Håndkikkert... Erfaringer??

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Ulrikgfh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 17. dec 2013, 13:06
Interesser: Jagt, LSR
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 14 times

Håndkikkert... Erfaringer??

Indlæg af Ulrikgfh » 31. dec 2014, 00:47

Hej alle. :help:

Jeg er på udkig efter en håndholdt kikkert til jagtbrug.... Jeg leder efter en kikkert som kan bruges til vildtsvinejagt såvel som almindelig jagt eller jagt på lange afstande!
Der er for så vidt ikke noget øvre budget, så ordet er frit?!

Jeg har overvejet en Swaro El Range men er i tvivl om "teknikken" koster for meget i vægt/lysgennemstrømning? Måske er det bare gadgetfaktoren der trækker...?

Har udover El Range kigget på:
Swaro El 10x50 (og 8,5x50 men bliver den ikke for "lille"?)
Swaro SLC 10x56

Jeg kan ikke helt lure hvad der er at foretrække imellem El og SLC'en?? Bliver x56 for stor at slæbe rundt med??

Jeg er ikke låst på at det skal være swarovski, så kom frisk med alternativer....men det skal være kvalitet!! :numberone:

Jeg har tidligere fået fine input til valg af sigtekikkert fra Jer, så jeg glæder mig til at læse Jeres alttid spændende og konstruktive indlæg!!!

På forhånd tak og godt nytår! :razz:
Præcision er en forudsætning for Nøjagtighed... Vejen dertil hedder "Træning"!
_________________________________________________________________

Blaser R8 Proff
6,5x55 Fluted Semiweight
300 Win Mag

Optik:
Swarovski Z6i 1-6x24 SR
Swarovski Z6i 3-18x50 P BT SR

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Håndkikkert... Erfaringer??

Indlæg af Taby » 31. dec 2014, 02:11

Hej

Jeg ville tage et kik på Leica Geovid også. Jeg har haft en med 8x forstørrelse i en del år og er super glad for den. Der er godt billede med gode farver og randskarphed og afstandsmåleren virker hver gang på afstande op til ca 1100 meter. Med hensyn til lysgennemstrømning giver den op cirka samtidigt med en kammerats Zeiss kikkert uden afstandsmåler når natten falder på

Men Swarowski er helt sikkert også et godt bud.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Håndkikkert... Erfaringer??

Indlæg af KKA » 31. dec 2014, 07:55

Taby skrev:Hej

Jeg ville tage et kik på Leica Geovid også. Jeg har haft en med 8x forstørrelse i en del år og er super glad for den. Der er godt billede med gode farver og randskarphed og afstandsmåleren virker hver gang på afstande op til ca 1100 meter. Med hensyn til lysgennemstrømning giver den op cirka samtidigt med en kammerats Zeiss kikkert uden afstandsmåler når natten falder på

Men Swarowski er helt sikkert også et godt bud.
Har Leicas nye topmodel HD-B i 8x42, og optikken/afstandsmåleren er god til mit brug. Alle de andre gadgets som kuglebanekompensator, termometer og barometer bruger jeg ikke!
Er faktisk i gang med nr 2, idet den første (afstandsmålerern defekt efter 5 min) blev ombyttet på reklamation.
Andre ulemper er slappe - elastikken er for spinkel - objektivbeskyttere, som glider af kikkertrøret og tabes, samt at der ikke findes skulderbæresele fra Leica, så her måtte jeg ty til Swarovskis ditto.

I en norsk test vinder Leicaen over Swarowskis og Zeiss's kikkerter med indbygget afstandsmåler på lysgennemstrømning, hvilket var mit motiv for anskaffelsen.
Den kan dog ikke matche min 8x42 Zeiss Victory(uden afstandsmåler) når mørket falder på.

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Håndkikkert... Erfaringer??

Indlæg af Cobolt » 1. jan 2015, 13:11

Du kunne også se på Canon All Weather IS modeller. De har billedestabilisator, som gør det rart at bruge stor forstørrelse 15-18x.
Er personligt meget begejsret for min 15x50 IS, godt billede og rigtig fin skarphed. Det giver rigtig meget at man ikke ryster, end ikke når man står uden støtte eller kører i bilen.
Men for at se forskellen mellem den og de andre swaro, leica etc. så skal man jo nok prøve dem.

Leo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 2. apr 2009, 15:26
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Håndkikkert... Erfaringer??

Indlæg af Leo » 1. jan 2015, 14:24

Jeg synes først og fremmest, at du skal klarlægge dit behov for man kan ikke få en kikkert, der er bedst til det hele.
Jeg tror, der er flere som har købt en stor 56'er med afstandsmåler, som ikke gider slæbe den med, når de er ude, fordi den er så klodset.
Personligt har jeg også svært ved at se, hvornår man har brug for en afstandsbedømmelse, når det er mørkt?
Jeg tror, at der er dagslyst i langt de fleste situationer, hvor man har behov for en afstandsbedømmelse, men det er sådan set ligegyldigt, hvad jeg tror - bare du har gjort overvejelsen, før du køber den største på markedet!

Ulrikgfh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 17. dec 2013, 13:06
Interesser: Jagt, LSR
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 14 times

Re: Håndkikkert... Erfaringer??

Indlæg af Ulrikgfh » 1. jan 2015, 18:11

Jeg kan godt se at der bliver et eller andet kompromis... Jeg har besluttet at vægte kvaliteten sf optikken højere end gadgetfaktoren. Derfor kigger jeg på kikkert uden afstandsmåler og supplerer med en ved siden af.

Vigtigste "funktioner" er:
- God optik kvalitet
- Skal kunne bæres uden ryggener :smile:
- Skal fungere på længere distancer

Bliver synsfeltet for begrænset ved ex. 10xzoom vs. 8,5xzoom til almindelig jagt??
Hvor væsentlig er størrelsen? Jeg tænker på om det skal være ex. 42, 50, 56 mm??

Godt nytår.
Præcision er en forudsætning for Nøjagtighed... Vejen dertil hedder "Træning"!
_________________________________________________________________

Blaser R8 Proff
6,5x55 Fluted Semiweight
300 Win Mag

Optik:
Swarovski Z6i 1-6x24 SR
Swarovski Z6i 3-18x50 P BT SR

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Håndkikkert... Erfaringer??

Indlæg af MadsenRex » 1. jan 2015, 18:26

Mit bedste bud vil være, Zeiss Victory 8x42 RF. Du får ikke bedre kikkert til det hele. Afstandsmåleren er suveræn, optikken er knivskarp og så fylder den ikke alt for meget. Og husk på, at jo større zoom, jo mere rystet bliver billedet for dig og tit bliver den også tungere.
Jeg har voldtaget min Zeiss til det ekstreme, tabt den på 2 meters saltvand, tabt den på fliser, haft den med i hård frost, den er blvet trådt på, rystet osv. Og intet har så meget som påvirket den det mindste.
Jeg har aldrig min om halsen, da det er noget dingle pis at have på, men en bæltetaske fra redhead gør, at jeg kan have kniv, kikkert, wc papir, lidt at drikke og mad lige ved hånden.

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Håndkikkert... Erfaringer??

Indlæg af AHSV » 1. jan 2015, 19:50

Hejsa

Jeg har en Swarovski EL Range 10x42 som jeg er super tilfreds med. Før havde jeg en Swarovski SLC og en separat afstandsmåler, glem den løsning! Det er så ubeskriveligt meget lækrere at have sin afstandsmåler indbygget i kikkerten! Swarovski EL Range har elektronikken liggende i to udposninger under kikkertrøret, hvilket skulle reducere lystabet betydeligt.

Under alle omstændigheder er der i min Swarovski betydeligt bedre lysgennemgang end der er i nogen af de sigtekikkerter jeg har testet op i mod (Swarovski Z4 og Z6, S&B, Leupold og Zeiss HT) og så kan man argumentere for om man behøver mere lysgennemgang end det... Jeg mener hvis man alligevel er der hvor man kan se vildtet i sin håndkikkert men bagefter ikke kan finde det i sin sigtekikkert er det jo lidt ligegyldigt om håndkikkerten kunne være endnu mere lysstærk. Jeg skød en hjort i Skotland her i efteråret hvor mit helt store problem var at jeg kunne se den tydeligt i håndkikkerten med efterfølgende havde jeg store problemer med at finde den i sigtekikkerten (Z6 3-18x50) - det lykkedes dog til sidst :biggrin:

Anyway, tag ud og prøv Leica, Zeiss og Swarovski og køb den du bedst kan lide.

Hvad angår det med kikkerten der dingler rundt så lad mig anbefale en niggeloh (har ingen relation til netshoppen og har ikke prøvet at handle der): http://b-wild.dk/tilbehor-kikkerter/161 ... 00977.html
Den har et set elastikremme der holder kikkerten tæt til brystet - fantastisk når man går med den i terræn. Kikkerten sidder "klistret" til brysten af en og man kan sagtens bringe den "i anslag" alligevel. Når man sidder på post og ikke gider elastikkerne kan man nemt klikke dem af og så fungerer remmen som en standard kikkertrem. Skal aldrig have andet til mine kikkerter fremover.

Mvh.
Anders
Senest rettet af AHSV 3. jan 2015, 07:46, rettet i alt 1 gang.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Håndkikkert... Erfaringer??

Indlæg af TheDarkSide » 1. jan 2015, 22:00

Køb sådan en rem som AHSV liker til. Det duer. Hvis det ikke er for koldt at have sin jakke til at stå halvåbent, så er det genialt at have remmen og kikkert under jakken. Så holder jakken kikkerten på plads når man kravler og beskytter mod slag, mudder og regn.

I stedet for at forblænde dig i at den ene håndikkert har 0,5% mere lysgennemstrømning end den anden, så vælg den kikkert DU bedst kan lide. Jeg synes meget bedre om at bruge en Swarovski end Leica eller Zeiss. De "kopper" som skal støtte rundt om øjet passer bare bedre til mig med Swarovski. Det handler især om at undgå for meget lys ind fra siden, mellem øje og kikkert. Men nogle foretrækker bare at kigge gennem den ene fremfor den anden. Det skal være behageligt og afslappet at bruge håndkikkerten, eller bliver du træt af den.

Rent teknisk bryder jeg mig ikke om 2. gen Leica Geovid. har brugt sådan en tit i marken og jeg synes den er for svær at stille skarp. Jeg har ikke prøvet den nye, måske er den bedre.

8 gange forstørrelse er rigeligt til mig. Jeg vil helst have 7-8 gange, også selvom jeg skal spotte dyr på 1,5 km. En god skarp kikkert behøves ikke en masse forstørrelse for at man kan se detaljer. Jeg har et billigt 30-60x60 spottingscope. Alt over 40-50 gange forstørrelse er noget hø. Den er ok ved 30x. Men jeg har før kigget på bukke oppe på marken og forsøgt at se hvor store de var og hvor mange sprosser osv. Så har jeg prøvet med en jagtkammerats Swaro 7x42 og jeg har kunnet se flere detaljer med den end spottingscopet på 30x. Afstandene har typisk været mellem 200 og 500 meter. Bonussen ved lav forstørrelse er at man ikke skal "køre" frem og tilbage og op og ned for at afsøge fx en kornmark for et sæt horn eller ører.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Håndkikkert... Erfaringer??

Indlæg af Slettes3 » 1. jan 2015, 22:49

Ulrikgfh skrev:
Jeg er på udkig efter en håndholdt kikkert til jagtbrug.... Jeg leder efter en kikkert som kan bruges til vildtsvinejagt såvel som almindelig jagt eller jagt på lange afstande!
Der er for så vidt ikke noget øvre budget, så ordet er frit?!

Jeg kan ikke helt lure hvad der er at foretrække imellem El og SLC'en?? Bliver x56 for stor at slæbe rundt med??


På forhånd tak og godt nytår! :razz:
Jeg anvender en Zeiss 8x42 Victory og har den med over alt. En kikkert til praktisk jagt bør ikke være for stor som jeg ser det. Jagtformen afgøre måske lidt hvad behovet er. Til pürsch eller stalking er det u-handy med x56. En x56 er sikkert fin til passiv jagt fra et skydetårn og fuglekiggeri.
Afstandsmåler: Er det nødvendigt?. Ja!...hvis man skyder på +500m...ellers er det mere praktisk og hurtigere at kende sine evner, riffel og kaliber. Jeg kender godt dem der skal have afstandsmåler med for at skyde en buk på 70m fra et tårn. Men jeg vil påstå(med hovedet på blokken) at til dansk jagt hvor man anvender de "obligatoriske" .308win eller 6,5x55 på afstande ud til 250m er en afstandsmåler lige meget. Her er en afstandsmåler bare lidt "funny gimmicks" som man betaler ekstra for. Her foretrækker jeg en simpel kikkert der opfylder det simple formål som en kikkert skal kunne..at være en hjælp hvor mine øjne ikke rækker.
Jeg ser du har en .300Magnum og hvis en afstandsmåler kunne være en hjælp er helt klart i bjerge på ukendte områder. Det er lige meget med at have en afstandsmåler som fungere ud til 1000m hvis kaliber man skyder med er en inderbane(svag) kaliber som ikke på etisk vis nedlægge vildtet på den afstand. Skulle man skyde Marco Polo får i Himalaya og skulle anvende en .308Win skulle man alligevel ind på 150-200m og det kan man jo godt selv vurdere uden afstandsmåleren. Så helt klart skal man anvende en afstandsmåler fordi man kan kommer ud for lange skudhold skal kaliberen man anvender ligeledes være kraftig.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Håndkikkert... Erfaringer??

Indlæg af MadsenRex » 2. jan 2015, 08:22

Rigbymauser skrev:
Ulrikgfh skrev:
Jeg er på udkig efter en håndholdt kikkert til jagtbrug.... Jeg leder efter en kikkert som kan bruges til vildtsvinejagt såvel som almindelig jagt eller jagt på lange afstande!
Der er for så vidt ikke noget øvre budget, så ordet er frit?!

Jeg kan ikke helt lure hvad der er at foretrække imellem El og SLC'en?? Bliver x56 for stor at slæbe rundt med??


På forhånd tak og godt nytår! :razz:
Jeg anvender en Zeiss 8x42 Victory og har den med over alt. En kikkert til praktisk jagt bør ikke være for stor som jeg ser det. Jagtformen afgøre måske lidt hvad behovet er. Til pürsch eller stalking er det u-handy med x56. En x56 er sikkert fin til passiv jagt fra et skydetårn og fuglekiggeri.
Afstandsmåler: Er det nødvendigt?. Ja!...hvis man skyder på +500m...ellers er det mere praktisk og hurtigere at kende sine evner, riffel og kaliber. Jeg kender godt dem der skal have afstandsmåler med for at skyde en buk på 70m fra et tårn. Men jeg vil påstå(med hovedet på blokken) at til dansk jagt hvor man anvender de "obligatoriske" .308win eller 6,5x55 på afstande ud til 250m er en afstandsmåler lige meget. Her er en afstandsmåler bare lidt "funny gimmicks" som man betaler ekstra for. Her foretrækker jeg en simpel kikkert der opfylder det simple formål som en kikkert skal kunne..at være en hjælp hvor mine øjne ikke rækker.
Jeg ser du har en .300Magnum og hvis en afstandsmåler kunne være en hjælp er helt klart i bjerge på ukendte områder. Det er lige meget med at have en afstandsmåler som fungere ud til 1000m hvis kaliber man skyder med er en inderbane(svag) kaliber som ikke på etisk vis nedlægge vildtet på den afstand. Skulle man skyde Marco Polo får i Himalaya og skulle anvende en .308Win skulle man alligevel ind på 150-200m og det kan man jo godt selv vurdere uden afstandsmåleren. Så helt klart skal man anvende en afstandsmåler fordi man kan kommer ud for lange skudhold skal kaliberen man anvender ligeledes være kraftig.
Er helt enig med dig, dog er der en undtagelse.

Jeg er på mine gamle dage blevet overdrevet dårlig til at afstandsbedømme,mig jeg har mere end svært ved at at gøre det på afstande over 100 meter, og det bryder jeg mig ikke om i en jagt situation,, så jeg er altså stor tilhænger af afstandsmåleren i min kikkert.

Det har så også affødt en overvejelse om det ikke vil være en god ide med en laseroperation, men det en anden historie

Ulrikgfh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 17. dec 2013, 13:06
Interesser: Jagt, LSR
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 14 times

Re: Håndkikkert... Erfaringer??

Indlæg af Ulrikgfh » 3. jan 2015, 23:14

Er der nogen der har været på jagt med mange forskellige zoomniveauer?? Jeg tænker her på hvornår bliver det for "tæt" på til pürch i skov?? Er det eks. ved 8x eller kan 10x eller 12x også gå an??
Jeg tænker at til anstandsjagt er både 10x og 12x ok!!?? Men hvordan ville det fungere i skov/pürch?
Og hvor går grænsen mellem lys og zoom vs. Størrelse af optik (eks 42/50/56 mm) og vægt??
Som nogen har nævnt bliver det jo et kompromis??!! Spørgsmålet er jo bare hvad kompromisset skal være??

Lav vægt?
Lysgennemstrømning/Billedkvalitet/Farvegengivelse?
Zoom 8x vs 10x vs 12x??
Størrelse 42mm vs 50mm vs 56mm??

Jeg hælder lidt til en af følgende kombinationer, men er åben for input?
10x42 med afstandsmåler?
10x50?
12x50?
Jeg tror at jeg mister for meget på "distancen" hvis jeg tager 8xzoom som jeg har nu?! Det er dog en billig kikkert af noget tvivlsom kvalitet, hvilket jo ikke fremmer situationen :wall:
Præcision er en forudsætning for Nøjagtighed... Vejen dertil hedder "Træning"!
_________________________________________________________________

Blaser R8 Proff
6,5x55 Fluted Semiweight
300 Win Mag

Optik:
Swarovski Z6i 1-6x24 SR
Swarovski Z6i 3-18x50 P BT SR

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Håndkikkert... Erfaringer??

Indlæg af Slettes3 » 4. jan 2015, 00:23

I princippet kan det ikke blive for tæt i en skov når man anvender håndkikkerten. En håndkikkert er med til at forstærke synet og se små detaljer det almindelige øje ikke kan. Jeg bruger altid håndkikkerten i skoven. Skoven eller den afrikansk bush så hjælper håndkikkerten til at se "igennem" busk og krat hvor det almindelige øje oftest kun kan fokusere op den overflade der rammer øjet først. Det er sådan jeg har erfaret. Det er klart at træning i at kun fokusere på kendemærker på dyr eliminere andre farver som falder ind i øjet.

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 25. sep 2013, 11:07
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 26 times

Re: Håndkikkert... Erfaringer??

Indlæg af Klumpfod » 4. jan 2015, 09:32

Helt enig med AHSV

har selv anskaffet en 10x42 EL Range og det er bare en god kikkert. Er ellers inkarneret Zeiss mand, så det er ikke specielt religiøst.

sammenlignet med min gamle conquest 10x40 er EL markant bedre ved dårligt lys. I dagslys følger Zeissen fint med trods en dramatisk prisforskel.

Fravalgte Leicaen, da jeg ikke lige kunne se mig selv sidde og programmere mini-SD kort til min kikkert. Men optik mv er garanteret godt nok.

Hvis behovet ikke er til andet end dansk bukkejagt, ville jeg afgjort gå et nummer ned i størrelse og fravælge afstandsmåler. Alle de gode laver kikkerter omkring 10x32, og det er dæleme nogle lækre små rør.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Håndkikkert... Erfaringer??

Indlæg af HappyNanoq » 4. jan 2015, 09:48

Har den lidt ældre Leica Geovid 10x42 HD som virker ganske pragtfuldt. Den model fortæller kun afstanden - den skudkompenserer ikke og skal ikke programmeres.

Holdt den op imod en 10x50 Zeiss (tror jeg det var) - og farveægtheden og klarheden var bedre i Leicaen, da jeg prøvede de to skiftevis på samme objekt.

Så med flere tusinde til forskel, har jeg aldrig været så glad ved at købe det billigste og bedste af de to.
Det har senere vist sig at den laver meget konsistente målinger uanset vejret, selv ud over den angivne max-afstand der er opgivet (1600m max), hvilket desuden har stemt overens med de landopmålte grundkort vi benytter i Tegnestuen.

Jeg ville ikke være i tvivl, hvis jeg skulle vælge igen - så blev det bestemt en Leica.


Havde også en Leica RangeMaster 1600 med 7x forstørrelse og lige så præcis afstandsmåling som Geovid'en, men efter jeg fik kikkerten, så var det den jeg rendte rundt med og brugte faktisk ikke den kompakte lille afstandsmåler som jeg ellers var glad for som monokular-kikkert også.


Hvis jeg ikke lige har brug for en laserafstandsmåler, ville jeg nøjes med en standardudgave af håndkikkerterne - nok en af Ultravid-modellerne.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar