Hvad skal jeg købe: Monokular vs binokular ?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11099
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Hvad skal jeg købe: Monokular vs binokular ?

Indlæg af C-X » 1. apr 2014, 18:16

Jeg er lidt i syv sind, ang. forestående kikkertkøb. Måske I kan hjælpe, som så ofte før...

Der er 2 kikkerter jeg har set mig lidt lun på; den ene en Vortex Diamonback 10x42 (bi) og den anden en Vortex Solo 10x36 (mono).

Egentlig tiltaler det mig, at udstyret bliver så kompakt og let som muligt, da jeg tror det vil blive brugt oftere. Det må alt andet lige også være lettere og indstille kikkert til ét øje.

Jeg er klar over, at der exitpupillen bliver mindre med 10x36 - men betyder det alverden overfor de 10x42?

Er der noget jeg har overset i min udvælgelse? Nogle argumenter for/imod det ene eller andet?

Det skal nævnes, at jeg er en smule nærsynet, men ikke så slemt at det er påkrævet med briller i trafikken.
Senest rettet af Refraktorius 14. apr 2014, 19:12, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Monokular vs binokular

Indlæg af Senserazer » 1. apr 2014, 18:23

de 36 vs. 42 betyder noget for hvor meget lys kikkerten fanger, så skal den bruges i tusmørket, er 42 at foretrække, men imo er 36 også rigtig fint.
Hvis du mener du får brugt en mono mere, fordi den lige kan være i lommen eller hvad ved jeg, så synes jeg du skal vælge den, jeg synes selv mono'er er fede, og nemme at bruge! :thumbup:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11099
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Monokular vs binokular

Indlæg af C-X » 10. apr 2014, 21:53

Det blev monokularen og det fortryder jeg da godt nok ikke! Ligger lækkert i hånden og let at afsøge med. Den fylder ikke alverden, så der er garanti for at den faktisk kommer med ud.

Jeg valgte en Vortex Solo Tactical 8x36 R/T. Det taktiske element består i et stort MRAD trådkors og nogle silhuetter til afstandsbedømmelse. Til de små 120 € virker det som et rigtig godt køb.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 486
Tilmeldt: 15. aug 2012, 17:20
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 159 times
Been thanked: 20 times

Re: Sv: Monokular vs binokular

Indlæg af KXE » 11. apr 2014, 22:56

C-X skrev: afstandsbedømmelse. Til de små 120 € virker det som et rigtig godt køb.
Hvor har du handlet?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11099
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Monokular vs binokular

Indlæg af C-X » 11. apr 2014, 23:23

Jeg skulle have mig en Vortex Viper PST 1-4x24 samtidig og ville egentlig handle ved riflecraft.co.uk - men da de ikke havde sigtekikkerten, blev det vortexoptiks.de - de er lidt dyrere, men tager kun ca. 100,- for forsendelsen, hvor riflecraft.co.uk tager ca. 320,- så alt i alt blev det kun ca. 200,- dyrere i Tyskland.

Det er en rigtig nuttet lille monokular og det er fedt at den kan gå i en mellmstor jakkelomme. For mig er det også nemme og fokusere gennem et rør frem for to. Synes altid alm. kikkerter også optisk virker som 2 rør.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 486
Tilmeldt: 15. aug 2012, 17:20
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 159 times
Been thanked: 20 times

Re: Monokular vs binokular

Indlæg af KXE » 14. apr 2014, 16:16

Nu har jeg også købt en Vortex Solo - bare den i 10*36.. Glæder mig til at have den med på nogle påske gå ture..

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11099
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Monokular vs binokular

Indlæg af C-X » 14. apr 2014, 19:04

Den bliver du glad ved.

Jeg overvejer faktisk en af de små 8x25 - men i så fald til den langhårede, så jeg kan få min egen på fred når vi er ude!

Nu har den lille enøje allerede været med i 2 zoologiske haver og den er bestemt lækker at bruge.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Martin REX
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 227
Tilmeldt: 28. jan 2006, 12:55
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hvad skal jeg købe: Monokular vs binokular ?

Indlæg af Martin REX » 4. okt 2016, 18:54

Har lige bestilt en Vortex Solo 10x25 hos efferlageret og må tilstå at det var et impuls køb så nu er jeg ude efter om nogle herinde har noget erfaring med denne kikkert ? Eller om jeg har dummet mig :oops:
Do not underestimate the power of stupid people in large groups

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11099
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvad skal jeg købe: Monokular vs binokular ?

Indlæg af C-X » 4. okt 2016, 20:48

Gav min nu ex en 8x25 solo og den kunne jeg sagtens finde på at købe igen! :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvad skal jeg købe: Monokular vs binokular ?

Indlæg af Kleth » 4. okt 2016, 21:31

Jeg har også en Vortex solo 8x36 tactical, den er jeg meget glad for og den bor fast i en lomme i min jagt vest, så der ikke er noget der hænger fast på vej op eller ned af tårne og stiger. Jeg observerer mest gennem riffelkikkerten, men op mod huse, personer mv bruger jeg Vortex Solo.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11099
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvad skal jeg købe: Monokular vs binokular ?

Indlæg af C-X » 4. okt 2016, 22:05

Det bedste grej er det man får taget med! Her er de små Solo'er bare fantastiske. Der er ikke mange scenarier hvor jeg ville foretrække en større kikkert, for jeg gider ikke slæbe dem med. Så kan optisk kvalitet og store linser altså godt være lidt ligemeget.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar