Nogen der har den nye Mauser M03 GRS? Eller evt bare skæftet på en anden riffel?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Nogen der har den nye Mauser M03 GRS? Eller evt bare skæftet på en anden riffel?

Indlæg af 458hunter » 9. apr 2016, 11:13

Nogen der har den nye Mauser M03 GRS? Eller evt bare skæftet på en anden riffel?

Hvad er jeres vurdering og erfaringer - overvejer at opgradere mit extreme skæfte så den bliver mere bipod venlig.

Ville egentlig helst holde mig til syntet, men jf GRS kommer berserk ikke med det inlet..
Senest rettet af Refraktorius 31. dec 2016, 13:48, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Fremragende linje fra indlægget!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: GRS Sporter varmint

Indlæg af C-X » 9. apr 2016, 14:58

Nu ved jeg ikke hvordan dit extreme-skifte er bipod-uvenligt, men jeg skruede en kort plast Magpul rail under mit Hogue, så Atlas'en har noget at gribe i, som ikke skærer i fingrene uden Atlas. Virker fint.

Mine hænder kan ikke lide grebet på GRS skæfterne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: GRS Sporter varmint

Indlæg af 458hunter » 9. apr 2016, 20:52

Bredere skæfte er absolut ikke dårligt i mine øjne og mere ret håndgreb. Plus fuld justerbarhed. Så det er ikke kun bipod tingen.

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: GRS Sporter varmint

Indlæg af Usthomsen » 9. apr 2016, 21:21

Enten er man for eller også kan man ikke enes med GRS. Jeg har et GRS skæfte til min Tikka og 1 Mcmillan HTG skæfte til mon rem 700. Selvom jeg kun lige har fået mit Mcmillan foretrækker jeg det fremfor GRS. Jeg synes jeg har lidt svært med at enes med det. Tror det er det kraftige pistolgreb der ikke lige er min livret.

Når det så er sagt er det rigtig god kvalitet og er man til den lidt kraftige udførsel er det lige det rigtige.
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: GRS Sporter varmint

Indlæg af Vetten » 11. apr 2016, 00:09

Har en R8 der ligger i sådan et skæfte, og er ganske glad for det.

Er på Selinevej på tirsdag og skyde hvis du vil prøve det.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: GRS Sporter varmint

Indlæg af 458hunter » 11. apr 2016, 10:40

Tak for tilbuddet - tirsdag har jeg desværre noget jeg ikke kan slippe ud af. Men mon ikke det kan lykkes en anden gang ;)

Lundgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 26. jun 2004, 13:49
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: GRS Sporter varmint

Indlæg af Lundgaard » 12. apr 2016, 13:12

Jeg har købt et GRS Sporter Varmint til min Mauser M03 - jeg ville hellere have haft deres jagtskæfte, men det laves ikke til M03.

Min Mauser er formentlig en af de tidligst producerede - i hvert fald passede systemet ikke umiddelbart ned i den aluminiumsblok, som får den bageste del af riflens system til at passe sammen med skæftet, hvilket gav lidt ekstra udgifter til udfræsning af blokken. Desuden passede systemet ikke 100% ned i skæftet efter at blokken var sat på. Der måtte slibes, hvilket jeg ikke havde en heldig hånd med - resultatet blev, at skæftet flækkede, idet rekylen ikke blev fordelt ordentligt over anlægsfladen. Det kan jeg dog selvfølgelig ikke bebrejde GRS. Nu ligger det hos Korsholm til reparation og bedding.

Hvis du køber en M03 med GRS skæfte får du selvfølgelig ikke ovennævnte udfordringer. Og det gør du formentlig heller ikke, hvis din M03 er af så ny en dato at systemet passer 100% til udfræsningen i skæftet. Ellers vil jeg anbefale dig at få skæftet monteret af en kvalificeret person, hvis ikke du selv har de nødvendige evner.

Jeg er tilfreds med skæftet som sådan, men alting har jo sin pris:
- Skæftet er forholdsvis tungt, og en M03 er jo ikke ligefrem en let riffel i forvejen.
- Jeg overvejer at få forskæftet gjort smallere - det fylder en del i hånden.
- Justeringen foregår ganske vist hurtigt og enkelt - men jeg kan såmænd lige så godt lide justeringen på min Tikka M695 Master Pro Continental som jeg har modificeret med en fingerskrue, som virker mindst lige så solid og som kan justeres lige så hurtigt som GRS'en.
- Skæftet er formentlig mindre egnet til drivjagt - det kræver i hvert fald tilvænning og træning, hvis der skal repeteres hurtigt og det er som nævnt tungt.

Ville jeg købe det igen? Nej, det ville jeg ikke. Ikke fordi det er et dårligt produkt men fordi prisen i mine øjne er for høj når man (til mit brug) vejer fordele og ulemper op imod hinanden. I stedet ville bruge de samme penge på at få sat et 9,3 vekselløb på min Tikka. Så ville jeg sælge Mauseren med alle tre løb og gå på jagt for pengene!

Mvh
Lundgaard

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: GRS Sporter varmint

Indlæg af Boryx » 12. apr 2016, 14:14

@Lundgaard - det var vel nok en befriende og ærlig anmeldelse. Sjældent at folk vil stå ved deres "fejl investeringer".

//Boryx

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: GRS Sporter varmint

Indlæg af 458hunter » 13. apr 2016, 12:23

Tak for meldingen - den giver lidt at tænke over..

Lundgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 26. jun 2004, 13:49
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: GRS Sporter varmint

Indlæg af Lundgaard » 30. dec 2016, 22:01

Jeg har tidligere skrevet et indlæg i denne tråd, hvor jeg bl.a. skrev, at brug af GRS-skæfte på en Mauser M03 til drivjagt formentlig vil kræve tilvænning og træning.

Nu har jeg så selv været på drivjagt med min M03 i GRS-skæftet og kan derfor supplere med nogle praktiske erfaringer.

Det krævede lidt træning før skydningen var på højde med tidligere resultater - men det var fornøjeligt :-)

Hurtig repetering var ikke noget problem i praksis - træningen hjalp også på denne udfordring, og i kampens hede gik det som smurt.

Riflen er ganske vist tung, men jeg udviklede et par metoder til at afhjælpe dette, bl.a. ved hjælpe af remmen, som gjorde, at vægten blev fordelt på en acceptabel måde, så armene ikke blev alt for lange.

I sidste ende var bredden på forskæftet det eneste minus i forhold til det originale skæfte. Det er OK at skyde med, men det er for bredt til min smag når man skal stå med riflen i hånden i længere tid - specielt fordi skæftet ikke har netskæring. Belært af tidligere erfaringer :wall: , må jeg hellere sende det forbi bøssemageren, når der skal slibes til.

Da jeg skrev sidst, havde jeg ikke fået skudt med min 9,3x62 pibe sammen med GRS-skæftet. Det har jeg så nu, og det var en fornøjelse, både ved indskydning, på hjortebanen og på jagt. Her er vægten et plus, ligesom muligheden for at tilpasse kolbehøjde også har en positiv indflydelse på den oplevede rekyle.

Mvh
Lundgaard

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 541
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 125 times

Re: GRS Sporter varmint

Indlæg af 1900 » 30. dec 2016, 22:35

forskæftets bredde kan også være lidt besværligt på terrænskydning, hvor det kan være træls at fatte en etbenet skydestok samtidig med det brede forskæfte

Besvar