Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af CasperB » 6. jul 2016, 12:20

Jeg har simpelthen oplevet så mange sjove, hyggelige og fantastiske ting dette forår og start sommer på jagt, hvor jeg ofte har tænkt "hvorfor faen har jeg ikke et kamera med" har prøvet at tage lidt med telefonen men det er bare for sløjt.
Derfor er jeg nu på udkig efter et kamera til at have med. Jeg skal som sagt bruge det til at tage billeder af vildtet. Det er alt fra et fasan par med kyllinger over agerhøns, til råen med lam der står og esser på foder stykket, og til at tage billeder af de forskellige bukke, så man kan følge lidt med etc. Det er egentligt tænkt til bare at skulle kunne ses på PC'en, men også at enkelte billeder kunne bruges til væggene i jagthytten. Alt i alt bare et lille hyggeprojekt, så budgettet er ikke så stort.
Håber der er nogle der vil dele lidt ud af deres erfaringer og do's and dont's.

På forhånd tak
Casper

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af PSindrup » 6. jul 2016, 12:48

Du skal, først og fremmest, gå efter "så meget optisk zoom som muligt" for pengene.
(Digitalt zoom er intet værd i denne sammenhæng, da kameraet blot gør det samme som du ville kunne gøre med billedet på computeren bagefter)

For at kunne komme "tæt nok på" vil jeg gætte på at du mindst skal have fat i noget 200mm - 300mm optik, men det burde du stadig kunne finde i et kompaktkamera.

www.dpreview.com er verdens bedste hjemmeside når det kommer til kameraanmeldelser og spørgsmål. :thumbup:

Peter
PS: Hvor meget er du villig til at ofre på kameraet?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af Kleth » 6. jul 2016, 13:00

Til jagtbrug ville jeg vælge noget vandtæt som Sony AW130.
Det meste lommeoptik giver lidt udfordringer med at komme tæt nok på og hvis det gør, så er det svært at at holde noget så let og småt stille nok, specielt under dårlige lysforhold

Lidt som det her
Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af Raptor357 » 6. jul 2016, 13:10

Canon sx720 vil være et godt bud. Der er en meget kraftig vidvinkel og tele zoom (24mm-960mm) på kameraet så du kan trække dit motiv tæt på. Opløsningen er dog lige høj nok syntes jeg, det går ud over lysfølsomheden på sensoren.
Men et mere normalt canon ixus lommekamera kan også bruges.
Det du skal se efter er at du har en vidvinkel, på maksimalt 25-28mm det hjælper med landskabs og stemningsbilleder.
En kraftig zoom kan trække motivet tæt på
F tallet skal være lavt, det har noget med hvor meget lys der kommer ind i kameraet. 2.8 er godt mens 5.6 er mindre godt. Hedder den f/2,8-5,6 betyder det at der ved max tele, der hvor du har mest brug for lyset kun kommer 1/4 del af det lys ind der kom ind ved vidvinklen.
Sensoren skal være så stor som muligt, det giver bedre lysfølsomhed.
Billed stabilisering, canon bruger noget de kalder is, vælg en model med billed stabilisering

Jeg er canon mand og jeg ved at canon i mange år har lavet gode lommekameraer, så gode at mange nikon folk bruger canon lommekameraer. (Historisk har man været Nikon eller Canon mand)
Men Sony som har været en lille spiller er kommet med nogle billed sensore der sparker røv. Og kameraet bliver aldrig bedre end sensoren. Så måske du skal have en sony.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af Caspian1911 » 6. jul 2016, 14:44

Du kunne også prøve Panasonic. De får generelt gode anmeldelser, men er ikke anerkendte herhjemme.
https://www.dustinhome.dk/product/50106 ... 1467808978
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af Mapzter » 6. jul 2016, 15:23

Helt enig med de øvrige i, at det bør være et lomme/kompakt kamera. Jeg har flere Canon (digital) spejlrefleks kamerahuse, og for en mindre formue Canon linser, men de vejer og fylder, så jeg har dem kun med når jeg er specifikt er ude for at tage billeder.

Et bud kunne f.eks. være Panasonic Lumix DMC-TZ100 som har fornuftig optisk zoom (omend ikke lige så meget som Canon SX720) og en stor sensor.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 10. dec 2013, 15:42
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af MichaelMejer » 6. jul 2016, 15:33

Hvad med et spejlløst systemkamera ?? Det behøves ikke være stort og tungt for at få stor optisk zoom...

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af HappyNanoq » 6. jul 2016, 15:42

Panasonic Lumix var også mit bud - da jeg selv har et af de helt gamle TZ-7 som har gjort det ganske fantastisk.
Overvejer at opgradere til ét er de nyere lommekameraer også i Lumix-serien med endnu mere optisk zoom.

Når du kigger kamera, så kig på optikkens størrelse og "F-værdi" (lysfølsomhed).
Nu ved jeg ikke om det har synderligt meget at sige i dag, men i hvert fald i de gamle spejlrefleks-kameraer der var det et gevaldigt plus at der sad "Leica"-optik i kameraet.
Det gør der så også i Lumix'erne, og om ikke andet, så er det da et signal om at der sidder rigtig og ordentlig optik i kameraet - og ikke formstøbte plastlinser (hvis de overhovedet bruges længere)

Men holder man sig til de mere kendte kameramærker, er jeg ikke et sekund i tvivl om at de sikkert har ordentlig optik i - Lumix'erne skilter bare en lille smule.


Så Lumix TZ60, TZ70 og TZ80 med 30x optisk zoom i "Superzoom"-serien får en vink herfra, hvilket svarer til 24-720mm i et almindeligt 35mm kamera - selvom der sikkert er mange andre som også kan levere varen.
De er nemme og lette at have i lommen, og leverer et rigtig godt resultat for pengene.

TZ100 har "kun" 10x zoom, hvilket svarer til 25-250mm med et 35mm filmkamera
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af Boryx » 6. jul 2016, 17:47

Hvis du kan vente en måned så har jeg en anmeldelse - jeg er lige kommet hjem med et Panasonic Lumix DMC-FZ1000 for ti minutter siden. Batteriet sidder i laderen, i aften tager jeg det med i skoven.

//Boryx

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af TheDarkSide » 6. jul 2016, 18:41

Jeg har Canon Legria videokamera. Det har 57x "advanced zoom" og det virker ret godt til eks. at filme rådyr ud til 150-200 meter.
Her er et par stillbilleder fra film. Kvaliteten er lidt bedre når man ser filmene, fremfor bare stillbilleder :blink:
Rå på ca. 150 meters afstand og buk på ca. 75 meters afstand:
rå.jpg
rå.jpg (438.54 KiB) Vist 11647 gange
lille buk.jpg
lille buk.jpg (361.9 KiB) Vist 11647 gange

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af CasperB » 6. jul 2016, 22:27

Fedt fedt fedt tak for de mange brugbare svar, som alle peger lidt i den samme retning. Arh Boryx hvis du har to hastigheder at vælge imellem så må du lige få sat den i det højeste og komme ud over stepperne med den anmeldelse. Jeg skal jo sidde og tage billeder under det sidste af bukkejagten og under ræveregulering.
Men ellers har jeg ihvertfald fået nogle gode pointere til at komme ud og handle :smile:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af Raptor357 » 7. jul 2016, 00:18

Jeg vil påstå du skal holde dig fra systemkameraer, hvis du skulle få den ide. Ja de er bedre end alt andet, og prisen er voldsom før det kan det det skal kunne.

Dpreview er rigtig god, du får forskellige kameraer anmeldt af en person som ved hvad han skal se efter.
Jeg tror på at bedste valg er en sony med bagbelyst sensor...
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af 308 W » 7. jul 2016, 06:57

Jeg ville holde mig til et dslr (spejlreflekskamera) det giver dig flere muligheder.

Canons har en crop faktor på 1,6 med mindre at vi snakker fullframe.

Smid der på objektiv med 200 eller 300 mm x 1,6 så kan du komme tæt på.

Canon 80D eller 7D MKII med et 70-200 F4 så er du kørende [emoji2]

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af Boryx » 7. jul 2016, 08:27

@CasperB - jeg var afsted i aftes med kameraet (Panasonic Lumix DMC-FZ1000). Det er helt nyt for mig at fotografere, så det vil ikke være fair at jeg anmelder funktionalitet ift. andre kameraer og lign.

Jeg startede med at lade batteriet op, montere rem, indstille tid, indstille sprog - dernæst tog jeg i skoven. Jeg fik taget en del billeder (skal nok indsætte nogle senere). Hvis kvaliteten skal være god, så er mit umiddelbare indtryk at dyret skal være indenfor 100meter. Jeg fotograferede et enkelt dådyr på omkring 30 meters afstand og her blev det til rigtigt gode billeder.

Så indtil videre er jeg okay tilfreds - om en uge ved jeg sikkert mere endnu.

//Boryx

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af Raptor357 » 7. jul 2016, 10:54

308 W skrev:Jeg ville holde mig til et dslr (spejlreflekskamera) det giver dig flere muligheder.

Canons har en crop faktor på 1,6 med mindre at vi snakker fullframe.

Smid der på objektiv med 200 eller 300 mm x 1,6 så kan du komme tæt på.

Canon 80D eller 7D MKII med et 70-200 F4 så er du kørende [emoji2]

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Det er kamera for 15.000kr og noget af en klump.
Glem det.
Hop på et lommekamera.
Jeg bruger i øvrigt en 100-400mm på mit canon cropkamera for at komme tæt nok på.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 903
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af Bemoni1 » 7. jul 2016, 17:15

Er også mest til Canon og har for tiden en EOS 70D, hvor jeg har været på brugtmarkedet , for at finde nogle gode linser, af lidt ældre model.
Det er en lidt tung combo, men til gengæld er er en 70D, nærmest ideel, til situationer, hvor målet er i bevægelse og man har den lange linse i brug, der er den i stand til at fokusere og holde fokus, som kun meget få andre kameraer er i stand til ( EOS 7 Mrk 1 måske undtaget, den er skabt til formålet ).
Eneste ulempe er, at de to-tal's markerede modeller ikke er vandtætte, som et-tal's modellerne er ( læs: til professionelt brug ).

Et lille eksempel:
Solsort på arbejde.jpg
Solsort på arbejde.jpg (522.59 KiB) Vist 11512 gange
Taget på 45 meters afstand, fra min altan.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7717
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af T-REX » 7. jul 2016, 18:45

Jeg er med på Panasonic TZ vognen.

Jeg har så det gamle TZ3, der er fra da 10x zoom var meget.

Det nye TZ100 er noget mere lysstærkt(2 blændetrin), end TZ80 + det har en noget mere lysfølsom sensor, end TZ80 kameraet.
Det er også en del dyrere....

Der er test af TZ100 og forklaring af forskellene her: http://www.dpreview.com/reviews/power-z ... 100-review

(Overvejer om der snart skal skiftes....)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Thomas V
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. apr 2013, 13:30
Interesser: Pistol, IPSC
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af Thomas V » 7. jul 2016, 18:52

Hvis det var mig som skulle ud og købe nyt kamera, ville jeg nok vælge et Nikon coolpix p900.
http://www.nikon.dk/da_DK/product/digit ... olpix-p900

Har pt et spejlreflekskamera med en 300mm zoom linse og synes ikke at man kan komme nær så tæt på med den som man gerne ville og hvis du skal ud at købe objektiver større end det, så koster de spidsen af en rumraket. Med den ovenstående får du fantastiske billeder og den fylder ikke en hel kamerataske med tilbehør.

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af CasperB » 7. jul 2016, 20:27

Jaeh altså meget af det er for mig sort snak, men jeg takker mange gange for rådene. Tror jeg skal ud og kigge lidt i diverse butikker. Er der på Sjælland nogle butikker i kan anbefale?? Eller er det bare i elgigantos?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af Raptor357 » 7. jul 2016, 22:19

CasperB skrev:Jaeh altså meget af det er for mig sort snak, men jeg takker mange gange for rådene. Tror jeg skal ud og kigge lidt i diverse butikker. Er der på Sjælland nogle butikker i kan anbefale?? Eller er det bare i elgigantos?
Kamerahuset i københavn. Det et den eneste fotobutik jeg har været inde i hvor forhandleren havde entusiasme omkring det de solgte og viden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af Boryx » 7. jul 2016, 22:24

Så har jeg haft tid til at lære at uploade billeder på NVF :eek:

Her er en Då jeg tog nogle billeder af i aftes. Den var omkring 35 meter fra mig. Det er nyt for mig at fotografere, så måske når jeg lærer noget mere teknik og kameraets funktioner at kende, at billederne bliver bedre. Som tidligere skrevet har jeg ikke noget sammenligningsgrundlag, men disse billeder er blot en illustration af hvad kameraet kan med en totalt newbie bagved :oops:


Då.JPG
Då.JPG (438.09 KiB) Vist 11459 gange
Då1.JPG
Då1.JPG (409.28 KiB) Vist 11459 gange
Då3.JPG
Då3.JPG (402.1 KiB) Vist 11459 gange

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af CasperB » 7. jul 2016, 22:35

Kamerahuset skal besøges :smile:
Det er jo lige præcis billeder som af den flotte då jeg synes kunne være sjove. At kunne tage billeder af vildtet på ens revir og dermed følge udvikling etc tiltaler mig meget. Har et Vildtkamera, som jeg da også bruger, men kvaliteten synes jeg er for ringe.
Hvor har du erhvervet dig dit Boryx??

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af Boryx » 7. jul 2016, 22:43

Mit er købt i Løvstad foto i Herning. Her er ejeren meget entusiastisk naturfotograf og han var ikke et sekund i tvivl om hvilket kamera jeg skulle vælge til netop mine behov (har det i bilen hele tiden, hellere småt og med end stort og liggende derhjemme, enkelt at betjene, fornuftig pris, kunne bæres sammen med riffel og andet grej). Jeg havde selv googlet mig frem til et Nikon coolpix 900, men jeg blev i stedet anbefalet dette Panasonic Lumix pga. en masse ting jeg ikke forstod :oops: :biggrin: , men inde midt i talestrømmen sagde manden "Leica" - og min håndkikkert fra Leica er topklasse, så det gjorde udfaldet :numberone:

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 437
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af Taby » 7. jul 2016, 23:11

Hej

Jeg har et Canon powershot SX50 tror jeg det hedder. Der er 50x optisk zoom. Det fungere ret godt ud til omkring 150 meter på rådyr. Dog skal man have "fast anlæg" når man kommer op omkring 30x zoom. Det kostede omkring 3000 kr. Jeg er ikke i tvivl om at hvis du smider 20000, kan du få noget bedre, men man får rigtigt meget for pengene. Modellen er i dag med 60x zoom og hedder powershot sx60 HS

En lille test: https://www.youtube.com/watch?v=UslaprPbpmI

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 98 times
Been thanked: 119 times

Re: Hvilket kamera til hygge fotografering af vildt??

Indlæg af DB89 » 7. jul 2016, 23:18

Jeg har et Canon 70D med blandt andet 150-500mm objektiv til. Min anbefaling vil dog være at hoppe på et lommekamera, for godt nok får man ikke helt så gode billeder, men til gengæld kan man altid have kameraetaget med sig. Med spejlreflekskamera skal du altid have en rygsæk på slæb.

Besvar