Advarsel: Stabilotherm klikpatroner i aluminium

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Advarsel: Stabilotherm klikpatroner i aluminium

Indlæg af Elbæk » 1. jan 2015, 17:20

Det er ikke nogen hemmelighed at jeg arbejder med bl.a. at sælge jagtudstyr, men da vi ikke sælger klikpatroner i butikken, tillader jeg mig alligevel at komme med en advarsel mod én specifik produktgruppe fra en navngiven producent.

Svenske Stabilotherm har en del fine jagtprodukter, til ok priser. Vi har en del ting fra dem i butikken (og jeg ejer og bruger en del af deres produkter selv), så nedenstående er ikke udtryk for et forsøg på at miskreditere mærket i sin helhed. Men, én af deres produktgrupper er den helt galt med; deres nye klikpatroner i aluminium.

Det var ellers med stor glæde at jeg så, at de var begyndt at føre klikpatroner i 8X57 IS, da disse jo ikke ligefrem hænger på træerne. Klikpatroner i aluminium er også lækrere og mere gedigne end dem i plast, så når vi alligevel har skullet have varer hjem til butikken, har jeg - af flere omgange - hjemtaget nogle til mig selv:

6 stk. 8x57 IS - disse var for korte og for stumpe i "projektilet", hvilket gjorde dem umulige at repetere ind i kammeret på min Mauser 98K. De kunne godt håndfødes i kammeret. (Jeg har ikke prøvet andre klikpatroner i det våben).

4 stk. .308 Win - disse var for lange i "hylstret" eller for tykke i "projektilet" (eller en kombination) til min Ruger American Rifle, hvilket bevirkede at låsen ikke kunne lukkes. (Jeg prøvede det samme med klikpatroner fra Biltema, mens dem jeg har købt fra Guntex fungerer ok, låsen går stadig lidt stramt med dem dog - men åbenbart er Ruger American Rifle snæver i kammeret, den er i hvert fald heller ikke glad for AMA 7.62x51, de sidder fast i kammeret efter skud).

2 stk. kaliber 16 - randen på disse er for smal, så "patronen" falder ind bag ved patronudtrækkeren på min BSW Suhl ved ladning - samt for tyk, således at våbnet ikke kan lukkes når man forsigtigt forsøger at balancere de for smalle rande på patronudtrækkeren. (Det par i plastic, som jeg købte i stedet, fungerer uden problemer).

4 stk. .223 Rem - disse kan repeteres og låsen kan lukkes, med lidt besvær. Men, to af dem satte sig konsekvent fast i kameret på min Howa 1500 og måtte udstødes med en rensestok. (Dem jeg senere har købt fra Guntex fungerer upåklageligt).

Det er super synd, for den nye serie af aluminiums klikpatroner fra Stabilotherm indeholder en del kalibre man ellers normalt ikke lige sådan kan skaffe klikpatroner til, men desværre virker det som om at produktions tolerancerne ganske enkelt bare er for ringe.
Jeg har naturligvis gjort Stabilotherm opmærksom på de problemer jeg har oplevet. Man kan kun håbe at de strammer op, for navnlig en billig klikpatron i 8x57 IS står højt på min personlige ønskeliste.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Advarsel: Stabilotherm klikpatroner i aluminium

Indlæg af CFR » 2. jan 2015, 05:02

Elbæk skrev:. Man kan kun håbe at de strammer op, for navnlig en billig klikpatron i 8x57 IS står højt på min personlige ønskeliste.
Kan man ikke lave sine egne klikpatroner, ved at udstøde fænghætten i et afskudt hylster, og så fylde lommen med viskelæder en eller anden fugemasse eller lignende? Mon ikke et sådant projekt kan laves for en rimelig penge?

Man kan naturligvis også isætte et projektil, men det burde vel ret beset ikke være nødvendigt.

Christian

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Advarsel: Stabilotherm klikpatroner i aluminium

Indlæg af Elbæk » 2. jan 2015, 20:22

Det kan man nok. Men for mig er formålet med klikpatroner primært at bruge dem som eksercer patroner - og her er det vigtigt at de kan repeteres uden problemer.

Jeg går meget ind for at have min våbenbetjening på rygraden - fordi det giver en sikrere våbenbetjening når dyret står for og adrenalinen pumper. Jeg får selv kuldegysninger på jagt, når jeg ser folk stå og fumle usikkert med deres våben, når der skal genlades mens der er vildt for.
Endvidere er jeg blevet stærkt anbefalet, af en ven som har lovet mig en invitation til svinejagt i Sverige, at være fortrolig nok med min riffel til at jeg kan betjene den i totalt mørke.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Advarsel: Stabilotherm klikpatroner i aluminium

Indlæg af CFR » 2. jan 2015, 21:08

Hvis ikke jeg husker galt, så har jeg stadig lidt 8x57 IS liggende, som har fået lidt ir, og derfor ikke egnet til affyring ifølge min overbevisning. Disse kan jeg godt tømme for krudt og samle igen, hvis det vil have interesse som øvelsespatroner? Jeg tror der er en god håndfuld.

Det kræver dog lidt tålmodighed, da jeg ikke lige er hjemme den næste måned.

Skriv hvis det er noget der der har interesse.

Christian

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Advarsel: Stabilotherm klikpatroner i aluminium

Indlæg af Elbæk » 2. jan 2015, 21:10

CFR skrev:Hvis ikke jeg husker galt, så har jeg stadig lidt 8x57 IS liggende, som har fået lidt ir, og derfor ikke egnet til affyring ifølge min overbevisning. Disse kan jeg godt tømme for krudt og samle igen, hvis det vil have interesse som øvelsespatroner? Jeg tror der er en god håndfuld.

Det kræver dog lidt tålmodighed, da jeg ikke lige er hjemme den næste måned.

Skriv hvis det er noget der der har interesse.

Christian
Tak og ja tak :smile:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Advarsel: Stabilotherm klikpatroner i aluminium

Indlæg af Refraktorius » 3. jan 2015, 23:14

Husk at mærke dem MEGET tydeligt, eksempelvis med et hul boret gennem hylsteret.

Der er alt for mange tilfælde af sammenblanding af skarp- og ekcerserammunition!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar