Jagt med lysforstærkning i polen/Tyskland/Sverige?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Jagt med lysforstærkning i polen/Tyskland/Sverige?

Indlæg af Refraktorius » 11. sep 2015, 18:43

Vi har masser af tråde, men jeg synes der hersker en vis forvirring.

I Danmark er der ikke så meget tvivl:
Både lysforstærkning, IR-sigter og lasersigter kræver tilladelse at besidde (hvis de er konstrueret til at monteres på skydevåben), og natjagt er helt generelt kun lovlig med dispensation.
Der er ikke nogen restriktioner på belyst trådkors, rødpunktsigter og lignende, hvor det hele "bliver inde i kikkerten".
Der er heller ikke restriktioner på laserafstandsmålere og ballistiske computere.
Lygter monteret på riflen er mig bekendt ikke reguleret, men kun relevant ved eftersøgning, jfr natjagtsbegrænsningen.



Men hvordan ser det ud i vores nabolande?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: jagt med lysforstærkning i polen/Tyskland/Sverige?

Indlæg af Bofhenator » 11. sep 2015, 19:32

Refraktorius skrev: Lygter monteret på riflen er mig bekendt ikke reguleret, men kun relevant ved eftersøgning, jfr natjagtsbegrænsningen.
Og til regulering af invasive arter?
§ 8. Undslupne pelsdyr, der er vildt i henhold til lov om mark- og vejfred, samt nilgås, amerikansk skarveand, sort svane, bisamrotte, sumpbæver, vaskebjørn, mårhund, og mink, må reguleres hele året.

Stk. 2. Ved regulering af undslupne pelsdyr, der er vildt i henhold til lov om mark- og vejfred samt mink, mårhund, vaskebjørn, bisamrotte og sumpbæver, må anvendes fælder. Der må desuden anvendes kunstigt skjul, herunder skydestiger og skydetårne, jf. kapitel 1 i bekendtgørelse nr. 870 af 4. juli 2007 om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, ligesom regulering kan ske i tidsrummet fra 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang, også fra de nævnte skydestiger og skydetårne. Reglerne i lovens § 28 om udfodring og beskydning på jorden i umiddelbar nærhed af foderplads, finder ikke anvendelse ved regulering efter denne bestemmelse. Det samme gælder forbuddet mod anvendelse af kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet, jf. § 11, nr. 4, i bekendtgørelse nr. 870 af 4. juli 2007 om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: jagt med lysforstærkning i polen/Tyskland/Sverige?

Indlæg af Lassescout » 11. sep 2015, 21:05

I Sverige skelner man meget skarpt mellem jagt og eftersøgning. På eftersøgning må du stort set alt hvad du mener kan fremme en hurtig afslutning på dyrets lidelser. D.vs. du må montere lygte, laser og/eller NV-sigte på riflen for at få det påskudte dyr aflivet.

Derimod må du som udgangspunkt ikke have lygte eller NV-sigte monteret på riflen mens du er på jagt eller regulering. Der findes dog mulighed for at søge tilladelse ved Lenet, men jeg ved ikke hvor nemt det er at få tilladelsen.

Ved "Åteljagt", altså natlig regulering af vildsvin ved foderplads , må der være fastmonteret lys på foderpladsen. Det må kunne tænde ved hjælp af bevægelsesføler eller skumringsrelæ, men må ikke kunne drejes fra jagttårnet.

Der arbejdes fra flere hold på at gøre det lovligt generelt at have lygte/NV-sigte monteret på riflen også på jagt/regulering, men det er ikke gennemført endnu.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: jagt med lysforstærkning i polen/Tyskland/Sverige?

Indlæg af The Yeti » 11. sep 2015, 22:43

Lassescout skrev:I Sverige skelner man meget skarpt mellem jagt og eftersøgning. På eftersøgning må du stort set alt hvad du mener kan fremme en hurtig afslutning på dyrets lidelser. D.vs. du må montere lygte, laser og/eller NV-sigte på riflen for at få det påskudte dyr aflivet.

Derimod må du som udgangspunkt ikke have lygte eller NV-sigte monteret på riflen mens du er på jagt eller regulering. Der findes dog mulighed for at søge tilladelse ved Lenet, men jeg ved ikke hvor nemt det er at få tilladelsen.

Ved "Åteljagt", altså natlig regulering af vildsvin ved foderplads , må der være fastmonteret lys på foderpladsen. Det må kunne tænde ved hjælp af bevægelsesføler eller skumringsrelæ, men må ikke kunne drejes fra jagttårnet.

Der arbejdes fra flere hold på at gøre det lovligt generelt at have lygte/NV-sigte monteret på riflen også på jagt/regulering, men det er ikke gennemført endnu.
I Kalmars len skulle det være meget nemt at få dispensation til lygter og lysforstærkning. Dispensationen gælder dog ikke i de andre len.

For at være helt præcis så gælder undtagelsen for fast monteret lys på åtler kun for jagt på gris. Man må derfor ikke skyde andet vildt i lysets skær. Undtaget er iøvrigt også belysning opsat til andet formål når der jages ræv - fx tæt på en gård med belysning.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: jagt med lysforstærkning i polen/Tyskland/Sverige?

Indlæg af 308 W » 16. nov 2015, 13:23

Hvordan er reglerne i Tyskland?

Jeg skal til Tyskland i næste uge og en af dem jeg inviteret med har fået at vide i sin lokale butik at natkikkert er lovligt i Tyskland, men det er jeg ikke helt sikker på...

Sendt fra min D5803

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: jagt med lysforstærkning i polen/Tyskland/Sverige?

Indlæg af T-REX » 16. nov 2015, 17:33

Fundet hos en tysk forhandler af natsigter:
Die Gesetzeslage in Deutschland und Österreich
In Deutschland und Österreich ist sowohl die Benutzung aber auch schon der Besitz von folgenden Nachtsichttechniklösungen strafbar:
- Nachtzielgeräte
- Nachtsichtgeräte mit Montagevorrichtung für Schusswaffen
- Nachtsichtvorsätze für Zielfernrohre
- Nachtsichtaufsätze für Zielfernrohre
Es handelt sich dabei um sogenannte “verbotene Gegenstände” nach dem Waffengesetz §2 Abs. 3.
Im Klartext: Allein der Besitz solcher Geräte kann zu hohen Geldstrafen und zum Verlust des Jagdscheines führen.
http://www.nachtsichttechnik.info/de/auslandsjagd/

Oversat: natsigter er No Go, du må ikke engang besidde dem.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: jagt med lysforstærkning i polen/Tyskland/Sverige?

Indlæg af T-REX » 16. nov 2015, 17:40

Og fra en anden forhandler, vedr., konverteringssæt, der laver din alm. riffelkikkert om til natsigte:
Nach neuestem BKA Feststellungsbescheid, ist der Besitz und Verkauf von Vorsatzgeräten erlaubt, jedoch nicht die Verwendung als Nachtzielgerät! Die Montage vor einem Zielfernrohr ist in Deutschland verboten! Das jagdliche Führen ist jedoch nur in Verbindung mit einem Fernglas, Fernrohr, Spektiv, Camcorder, Fotokamera oder mit einem Okular-System zur handgehaltenen Beobachtung erlaubt!
http://www.gutzeit-gmbh.de/html/informa ... ungen.html

Dvs. forbudt til riffelkikkerten, men må gerne ejes, monteres og benyttes, på alle andre typer optik.

Så konklusionen er:
Natkikkert, til Observation, 100% lovlig
NatSIGTEmidel Glem det, lad være. VERBOTEN
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: jagt med lysforstærkning i polen/Tyskland/Sverige?

Indlæg af 308 W » 16. nov 2015, 17:48

Det var også det jeg regnede med.. Det er forkasteligt at nogle forhandlere siger det modsatte...

Her er et svar jeg har fået pr mail for kort tid siden.
Hej xxxx
Tak for din besked

Det er meget ulovligt i Tyskland.
Rigtig mange bruger det, men det bliver det desværre ikke mere lovligt af..

Sendt fra min D5803

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: jagt med lysforstærkning i polen/Tyskland/Sverige?

Indlæg af Lassescout » 16. nov 2015, 19:18

308 W skrev:Det var også det jeg regnede med.. Det er forkasteligt at nogle forhandlere siger det modsatte...

Her er et svar jeg har fået pr mail for kort tid siden.
Hej xxxx
Tak for din besked

Det er meget ulovligt i Tyskland.
Rigtig mange bruger det, men det bliver det desværre ikke mere lovligt af..

Sendt fra min D5803
Sjovt nok præcis samme scenario i Sverige.
Rigtig mange jægere, både danske og svenske, bruger riffelmonteret lys eller NV sigte. Det bliver det ikke lovligt af, og hvis man bliver fanget med fingrene i kagedåsen, kan man ikke pege på de andre og sige " Det var en der hedder Gøsta der fik mig til det". Så man må selv sætte sig ind i reglerne og gøre op med sig selv hvordan man vil agere.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: jagt med lysforstærkning i polen/Tyskland/Sverige?

Indlæg af 308 W » 16. nov 2015, 19:23

Jeg har også informeret vedkommende der er inviteret med, når man er inviteret af mig overholder man det pågældende lands love..

Sendt fra min D5803

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: jagt med lysforstærkning i polen/Tyskland/Sverige?

Indlæg af RKN » 17. nov 2015, 21:56

308 W skrev:Jeg har også informeret vedkommende der er inviteret med, når man er inviteret af mig overholder man det pågældende lands love..

Sendt fra min D5803
Sådan. Jeg siger nøjagtig det samme. Synes det er uhyggeligt at der er så mange danske jægere, der tror at ALT er tilladt til grise jagten i Sverige. Puha de skulle lige vide, hvad strafforfølgning er for " groft jaktbrot " i vores nabo land. Jeg skal sku ikke have noget udestående med deres " police "

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Jack Russel
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24. jan 2012, 21:23
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: jagt med lysforstærkning i polen/Tyskland/Sverige?

Indlæg af Jack Russel » 28. maj 2017, 15:49

Nogen som har viden om brug af "natsigte" i Finland.

Doole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 260
Tilmeldt: 6. apr 2015, 21:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Faxe
Has thanked: 56 times
Been thanked: 55 times

Re: jagt med lysforstærkning i polen/Tyskland/Sverige?

Indlæg af Doole » 28. maj 2017, 15:58

i Kalmar len skal man ikke engang ansøge, man skal blot oplyse at det anvendes. Dette gør sig kun gældende ved regulering og jagt af grise.
Dette skyldes de store mark og trafikskader. Det kræver blot at man indberetter antallet af dyr man har skudt.

I andre len kræver det en decideret tilladelse

http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/sv/d ... lampa.aspx

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: jagt med lysforstærkning i polen/Tyskland/Sverige?

Indlæg af 308 W » 28. maj 2017, 20:29

Jack Russel skrev:Nogen som har viden om brug af "natsigte" i Finland.
Har lige spurgt en bekendt i Finland.

Unfortunately any active artificial illumination such as white or IR light or even passive amplification of illumination is illegal.

Besvar