Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Kenned » 14. okt 2016, 13:06

Jeg er sgu hverken moderator eller noget andet :biggrin: Men er lige den del af diskussionen ikke kommet lidt for langt ud nu? Blot et venligt forlag til at stoppe den her...

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af C-X » 14. okt 2016, 13:15

Gysse skrev:
C-X skrev:Vi er på et dansk forum og debatterer jagt. Med mindre det eksplicit fremgår, at det skal foregå i udlandet, må det formodes at være danske forhold vi debatterer. Ellers giver det nul og nada mening, at fremhæve danske love og bekendtgørelser, som netop har været grundlaget for debatten.

Så jeg køber ikke dit nye argument, om brug i udlandet. Det har ikke tidligere i tråden været relevant.
http://www.nordisk-forum.dk, aka Nordisk Våbenforum.


En definition på ordet "Norden" som jeg kun kan formode at "Nordisk" er afledt af.
http://denstoredanske.dk/Geografi_og_hi ... elt/Norden

Der er andre forums som beskæftiger sig mere med jagt end dette, men jeg kommer typisk her fordi at det omhandler at fra Cire Perdue støbning til decideret jagt eller syning af en lomme til en taske.

Dette forum er det bedste og mest omfattende jeg kender til, og at det udelukkende omhandler jagt er godt nok nyt for mig.
Denne debat, dette emne, i denne tråd...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 284
Tilmeldt: 15. mar 2008, 02:28
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Gysse » 14. okt 2016, 13:42

C-X skrev:
Gysse skrev:
C-X skrev:Vi er på et dansk forum og debatterer jagt. Med mindre det eksplicit fremgår, at det skal foregå i udlandet, må det formodes at være danske forhold vi debatterer. Ellers giver det nul og nada mening, at fremhæve danske love og bekendtgørelser, som netop har været grundlaget for debatten.

Så jeg køber ikke dit nye argument, om brug i udlandet. Det har ikke tidligere i tråden været relevant.
http://www.nordisk-forum.dk, aka Nordisk Våbenforum.


En definition på ordet "Norden" som jeg kun kan formode at "Nordisk" er afledt af.
http://denstoredanske.dk/Geografi_og_hi ... elt/Norden

Der er andre forums som beskæftiger sig mere med jagt end dette, men jeg kommer typisk her fordi at det omhandler at fra Cire Perdue støbning til decideret jagt eller syning af en lomme til en taske.

Dette forum er det bedste og mest omfattende jeg kender til, og at det udelukkende omhandler jagt er godt nok nyt for mig.
Denne debat, dette emne, i denne tråd...
Tråden blev startet af en bruger som søgte erfaringer med en FLIR Scout TK.

Den blev startet i "optik sigtemidler og grej" og der blev ikke på noget tidspunkt sagt at trådstarter ville benytte den til jagt.
Jeg byder ind med mine erfaringer, og andre drejer så tråden over på det jagt-etiske i at benytte den, et emne som ikke på noget tidspunkt havde relevans for trådstarter.

At nogle følelser så er blevet ramt er ærgerligt, men man kan ikke kræve at debatten skal handle om jagt når man selv er den der har drejet samtalen ind på det. Og at kræve at samtlige informationer i denne tråd SKAL have jagtrelevans når det originale emne ikke berørte jagt, er mig lidt underligt, og jeg synes personligt at ingen andre end trådstarter kan forlange det. Jeg følger strømmen i debatten, og smider mit input ind i den retning som debatten nu bevæger sig.

Vil nogen have en moderator til at se på tråden, så må de anmelde den, og så er jeg sikker på at moderatorerne herinde nok skal reagere, men indtil da kan man argumentere for sit standpunk eller blot stå på sidelinien og læse med, men man kan altså ikke gå ind og diktere hvad tråden skal handle om.
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af C-X » 14. okt 2016, 13:50

Gysse, det var nu dig selv, der mente den ville være lovlig til eftersøgning... Prøv at læse dine egne indlæg på side 1.
Gysse skrev:Nu går jeg ikke selv på jagt, men jeg formoder at den gerne må medbringes med henblik på eventuel eftersøgning af anskudt vildt, og selvfølgelig ikke til at spotte vildtet før skuddet. Men tager jeg fejl her?
Jeg kom, allerede i andet indlæg, med en sidenote til TS om, at grejet ikke er lovligt til jagt. Dette gjorde jeg grundet de kampagner der har været for produkterne, rettet mod netop danske jægere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Elbæk » 14. okt 2016, 14:24

Kenneth Jensen skrev:Jeg er sgu hverken moderator eller noget andet :biggrin: Men er lige den del af diskussionen ikke kommet lidt for langt ud nu? Blot et venligt forlag til at stoppe den her...

Hilsen Kenneth
Moderatoren er enig.

Den personlige del af debatten bedes fortsat over PM.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 284
Tilmeldt: 15. mar 2008, 02:28
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Gysse » 14. okt 2016, 14:47

Elbæk skrev:
Kenneth Jensen skrev:Jeg er sgu hverken moderator eller noget andet :biggrin: Men er lige den del af diskussionen ikke kommet lidt for langt ud nu? Blot et venligt forlag til at stoppe den her...

Hilsen Kenneth

Moderatoren er enig.

Den personlige del af debatten bedes fortsat over PM.
Indforstået,slut.
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. apr 2010, 15:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: sdr omme
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Vesterby » 14. okt 2016, 19:14

Hold da... :nutkick:

Hvor i EU eller Norden må man skyde med natkikkert med kors i..??

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af C-X » 14. okt 2016, 19:20

Uden at kende juraen bag, så kommer der mange videoer fra UK, med bl.a. ræve.

Jeg har set, at de også bruger bl.a. Flir Scout i jagten på grå egern, der er invasive hos dem. Sådan et lille kræ, kan være uhyre svært at følge gennem trækronerne eller igennem bundvegetation.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Agamemnon » 14. okt 2016, 19:22

Vesterby skrev:Hold da... :nutkick:

Hvor i EU eller Norden må man skyde med natkikkert med kors i..??
Vildsvin i Sverige
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 335 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Tangloppen » 20. okt 2016, 18:11

Så man må antage at en håndkikkert som denne heller ikke er tilladt at medbringe på jagt... https://www.atncorp.com/smart-hd-binocular

Men, isåfald, så kan vildtkameraer vel heller ikke betegnes som lovlige, hvis vi skal fluekn***e sådan for alvor.
De bruges i jagtøjemed, tager billeder dag/som nat.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Kenned » 20. okt 2016, 19:43

Tangloppen skrev:Så man må antage at en håndkikkert som denne heller ikke er tilladt at medbringe på jagt... https://www.atncorp.com/smart-hd-binocular

Men, isåfald, så kan vildtkameraer vel heller ikke betegnes som lovlige, hvis vi skal fluekn***e sådan for alvor.
De bruges i jagtøjemed, tager billeder dag/som nat.
Der er altså forskel på at bruge noget i relation til jagten, og så at bruge/medbringe det på selve jagten. Der er talrige ting der er ulovlige når du ER på jagt, men som er fuldt lovlige når du ikke er er på jagt.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af C-X » 20. okt 2016, 19:45

Det siger lidt sig selv, at en kikkert med NV funktion, som den linket til ovenfor, er no-go til jagt, i Danmark.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 335 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Tangloppen » 20. okt 2016, 19:51

Problemet ligger vel i, at selvom den har en NV funktion, fungere den stort set ikke, uden store mængder IR lys, hvorimod en moderne højkvalitetskikkert, sikkert klare sig bedre i mørket...
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af C-X » 20. okt 2016, 19:53

Joeh, det kan godt være, men det ændrer ikke på lovligheden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. apr 2010, 15:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: sdr omme
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Vesterby » 19. jul 2017, 10:25

Er der andre- flere den har prøvet modellen?

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 335 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Tangloppen » 19. jul 2017, 10:35

Køb en, og fortæl os om det.

Men, jeg ville nok være en lille smule tilbageholdene, FLIR er på vej med næste generation af termiske sensorer, Boson.
Resultatet bliver nok at priserne vil få et kraftigt knæk nedad, da det virker til at være lidt af en bombe de har tænkt sig at smide på markedet (prismæssigt og ydelsesmæssigt).
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. apr 2010, 15:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: sdr omme
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Vesterby » 19. jul 2017, 12:29

Okay det lyder spændene så venter jeg lidt endnu.. ved du evt hvornår de kommer?

Besvar