Kikkert til HMR 17?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 357
Tilmeldt: 9. sep 2007, 11:07
Interesser: Jagt og Skydning.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Kikkert til HMR 17?

Indlæg af Ruger 77 » 5. jul 2016, 21:56

Hej.Jeg er ved at købe en Browning HMR 17 og vil gerne have et råd til en kikkert.Den skal ikke være for dyr,da det kun er til regulering og skydebanen.Jeg regner med under 10x forstørrelse.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 467
Tilmeldt: 23. apr 2012, 09:35
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Kikkert til HMR 17?

Indlæg af Jensen84 » 5. jul 2016, 22:14

Nikon 3-9 efr [emoji106] den findes til fornuftige penge ved xxl.dk mener jeg

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kikkert til HMR 17?

Indlæg af C-X » 5. jul 2016, 22:26

Hvad vil du regulere og på hvilke afstande?
Jeg har en 3-9x40 på min og er lidt øv over den manglende forstørrelse, da det simpelthen er for lidt til, at skyde smådyr ud på 150 meter, efter min smag. Til råger i et træ er det fint nok og 3x er herligt til helt tæt hold, men tænk lidt grundigere over det, da det er billigere at gøre det ordentligt første gang :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Re: Kikkert til HMR 17?

Indlæg af Slettet bruger » 5. jul 2016, 22:38

Det findes en BSA kikkert, speciel " udviklet" til .17 HMR.
Den er med to indbyggede kliktårns ringe, en il 17 og en til 20 grains.
Så er det bare at dreje op på den aktuelle afstand.
Ganske smart og virker fortrinligt , selvom BSA normalt ikke er verdens bedste kikkert.
Søg efter BSA sweet 17

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Kikkert til HMR 17?

Indlæg af Radis » 5. jul 2016, 23:03

Slettet bruger skrev:Det findes en BSA kikkert, speciel " udviklet" til .17 HMR.
Den er med to indbyggede kliktårns ringe, en il 17 og en til 20 grains.
Så er det bare at dreje op på den aktuelle afstand.
Ganske smart og virker fortrinligt , selvom BSA normalt ikke er verdens bedste kikkert.
Søg efter BSA sweet 17
Den kikkert har jeg selv haft, og ville ikke anbefale den.
Jeg havde den en gang med ud på en rågeregulering, hvor det regnede, var koldt og fugtigt. Objektivet blev fuldstændig mælkehvid, som i FULDSTÆNDIG!
Kliktårnet testede jeg dog kun en enkelt gang. Det virkede okay.

Slettet bruger

Re: Kikkert til HMR 17?

Indlæg af Slettet bruger » 6. jul 2016, 09:05

Radis skrev:
Slettet bruger skrev:Det findes en BSA kikkert, speciel " udviklet" til .17 HMR.
Den er med to indbyggede kliktårns ringe, en il 17 og en til 20 grains.
Så er det bare at dreje op på den aktuelle afstand.
Ganske smart og virker fortrinligt , selvom BSA normalt ikke er verdens bedste kikkert.
Søg efter BSA sweet 17
Den kikkert har jeg selv haft, og ville ikke anbefale den.
Jeg havde den en gang med ud på en rågeregulering, hvor det regnede, var koldt og fugtigt. Objektivet blev fuldstændig mælkehvid, som i FULDSTÆNDIG!
Kliktårnet testede jeg dog kun en enkelt gang. Det virkede okay.
Det har jeg (vi ) ikke oplevet. Både min søn og jeg har en og er, til prisen, rigtig glade for dem.

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. okt 2011, 14:03
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 53 times

Re: Kikkert til HMR 17?

Indlæg af Joffes » 6. jul 2016, 11:39

Jeg har selv en hawke sport HD rimfire 3-9*40 på min .17hmr. Den er lavet til .22, og blev derfor også købt til min Ruger 10/22, men da jeg smed rugeren med i handlen om min 17'er, så fik jeg flyttet kikkerten over på den. Jeg er imponeret over klarheden, der klart slår min tasco titan, men jeg mangler også lidt højere forstørrelse. Så når jeg lige finder pengene til det, så kommer hawken nok over på min anden .22'er, og så ryger der en kikkert med 4-16 gange forstørrelse på 17'eren

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Kikkert til HMR 17?

Indlæg af Peter » 5. jul 2018, 22:59

Liver lige en 2-årig gammel tråd op:

Er der kommet flere erfaringer? Jeg har også en 3-9x40 på min 17'er, men synes det vil give mening med noget mere forstørrelse, når der skal skydes til små mål på +100 meter.

Nye input modtages gerne.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Kikkert til HMR 17?

Indlæg af The Mad Viking » 6. jul 2018, 02:50

Jeg købte Joffes .17 HMR (Dejlig riffel, jeg er glad for den :smile: ), og jeg har så efterfølgende skiftet Hawke kikkerten til modellen lavet specielt til .17 HMR, også fra Hawke, hvor afstandene i trådkorset passer til.
Den første kikkert var fin, og lever nu videre på min .22, by the way. :blink:
.17 HMR-kikkerten har 4-12x forstørrelse, jeg mener den er ø50 (Jeg gider ikke lige kravle ud i skabet og kigge efter), (Den er istedet Ø40, jeg kiggede efter) og den er et fund til de penge! :biggrin:
Jeg mener det var omkring £130 hos Nick Wake på eBay.co.uk (Tacticalscope uk), forhandleren kan jeg og flere andre på forummet varmt anbefale. :smile:
Han sender et skema, så man nemt kan eksportere en kikkert over 10x forstørrelse ud af UK.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Kikkert til HMR 17?

Indlæg af TheDarkSide » 7. jul 2018, 14:24

Har en 4-12 på min 17'er. Har haft en 4-16, det var fint nok med ekstra forstørrelse, men om jeg skyder med 8x, 12x eller 16x gør ingen forskel mht præcision på typiske 17hmr afstande (0-150 meter). Jeg skyder derimod hurtigere med lavere forstørrelse uden at lave større grupper. Jeg kan normalt nemt holde 5 skud inden for 2-3 cm på 100 meter med min, selvom jeg ikke skyder meget med den.

Vil du skyde svovlet af tændstikker på 100 meter skal der selvfølgelig mere forstørrelse til end hvis der skydes til en krage. Men så længe du kan se hvad du skyder efter burde forstørrelse ikke betyde meget for præcisionen.

Besvar