Optik z6i 2,5-15x56 2.g bt l

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Jon Bjerre
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23. jun 2015, 20:25
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Gribskov

Optik z6i 2,5-15x56 2.g bt l

Indlæg af Jon Bjerre » 23. jun 2015, 21:03

Hej alle.
Jeg vil her bringe et måske omdiskuteret lidt luksusagtigt problem på banen.
Sagen er den at jeg lige har købt en sprit ny z6i 2,5-15x56 2.g bt l. Købet skulle fejres her i weekenden på vildsvinejagt i Sverige.
Desværre levede det ikke op til mine forventninger, sikkert fordi jeg ikke er vant til brugen af den. Jeg vil selvfølgelig håbe der er tale om en tilvænning men overvejer at bytte den til en zeiss v ht 3-12x56.
Min oplevelse var:
Rigtig meget dug, så der ikke kunne ses.
Dårligt lysindfald på en rimelig lys aften.
Svær at fange synsfeltet, sådan så jeg følte at min øjenafstand skulle være ekstremt præcis.
Min kammerat sad til sammenligning med min gamle zeiss v varipoint 3x12-56 og havde ingen problemer. Hverken med dug eller syn.
Efterfølgende har jeg snakket med forhandler som siger man ikke kan se forskel. Men den om nat skal være på 7,5 forstørrelse, hvilket er meget?
Men kan det være kikkerten z6i ikke passer til mig? Synes ellers den om dagen virker mere skarp end zeissen.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Optik z6i 2,5-15x56 2.g bt l

Indlæg af Raptor357 » 23. jun 2015, 22:21

Dug er noget med temperatur at gøre, er skidtet dugget kan man intet se.
Med hensyn til lys indfaldet så må de 7,5 være maks. Prøv eventuel at hør fabrikken.
Hvis kikkerten ikke er sat hvor den passer dig føles det svært at fange kikkerten med højt. Det tiltager typisk også med forstørelsen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

The Cleaner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 27. jul 2013, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Optik z6i 2,5-15x56 2.g bt l

Indlæg af The Cleaner » 25. jun 2015, 21:43

Det med duggen forekommer lidt mystisk men kan ske med alle kikkerter hvis ikke du akklimatiserer inden du går ud. Jeg har selv den Swaro og har aldrig oplevet noget under alle klima forhold. Jeg sad for tre måneder på grisejagt i Sverige og en af de andre deltagere havde en Zeiss der rimede til (kedeligt med 8 grise foran ham...) min havde intet og det var ved minus 7-8 grader.

Omkring lysindfaldet undrer det mig. Det er netop her Swaroen excellerer i fht. bla. Zeiss synes jeg. Jeg har fint kunnet bruge min på natjagt ved fuld- og halvmåne.

Hvad angår "target acquisition" er alle mennesker og deres øjne forskellige. Det er derfor man skal prøve hvad der fungerer for en selv og ens øjne. Hvor de øvrige kriterier er relativt faktuelle og objektive er det sidste individuelt (og tæske vigtigt). Derfor, hvis du fungerer bedre med en Zeiss eller andet så gå med det. Jeg synes personligt at Swaroen er en klart bedre kikkert end Zeiss 3-12HT men det er fordi den fungerer for mig.

Mvh,
N

Dams
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 256
Tilmeldt: 14. nov 2013, 12:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Salling land
Has thanked: 16 times
Been thanked: 21 times

Re: Optik z6i 2,5-15x56 2.g bt l

Indlæg af Dams » 26. jun 2015, 07:15

..fed kikkert :respekt:

Jeg tror jeg ville prøve at ændre øjenafstanden.....personligt har jeg selv monteret mine kikkerter og har samme afstand...og det er IKKE standard afstand. MEN , det virker 100% for mig.
"Alle" mine anslag ligger 100%

Mht dug, tja noget må været gået fejl, men mon ikke det var sort uheld
Tikka T3 lite cal 308, Schmidt & Bender Zenith 2,5-10x56, Hausken dæmper , Boryx Skæfte modificering.
Krico cal. 22 LR, 1/2 auto.Vortex Crossfire II, 4-12x50 AO, Sonic 22 dæmper
Pard 007 til nattesjov

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Optik z6i 2,5-15x56 2.g bt l

Indlæg af Kras » 26. jun 2015, 08:09

Som der skrives så skal din øjenafstand passe 100% til den givne kikkert, så hvis det ikke passer på din nye kikkert, så er det der du skal starte.

Mht lysindfald, så er det vigtigt at de to kikkerter du vil sammenligne er sat til samme udtrædelsespupil f.eks. 7mm ( i dette tilfælde er det nem idet begge kikkerter er med 56mm objektiv (56/7=8x). Dvs sæt dem begge på 8x forstørrelse og sammenlign. En forudsætning er naturligvis at begge kikkerter har rene linser og er dugfri :)

Held og lykke med testen

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Optik z6i 2,5-15x56 2.g bt l

Indlæg af CQB » 26. jun 2015, 08:21

Jon Bjerre skrev:Hej alle.
Jeg vil her bringe et måske omdiskuteret lidt luksusagtigt problem på banen.
Sagen er den at jeg lige har købt en sprit ny z6i 2,5-15x56 2.g bt l. Købet skulle fejres her i weekenden på vildsvinejagt i Sverige.
Desværre levede det ikke op til mine forventninger, sikkert fordi jeg ikke er vant til brugen af den. Jeg vil selvfølgelig håbe der er tale om en tilvænning men overvejer at bytte den til en zeiss v ht 3-12x56.
Min oplevelse var:
Rigtig meget dug, så der ikke kunne ses.
Dårligt lysindfald på en rimelig lys aften.
Svær at fange synsfeltet, sådan så jeg følte at min øjenafstand skulle være ekstremt præcis.
Min kammerat sad til sammenligning med min gamle zeiss v varipoint 3x12-56 og havde ingen problemer. Hverken med dug eller syn.
Efterfølgende har jeg snakket med forhandler som siger man ikke kan se forskel. Men den om nat skal være på 7,5 forstørrelse, hvilket er meget?
Men kan det være kikkerten z6i ikke passer til mig? Synes ellers den om dagen virker mere skarp end zeissen.
Jeg har selv sådan en kikkert den virker fint jeg har dog ikke brugt den i tusmørke eller i fugtige tilstande

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Optik z6i 2,5-15x56 2.g bt l

Indlæg af Usthomsen » 26. jun 2015, 14:51

Kras skrev:Som der skrives så skal din øjenafstand passe 100% til den givne kikkert, så hvis det ikke passer på din nye kikkert, så er det der du skal starte.

Mht lysindfald, så er det vigtigt at de to kikkerter du vil sammenligne er sat til samme udtrædelsespupil f.eks. 7mm ( i dette tilfælde er det nem idet begge kikkerter er med 56mm objektiv (56/7=8x). Dvs sæt dem begge på 8x forstørrelse og sammenlign. En forudsætning er naturligvis at begge kikkerter har rene linser og er dugfri :)

Held og lykke med testen
Hvis øjenafstand skal være 100% ja så er det da en dårlig kikkert. Der findes en optimal afstand, men når forstørrelsen på kikkerten er stillet fra midt og ned ja så skal den da være rimelig tilgivende, så øjenafstand ikke skal sidde præcis hver gang. Min Ior er rimelig tilgivende hva det område angår og tror simpelt hen ikke Swaro er så meget dårligere :blink:
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Optik z6i 2,5-15x56 2.g bt l

Indlæg af Lassescout » 26. jun 2015, 20:49

Når jeg skal sidde på natjagt, er jeg som regel ude mens det endnu er lyst. Så sørger jeg for at kikkerten er indstillet på den rette afstand/parallakse m.m. mens jeg kan se. Når det så mørkner justerer jeg forstørrelsesgraden så jeg får det bedste forhold mellem lysstyrke og detaljerigdom. Sjovt nok føles det som om jeg kan skrue uproblematisk op for forstørrelsen til et vist punkt hvorefter lyset falder dramatisk i kikkerten. Derfor bakker jeg lidt efter dette punkt så lyset igen bliver godt.

Ingen forhandler skal forklare mig hvor det punkt er, det finder jeg selv.

Deudover har jeg hørt meget godt om Zeiss´ Lotu-tec overfladebehandling, så det kan godt passe at du savner den. Jeg har selv haft S&B, Zeiss og nu Swarovski. Af de tre var det Zeiss´en jeg havde det sværest med, men det er nok personafhængigt hvad der fungerer bedst for én selv. Kan du ikke forliges med Swaroen, må du tilbage til Zeiss. I det prislag du befinder dig, skal du ikke acceptere andet end det der fungerer perfekt for dig selv. Men det kan da godt tænkes, at du lige skal ofre øjenafstand og montagehøjde lidt opmærksomhed, så du er sikker på, at alt er linet rigtigt op før du dømmer den ude.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Optik z6i 2,5-15x56 2.g bt l

Indlæg af TheDarkSide » 26. jun 2015, 21:12

Jeg synes også Swarovskis overfladebehandling af linserne er knap så imponerende som Zeiss eller Leica (min favorit). Min Leica ERi kan jeg nærmest ikke få til at dugge til, kun hvis jeg ånder kraftigt på linsen i køligt vejr, men det forsvinder i løbet af 5 sekunder. Vand er heller intet problem overhovedet, men selvfølgeligt skal man ikke ånde på sin kikkert i -15°, for så iser det altså til uanset hvad man har.
Zeiss er næsten lige så godt, men prisen er for høj efter min mening.

Besvar