Nye støvler. Membran eller ej?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
MJensen
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 31. jan 2015, 23:07
Interesser: Jagt og frisk luft
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Nye støvler. Membran eller ej?

Indlæg af MJensen » 14. jun 2016, 21:36

Hej forum.

Jeg er på udkig efter et par nye vandrestøvler, da de Härkila Backcountry II, som egentligt har tjent mig fint i halvandet år, desværre ikke længere giver den nødvendige plads til tæerne hvilket resulterede i en omgang solide vabler, omkring lilletåen på begge fødder, sidst jeg var afsted. Jeg har ladt mig overbevise om, at det giver god mening at købe fodtøj/støvler fra producenter der udelukkende gør sig i fodtøj, og derfor er producenter som Härkila og lignende mærker ikke umiddelbart i søgelyset. Derimod har jeg kig på Hanwag og Meindl, som jeg formoder er rimeligt skudsikre rent kvalitetsmæssigt. Kom dog gerne med forslag til andre producenter, som i har reelle erfaringer med.

Mit spørgsmål er dog om hvorvidt det er værd at gå efter en støvle der, ligesom det par Härkila jeg har haft, er med membran, Gore-tex? Umiddelbart oplevede jeg ikke den helt store forskel fra støvler uden membran og de Härkila, da jeg i begge støvler fik fugtige fødder i de på grund af sved samt fugt fra vådt terræn. Støvlerne jeg har haft uden membran har været af tvivlsom kvalitet, så jeg ved ikke om åndbarhed og så videre er bedre i et par af god kvalitet, ligeledes uden membran. Jeg kan se at f.eks. Hanwag laver en del af deres modeller både med og uden membran, så jeg formoder at der er fordele ved begge dele. Umiddelbart kan jeg godt lide idéen om et par solide vandrestøvler i læder, uden nogen dikkedarer. Men hvad er jeres erfaringer med støvler med og uden membran? Er det noget jeg skal gå efter, eller er det ikke så vigtigt som man gør det til, når det drejer sig om kvalitetsstøvler?

Med venlig hilsen
MJensen

PS: Jeg håber det er det rette forum. Hvis ikke, så flyt det venligst.

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: Nye støvler. Membran eller ej?

Indlæg af Sviptue » 14. jun 2016, 21:41

Et valg står helt klart fra min side: Meindl Perfekt, tyk sil-behandlet læder uden membran, rigtigt gode støvler til lidt af hvert. Lidt tunge (specielt i størrelse 47), men de bedste støvler jeg nogensinde har haft, holdt 12 år med adskillige feltekspeditioner indtil min køter åd den ene og de var langt fra slidt op :mad:
In spite of the cost of living, its still popular

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nye støvler. Membran eller ej?

Indlæg af Elbæk » 14. jun 2016, 22:24

Meindl Perfekt er for masochister :blink: Det er ikke en støvle man går til, det er en støvle som går en til... Jeg kan sagtens følge det nostalgiske i at rende rundt i den type fodtøj, men mængden af kilometer som skal hældes i dem før de er bare nogenlunde tålelige at gå i, er ude over hvad de fleste vil finde sig i i dag. Jeg solgte modellen i "gamle dage", men nåede også at opleve at salget døde helt ud. De har stadig en hård kærne af fans - men det er bestemt ikke en støvle jeg ville anbefale til en som ikke specifikt ønsker sig præcis dén model.

Med eller uden membran, i en blank- eller spaltlæderstøvle, gør meget lille praktisk forskel mht. åndbarhed, når vi taler om en moderne kvalitets membran. I ruskinds- eller kompositstøvler, vil man kunne mærke en forskel med eller uden membran, men igen; ikke en stor en.

Min erfaring, efter ca. ti år som skopusher, er at de fleste folk, som rapporterer at de får fugtige fødder i membranstøvler, som regel er typen som også får det i fodtøj uden membran. Jeg er selv sådan en.

Der hvor folk oftest oplever en markant forskel, er hvis man har anskaffet sig et par billige og/eller dårlige (de to ting hænger ikke altid sammen) støvler, hvor membranen mere eller mindre har været en plasticpose og/eller støvlens polstring har været plastskum (tænk billige liggeunderlag). Begge dele gør at man får særdeles våde fødder i støvlen, blot man bevæger sig lidt.

En anden hyppig årsag kan være at folk, i hvert fald tidligere, har haft en tendens til at behandle deres membranstøvler med silikonebaserede produkter, disse stopper membranen fuldstændig til og ophæver derved, permanent, membranens åndbare og svedtransporterende egenskaber.

Meindl og Hanwag er "sikre" mærker, dem går man aldrig fejl af - men de koster også. Er man ude efter en mere budgetvenlig kvalitetstøvle, kan jeg anbefale at man kigger på spanske Chiruca.

Personligt har jeg følgende jagt- og vandrestøvler: Meindl Borneo Pro MFS - en klassisk læderstøvle uden membran og Chiruca Hiker Plus - en langskaftet ruskindsstøvle med Gore-Tex. Der er ingen praktisk forskel på åndbarheden i de to, men Chirucaen er langt den mest vandtætte af de to.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Nye støvler. Membran eller ej?

Indlæg af The Yeti » 14. jun 2016, 23:09

Den uden sammenligning bedste vandrestøvle jeg har haft er Scarpa Concordia. De er uden membran og mine fødder trives meget bedre i disse støvler end i andre. Men jagt er (normalt) ikke vandring... Selv når jeg går som hundemand i store svenske såter. Her foretrækker jeg en membranstøvle der holder mig tør så jeg overlever skiftet fra at gå til at sidde. Ofte skifter jeg dog støvler alt efter hvad jeg skal. Når jeg sidder i koldt vejr foretrækker jeg forede gummistøvler - muckboots eller Kamik.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nye støvler. Membran eller ej?

Indlæg af Kleth » 15. jun 2016, 07:45

Min erfaring er at sveder man meget om fødderne, kan det være en fordel at vælge en "åben" støvle af syntetiske materialer med membran.
Membranen holder støvlen tæt for udefrakommende vand og mesh m.m. kræver ikke øget damptryk for at tillade fugt at vandre gennem membranen indefra.
Læder støvler med membran er i min bog en dårlig kombination, da der skal et øget damptryk til for at evakuere fugt fra støvlen da det skal både gennem membran og læder.
Selv sværger jeg til Meindl læderstøvler uden membran og jeg behandler dem med læderolie. Jeg har dog et par Meindl Boston i nubuk med membran som jeg bruger som vinterstøvler og de virker glimrende, men mine favoritter er mere Perfekte [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: Nye støvler. Membran eller ej?

Indlæg af Sviptue » 15. jun 2016, 07:59

Elbæk skrev:Meindl Perfekt er for masochister :blink: Det er ikke en støvle man går til, det er en støvle som går en til... Jeg kan sagtens følge det nostalgiske i at rende rundt i den type fodtøj, men mængden af kilometer som skal hældes i dem før de er bare nogenlunde tålelige at gå i, er ude over hvad de fleste vil finde sig i i dag. Jeg solgte modellen i "gamle dage", men nåede også at opleve at salget døde helt ud. De har stadig en hård kærne af fans - men det er bestemt ikke en støvle jeg ville anbefale til en som ikke specifikt ønsker sig præcis dén model.

Med eller uden membran, i en blank- eller spaltlæderstøvle, gør meget lille praktisk forskel mht. åndbarhed, når vi taler om en moderne kvalitets membran. I ruskinds- eller kompositstøvler, vil man kunne mærke en forskel med eller uden membran, men igen; ikke en stor en.

Min erfaring, efter ca. ti år som skopusher, er at de fleste folk, som rapporterer at de får fugtige fødder i membranstøvler, som regel er typen som også får det i fodtøj uden membran. Jeg er selv sådan en.
Ikke helt enig med Elbæk om vanskeligheden ved at gå perfekten til ;) , men det kan skyldes at jeg er en lidt stor gut med vægt til at hjælpe til. Og jeg kan virkeligt tilslutte mig omkring våde fødder i membranstøvler, både gtx og sympatex giver mig våde fødder.
In spite of the cost of living, its still popular

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Nye støvler. Membran eller ej?

Indlæg af FrederikF » 15. jun 2016, 08:14

Meind perfekt (størrelse 47 [emoji57]).
Mine kører på 10.år +
De skal snart have skiftet sål, der er ved at være slidt ned.
Støvlerne er som eb del af mig selv efterhånden - elsker dem.
Har aldrig haft et lignende forhold til støvler før.
MEN, det tager nogle hundrede kilometer at gå dem til, denne periode er belastende, men betaler sig hjem.
Køb støvlen, hvis du har reelt behov for en vandrestøvle, der holder og du er villig til at bruge tid på at gå den til.
Hvis du kun går fra bilen ud til tårnet 1 km ti gange om året, så bliver du ikke glad for støvlen.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2231
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Nye støvler. Membran eller ej?

Indlæg af Kenned » 15. jun 2016, 09:32

Jeg har brugt Meindl Island MFS til vandreture (hærvejen ,ed 15 kg på ryggen, sydengland på ret kuperede stier).

Jeg har vel gået små 1000km i dem. Jeg har til dato haft nul vabler.

Støvlen er dog ret stiv i det, så til min kommende Caminovandring har jeg valgt Meindl Ohio. Jeg kunne kun vælge den i Goretex versionen, da de ikke laver den i min størrelse uden :wall:

Sælgeren anbefalede Ohio uden membran, men da vi skal gå turen i september, og ikke i 35 grader i juli, så gør det ikke så meget.

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

MJensen
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 31. jan 2015, 23:07
Interesser: Jagt og frisk luft
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Nye støvler. Membran eller ej?

Indlæg af MJensen » 15. jun 2016, 21:05

Så forstå mig ret, at hvis jeg vælger en læderstøvle uden membran, så vil jeg opleve en stadig fornuftig åndbarhed, og måske endda bedre end hvis selvsamme læderstøvle fandtes med membran?
Jeg har ikke tænkt over at læderstøvler med membran kræver et højere damptryk for at ventilere, men det giver umiddelbart god mening.

At gå støvlerne til, og give dem den tid det tager, ser jeg som en selvfølge, dog syntes jeg at Meindl Perfekt virker til at være lige i overkanten, også rent prismæssigt. Jeg er dog villig til at betale for kvaliteten når det kommer støvler, da jeg ønsker en støvle jeg kan stole på, og have glæde af i mange år. De halvpebrede tyskere er derfor på ingen måde udelukket. Meindl Borneo er i hvert fald en jeg skal ud og have fødderne i. :blink:

Jeg takker for inputsene indtil videre. Det gør godt med nogle reelle erfaringer, som jeg bestemt vil have i baghovedet når jeg skal ud og prøve en eventuelt ny støvle. :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Nye støvler. Membran eller ej?

Indlæg af C-X » 15. jun 2016, 21:38

Fra en der har fået opereret begge storetæer, pga nedgroede negle og stafylokokker (der er nærmest intet væv at lægge bedøvelsen i!), delvist forårsaget af forker fodtøj; spar på ALT ANDET, ikke dit fodtøj!

Det er billigere med støvler du kan have i årevis, samtidig med at de holder dine fødder sunde, end umiddelbart billigere alternativer.
Hvad er prisen på ødelagte fødder? En ødelagt tur?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

MJensen
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 31. jan 2015, 23:07
Interesser: Jagt og frisk luft
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Nye støvler. Membran eller ej?

Indlæg af MJensen » 15. jun 2016, 21:56

C-X skrev:Fra en der har fået opereret begge storetæer, pga nedgroede negle og stafylokokker (der er nærmest intet væv at lægge bedøvelsen i!), delvist forårsaget af forker fodtøj; spar på ALT ANDET, ikke dit fodtøj!

Det er billigere med støvler du kan have i årevis, samtidig med at de holder dine fødder sunde, end umiddelbart billigere alternativer.
Hvad er prisen på ødelagte fødder? En ødelagt tur?
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at der ikke skal spares på fodtøjet, hvilket jeg heller ikke var da jeg købte det par Härkila støvler som var mit første par "ordentlige" støvler. Denne gang ønsker jeg dog at investere i et par støvler, som jeg netop, som du selv skriver, kan benytte mig af i årevis. Der er intet der kan ødelægge en tur mere end dårligt fodtøj og vablerne til følge, og landskabet på den største ø i Kattegat er bare ikke særligt skønt, hvis hvert trin føles som at træde i glasskår. :thumbdown:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nye støvler. Membran eller ej?

Indlæg af Kleth » 15. jun 2016, 22:37

Lige så vigtigt som en god støvle er gode sokker. Rigtig anvendelse af velegnede sokker kan spare mange vabler og forhindre varmeknopper på fødderne. Dette har jeg en del erfaring med fra de gamle mili-støvler ala Anders And-fødder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Nye støvler. Membran eller ej?

Indlæg af Raptor660 » 16. jun 2016, 15:48

Kæresten og jeg købte Hanwag wide uden membran, da de kørte tilbud sidste år og det er dælen dulme de bedste vandre støvler jeg nogensinde har prøvet. Uanset temp så har jeg endnu ikke prøvet at svede i dem, der er virkelig et super dejligt klima i dem.

Jeg brugte dem sidste søndag i 24-25 gr varme og jeg svedte ikke fødderne i dem og de var ikke brandvarme at gå rundt i, jeg bruger så også en tynd tynd uldstrømpe og det hjælper også på klimaet i dem. Når de skal udskiftes om 10-12 år så bliver det helt sikkert Hanwag igen.
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Nye støvler. Membran eller ej?

Indlæg af Raptor357 » 16. jun 2016, 18:11

Membran eller ej er nok en religion.
Membran virker fint for mig i en jakke, men til støvler syntes jeg det er en mindre ting. jeg syntes det er vigtigere at yderlaget er af en god læder som kan få fedt eller støvlesværte, det holder vandet ude. pløsen får kun 1/3 del op, vedmindre den "skriger" på det
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Nye støvler. Membran eller ej?

Indlæg af The Yeti » 16. jun 2016, 18:22

Raptor357 skrev:Membran eller ej er nok en religion.
Membran virker fint for mig i en jakke, men til støvler syntes jeg det er en mindre ting. jeg syntes det er vigtigere at yderlaget er af en god læder som kan få fedt eller støvlesværte, det holder vandet ude. pløsen får kun 1/3 del op, vedmindre den "skriger" på det
Ja, men brugen af støvlerne spiller også ind. To timers drev i et moseområde i småland gør selv de bedst smurte læderstøvler våde... Omvendt så kan jeg kun tilslutte mig oplevelsen af det bedre indeklima i en ren læderstøvle. Jeg var for år tilbage på en uges vandretur på Svalbard og turen igennem tundraen gav gennemblødte læderstøvler. Men trods det fik jeg ikke en eneste vabel. Det kunne jeg ikke have klaret i en membranstøvle. Så der hvor jeg bare skal gå foretrækker jeg støvler uden membran, men er der indlagt lange perioder hvor jeg skal sidde stille er det problematisk hvis mine støvler bliver våde. Her klares sved med et hurtigt skift af sokker, eller som nævnt støvleskift.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

MJensen
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 31. jan 2015, 23:07
Interesser: Jagt og frisk luft
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Nye støvler. Membran eller ej?

Indlæg af MJensen » 16. jun 2016, 22:23

Jeg takker mange gange for jeres indlæg i tråden. Jeg er på ingen måde betænkelig ved en støvle uden membran, i hvert fald ikke længere.

Der er nu ikke andet for at komme ud af prøve de forskellige modeller. Umiddelbart er det Hanwag' membranfrie støvler der skal prøves og ikke mindst støvlerne fra Meindl, da deres MFS-systen virker interessant. :smile:

Er der nogen der kender til forhandlere af Meindl i Nordjylland, eller skal jeg virkelig bevæge mig helt til Aarhus, hvor jeg kan se at flere forhandlere fører et bredt udvalg af deres modeller?

Igen, tak.

Besvar