Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af Timber » 7. sep 2014, 23:59

Tiden er kommet hvor jeg vil tage springet fra mine gamle trofaste gummiwaders, og skifte dem til en neoprenmodel. Da jeg aldrig har prøvet sådanne fætre før, vil jeg gerne lige høre brugeres mening om hvad man bør være opmærksom på ved køb af disse, samt tykkelse..
De skal primært bruges til jagt fra vandkant, samt en lille smule pramjagt i eller ved sivbevoksning.. Så der er meget stillesidning,og knapt så meget bevægelse.

Jeg troede egentlig det bare var at bestille et par, men der er dælme mange at vælge imellem :shock: :giggle: .. Prisen er i første omgang sekundær, hvor komforten er vigtigere.. Men giv jeres besyv, og gerne nogle konkrete modeller..

På forhånd tak for hjælpen... :razz:
Senest rettet af Refraktorius 8. sep 2014, 13:12, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift suppleret
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders..

Indlæg af Boldsen » 8. sep 2014, 06:20

Prologic XPO max 4 har jeg. Havde en reklamation på det første par, men butikken var nemme at snakke med. Støvlerne knækkede simpelthen hen over vristen uden misvedligehold
Camouflage kunne være fint i dit tilfælde, og jeg brugte også mine i prammen.
Jeg er rigtig glad for mine waders og især den store komme foran - der er plads til mange ting!
Mine blev købt på tilbud og listeprisen er 1.299kr (mener jeg).
Du kan skrive pm angående forhandler.
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af Centurion » 8. sep 2014, 16:48

Jeg kan anbefale f.eks. ABU waders til 499,-
Gennem årene har jeg taget livet af ganske mange neopren-waders, og er nu af den mening, at der ikke er nogen konsekvent sammenhæng mellem pris og kvalitet, så det vigtigste er, at du prøver dem inden du bestemmer dig. Nogle typer kan jeg simpelthen ikke komme i, fordi støvlerne er for snævert dimensionerede. De små mennesker ude i Østen er åbenbart på herrens mark, når de skal lave tøj og støvler i voksenstørrelse, så proportionerne bliver forkerte.
Bortset fra glæden ved at eje dyrt grej, vil jeg vove at sige, at du intet får for de penge du betaler over 500,-
"In case of panic: don't panic"

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af Timber » 8. sep 2014, 17:11

Centurion skrev:Jeg kan anbefale f.eks. ABU waders til 499,-
Gennem årene har jeg taget livet af ganske mange neopren-waders, og er nu af den mening, at der ikke er nogen konsekvent sammenhæng mellem pris og kvalitet, så det vigtigste er, at du prøver dem inden du bestemmer dig. Nogle typer kan jeg simpelthen ikke komme i, fordi støvlerne er for snævert dimensionerede. De små mennesker ude i Østen er åbenbart på herrens mark, når de skal lave tøj og støvler i voksenstørrelse, så proportionerne bliver forkerte.
Bortset fra glæden ved at eje dyrt grej, vil jeg vove at sige, at du intet får for de penge du betaler over 500,-
Jamen, det er nemlig lige det der er problemet.. Jeg har ikke lige mulighed for at prøve nogen fysiskt, uden at skulle køre en del. Vores lokale fiskeshop er nemlig lukket her sidste år..
Men det kan jo blive resultatet.. Som sagt skal prisen ikke være det afgørende, men mit kvarte jydegen vil jo gerne have det så billigt som muligt... :blink:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af MadsenRex » 8. sep 2014, 17:17

RedHead har lavet nogle ret holdbare 5 lags waders. Tror jeg gav 140$ for dem.

JokkeKBH
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 21. feb 2013, 00:41
Interesser: Jagt, sportsfiskeri, WW2
Geografisk sted: København
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af JokkeKBH » 8. sep 2014, 17:18

Danske Viking laver udemærkede Waders der fås til omkring en tusind-krone for en god standard waders i 5 mm neopren og så i grøn så den er lidt mere oplagt til jagt og uden alt for mange fancy detajler så som kontrast syninger osv. Desuden fedt at støtte et dansk mærke.

Jeg kan sende dig et link til en forhandler der har dem på lager med gratis fragt der også forhandler den Prologic sag i Max4 camo Boldsen referer til.

Mit råd er dog overordnet set ikke at købe for dyrt. Waders er noget der i min optik bliver udsat får hårdt slid på sigt og ikke noget jeg vil gå over være super øm over for.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af Centurion » 8. sep 2014, 17:43

[quote="JokkeKBH"]Danske Viking laver udemærkede Waders der fås til omkring en tusind-krone for en god standard waders i 5 mm neopren og så i grøn så den er lidt mere oplagt til jagt og uden alt for mange fancy detajler så som kontrast syninger osv. Desuden fedt at støtte et dansk mærke.

"Danske Viking" (Viking Rubber Co.) er faktisk ikke mere dansk, end at deres fabrik ligger i Vietnam. Sååe...
"In case of panic: don't panic"

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af Timber » 8. sep 2014, 17:49

Tja, det er jo en række gode forslag der er kommet frem her, og tak for det... Jeg har da selv spekuleret på om ikke man "bare" skulle købe et par billige waders i første omgang, og så få lidt erfaring med dem. Men jeg synes at have hørt at hvis de er for tykke, så får de næsten for meget opdrift i forhold til din vægt. Og det er vel lidt skidt hvis man så vader rundt, og kan risikere at blive væltet rundt p.g.a. bølger.. Og så er der jo samlingerne, om det er syet, tapet, eller svejset.. Puha, det er noget af en jungle.. :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af Niisa » 8. sep 2014, 20:04

vælte rundt i bølger!, neoprenvaders aldrig uden redningsvest.
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af Timber » 8. sep 2014, 20:49

Niisa skrev:vælte rundt i bølger!, neoprenvaders aldrig uden redningsvest.
Nu kommer jeg sjældent ud på dybere vand end lige over knæene, så jeg ved ikke om det er strengt nødvendig der. Men til pramjagt, så ja...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

RZK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:24
Interesser: riffeljagt/haglbøsse jagt
Geografisk sted: nordjylland
Been thanked: 2 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af RZK » 8. sep 2014, 21:52

Køb cabelas waders de virker. Har haft stort set alle andre mærker og ingen kan måle sig med disse

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af Centurion » 8. sep 2014, 22:35

RZK skrev:Køb cabelas waders de virker. Har haft stort set alle andre mærker og ingen kan måle sig med disse
Det lyder spændende. Dem har jeg aldrig prøvet. Hvilke særlige fortrin har de?
"In case of panic: don't panic"

SBT1977
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 20. jul 2009, 19:00
Interesser: Jagt, fiskeri, skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 7 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af SBT1977 » 9. sep 2014, 23:05

Et vadebælte til dine waders. De støtter dig i lænden og hvis du vælter har du lidt ekstra tid før vandet fylder dine waders.
Ved du hvad du skal gøre hvis du vælter?
Mvh.
Søren

TOK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 35
Tilmeldt: 24. okt 2008, 10:12
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Been thanked: 1 time

Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af TOK » 9. sep 2014, 23:21

Har selv brugt neopren waders ved fjorden i flere år, på samme måde som du skriver, siddende på knæene i vandet og i sivene. Mine første var Ron Thompson fra Bilka, til 600kr. Det nuværende par er fra lokal jagtbutik, og der er som sådan ikke forskel i neoprenen og følelsen af kvalitet.

Dog vil jeg sige at du SKAL prøve før du køber. Mine første gav mig slidmærker på læggene, på grund af dårlig samling indvendig mellem støvle og neopren, så hvis jeg ikke havde lange tykke strømper på havde jeg store sår bagefter.

Personligt til mit behov kan jeg bedst lide modellerne uden filtbund, filtbunden bliver for glat synes jeg.

Mit nuværende par, passer mig fint i støvlen og der er god plads. Dog er der lidt med skridtlængden, som nogle gange kan forårsage en ubehagelig cameltoe, hvis man ikke lige husker at tænke sig om inden man bukker sig eller sidder på hug. [emoji12]

Så mit råd er at prøve nogle, så du ved hvad du får.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af Timber » 15. sep 2014, 16:04

Hej alle sammen, og endnu engang tusind tak for diverse indput... Enden på det hele blev at da jeg alligevel var i Biltema i søndags, købte jeg et par af deres waders. De kostede 399.-, og er i 3.5 mm neopren, med syede, limede, samt tapede samlinger... Så nu prøver jeg dem, og får noget erfaring. Og så må de holde det de kan holde... :razz: :razz:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af Bullitt » 31. jul 2019, 17:05

Timber skrev:
15. sep 2014, 16:04
Hej alle sammen, og endnu engang tusind tak for diverse indput... Enden på det hele blev at da jeg alligevel var i Biltema i søndags, købte jeg et par af deres waders. De kostede 399.-, og er i 3.5 mm neopren, med syede, limede, samt tapede samlinger... Så nu prøver jeg dem, og får noget erfaring. Og så må de holde det de kan holde... :razz: :razz:
Jeg skal have nye waders. De gamle ikke-neopren er færdige. Hvordan er det gået med dem fra Biltema ?

Mvh Bullitt

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af Timber » 31. jul 2019, 18:03

Bullitt skrev:
31. jul 2019, 17:05
Timber skrev:
15. sep 2014, 16:04
Hej alle sammen, og endnu engang tusind tak for diverse indput... Enden på det hele blev at da jeg alligevel var i Biltema i søndags, købte jeg et par af deres waders. De kostede 399.-, og er i 3.5 mm neopren, med syede, limede, samt tapede samlinger... Så nu prøver jeg dem, og får noget erfaring. Og så må de holde det de kan holde... :razz: :razz:
Jeg skal have nye waders. De gamle ikke-neopren er færdige. Hvordan er det gået med dem fra Biltema ?

Mvh Bullitt
Det er pinligt at indrømme, men har kun nået at bruge dem 4 gange, så de er jo nærmest nye endnu.. :oops: :fun:

Men, bortset fra det er en lidt underlig fornemmelse at have dem på, kontra almindelige gummiwaders, så er jeg egentlig godt tilfreds.. Jeg kunne holde varmen, bevæge mig nogenlunde frit, støvlerne passer min for fint, kort sagt ingen problemer..

Beklager den sparsomme erfaring, men som sagt virker de for mig i hvert fald, som et udemærket køb..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af Bullitt » 31. jul 2019, 18:12

Timber skrev:
31. jul 2019, 18:03
Bullitt skrev:
31. jul 2019, 17:05
Timber skrev:
15. sep 2014, 16:04
Hej alle sammen, og endnu engang tusind tak for diverse indput... Enden på det hele blev at da jeg alligevel var i Biltema i søndags, købte jeg et par af deres waders. De kostede 399.-, og er i 3.5 mm neopren, med syede, limede, samt tapede samlinger... Så nu prøver jeg dem, og får noget erfaring. Og så må de holde det de kan holde... :razz: :razz:
Jeg skal have nye waders. De gamle ikke-neopren er færdige. Hvordan er det gået med dem fra Biltema ?

Mvh Bullitt
Det er pinligt at indrømme, men har kun nået at bruge dem 4 gange, så de er jo nærmest nye endnu.. :oops: :fun:

Men, bortset fra det er en lidt underlig fornemmelse at have dem på, kontra almindelige gummiwaders, så er jeg egentlig godt tilfreds.. Jeg kunne holde varmen, bevæge mig nogenlunde frit, støvlerne passer min for fint, kort sagt ingen problemer..

Beklager den sparsomme erfaring, men som sagt virker de for mig i hvert fald, som et udemærket køb..
Og nu kan jeg se, at de tilsyneladende ikke har dem mere. Nu er det membranwaders, som de forhandler, men tak for svar.

Mvh Bullitt

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af Timber » 31. jul 2019, 18:17

Bullitt skrev:
31. jul 2019, 18:12
Timber skrev:
31. jul 2019, 18:03
Bullitt skrev:
31. jul 2019, 17:05
Timber skrev:
15. sep 2014, 16:04
Hej alle sammen, og endnu engang tusind tak for diverse indput... Enden på det hele blev at da jeg alligevel var i Biltema i søndags, købte jeg et par af deres waders. De kostede 399.-, og er i 3.5 mm neopren, med syede, limede, samt tapede samlinger... Så nu prøver jeg dem, og får noget erfaring. Og så må de holde det de kan holde... :razz: :razz:
Jeg skal have nye waders. De gamle ikke-neopren er færdige. Hvordan er det gået med dem fra Biltema ?

Mvh Bullitt
Det er pinligt at indrømme, men har kun nået at bruge dem 4 gange, så de er jo nærmest nye endnu.. :oops: :fun:

Men, bortset fra det er en lidt underlig fornemmelse at have dem på, kontra almindelige gummiwaders, så er jeg egentlig godt tilfreds.. Jeg kunne holde varmen, bevæge mig nogenlunde frit, støvlerne passer min for fint, kort sagt ingen problemer..

Beklager den sparsomme erfaring, men som sagt virker de for mig i hvert fald, som et udemærket køb..
Og nu kan jeg se, at de tilsyneladende ikke har dem mere. Nu er det membranwaders, som de forhandler, men tak for svar.

Mvh Bullitt
Jeg er ret sikker på de stadig har neoprenwaders i butikkerne endnu. Man kan ikke altid regne med deres hjemmeside, har jeg fundet ud af.. Men giv dit nærmeste Biltema et praj,og hør ad. De plejer da at være flinke til at svare.. :thumbup:

Og det var da så lidt..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af Ras.Killing » 29. aug 2019, 04:53

Bullitt skrev:
31. jul 2019, 18:12
Timber skrev:
31. jul 2019, 18:03
Bullitt skrev:
31. jul 2019, 17:05
Timber skrev:
15. sep 2014, 16:04
Hej alle sammen, og endnu engang tusind tak for diverse indput... Enden på det hele blev at da jeg alligevel var i Biltema i søndags, købte jeg et par af deres waders. De kostede 399.-, og er i 3.5 mm neopren, med syede, limede, samt tapede samlinger... Så nu prøver jeg dem, og får noget erfaring. Og så må de holde det de kan holde... :razz: :razz:
Jeg skal have nye waders. De gamle ikke-neopren er færdige. Hvordan er det gået med dem fra Biltema ?

Mvh Bullitt
Det er pinligt at indrømme, men har kun nået at bruge dem 4 gange, så de er jo nærmest nye endnu.. :oops: :fun:

Men, bortset fra det er en lidt underlig fornemmelse at have dem på, kontra almindelige gummiwaders, så er jeg egentlig godt tilfreds.. Jeg kunne holde varmen, bevæge mig nogenlunde frit, støvlerne passer min for fint, kort sagt ingen problemer..

Beklager den sparsomme erfaring, men som sagt virker de for mig i hvert fald, som et udemærket køb..
Og nu kan jeg se, at de tilsyneladende ikke har dem mere. Nu er det membranwaders, som de forhandler, men tak for svar.

Mvh Bullitt
Ellers sælger Harald Nyborg neopren waders til omkring 500kr. også :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Den Lille Tykke
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 3. feb 2014, 10:00
Interesser: Jagt, natur,skydning
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

Re: Anbefaling af neoprenwaders? Hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af Den Lille Tykke » 29. aug 2019, 20:09

Jeg har slidt flere par neoprenwaders op i kravlepram. De bliver ALTID utætte på knæene, har prøvet dyre og billige og der er bedst komfort i de dyre i forhold til hvordan de passer kroppen,
Som en anden skrev, de billige bliver lavet i østen af alt for små tynde mennesker og man skal op i str 57+ før du kan have dem op over røven.
Der skal være plads nok i benene til termotøj og til at du kan ligge på knæ.
Mit bedste par var prologic i camo med bedlinerspray på røv og knæ, de holdte 3 sæsoner

Besvar