Lommelygte til budget på kroner 1000,00 - hvilken?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
JonasC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. sep 2014, 00:35
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 3 times

Lommelygte til budget på kroner 1000,00 - hvilken?

Indlæg af JonasC » 17. dec 2015, 14:13

Hejsa alle i gæve gutter, jeg ved ikke om det helt hører til i denne tråd men here goes. Jeg står og skal give den gamle en lygte i julegave og jeg tænker det skal være noget han kan bruge både i dagligdagen samt til afsøgning i skove mv. Altså gerne noget der kan lyse meget op tæt på ham selv, samt lyse meget op langt væk. Har i nogle ideer til hvad jeg skal kaste mig ud i? Har set en del på Ledlenser men ved ikke om de er bedst til at fokusere på mindre områder? Budgettet er på omkring 1000,-

På forhånd mange tak og glædelig jul derude! :)

/Jonasc
Senest rettet af Lycon 17. dec 2015, 20:29, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er tilpasset så den afspejler indlæggets indhold.

JonasC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. sep 2014, 00:35
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 3 times

Re: Lommelygte

Indlæg af JonasC » 17. dec 2015, 14:14

Ps. det skal siges at han er en mand der tror han kan have månen i en lygte, så der skal være blus på ;)

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Lommelygte

Indlæg af DeVille » 17. dec 2015, 14:18

Jeg er selv stor fan af Maglite, men det virker til at der er andre der foretrækker LED Lenser.
Jeg har ikke selv prøvet LED Lenser så jeg kan ikke lige sammenligne. Er der ikke en butik hvor du kan afprøve begge muligheder?

JonasC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. sep 2014, 00:35
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 3 times

Re: Lommelygte

Indlæg af JonasC » 17. dec 2015, 14:25

PeterLH skrev:Jeg er selv stor fan af Maglite, men det virker til at der er andre der foretrækker LED Lenser.
Jeg har ikke selv prøvet LED Lenser så jeg kan ikke lige sammenligne. Er der ikke en butik hvor du kan afprøve begge muligheder?
Beklager jeg kom til at sende dig en PB. Men som sagt så er der ikke en butik i mit nærområde og har hørt at Maglite ikke rigtig kan følge med de andre LED lygter i dag.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Lommelygte

Indlæg af Bofhenator » 17. dec 2015, 14:32

Jonasc skrev:Hejsa alle i gæve gutter, jeg ved ikke om det helt hører til i denne tråd men here goes. Jeg står og skal give den gamle en lygte i julegave og jeg tænker det skal være noget han kan bruge både i dagligdagen samt til afsøgning i skove mv. Altså gerne noget der kan lyse meget op tæt på ham selv, samt lyse meget op langt væk. Har i nogle ideer til hvad jeg skal kaste mig ud i? Har set en del på Ledlenser men ved ikke om de er bedst til at fokusere på mindre områder? Budgettet er på omkring 1000,-

På forhånd mange tak og glædelig jul derude! :)

/Jonasc
Jeg har to Nitecore lygter. Det er ikke skidt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Lommelygte

Indlæg af C-X » 17. dec 2015, 14:52

Jeg er med på vognen med to Nitecore. Det er altså grej og indenfor budgettet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

JonasC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. sep 2014, 00:35
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 3 times

Re: Lommelygte

Indlæg af JonasC » 17. dec 2015, 14:59

Har i nogle modeller eller tekniske data jeg skal gå efter? Går ud fra 1000+ Lumen, ellers noget med størrelsen på hovedet o. lign. ?

Jensor
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 27. maj 2010, 15:51
Interesser: Jagt og dimser
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 6 times

Re: Lommelygte

Indlæg af Jensor » 17. dec 2015, 15:17

Måske lidt udenfor emnet...

Vi har to forskellige slags lygter alle i husstanden rækker ud efter hvis man skal udenfor om aftenen (Vi bor på en gård).
Det er et arbejdsredskab og der er ikke så meget prestige i dem :smile:

http://www.harald-nyborg.dk/p10008/arbe ... d-genoplad

Harald skrald har gjort noget fornuftigt med den lampe, den holder flere timer og lyser virkeligt godt op i landskabet. Man skal ikke "pege" med den, bare gå med den som man går med en spand og så er 170 grader foran en oplyst. Skal man bruge begge hænder sætter man den bare fra sig og så lyser den alligevel fint et stort område op. Dette er den mest populære lygte vi har, men den er naturligvis ikke til ting langt væk. Der findes en 10w model som også er fin og noget mindre.

Skulle en stakkels hest have forvildet sig udenfor folden så bruger vi en søgelygte ala
https://www.google.dk/search?site=imghp ... q=cpl-2073
med både halogen og LED. Den holder ikke lige så længe som arbejdslampen men den kan lyse en åben mark op hvis man "fejer" over den.

Nå tilbage til emnet :smile:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Lommelygte

Indlæg af Oscar123 » 17. dec 2015, 19:02

Som allerede anført skulle du tage at kigge på lygterne fra Nitecore. Jeg har selv i nogen tid brugt flere forskellige af dem (Sens AA, MT12A, MH12 og MH20) og er rigtig godt tilfreds med dem alle.

Jeg har taget mine egne Nitecore lygter med retur fra rejser til USA (samt nogle stykker til forskellige NVF’ere) og det er mit indtryk at der generelt er tilfredshed med lygterne.

Min egen favorit er Nitecore MH20, som kan lades via et USB stik. Det er denne her http://flashlight.nitecore.com/product/mh20
Ved hurtig søgning på nettet kan det konstateres, at den kan skaffes i Danmark til ca. 600 kr. og dertil skal lægges et batteri til ca. 200 kr. – ialt ca. 800 kr.


:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Lommelygte

Indlæg af C-X » 17. dec 2015, 19:06

Jeg føler mig lidt draget af den Harald Nyborg lampe... som et møl. Det ligner en god løsning til mange formål, men ikke til at komme i lommen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Lommelygte

Indlæg af DB89 » 17. dec 2015, 19:15

Jeg har 10W versionen af den fra harald nyborg, dog er min købt andet sted. Jeg er dog ret tilfreds med den til de tilfælde man mangler strøm til en almindelig arbejdslampe eller ikke gider hive en forlængerledning frem.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Lommelygte til budget på kroner 1000,00 - hvilken?

Indlæg af Raptor357 » 17. dec 2015, 21:40

En wolfeyes 6ax og så et ladsæt. Min er på 260 lumen og jeg syntes ikke jeg mangler lys. Jeg har også en wolfeyes boxer 24w HID, den har været fremme en gang i år, så meget lys har man sjældent brug for og så fylder den jo noget mere 6ax er en ægte lommelygte som man faktisk har med.
Wolfeyes.dk
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Lommelygte til budget på kroner 1000,00 - hvilken?

Indlæg af Lasse68 » 17. dec 2015, 22:03

I min skæve verden ved jeg aldrig hvornår jeg har brug for en lygte. Derfor er det vigtigste for mig at lygten er inden for rækkevidde når behovet pludselig opstår. Rent praktisk betyder det at min lygte ikke er større end at den altid ligger i min lomme uden at jakken bliver trukket skæv. Så må jeg leve med at jeg ikke har helt så meget lys til rådighed. Det er bedre end at jeg har verdens kraftigste lygte liggende et andet sted.

Bare en betragtning som man kan ignorere hvis det er et absolut krav at den skal kunne ses fra månen.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Jensor
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 27. maj 2010, 15:51
Interesser: Jagt og dimser
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 6 times

Re: Lommelygte

Indlæg af Jensor » 18. dec 2015, 11:11

C-X skrev:Jeg føler mig lidt draget af den Harald Nyborg lampe... som et møl. Det ligner en god løsning til mange formål, men ikke til at komme i lommen.
Den stod på min ønskeseddel til både fødselsdag og jul og jeg endte med 4 af dem :giggle: . Ingen blev byttet og en af dem ligger fast i hulrummet i bilens reservehjul. Den har flere gange gjort det muligt at få et billede af jagtparaden i disse mørke tider.

Men jeg er muligvis også typen der har en smule for meget lort i bilen "just in case" :fun:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Lommelygte til budget på kroner 1000,00 - hvilken?

Indlæg af C-X » 18. dec 2015, 11:15

Haha, tænkte præcis det samme. Min vogn er også fyldt med nødvendigt ragelse :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kallebob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 27. sep 2011, 11:34
Interesser: Håndvåben, våbenteknologi
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Lommelygte til budget på kroner 1000,00 - hvilken?

Indlæg af Kallebob » 18. dec 2015, 12:55

Fenix lygter er også en mulighed. Har selv haft en af deres mindre modeller som en slags edc lygte og var meget tilfreds. De er ret robuste og levere et godt lys, og der er mange modeller at vælge imellem.

DS413J
Banned
Banned
Indlæg: 172
Tilmeldt: 26. mar 2013, 09:29
Interesser: jagt og sport
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Lommelygte til budget på kroner 1000,00 - hvilken?

Indlæg af DS413J » 18. dec 2015, 20:55

Xtar TZ-20
Xtar S1
Xtar R30
Xtar B20

allesamme forbandet gode lygter til en ufattelig go pris :rock:

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Lommelygte til budget på kroner 1000,00 - hvilken?

Indlæg af Thors24 » 18. dec 2015, 21:21

Raptor357 skrev:En wolfeyes 6ax og så et ladsæt. Min er på 260 lumen og jeg syntes ikke jeg mangler lys. Jeg har også en wolfeyes boxer 24w HID, den har været fremme en gang i år, så meget lys har man sjældent brug for og så fylder den jo noget mere 6ax er en ægte lommelygte som man faktisk har med.
Wolfeyes.dk
Den vil jeg også anbefale, supper lygte.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Lommelygte

Indlæg af Sort » 19. dec 2015, 00:16

C-X skrev:Jeg føler mig lidt draget af den Harald Nyborg lampe... som et møl. Det ligner en god løsning til mange formål, men ikke til at komme i lommen.
Kiwi minipris har en meget lignende lampe til 150kr lige for tiden, fik ikke lige købt en da jeg havde konen med til at overvåge mine impuls handlinger, men fin så den ud.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Lommelygte til budget på kroner 1000,00 - hvilken?

Indlæg af Kambiri » 19. dec 2015, 05:50

Jeg har en LedLenser M7R den lyser længere end mit øje kan se i mørke alligevel og kan sagtens dæmpes nok ned til ikke at blænde hvis jeg skal lyse på noget jeg har imellem fingerne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Lommelygte til budget på kroner 1000,00 - hvilken?

Indlæg af KKA » 20. dec 2015, 05:54

Har en M7 fra Zwei Brüder. Ikke så glad for genopladelige batterier: bor i en skov, og hvis strømmen går, skal den virke her og nu. Det samme gælder jagt i områder uden strømkilder.

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Lommelygte til budget på kroner 1000,00 - hvilken?

Indlæg af ThomasRJ » 30. dec 2015, 12:36

Ved godt jeg er lidt sent ude, men jeg har fået en Nitecore ec4s i julegave, og den opfylder alle mine kriterier :) kompakt, kraftig og indstillelig lysstyrke. Den kan justeres fra 5-2150lumens og der er virkelig knald på. Lækkert at få +2000lumens og stadig kunne have den i lommen. Byggekvaliteten har jeg heller ikke noget at sætte på, virkelig lækker udført. Jeg har været glad for Led Lenser tidligere, men deres kraftigste i den størrelse jeg vil have er kun på 1000lumen.

http://www.prishammeren.dk/shop/nitecor ... 5789p.html

Besvar