Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. apr 2010, 15:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: sdr omme
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Vesterby » 30. sep 2016, 20:31

Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Kunne godt tænke mig at høre fra en/ nogen så har erfaring med den
Vh Thomas
Ps. Har ikke være så meget på det sidste års tid. Fin ( ny) side.. :smile:
Senest rettet af Refraktorius 1. okt 2016, 14:55, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Intetsigende overskrift skiftet til fremragende første linje

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Termisk kikkert. flir scout tk

Indlæg af C-X » 30. sep 2016, 20:37

Hvis du lige sender den en tur gennem søgefunktionen (bare på ordet flir alene), oppe i højre hjørne, så får du en del hits :smile:

Husk, at i forbindelse med jagt i DK, er det totalt no-go.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. apr 2010, 15:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: sdr omme
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Termisk kikkert. flir scout tk

Indlæg af Vesterby » 30. sep 2016, 22:02

Jeg søgte på flir inden jeg lavede det lille indlæg. Men fandt ikke noget på tk modellen :???:

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2029
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Termisk kikkert. flir scout tk

Indlæg af Tangloppen » 1. okt 2016, 08:06

Den er vel fin nok til prisen. Vær dog opmærksom på at opløsningen kun er på 160x120 pixels.
En sjov lille dims som du sikkert vil kunne få en del timer til at gå med.
Mht. erfaring, så har jeg rodet en sjat med lignende dimser, og til prisen er TK'en svær at slå på nuværende tidspunkt.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21715
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 464 times
Been thanked: 2367 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Refraktorius » 1. okt 2016, 14:58

Jeg synes det er voldsomt imponerende, at prisen på thermisk udstyr er kommet så langt ned!

Det er ikke ret mange år siden at man enten skulle have en stat eller et stort firma i ryggen for at have råd til at købe sådan noget for andres penge.
:cry:


Det er værd at bemærke, at det ikke er et sigtemiddel, så man kan frit anskaffe og besidde det i Danmark.

Producentens side om dimsen:
http://www.flir.com/hunting-outdoor/scouttk/


...... Jeg vil altså ikke give deres designafdeling mange point for den æstetiske udførsel!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. apr 2010, 15:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: sdr omme
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Vesterby » 4. okt 2016, 20:54

Jeg har for sjovt kikker efter prisen på en lille termisk hånd kikkert. Over de sidste 5-10år. Men ikke LIGE haft tid... :neutral:
Jeg har en lille billig nat kikkert købt i Aldi for vel 5 år siden. Til Ja vel 600-800 eller hvad de nu stod til.. Den er på ingen måder imponerede. Men har spottet gris i den om natten..
Så jeg tænkte om den skulle erstattes af en ny lille sjov ting. Til en pris som jeg kan være med på.
Jeg bliver bare lidt skeptisk til kun 5000.-?? Hvordan er kvaliteten.? :help:

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 284
Tilmeldt: 15. mar 2008, 02:28
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Gysse » 12. okt 2016, 21:24

Jeg hentede en i går og har brugt al ledig tid til at lege med den.

Til prisen er jeg imponeret, men det er også min første føling med termisk udstyr.

Ja opløsningen er lav, så forvent ikke mirakler med hensyn til billedkvaliteten, men følsomheden er overraskende høj. Her til aften stod jeg og observerede mod en person som luftede sin hun. Jeg målte via Google Maps afstanden til at være 160 meter, og hunden dukkede op som en lille plet, og ejeren som en lodret aflang plet. Så detektionsafstanden er ret god til pengene.

Følsomheden er også god nok til at man kan se hvor venerne løber under huden og spytklatter på en græsplæne er synlige i et par minutter ( som simulant for sweiss)

Byggekvaliteten virker solid, knapperne har et godt feedback og kan næsten ikke høres. Menuen er simpel og nem at finde rundt i.
På trods af at designet er inspireret af en buttplug med sugekop, så ligger den overraskende godt i hånden, og det glatte design lader den glide nemt ind og ud af..... en lomme! Hovedet ud af rendestenen svende.....

Det interne batteri lader til at være et 18650, dette kunne konstateres ved at køre den gennem røntgenscanneren på arbejdet.

Jeg smider et par billeder ind som jeg havde på telefonen, og senere vil jeg lige se om jeg kan linke til en video af hundelufterne.
Vedhæftede filer
received_10154591980812328.jpeg
received_10154591980812328.jpeg (7.17 KiB) Vist 12022 gange
received_10154591980817328.jpeg
received_10154591980817328.jpeg (6.36 KiB) Vist 12022 gange
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2228
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 352 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Kenned » 13. okt 2016, 08:29

Refraktorius skrev:Jeg synes det er voldsomt imponerende, at prisen på thermisk udstyr er kommet så langt ned!

Det er ikke ret mange år siden at man enten skulle have en stat eller et stort firma i ryggen for at have råd til at købe sådan noget for andres penge.
:cry:


Det er værd at bemærke, at det ikke er et sigtemiddel, så man kan frit anskaffe og besidde det i Danmark.

Producentens side om dimsen:
http://www.flir.com/hunting-outdoor/scouttk/


...... Jeg vil altså ikke give deres designafdeling mange point for den æstetiske udførsel!
Men må desværre ikke bruges når man er på jagt - kunne ellers være fin til lokalisering af vildtet :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 284
Tilmeldt: 15. mar 2008, 02:28
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Gysse » 13. okt 2016, 09:32

Kenneth Jensen skrev:
Refraktorius skrev:Jeg synes det er voldsomt imponerende, at prisen på thermisk udstyr er kommet så langt ned!

Det er ikke ret mange år siden at man enten skulle have en stat eller et stort firma i ryggen for at have råd til at købe sådan noget for andres penge.
:cry:


Det er værd at bemærke, at det ikke er et sigtemiddel, så man kan frit anskaffe og besidde det i Danmark.

Producentens side om dimsen:
http://www.flir.com/hunting-outdoor/scouttk/


...... Jeg vil altså ikke give deres designafdeling mange point for den æstetiske udførsel!
Men må desværre ikke bruges når man er på jagt - kunne ellers være fin til lokalisering af vildtet :biggrin:

Hilsen Kenneth

Nu går jeg ikke selv på jagt, men jeg formoder at den gerne må medbringes med henblik på eventuel eftersøgning af anskudt vildt, og selvfølgelig ikke til at spotte vildtet før skuddet.

Men tager jeg fejl her?
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af C-X » 13. okt 2016, 09:36

Du tager fuldstændig fejl. Udstyret er forbudt til jagt, i enhver henseende.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2029
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Tangloppen » 13. okt 2016, 09:44

Hvordan kan det være? Det er jo ikke våbenmonteret, og syntes aldrig at have faldet over noget tekst der forbyder at medbringe håndholdt termisk/NV/kamera/elektronisk udstyr på jagt.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2228
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 352 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Kenned » 13. okt 2016, 10:05

Tangloppen skrev:Hvordan kan det være? Det er jo ikke våbenmonteret, og syntes aldrig at have faldet over noget tekst der forbyder at medbringe håndholdt termisk/NV/kamera/elektronisk udstyr på jagt.
Desværre jo:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=182074

"Kapitel 5

Jagtmetoder, hjælpemidler og lokkemidler

§ 10. På fiskeriterritoriet og ferske vande må der ikke jages kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, harer, mufloner og vildsvin.

§ 11. Til jagt må der ikke anvendes

1) mynder eller hunde af mynderacen,

2) båndoptagere,

3) elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, herunder varmesøgende apparater og apparater med elektronisk billedforstærkning, eller

4) kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet."

Hilsen Kenneth

EDIT: Jeg kan ikke tolke de anderledes end eftersøg af dyr med termisk udstyr også er forbudt.
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 284
Tilmeldt: 15. mar 2008, 02:28
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Gysse » 13. okt 2016, 11:29

Men er der ikke forskel på jagt og eftersøgning af såret vildt?

Jeg vil faktisk tolke det sådan at man gerne må have den i lommen men ikke benytte den under selve jagten. Selvfølgelig er det et tolkningsspørgsmål. Men der står "anvendes" ikke " medbringes"
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af C-X » 13. okt 2016, 12:06

Nej, der skelnes ikke.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 284
Tilmeldt: 15. mar 2008, 02:28
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Gysse » 13. okt 2016, 12:25

Jeg vil mene at teksten er ganske klar på ordet "anvendes". Så jeg mener ikke at noget mudres til ved at nævne det i en diskussion. Som sagt går jeg ikke selv på jagt så det er ikke relevant for mig.

Andre mere sagkyndige må da gerne rette mig, men når ordet "anvendes" og ikke "medbringes" benyttes, så vil jeg mene at der måske er en grund til det.

Ellers ville det også være ulovligt at medbringe en lommelygte, da den går ind under "kunstig lys" men det er det forhåbentligt ikke..... men det er ulovligt at benytte den til belysning af vildtet, det er klart.
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af C-X » 13. okt 2016, 12:32

En lygte bruges også til, at finde vej. Termisk udstyr har ingen lovlig anvendelse på jagten. Derfor er der ingen lovlig grund til, at medbringe det overhovedet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Bobo » 13. okt 2016, 15:23

Nu må man jo så heller ikke jage andet en ænder og gæs på træk efter solnedgang, så hvad den praktisk skal bruges til på jagt kan jeg ikke se.
Men ok, hvis den kan monteres på et haglgevær så man kan se en lysende skikkelse i facon som en and mod en mørk baggrund ville den måske nok kunne hjælpe på skud statistikken på andejagt.
Men hvad fanden har det med jagt at gøre !
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 284
Tilmeldt: 15. mar 2008, 02:28
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Gysse » 13. okt 2016, 18:53

C-X skrev:En lygte bruges også til, at finde vej. Termisk udstyr har ingen lovlig anvendelse på jagten. Derfor er der ingen lovlig grund til, at medbringe det overhovedet.
Jeg vil mene at du laver en rimelig stor selvfortolkning af hvad der er lovligt og ikke lovligt og derved ser bort fra selve lovteksten som ikke omhandler hvad du har i lommen men hvad du anvender på jagten. Du drager igen den konklusion at blot fordi det ikke må bruges lovligt så må det ikke medbringes, og der er jeg bange for at du tager fejl.

Lygten er nævnt under samme anvendelse som termisk, lysforstærkende eller de andre hjælpemidler. Og argumentet om at lygten kan anvendes til at finde vej er rimelig søgt hvis man spørger mig.

Du er selvfølgelig fri til at vælge hvad du selv har i lommerne, men hvis vi forholder os til lovteksten så er lygten i samme kategori som de andre ting.

Hvad angår om den kan monteres på haglvåben, så er det også irellevant i forhold til lovligheden da den er teknisk uegnet til det, og slet ikke beregnet til det. Det argument ville også ulovliggøre lygten da den også kan monteres på et våben.

Så det rent jagtetiske synes jeg ikke anfægter dens lovlighed.
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af C-X » 13. okt 2016, 19:10

Der er ingen skelen til, om aggregaterne kan monteres på et våben.

Hvis du antræffes med en almindelig lygte, vil det nok vurderes, at du bruger den til at orientere dig med.
Kan den, med det udstyr du har medbragt, monteres på våbnet, så vurderes det nok, at du har det til hensigt. Ikke heldigt.
Bliver du observeret udøve din jagt, med lygten i brug, til at spotte eller opskræmme vildt, så falder hammeren nok.

Ville ovenstående ikke være gældende, mht til orientering, kunne politiet hente størstedelen af jægerne på andetræk i og omkring skumringen - sådan forholder det sig dog ikke!

Der er INGEN lovlig grund til, at medbringe hverken termisk eller lysforstærkende udstyr. Ligesom du heller ikke liiige må overflyve området med din drone inden du går ud...

Der henvises til, at du ikke må bruge dette udstyr til lokalisering af vildtet eller belysning af målet (læs vildtet). Altså metode OG udstyr.
Jagtmetoder, hjælpemidler og lokkemidler

§ 10. På fiskeriterritoriet og ferske vande må der ikke jages kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, harer, mufloner og vildsvin.

§ 11. Til jagt må der ikke anvendes

1) mynder eller hunde af mynderacen,

2) båndoptagere,

3) elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, herunder varmesøgende apparater og apparater med elektronisk billedforstærkning, eller

4) kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet."
Forholder vi os til det jagtetiske, så ser jeg et kæmpe problem i, at vildtet ikke længere kan bruge sin naturlige camouflage, ikke kan gemme sig i græsset eller tæt krat, endsige i ly af mørket. Det vil på ingen måder være jagt.

Dog så jeg gerne udstyret i brug ved ren regulering eller i hænderne på registrerede schweisshundeførere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 284
Tilmeldt: 15. mar 2008, 02:28
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Gysse » 13. okt 2016, 21:23

C-X skrev:Der er ingen skelen til, om aggregaterne kan monteres på et våben.

Hvis du antræffes med en almindelig lygte, vil det nok vurderes, at du bruger den til at orientere dig med.
Kan den, med det udstyr du har medbragt, monteres på våbnet, så vurderes det nok, at du har det til hensigt. Ikke heldigt.
Bliver du observeret udøve din jagt, med lygten i brug, til at spotte eller opskræmme vildt, så falder hammeren nok.

Ville ovenstående ikke være gældende, mht til orientering, kunne politiet hente størstedelen af jægerne på andetræk i og omkring skumringen - sådan forholder det sig dog ikke!

Der er INGEN lovlig grund til, at medbringe hverken termisk eller lysforstærkende udstyr. Ligesom du heller ikke liiige må overflyve området med din drone inden du går ud...

Der henvises til, at du ikke må bruge dette udstyr til lokalisering af vildtet eller belysning af målet (læs vildtet). Altså metode OG udstyr.
Jagtmetoder, hjælpemidler og lokkemidler

§ 10. På fiskeriterritoriet og ferske vande må der ikke jages kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, harer, mufloner og vildsvin.

§ 11. Til jagt må der ikke anvendes

1) mynder eller hunde af mynderacen,

2) båndoptagere,

3) elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, herunder varmesøgende apparater og apparater med elektronisk billedforstærkning, eller

4) kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet."
Forholder vi os til det jagtetiske, så ser jeg et kæmpe problem i, at vildtet ikke længere kan bruge sin naturlige camouflage, ikke kan gemme sig i græsset eller tæt krat, endsige i ly af mørket. Det vil på ingen måder være jagt.

Dog så jeg gerne udstyret i brug ved ren regulering eller i hænderne på registrerede schweisshundeførere.
Det jagetiske er vi fuldstændig enige om, og du bliver ved at forklare dig som om du tror jeg er en krybskytte eller blot leder efter en undskyldning eller et smuthul i loven.

Det eneste jeg påstår er at anvendelse ikke er det samme som at have det med, og at jeg tvivler meget stærkt på at nogen retsinstans ville dømme en jæger for at havde den med ude at der var beviser for at den var blevet benyttet til at lokalisere vildtet.

Jeg tror at langt de fleste jægere udemærket kan styre deres egen etik uden at blive holdt i ørerne af folk der laver deres egne fortolkninger af lovgivningen, og de krybskytter der desværre er der ude er sgu i forvejen ligeglad med reglerne.

Spørgsmålet som stadig mangler lidt info på er om det ville være lovligt at eftersøge anskudt vildt med hjælp fra det omtalte udstyr? Det er efter hvad jeg kan søge frem til ikke beskrevet nogen steder at man må, men rent etisk ville det være et udemærket træk at gøre hvad man kunne for at affange dyret.

Er der ikke nogen der læser dette der har noget reelt indput det område?
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af C-X » 13. okt 2016, 21:34

Nu stopper du lige en halv :evil:

Jeg har ikke kommet med nogen insinuerende tanker om, at du skulle krybbe eller have sympatier herfor! Dén kommentar må du gerne pakke helt væk, tak.
Det står udmærket klart, allerede fra dit første indlæg i tråden, at du ikke har et jagttegn og jeg forventer vitterligt ikke, at elendige krybskytter, eller deres sympatisører, får det store ud af fællesskabet herinde.

Vi debatterer alene lovligheden af dette udstyr i forbindelse med jagt (ikke regulering eller skadedyrsbekæmpelse).

De schweisshundeførere jeg har talt med, har ikke nogen særlige dispensationer udi dette udstyr. Det er også først de sidste par år, at det bliver handlet til priser, der gør debatten aktuel.

Problemet er, at termisk optisk udstyr markedsføres til netop jægere, i bl.a. bladet JÆGER, men der er ikke dækning lovmæssigt.

Træffes du bevæbnet på vej til et slagsmål, så formodes det også, at det er din hensigt at bruge våbnet/redskabet.

Derudover kan jeg kun gentage mine allerede oplistede argumenter og det er vist spild af min tid.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2228
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 352 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Kenned » 14. okt 2016, 09:17

Og en enkelt tilføjelse: Der skelnes ikke mellem eftersøg og jagt i Danmark, som der gør i Sverige.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 284
Tilmeldt: 15. mar 2008, 02:28
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Gysse » 14. okt 2016, 11:15

Kenneth Jensen skrev:Og en enkelt tilføjelse: Der skelnes ikke mellem eftersøg og jagt i Danmark, som der gør i Sverige.

Hilsen Kenneth
Super det var en af de ting jeg ønskede afklaret.

Og til C-X.

Jeg er ked af at du føler dig stødt over min kommentar, men det er den eneste måde jeg tolker din modstand mod at medbringe det på jagt. Og igen, MEDBRINGE, ikke ANVENDE. Du hævder så at det ikke var din intention, men du går så videre og nævner at du synes det er et problem at den slags udstyr markedsføres til jægere herhjemme, men de 2 jægere jeg kender som er i besiddelse af den slags udstyr bruger det ganske lovligt i Sverige, og jeg ved at mange andre jægere gør nøjagtig det samme.
Min termiske kikkert er købt i en forretning som primært sælger den slags udstyr til brug i udlandet.
Så hvad skule problemet være i at danske jægere køber det for at benytte det lovligt i udlandet? Din personlige holdning til udstyret er lige netop det, en personlig holdning.

Din sammenligning med at hvis jeg bliver stoppet på vej til et slagsmål med et våben i lommen er irrelevant da det i forvejen er ulovligt at deltage i et slagsmål, og at bære et våben uden anerkendelsesværdigt formål, så ja, det er logisk at retten KAN dømme mig ud fra min formodede hensigt i det tilfælde, men selv der er det ikke sikkert. En ting er om politiet vælger at skrive en sag på det, men retten dømmer oftest ud fra beviser, og ikke ud fra formodninger.

Jeg lukker den her diskussion nu da den er drevet for langt fra den egentlige mening med tråden.

Jeg er ved at vænne mig til min FLIR Scout TK, og jeg har leget lidt rundt i mine urbane miljøer for at få en reel føling med hvad den kan og hvad den ikke kan, og det jeg oftest er stødt på er katte, hundeluftere, men spottede da et enkelt stykke "Vildt" dog kun et pindsvin, men det fangede jeg på ca 20-25 meters afstand, og "stalkede" ming ind på en meters afstand af det.

Det stakkel dyr troede det var skjult under nogle buske, men nej nej, mit nyligt anskaffede "Predator syn" havde det på kornet hele tiden.

Detektionsafstanden for en voksen person der lufter en hund er ca 150-200 meter, men det afhænger meget af hvad baggrundstemperaturen, men på den afstand skal man gætte sig til hvad det er ud fra størrelse, men det er igen grundet den meget lave opløsning i sensoren.
Vedhæftede filer
Pindsvin (1).JPG
Pindsvin (1).JPG (42.05 KiB) Vist 11770 gange
Pindsvin (2).JPG
Pindsvin (2).JPG (23.67 KiB) Vist 11770 gange
Pindsvin (3).JPG
Pindsvin (3).JPG (24.1 KiB) Vist 11770 gange
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af C-X » 14. okt 2016, 11:24

Vi er på et dansk forum og debatterer jagt. Med mindre det eksplicit fremgår, at det skal foregå i udlandet, må det formodes at være danske forhold vi debatterer. Ellers giver det nul og nada mening, at fremhæve danske love og bekendtgørelser, som netop har været grundlaget for debatten.

Så jeg køber ikke dit nye argument, om brug i udlandet. Det har ikke tidligere i tråden været relevant.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 284
Tilmeldt: 15. mar 2008, 02:28
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: Er der nogen i forumet der har prøvet FLIR Scout TK?? Der er tilsalg til ca5000,-

Indlæg af Gysse » 14. okt 2016, 11:58

C-X skrev:Vi er på et dansk forum og debatterer jagt. Med mindre det eksplicit fremgår, at det skal foregå i udlandet, må det formodes at være danske forhold vi debatterer. Ellers giver det nul og nada mening, at fremhæve danske love og bekendtgørelser, som netop har været grundlaget for debatten.

Så jeg køber ikke dit nye argument, om brug i udlandet. Det har ikke tidligere i tråden været relevant.
http://www.nordisk-forum.dk, aka Nordisk Våbenforum.


En definition på ordet "Norden" som jeg kun kan formode at "Nordisk" er afledt af.
http://denstoredanske.dk/Geografi_og_hi ... elt/Norden

Der er andre forums som beskæftiger sig mere med jagt end dette, men jeg kommer typisk her fordi at det omhandler at fra Cire Perdue støbning til decideret jagt eller syning af en lomme til en taske.

Dette forum er det bedste og mest omfattende jeg kender til, og at det udelukkende omhandler jagt er godt nok nyt for mig.
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

Besvar