JPG
IMG_2122.JPG (506.44 KiB) Vist 4754 gange
Senest rettet af Refraktorius 2. jan 2017, 13:22, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det giver dig flere og bedre svar, og sparer andre medlemmers tid. (Læs gerne indlægget i small talk)

R2D2
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 252
Tilmeldt: 15. jan 2006, 19:39
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Mauser projekt hjælp!!!

Indlæg af R2D2 » 2. jan 2017, 07:26

Det gør det fleste picatinny ringe.

Hvilken kikkert skal du have på? - Så skal jeg se om jeg kan finde et par forslag.

Den pæne mulighed - kan også justeres hvis ikke basen sidder helt lige
http://www.millettsights.com/rings-base ... eel-rings/

Vil også mene dem her kan gå på, men nu siger du selv fuldskæftet, såå
http://millettsights.com/tactical-hardw ... cal-rings/

/Jakob

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af T-REX » 2. jan 2017, 13:59

Som R2D2 skriver Picatinny ringe, dvs. også alle Weaver ringe.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Hancov
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 1. jan 2017, 21:28
Interesser: Rifler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 10 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af Hancov » 2. jan 2017, 15:10

Okey super fedt R2D2 fine ringe du fandt der begge modeller. Ved du noget om hvor de kan købes på nettet evt? Det bliver en kikkert med 30 mm rør jeg finder til den.
Et andet spørgsmål. Hvordan kan i se forskel på picatinny og weaver ringe/ montager?

Mvh Hancov

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af HappyNanoq » 2. jan 2017, 15:31

Picatinny-ringe gør brug af en firkantet brik som går ned i det tværskårne spor og passer ret nøjagtigt ned i sporet.
Sporet er en del af systemet til at forhindre at ringene/kikkerten flytter sig under skud.

Weaver-baser har ikke det firkantede hak, men er normalt bare et halvrundt spor der passer til en bolt. Det er ikke "paskram" som sådan, og kan potentielt flytte sig under skud, alt efter hvordan ringene er lavet.
Weaver-systemet er ikke afhængig af det tværskårne spor som sådan.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af T-REX » 2. jan 2017, 15:35

Det du har, er en Millet One Piece Angle Loc Weaver Style base.


En Picatinny Rail har mange Kryds Slots, så der er mulighed, for mange variantioner, i kikkert længde og montering.

Her er en EGW Picatinny Rail, til Mauser 98, magen til den, jeg har på min Mauser 98 (Otterup M/69)
egw-mauser.png
egw-mauser.png (138.6 KiB) Vist 4601 gange
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Hancov
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 1. jan 2017, 21:28
Interesser: Rifler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 10 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af Hancov » 2. jan 2017, 15:56

Det vil sige at det er en waever base jeg har ik? så skal jeg købe weaver ringe for at være sikker på det passer ? jeg har 2 sæt ringe i forvejen herhjemme, som er med rund tværgående bolt, men ingen af dem passer. Det er som om ringene er for brede. hvis i kigger på basen på billedet kan i se at der er forskel i den ene og i den anden ende.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af HappyNanoq » 2. jan 2017, 16:17

Jo, det er Weaver, den du har.

I uddybning til min tidligere, så kan Weaver have både firkantede eller halvrunde tværspor.
Der er ikke en standard for disse tværspor i weaver-systemet, og de passer ikke nødvendigvis med kikkertringe i Picatinny-systemet.

For at gøre forvirringen total, så er der også minimal forskel i tvær-profilen (hvis man savede en Weaver og Picatinny over, så ville snitfladen/profilen være en lille smule forskellig).
Men de ligger tæt nok på hinanden til at de kan holde godt fast - hvis ellers tværsporet tillader det.


Men jo, som JRexA viser, så er Picatinny-rail'en en serie af tværspor som dels er nøje udfræst - og der er tollerancer for bredden af sporet, og afstanden mellem de individuelle spor, samt de kommer helt regelmæssigt ned langs rail'en.

Weaver-systemet kan godt have firkantede spor, men nogen har kun halvrunde spor - det drejer sig dog hen imod at også Weaver-systemet bruger firkantede tværspor, så picatinny-ringe passer over på Weaver.

Førhen var Weaver med halvrunde og ikke så dybe spor, så Weaver-ringe passede over på Picatinny-base - men Picatinny-ringe med den større brik under ringen passede ikke i en Weaver-base.
Det er et lidt mudret område.


Men jo, når der er så lidt profil at montere ringen på, og der kun er to tvær-spor, så er der højest sansynligt tale om Weaver-systemet og i hvert fald kan bruge Weaver-ringe.
De firkantede tværspor taler dog for at du MÅSKE kan bruge ringe af Picatinny-systemet også.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Hancov
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 1. jan 2017, 21:28
Interesser: Rifler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 10 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af Hancov » 2. jan 2017, 16:28

jo jo det giver da mening det du siger, men hold da op man skal være med på noderne, for at vide det He He

hvad med bredden af ringene. Er der forskel på det når man snakker weaver?

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af HappyNanoq » 2. jan 2017, 16:53

Lige mellem Weaver og Picatinny der er tollerancerne på selve den del af basen hvor ringene bliver spændt på - den er så tæt på hinanden, at ringene griber hårdt nok fast om basen til at ringe/kikkert ikke flytter sig.

Og det er nok det eneste grænseområde hvor der hersker en smule forvirring - fordi de ligger så tæt på hinanden, og der igennem tiderne er nogen ting som passer fra det ene system over på det andet, og andre ting fra samme system som ikke gør. Alt efter fabrikat og hvilke tollerancer man kører med.

Ellers er der rimelig sikkerhed for at når man køber en CZ, så er det CZ-systemet man skal bruge - og en Sako, så er det... og køber man Ruger, så er det Ruger's system osv.
Så findes der selvfølgelig ting man kan sætte på som laver CZ-systemet om til Weaver, eller laver CZ-systemet om til Picatinny..


Og lige omkring salonrifler med dovetail, der er der normalt angivet en bredde på eks 13.5mm, så er det en 13.5mm dovetail man skal bruge, men en 12mm dovetail kan måske også bruges, hvis den kan skrues lidt længere ud.
Man skal bare finde en base eller ring som kan koble sig på den dovetail der er lavet. Normalt findes der ringe/baser som tager 9.5-13.5mm dovetail.


Så når man snakker om Weaver og Picatinny, så er det udelukkende selve profilen (tværsnittet af basen) og tværsporet som der er spørgsmål om - altså selve overgangen mellem base og ring.
Om resten af ringen er bred, smal, høj, lav, eller til hvilken diameter af kikkert - det er såmænd ligemeget.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af T-REX » 2. jan 2017, 17:41

Hvis "sporret" i din montage er ca. 4,57mm så er det Weaver

Hvis "Sporret" er ca. 5,23mm, så er det Picatinny.

Du kan måle den tværgående "skrue" i dine ringe.
Denne skal være lige under 4,57mm, for at passe i en Weaver base, og lige under 5.23mm, hvis den skal passe i Picatinny.

Det lyder som om den base du har er Weaver kompatibel, men dine Ringe er Picatinny kompatible.


https://en.wikipedia.org/wiki/Weaver_rail_mount

Som de skriver: Weaver udstyr, vil passe, på både Weaver og Picatinny montager/rails, men Picatinny udstyr passer kun i Picatinny Rails.

"Bredden" af ringene er den samme, for både Weaver og Picatinny, nemlig ca. 21mm.
(Der hvor den fastgøres til basen)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Hancov
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 1. jan 2017, 21:28
Interesser: Rifler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 10 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af Hancov » 2. jan 2017, 18:28

Det er lige nøjagtig her problemet kommer :)

På selve den side hvor railen hænger sammen, hvis man kan sige sådan. Der er den i den ene ende mod løbet 21 mm som du beskriver. Men i den anden ende mod skæftet er den kun 15 mm. Og på den side hvor den er åben er der ingen begrænsning. Eller er det mig der ikke er med ? Se billeder sporet er 4,57mm
Vedhæftede filer
IMG_2127.JPG
IMG_2127.JPG (471.81 KiB) Vist 4528 gange
IMG_2128.JPG
IMG_2128.JPG (543.83 KiB) Vist 4528 gange
IMG_2129.JPG
IMG_2129.JPG (625.1 KiB) Vist 4528 gange
IMG_2130.JPG
IMG_2130.JPG (611.88 KiB) Vist 4528 gange

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af T-REX » 2. jan 2017, 19:31

Bredden (Der hvor sporret løber[grøn streg mellem de røde]) skal være ca. 21mm begge steder.
bredde-01.png
bredde-01.png (817.83 KiB) Vist 4491 gange
Højden (fra riffel til oversiden af basen) er forskellig, fordi diameter af de 2 "ringe", på en Mauser 98 er forskellig.
mauser98.jpg
mauser98.jpg (9.31 KiB) Vist 4491 gange
Som man tydeligt kan se her, så er fronten, hvor piben skrues ind i, noget højere, end bagenden
Dette gør at basen skal have forskellige højder, i hver sin ende, for at passe, og sidde parralelt, med pibens boring.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Hancov
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 1. jan 2017, 21:28
Interesser: Rifler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 10 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af Hancov » 2. jan 2017, 20:16

JRexA skrev:Bredden (Der hvor sporret løber[grøn streg mellem de røde]) skal være ca. 21mm begge steder.

bredde-01.png

Højden (fra riffel til oversiden af basen) er forskellig, fordi diameter af de 2 "ringe", på en Mauser 98 er forskellig.

mauser98.jpg

Som man tydeligt kan se her, så er fronten, hvor piben skrues ind i, noget højere, end bagenden
Dette gør at basen skal have forskellige højder, i hver sin ende, for at passe, og sidde parralelt, med pibens boring.

Alt hvad du har beskrevet er korrekt. jeg skal nok prøve at forklarer mig ordenligt. Det er målene hvor ringen går ned over railen og gribret fat. altså selve bredden af ringen hvor den bliver monteret . Der er selve railen 2 mål og som jeg ser det er den for smal i den ene ende eller ?
Vedhæftede filer
base med mål.png
base med mål.png (491.39 KiB) Vist 4473 gange

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af T-REX » 3. jan 2017, 02:05

Det kan betyde, at dit udvalg af ringe bliver begrænset.

De Weaver ringe jeg har liggende (mest kina kopier) er 15-17mm brede, på den led.
Det sæt Millet ringe jeg har liggende, har en "klo" på kun 10mm.

Jeg har en enkelt, der er noget bredere, men det er en Picatinny kompatibel (til 5mm spor) Tactical Style ring.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Hancov
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 1. jan 2017, 21:28
Interesser: Rifler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 10 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af Hancov » 3. jan 2017, 07:23

Okey - så tror jeg at jeg vil haven anden rail, så må jeg se om jeg kan sælge den jeg har.

Men jeg har da lært en masse, så det er ikke så skidt :)
Kan du anbefale noget ?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af T-REX » 3. jan 2017, 13:56

HG Firearms laver nogen, der er rigtig gode.

http://www.hgfirearms.dk/shop/mauser-128c1.html

Du skal være opmærksom på, om din riffel har "Hump" til ladeclips, eller om denne er fjernet.
Og hvordan/om den er boret, til kikkertmontager.

Hvis du også vil have dæmper på, så kan du jo tage forbi HG Firearms på Fyn, med riflen, og se om han ikke kan lave det hele, mens du venter. (RING først og spørg)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Hancov
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 1. jan 2017, 21:28
Interesser: Rifler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 10 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af Hancov » 3. jan 2017, 17:56

Pu ha jeg har vist meget at lære endnu, kan jeg hører. Ved ikke hvad en "hump" er.

Det eneste jeg ved er at der sad alu baser på da jeg fik den. Og at den Raul jeg har til den passer på med skrue hullerne.

Der kommer ikke dæmper på da det er en fuldskæftet

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Mauser projekt hjælp!!! "Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ringe der passer til denne rail?"

Indlæg af T-REX » 3. jan 2017, 18:06

Her er en Mauser, med "pukkel"
m98-hump.jpg
m98-hump.jpg (275.6 KiB) Vist 4350 gange
Billedet jeg sendte tidligere, er uden "pukkel"

Dem du bestiller Rail hos, skal vide om du bestiller, til en riffel med eller uden pukkel.

Jeg ville tage riflen med forbi, hos f.eks. HG Firearms, så jeg var helt sikker på at få den korrekte Rail.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar