IOR sigte (alligevel) i vater - erfaringer søges.

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Michaelsen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 1. maj 2014, 12:57
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

IOR sigte (alligevel) i vater - erfaringer søges.

Indlæg af Michaelsen » 13. okt 2016, 23:54

Godnat folkens.

Min Recon er netop monteret i en Spuhr montage ved hjælp af medfølgende wedge.

Montage, rail og kikkert(målt på turret cap) er alle i vater, men sigtet er ret skævt. Jeg kan alternativt montere kikkerten ved et hængende lod fra snor, men de synligt skæve tårne frembringer obsessioner, der får mit OCD-barometer til at briste :cry:

Har nogle af Jer lignende erfaringer, eller er det en ommer?

På forhånd tak.

Vh Mark
Senest rettet af Michaelsen 15. jun 2017, 09:27, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: IOR sigte ikke i vater - erfaringer søges.

Indlæg af C-X » 14. okt 2016, 00:00

Jeg ville, i dit sted, sende en forespørgsel til producenten, indeholdende en beskrivelse af problemet og spørge hvad de synes. Er du ikke tilfreds med deres engagement i din sag, så benyt dig af din reklamationsret ved forhandleren. Du kan også høre forhandleren først, men nogle gange går det hurtigere, hvis man snakker direkte med producenten selv.

Håber det bare er en mandags model.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: IOR sigte ikke i vater - erfaringer søges.

Indlæg af Rixen » 14. okt 2016, 06:53

Da jeg ville have min Kahles kalibreret, kontaktede jeg producenten direkte. 8 dage senere stod jeg med en nyserviceret og kalibreret kikkert igen.
Den skal retur uanset. Du kan spare lidt på fragten, ved at returnere den til forhandleren eller distributøren. Men så tager det formentlig længere tid.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: IOR sigte ikke i vater - erfaringer søges.

Indlæg af Agamemnon » 14. okt 2016, 06:56

Jeg har selv 2 IOR Recon, hvoraf den ene også sidder i en Spuhr. Begge stregglas er snorlige, i lod og vater, synkront med tårne og montage-libellen . Såfremt dit stregglas er monteret ude af vater, så tvivler jeg ikke på, at både den danske importør og IOR, vil tage din henvendelse alvorligt og udbedre fejlen. Jeg har kun oplevet upåklagelig service fra Henrik, fra LA Precision (går ud fra at den er købt dér) og hvis fabrikken har svigtet, så plejer han at være yderst hjælpsom.

Recon er en super lækker kikkert og du skal bestemt ikke affinde dig med skævheder, da et skævt stregglas uundgåeligt vil give en skæv skudstreng, hvis du f.eks. ønsker at benytte dig af "hold over". Selvom det godt kan være at center-dotten justerer korrekt, i syntaks med tårnene, vil resten af trådkorset være ubrugeligt. Benytter du derimod tårnjustering, og er stregglasset i lod og vater (og tårnene skæve), vil dette også resultere i en skæv skudstreng.

Så uanset hvordan du ønsker at anvende din kikkert, så er et skævt monteret stregglas en relativt alvorlig produktionsfejl.

:razz:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Michaelsen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 1. maj 2014, 12:57
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: IOR sigte ikke i vater - erfaringer søges.

Indlæg af Michaelsen » 14. okt 2016, 10:07

Tak for de fine svar. Man overraskes positivt hver gang man forvilder sig herind :razz:

Jeg har ligeså oplevet rigtig god service ved Henrik fra L.A. Precision, hvor den er handlet. Den er købt for 15 mdr siden, og jeg har været utrolig glad for den ind til videre - optisk på højde med tidligere ejet optik fra førende high-end producenter. Jeg har dog ikke anvendt libelle på den før(ARC M10 ringe), hvorved jeg naturligt har kompenseret for skævheden i sigtet. Dette dur jo bare ikke på lange hold mhp. en konsistent oplevelse :thumbdown:

Jeg har allerede aftalt med Henrik, at den sendes til fabrikken. Jeg ville blot høre, om andre havde lignende oplevelse. Jeg håber, det bliver mahogni med tiden :blink:

Aga: Hvorledes føles dine windage turrets? Der er selvfølgelig længere mellem klikkene sammenlignet med elevation, hvorved den taktile respons opleves anderledes. Jeg synes dog at opleve lidt slæb, og det er ikke så kontant. Jeg kan justere den, så indikator står mellem to klik.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: IOR sigte ikke i vater - erfaringer søges.

Indlæg af Agamemnon » 14. okt 2016, 10:18

Sidejusteringstårnene føles sejere eller mere træge end højdejusteringstårnene. Dette er tilfældet på begge mine Recon'er og var det også på dén 6-24X56 IOR, som jeg havde tidligere. Følelsen er konsistent fra kikkert til kikkert, så jeg tror bestemt at det er en del af designet.

Godt at høre at du har indvolveret Henrik i sagen. Så er du uden tvivl i gode hænder. :thumbup:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 130 times
Been thanked: 160 times

Re: IOR sigte ikke i vater - erfaringer søges.

Indlæg af Depecheyawl » 15. okt 2016, 10:24

Er det når du ligger eller skuldre den du synes det er skævt?

Michaelsen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 1. maj 2014, 12:57
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: IOR sigte ikke i vater - erfaringer søges.

Indlæg af Michaelsen » 15. okt 2016, 14:53

Aga:
Tak igen - det er godt at høre erfaringer med IOR, da man ikke just ser dem herhjemme så ofte. Så var jeg nok bare en kende anal, da jeg heller ikke har oplevet problemer med funktionaliteten på dem.

Depeche:
Det opleves ikke ved alm. brug(hverken stående eller liggende), da jeg automatisk kompenserer ved at skuldre en kende skævt. Mit problem er ved brug af libelle og ved skud på lange hold. Det er meget synligt, når alt er monteret i vater. Hvis jeg så automatisk får kompenseret for skævheden, bliver mine kliktårne og mit sigte knapt så anvendelige, da de vil få mig væk fra målet, hvilket var min første "bekymring".

Jeg har ikke fundet et anti cant device til sigtekikkertens 40mm rør, hvorfor jeg er nødt til at bruge rail- eller montagemonteret ACD. Hvis dette skal kunne bruges, skal kikkerten monteres ude af vater, og det er en øjebæ for mit vedkommende. Særligt når jeg nu ved, at det burde være anderledes, som ved mange andre producenter.

Jeg melder tilbage med beretning om udfald og kundeservice ved IOR.

God weekend NVF'ere og tak for deltagelsen i tråden :rock: :numberone:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: IOR sigte ikke i vater - erfaringer søges.

Indlæg af C-X » 15. okt 2016, 15:02

Det er vel ikke alene en øjenbæ, når tårne og trådkors ikke er i samme plan, men en direkte defekt.
Altid noget at det er lavet i EU, mht logistik.

Glæder mig til at høre om udfaldet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Michaelsen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 1. maj 2014, 12:57
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: IOR sigte ikke i vater - erfaringer søges.

Indlæg af Michaelsen » 15. jun 2017, 09:23

Jeg skylder en opdatering på dette.

Jeg oplevede rigtig god service ved L.A. Precision, og vi havde en god korrespondance. Jeg besluttede mig for at nulstille og gå ordentligt til værks. Jeg indkøbte et godt vaterpas, afmonterede rail, montage og kikkert. Jeg fik ophængt lod indendøre og tjekkede sigtet, da alt var i vater - så langt så godt.

Tall target test viste​, at den trackede lige som den skulle fra 0-20MIL - både horisontalt og vertikalt :numberone:

Jeg aner ikke, hvad der har været sket, men der var i hvert fald ikke noget galt med kikkerten. Det må have været vaterp..... eller nok bare en Fejl40 fra ut. :wall:

Lektie lært:
- IOR spiller
- Hvis noget ikke virker, så gør det måske alligevel :giggle:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: IOR sigte ikke i vater - erfaringer søges.

Indlæg af Agamemnon » 15. jun 2017, 16:02

Michaelsen skrev:Jeg skylder en opdatering på dette.

Jeg oplevede rigtig god service ved L.A. Precision, og vi havde en god korrespondance. Jeg besluttede mig for at nulstille og gå ordentligt til værks. Jeg indkøbte et godt vaterpas, afmonterede rail, montage og kikkert. Jeg fik ophængt lod indendøre og tjekkede sigtet, da alt var i vater - så langt så godt.

Tall target test viste​, at den trackede lige som den skulle fra 0-20MIL - både horisontalt og vertikalt :numberone:

Jeg aner ikke, hvad der har været sket, men der var i hvert fald ikke noget galt med kikkerten. Det må have været vaterp..... eller nok bare en Fejl40 fra ut. :wall:

Lektie lært:
- IOR spiller
- Hvis noget ikke virker, så gør det måske alligevel :giggle:
Godt at høre, at alt endte godt.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 130 times
Been thanked: 160 times

Re: IOR sigte ikke i vater - erfaringer søges.

Indlæg af Depecheyawl » 15. jun 2017, 18:08

Michaelsen skrev:Jeg skylder en opdatering på dette.

Jeg oplevede rigtig god service ved L.A. Precision, og vi havde en god korrespondance. Jeg besluttede mig for at nulstille og gå ordentligt til værks. Jeg indkøbte et godt vaterpas, afmonterede rail, montage og kikkert. Jeg fik ophængt lod indendøre og tjekkede sigtet, da alt var i vater - så langt så godt.

Tall target test viste​, at den trackede lige som den skulle fra 0-20MIL - både horisontalt og vertikalt :numberone:

Jeg aner ikke, hvad der har været sket, men der var i hvert fald ikke noget galt med kikkerten. Det må have været vaterp..... eller nok bare en Fejl40 fra ut. :wall:

Lektie lært:
- IOR spiller
- Hvis noget ikke virker, så gør det måske alligevel :giggle:
Tommel op for selverkendelse :smile:

Besvar