Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Nichlas » 21. nov 2013, 01:21

Hej, ja det lyder måske latterligt men jeg synes de våbenskabe vi har her hjemme ikke er til meget nytte. Intet overhovedet for at sige det rent ud :evil:

Når jeg ser Våbenskabene man kan anskaffe sig i USA så bliver jeg lidt "meget" jaloux, LED lys, brandsikring på 1200° i op til 2.5 timer og umuligt at komme ind i, her skal umuligt tages seriøst, udover det vejer de op til 400-500 kg så der nok ikke mange der lige løber med dem, vore enge vejer højest 100-130 kg og det er nemt at løbe med, udover det forklare det også lidt om hvad de er lavet af, i forhold til dem der er lavet i USA..

Nå men ja til point, min kammerat og jeg "begge jægere" og jeg får snart jagttegn, jeg har så sagt til ham at jeg gerne vil væde med ham om hvor nemt jeg kan komme ind i hans våbenskab, jeg sagde til ham et koben og 10-20 min så har jeg fået dit skab op, og der kikkede han noget kun underligt på mig, og sagde at det kunne jeg iværtfald ikke, men det ved jeg at man kan, jeg vejer selv lidt over 90 kg så kræfterne bliver ikke et problem for mig.

men i de test videoer jeg ser fra USA der bryder de nogle Premium skabe op der svare til langt over vores skafor rød skabe, og det tager to voksende mænd og et koben 10-20 min at få lågen op, min ven siger så jamen det er jo blottet fast og ja det er det, men det er nemmere så for så er skabet stabilt og står stille imens de arbejder på det.

Jeg er selv smed og min ven, og min lærer kan ikke se mening i at jeg vil have sådan et skab til at opbevare mine våben i, dog giver det ikke mening for mig at bruge 10-50 tusind kr på våben kikkert og andet grej for at putte det i et skab Bilka sælger? for vis man har udstyr til så mange penge så vil man vel gerne passe ordenligt på det.

og det gør mig lidt bekymret at to fornuftige mennekser tror at en stål plade og et par inder bolte holder nogen ude, i de videoer fra USA der siger sælgeren af våbenskabe som har et Ton at vælge imellem, at de skabe han sælger på standard med vores, bliver inden for deres brance betrækket som noget der kun bliver brugt til at holde børn ude med, det skal siges Winchester lavede de skabe han snakkede om..

Dog er problemet at et skab til 5-10.000 kr i USA er brandsikert i lidt over en time og næsten umuligt at komme ind i, udover det har det et rigtig flot finish, ikke noget vores egne på marked kan prale af..

Liberty hedder de bedst sælgerne skabe i USA og de fuld svejses med maskiner, Liberty har tabt deres skab fra en kran på 60 meter uden at der gik hul eller at døren gik, lidt af farven gik af og skabet træk sig en lille smule sammen, udover det så gav mangeren på deres værksted 1000 $ til dem der kunne komme ind i deres skab det kostede omkring de 10.000 kr med jernstænger på flere meter, el værktøjer osv de kom aldrig ind døren gav sig ikke en cm, da de 26 bolte inden for skabet klaret jobbet fint, det endte med de spændte dynamit til skabet 4 stænger og noget gejl, ja døren holdte stadig det gav sig ikke.. Det skab ville ikke åbne uden koden.

Og de kostede 10.000 det de testede, det dyreste koster 30.000 og som jeg sagde før så giver det ingen mening for mig at man vil opbevare sine elskede rifler og bøsser i sådan engang bras for det synes jeg skafor blå og rød skabet er, udover det hørte jeg engang en på forumet sige, at alle skabe kan man jo komme ind i, det skal bare gøre det lidt svært og besværligt, hvorfor ikke købe noget selv Hulk ikke kan åbne? For de her skabe kan ikke åbnes.. Jeg læste enda om en mand der havde haft selveste FBI på besøg pg.a de nye våben love, tjaah de måtte vænne hjem uden noget før han åbnede det, måske en løgn, men det er set før politiet kommer på besøg i USA. udover det gir Liberty dig et nyt vis der er indbrud eller dit hus brænder, vore enge er lort, og dem der er lidt bedre end skafor blå er alt for dyre i forhold til det de kan.

Så jeg syntes vi skulle have et bedre udvalg af våben skabe, vis man kan få en 1000 biler til vore forhandlere så det andet vel ikke verdens undergang.

Lang og måske nytteløst indlæg for nogen, så sorry til jer. :axe :cry:

http://www.libertysafe.com/products-lib ... -pt-1.html

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4087
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 369 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Caspian1911 » 21. nov 2013, 09:33

Hej og :welcome:

Nu er der jo ikke nogen, der siger, at du absolut skal vælge det ringeste skab, du kan finde i DK. Udbud og efterspørgsel definerer bare, hvad der er på markedet, og når efterspørgslen er på de billige skabe, så er det dem, du finder i butikkerne.

Ring til Herning Pengeskabsfabrik og få dig en snak med dem. De kan levere, det du ønsker, i alle de sikringsklasser der er nødvendige.
http://herning-pengeskabsfabrik.dk/?gcl ... 3god1FAAUw

Du kan også købe Remington skabe i DK, bla. i Østjysk Våbenhandel, og de er flot malet og meget tunge. Om de har de rigtige sikringsklasser, er jeg lidt i tvivl om.

Der er masser af muligheder for at betale 20.000 for et sikringsskab, i stedet for 3.000.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Nichlas » 21. nov 2013, 09:41

Caspian1911 skrev:Hej og :welcome:

Nu er der jo ikke nogen, der siger, at du absolut skal vælge det ringeste skab, du kan finde i DK. Udbud og efterspørgsel definerer bare, hvad der er på markedet, og når efterspørgslen er på de billige skabe, så er det dem, du finder i butikkerne.

Ring til Herning Pengeskabsfabrik og få dig en snak med dem. De kan levere, det du ønsker, i alle de sikringsklasser der er nødvendige.
http://herning-pengeskabsfabrik.dk/?gcl ... 3god1FAAUw

Du kan også købe Remington skabe i DK, bla. i Østjysk Våbenhandel, og de er flot malet og meget tunge. Om de har de rigtige sikringsklasser, er jeg lidt i tvivl om.

Der er masser af muligheder for at betale 20.000 for et sikringsskab, i stedet for 3.000.
Hej og tak! :razz:

Og dem har jeg faktisk hørt om, det vil jeg prøve så, det kan være de kan fikse noget ordenligt sammen. og du har helt ret i det du siger omkring efter efterspøgelsen på de billige skabe, men igen så er man vel lidt for naiv vis man putter for 20-60 tusind kr værdig i et skab til omkring de 3000 kr :???:

Det ville svare til at køre i en fin og dyr sportsvogn, også køre uden forsikring ? Hm.. Jeg undre mig :neutral:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Sort » 21. nov 2013, 09:43

Da man i sin tid indførte våbenskabe som ren chikane imod våbenejere, var der en eller anden form for forhandling imellem interesse organisationer (jægere, sportsskytter osv) og så justitsministeriet (i praksis rigspolitiet da). Til alt held blev kravene ikke mere vanvittige end skafor blå og det skulle meget nødigt komme på tale med en skærpelse.

Hvorfor så det?
1. da man indførte skabene var bankrøverier med oversavet haglgevær normen for våbenforbrydelser. Det sker i praksis aldrig længere og de kriminelle skyder med pistol, maskinpistol og egentlige millitære våben. Ergo er interessen for at erhverve jagt og sportsvåben til kriminalitet åbenlyst faldet.

2. En anden grund til kravet om våbenskabe var netop børn og uvedkommende "pilfingre". Dem burde man kunne holde ude med en god lås på et almindeligt træskab, hvis ikke ADHD har så godt fat at ungen bryder ting op i hjemmet med værktøj.

3. skafor rød, med direkte alarmering til politiet osv er bestemt ingen spøg rent økonomisk, idag har man jo regler der betyder at luftvåben tæller med i 10/25 reglen. Så i praksis kan man være tvunget til at etablere boksrum og alarm, bare for en god håndfuld luftbøsser, en baikal haglbøsse og en gammel jagtriffel.
Dette er igen langt ude af proportioner i forhold til den kriminelle interesse eller faktiske værdi.

Sidst men ikke mindst så har folk jo gladeligt 10-50.000kr i hifi, PC'er, tablets osv stående i hjemmet helt uden boks eller stål i væggene.
Så ja skafor blå er ikke sikret imod alting eller endda imod noget særligt. Det skal du som ny jæger sætte utroligt meget pris på og i øvrigt på intet tidspunkt vifte myndighederne om næsen med. For jeg kan love dig at hos rigspolitiet og i JM sidder der folk på spring for at skærpe kravene til opbevaring af ammunition, antallet af våben etc.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Elbæk » 21. nov 2013, 10:04

Sort skrev:Det skal du som ny jæger sætte utroligt meget pris på og i øvrigt på intet tidspunkt vifte myndighederne om næsen med. For jeg kan love dig at hos rigspolitiet og i JM sidder der folk på spring for at skærpe kravene til opbevaring af ammunition, antallet af våben etc.
Amen!

Lad os nu ikke ligefrem opfordre lovgiverne til at skærpe kravene :blink:

Skafor blå afholder "langt de fleste" fra at komme til ens våben - krav om en sikrere klasse vil ikke afholde de få "ekstra determinerede" fra at komme til dine våben, blot vil det givetvis involvere flere situationer hvor folk bliver tvunget, med vold og trusler, til at åbne deres våbenskab, frem for at skabet "bare" bliver brækket op eller stjålet ved et konventionelt indbrud. Hvis nogen pinedød vil til dine våben, så kommer de det - om de så skal tvinge dig til at åbne boksen med en pistol i tindingen på din kæreste. Så hellere at de smutter forbi og henter selv en dag I ikke er hjemme...
Senest rettet af Elbæk 21. nov 2013, 10:12, rettet i alt 2 gange.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af BasicReality » 21. nov 2013, 10:05

Sort skrev:Da man i sin tid indførte våbenskabe som ren chikane imod våbenejere, var der en eller anden form for forhandling imellem interesse organisationer (jægere, sportsskytter osv) og så justitsministeriet (i praksis rigspolitiet da). Til alt held blev kravene ikke mere vanvittige end skafor blå og det skulle meget nødigt komme på tale med en skærpelse.

Hvorfor så det?
1. da man indførte skabene var bankrøverier med oversavet haglgevær normen for våbenforbrydelser. Det sker i praksis aldrig længere og de kriminelle skyder med pistol, maskinpistol og egentlige millitære våben. Ergo er interessen for at erhverve jagt og sportsvåben til kriminalitet åbenlyst faldet.

2. En anden grund til kravet om våbenskabe var netop børn og uvedkommende "pilfingre". Dem burde man kunne holde ude med en god lås på et almindeligt træskab, hvis ikke ADHD har så godt fat at ungen bryder ting op i hjemmet med værktøj.

3. skafor rød, med direkte alarmering til politiet osv er bestemt ingen spøg rent økonomisk, idag har man jo regler der betyder at luftvåben tæller med i 10/25 reglen. Så i praksis kan man være tvunget til at etablere boksrum og alarm, bare for en god håndfuld luftbøsser, en baikal haglbøsse og en gammel jagtriffel.
Dette er igen langt ude af proportioner i forhold til den kriminelle interesse eller faktiske værdi.

Sidst men ikke mindst så har folk jo gladeligt 10-50.000kr i hifi, PC'er, tablets osv stående i hjemmet helt uden boks eller stål i væggene.
Så ja skafor blå er ikke sikret imod alting eller endda imod noget særligt. Det skal du som ny jæger sætte utroligt meget pris på og i øvrigt på intet tidspunkt vifte myndighederne om næsen med. For jeg kan love dig at hos rigspolitiet og i JM sidder der folk på spring for at skærpe kravene til opbevaring af ammunition, antallet af våben etc.
Kunne ikke have sagt det bedere selv.
Ufatteligt at vi har folk som gerne vil skærpe vores allerede stramme våbenlov ENDNU mere. hold da helt op :wall:

Et krav om skafor rød og eller alarm ville betyde at rigtigt mange mennesker ville være udelukket for at have våben, 1. fordi de ikke har plads. 2. fordi de ikke har råd.
Er det fair at kun velhavende skal kunne have våben af den ene eller anden art?

Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Nichlas » 21. nov 2013, 10:11

Sort skrev:Da man i sin tid indførte våbenskabe som ren chikane imod våbenejere, var der en eller anden form for forhandling imellem interesse organisationer (jægere, sportsskytter osv) og så justitsministeriet (i praksis rigspolitiet da). Til alt held blev kravene ikke mere vanvittige end skafor blå og det skulle meget nødigt komme på tale med en skærpelse.

Hvorfor så det?
1. da man indførte skabene var bankrøverier med oversavet haglgevær normen for våbenforbrydelser. Det sker i praksis aldrig længere og de kriminelle skyder med pistol, maskinpistol og egentlige millitære våben. Ergo er interessen for at erhverve jagt og sportsvåben til kriminalitet åbenlyst faldet.

2. En anden grund til kravet om våbenskabe var netop børn og uvedkommende "pilfingre". Dem burde man kunne holde ude med en god lås på et almindeligt træskab, hvis ikke ADHD har så godt fat at ungen bryder ting op i hjemmet med værktøj.

3. skafor rød, med direkte alarmering til politiet osv er bestemt ingen spøg rent økonomisk, idag har man jo regler der betyder at luftvåben tæller med i 10/25 reglen. Så i praksis kan man være tvunget til at etablere boksrum og alarm, bare for en god håndfuld luftbøsser, en baikal haglbøsse og en gammel jagtriffel.
Dette er igen langt ude af proportioner i forhold til den kriminelle interesse eller faktiske værdi.

Sidst men ikke mindst så har folk jo gladeligt 10-50.000kr i hifi, PC'er, tablets osv stående i hjemmet helt uden boks eller stål i væggene.
Så ja skafor blå er ikke sikret imod alting eller endda imod noget særligt. Det skal du som ny jæger sætte utroligt meget pris på og i øvrigt på intet tidspunkt vifte myndighederne om næsen med. For jeg kan love dig at hos rigspolitiet og i JM sidder der folk på spring for at skærpe kravene til opbevaring af ammunition, antallet af våben etc.
Nej og jeg er skam glad for at vi ikke "SKAL" købe skabe for mange 1000 kr, DET ER HELLER IKKE DET JEG SIGER!

men det kunne være dejligt at sikre sig bedre imod andet end "pil fingre" for self er det rart at et våbenskab er billigt, men det er samtidig også dumt, du skal ikke købe et våbenskab, du skal invistere i det.. For der er jo desvære stor forskel på om de nakker våben eller en fladskræm, og ja røverne nu om dage har nok udstyr til at hæren måske kan være bagefter på nogle punkter.. Derfor vil jeg med glæde komme hjem og se at alt andet end mine våben er blevet stjålet, bare det at de ikke kom ind gør mig glad, de røvhuller skal fandme ikke have en skid at hente hos mig, kun hagl i røven :numberone:

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Lasse68 » 21. nov 2013, 10:11

Jeg har to skabe, et Centosafe og et HP7. De er vist begge i den billige ende.
Alligevel holdt de tyven ude, da jeg havde indbrud i sommers. Måsken tyven var dum og uprofessionel men er tyve ikke det oftest.

Fakta er at skabene holdt tyven ude.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Nichlas » 21. nov 2013, 10:18

BasicReality skrev:
Sort skrev:Da man i sin tid indførte våbenskabe som ren chikane imod våbenejere, var der en eller anden form for forhandling imellem interesse organisationer (jægere, sportsskytter osv) og så justitsministeriet (i praksis rigspolitiet da). Til alt held blev kravene ikke mere vanvittige end skafor blå og det skulle meget nødigt komme på tale med en skærpelse.

Hvorfor så det?
1. da man indførte skabene var bankrøverier med oversavet haglgevær normen for våbenforbrydelser. Det sker i praksis aldrig længere og de kriminelle skyder med pistol, maskinpistol og egentlige millitære våben. Ergo er interessen for at erhverve jagt og sportsvåben til kriminalitet åbenlyst faldet.

2. En anden grund til kravet om våbenskabe var netop børn og uvedkommende "pilfingre". Dem burde man kunne holde ude med en god lås på et almindeligt træskab, hvis ikke ADHD har så godt fat at ungen bryder ting op i hjemmet med værktøj.

3. skafor rød, med direkte alarmering til politiet osv er bestemt ingen spøg rent økonomisk, idag har man jo regler der betyder at luftvåben tæller med i 10/25 reglen. Så i praksis kan man være tvunget til at etablere boksrum og alarm, bare for en god håndfuld luftbøsser, en baikal haglbøsse og en gammel jagtriffel.
Dette er igen langt ude af proportioner i forhold til den kriminelle interesse eller faktiske værdi.

Sidst men ikke mindst så har folk jo gladeligt 10-50.000kr i hifi, PC'er, tablets osv stående i hjemmet helt uden boks eller stål i væggene.
Så ja skafor blå er ikke sikret imod alting eller endda imod noget særligt. Det skal du som ny jæger sætte utroligt meget pris på og i øvrigt på intet tidspunkt vifte myndighederne om næsen med. For jeg kan love dig at hos rigspolitiet og i JM sidder der folk på spring for at skærpe kravene til opbevaring af ammunition, antallet af våben etc.
Kunne ikke have sagt det bedere selv.
Ufatteligt at vi har folk som gerne vil skærpe vores allerede stramme våbenlov ENDNU mere. hold da helt op :wall:

Et krav om skafor rød og eller alarm ville betyde at rigtigt mange mennesker ville være udelukket for at have våben, 1. fordi de ikke har plads. 2. fordi de ikke har råd.
Er det fair at kun velhavende skal kunne have våben af den ene eller anden art?
Jeg er hellere ikke til hænger af at vi skal have "nye" regler, self synes jeg at det er lamt vi skal have tilladelse i hovede og røv for at eje knive, altså HA rockerne fik engang skudt deres klubhus i luften med en bazooka, ja kom lad os forbyde luft bøsser og knive!..

Alt jeg siger er at det kunne være dejligt at få noget andet til mig selv, ikke til resten af DK jeg er lidt ligelad med hvordan andre opbevare deres våben, bare de gør det lovligt :razz:

Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Nichlas » 21. nov 2013, 10:19

Elbæk skrev:
Sort skrev:Det skal du som ny jæger sætte utroligt meget pris på og i øvrigt på intet tidspunkt vifte myndighederne om næsen med. For jeg kan love dig at hos rigspolitiet og i JM sidder der folk på spring for at skærpe kravene til opbevaring af ammunition, antallet af våben etc.
Amen!

Lad os nu ikke ligefrem opfordre lovgiverne til at skærpe kravene :blink:

Skafor blå afholder "langt de fleste" fra at komme til ens våben - krav om en sikrere klasse vil ikke afholde de få "ekstra determinerede" fra at komme til dine våben, blot vil det givetvis involvere flere situationer hvor folk bliver tvunget, med vold og trusler, til at åbne deres våbenskab, frem for at skabet "bare" bliver brækket op eller stjålet ved et konventionelt indbrud. Hvis nogen pinedød vil til dine våben, så kommer de det - om de så skal tvinge dig til at åbne boksen med en pistol i tindingen på din kæreste. Så hellere at de smutter forbi og henter selv en dag I ikke er hjemme...
Igen.. Jeg har aldrig nævnt noget om ændring af loven mht skabene :)

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Elbæk » 21. nov 2013, 10:36

Den går altså ikke Nichlas; du kan ikke komme her og fremture med et så konkret, fingerpegende og utvetydig statement som du gør her- og så påstå at vi allesammen har misforstået dig, når vi stiller os uenige med dig og påpeger det uhensigtsmæssige og forkerte i sligt statement.

Du har råbt i skoven - og fået svar. Det prøver vi allesamen herinde engang imellem :blink:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Sort » 21. nov 2013, 10:48

Nichlas skrev:Igen.. Jeg har aldrig nævnt noget om ændring af loven mht skabene :)
Nej men folk herinde har lært at når der kommer noget der minder om vilje til stramninger, så ender det gerne med faktiske stramninger.

Det er mere eller mindre sådan at en god del af danske våbenejere i baghovedet ved at de lever i "den sidste tid" for våbenejerskab. Om det så er helt korrekt kan man sikkert diskutere, men det er i hvertfald ikke en fjern tanke når man ser hvor meget skidt christiansborg har læsset på os bare i de 15-20 år jeg kan huske våbenlove.

Jeg kan slet ikke se at det skulle være et større problem hvis nogle tyve stjal en jagtriffel, end hvis de stjal mit TV eller værre endnu min bil.. ja ok så en rigtig bil i hvertfald. Biler er sindsygt farlige og modsat jagtrifler, så er chancen for at almindelige tyve faktisk kan ramme nogen med en bil gevaldigt store.

Men jo ok, jeg vil da også gerne passe på mine skydevåben, faktisk ville jeg gerne have lov selv at bygge mit våbenskab, så jeg kunne få størrelse, form og kvalitet som jeg nu synes det passer mig. (ikke at det ville blive meget tungere end alm skafor blå af den grund)
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af BentxBetjent » 21. nov 2013, 10:49

Elbæk skrev: Du har råbt i skoven - og fået svar. Det prøver vi allesamen herinde engang imellem :blink:
Amen...
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Nichlas » 21. nov 2013, 10:50

Elbæk skrev:Den går altså ikke Nichlas; du kan ikke komme her og fremture med et så konkret, fingerpegende og utvetydig statement som du gør her- og så påstå at vi allesammen har misforstået dig, når vi stiller os uenige med dig og påpeger det uhensigtsmæssige og forkerte i sligt statement.

Du har råbt i skoven - og fået svar. Det prøver vi allesamen herinde engang imellem :blink:
Altså jeg har ikke nævnt noget om loven? :axe

Det jeg konkret siger er at det burde være nemmere at få fat i noget der virker uden at skulle betale så utroligt mange penge for det.. Jeg er glad for at jægere kan anskaffe sig et billigt og lovligt våbenskab, men der er hverken sikkerhed i det eller noget elegant over det, og det ved vi alle sammen godt. Jeg synes loven er som den skal være mht opbevaring af våben, jeg synes bare at det danske marked skulle have mere at tilbyde :)

Side 32 i kataloget har de våbenskabe fra Remington og til højre er bilka skabene lavet i polen.. :oops:
Men igen 30 kilo altså 30.000 danske kroner for det største er altså ret dyrt taget i betragtning af at det langt fra er noget af de gode man kan få for de penge, men måske har jeg bare for meget forstand på de skide skabe, og ærger mig over at Danmark tit godt kan være lidt småt.. MEN lovgivingen har jeg sgu aldrig nævnt :argue: :neutral: http://www.hubertushuset.com/images/edi ... 202010.pdf
Senest rettet af Nichlas 21. nov 2013, 11:11, rettet i alt 1 gang.

Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Nichlas » 21. nov 2013, 10:55

Sort skrev:
Nichlas skrev:Igen.. Jeg har aldrig nævnt noget om ændring af loven mht skabene :)
Nej men folk herinde har lært at når der kommer noget der minder om vilje til stramninger, så ender det gerne med faktiske stramninger.

Det er mere eller mindre sådan at en god del af danske våbenejere i baghovedet ved at de lever i "den sidste tid" for våbenejerskab. Om det så er helt korrekt kan man sikkert diskutere, men det er i hvertfald ikke en fjern tanke når man ser hvor meget skidt christiansborg har læsset på os bare i de 15-20 år jeg kan huske våbenlove.

Jeg kan slet ikke se at det skulle være et større problem hvis nogle tyve stjal en jagtriffel, end hvis de stjal mit TV eller værre endnu min bil.. ja ok så en rigtig bil i hvertfald. Biler er sindsygt farlige og modsat jagtrifler, så er chancen for at almindelige tyve faktisk kan ramme nogen med en bil gevaldigt store.

Men jo ok, jeg vil da også gerne passe på mine skydevåben, faktisk ville jeg gerne have lov selv at bygge mit våbenskab, så jeg kunne få størrelse, form og kvalitet som jeg nu synes det passer mig. (ikke at det ville blive meget tungere end alm skafor blå af den grund)
Hov hov :shame: det er ikke hvilken sim helst Rifle, det er min rifle! Og de må stjæle alt andet før de nakker den, det provokere mig gradvidst at små snot hvalpe skulle få fingre i mit gevær, og ja det kunne være rart med at lave dem selv, men sikkerhed og de flotte skabe de laver i USA til ingen penge skulle du være noget kreativ for at lave..

Og self tænker folk på våbenloven men fordi jeg synes min nabo er dum og at han i samme tilfælde er sort så er jeg jo heller ikke Racist og kan ikke dømmes sådan :modbat:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Refraktorius » 21. nov 2013, 11:02

Lasse68 skrev:Jeg har to skabe, et Centosafe og et HP7. De er vist begge i den billige ende.
Alligevel holdt de tyven ude, da jeg havde indbrud i sommers. Måsken tyven var dum og uprofessionel men er tyve ikke det oftest.

Fakta er at skabene holdt tyven ude.
Der kan være et element mere i det.

Fordi straffen for ulovlig våbenbesiddelse er så høj som den er, skulle "almindelige" indbrudstyve efter sigende være blevet meget forsigtige med netop at hugge våben.
Politiet benytter sig gladeligt af muligheden for at fjerne dem ekstra længe fra gaden, når man kan smide "ulovlig våbenbesiddelse" oveni den øvrige straf.

:prisoner:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1904
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 222 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Robse » 21. nov 2013, 11:09

Nichlas skrev:Det jeg konkret siger er at det burde være nemmere at få fat i noget der virker uden at skulle betale så utroligt mange penge for det.. Jeg er glad for at jægere kan anskaffe sig et billigt og lovligt våbenskab, men der er hverken sikkerhed i det eller noget elegant over det, og det ved vi alle sammen godt. Jeg synes loven er som den skal være mht opbevaring af våben, jeg synes bare at det danske marked skulle have mere at tilbyde :)
Så stem på nogen (hvis nogen overhovedet) der kan sørge for at vi
1: Ikke skal betale 25% moms oveni hatten for udstyr der tjener til sikkerhed.
her kunne i flæng nævnes:
Sikkerhedsskabe
Styrthjelme
Cykellygter
Redningsveste
Alarmudstyr
Sikkerhedstøj & Sko
Høre & Synsværn
og meget meget mere....
2: Ikke bliver brandbeskattet således alt lige fra
prouktionsmidler, råvarer og arbejdskraft er unødvendigt fordyret
således slutprisen bliver vanvittig i forhold til andre "steder".
3: Sikrer det der er sikringsværdigt
her kommer igen tåbeparagrafferne omkring hvad der skal
opbevares "sikkert"... Luftbøsser og tomme hylstre
og ikke forsøger at fylde "os" med løgn og latin
om kriminelles tilgang til skytte og jægervåben... men
i stedet ser realiteterne i øjnen og udøver indsats der
hvor det i virkeligheden er påkrævet.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af BentxBetjent » 21. nov 2013, 11:11

Nu er det jo forbrugerne/kunderne der bestemmer i sidste ende...

Hvis der i Danmark var nok kunder til de sikre/fancy/showrooms skabe... Så ville der helt sikkert også være et stort udvalg af skabe/forhandlere.

Du kan da have ret i at det må være en federe fornemmelse at stille sin +50 kilos riffel ind i et lækkert skab, fremfor det grimme grå Bilkaskab... :bowdown:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Nichlas » 21. nov 2013, 11:13

Robse skrev:
Nichlas skrev:Det jeg konkret siger er at det burde være nemmere at få fat i noget der virker uden at skulle betale så utroligt mange penge for det.. Jeg er glad for at jægere kan anskaffe sig et billigt og lovligt våbenskab, men der er hverken sikkerhed i det eller noget elegant over det, og det ved vi alle sammen godt. Jeg synes loven er som den skal være mht opbevaring af våben, jeg synes bare at det danske marked skulle have mere at tilbyde :)
Så stem på nogen (hvis nogen overhovedet) der kan sørge for at vi
1: Ikke skal betale 25% moms oveni hatten for udstyr der tjener til sikkerhed.
her kunne i flæng nævnes:
Sikkerhedsskabe
Styrthjelme
Cykellygter
Redningsveste
Alarmudstyr
Sikkerhedstøj & Sko
Høre & Synsværn
og meget meget mere....
2: Ikke bliver brandbeskattet således alt lige fra
prouktionsmidler, råvarer og arbejdskraft er unødvendigt fordyret
således slutprisen bliver vanvittig i forhold til andre "steder".
3: Sikrer det der er sikringsværdigt
her kommer igen tåbeparagrafferne omkring hvad der skal
opbevares "sikkert"... Luftbøsser og tomme hylstre
og ikke forsøger at fylde "os" med løgn og latin
om kriminelles tilgang til skytte og jægervåben... men
i stedet ser realiteterne i øjnen og udøver indsats der
hvor det i virkeligheden er påkrævet.
Kan vi ikke bare få det gratis "blink blink" :mrgreen:

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Wildlife » 21. nov 2013, 11:26

Nichlas skrev: Og dem har jeg faktisk hørt om, det vil jeg prøve så, det kan være de kan fikse noget ordenligt sammen. og du har helt ret i det du siger omkring efter efterspøgelsen på de billige skabe, men igen så er man vel lidt for naiv vis man putter for 20-60 tusind kr værdig i et skab til omkring de 3000 kr :???:
Nu har jeg selv et af de "billige" skabe fra skyttebutikken, et dejligt stort skab som opfylder lovens krav og har den størrelse jeg skal bruge til de genstande våbenloven kræver skal være låst inde i SKAFOR Blå kategori.

Jeg kan som sådan ikke se nogen grund til at jeg skal vælge et dyrere skab, så længe det jeg har nu opfylder de lovmæssige krav, medmindre det skulle være for at have en "bling bling" effekt overfor gæster, men de ser alligevel ikke mit våbenskab.

I forhold til at du mener at det er naivt at putte dyre våben i et billigt skab, så har det intet med skabet at gøre, men med hvad din forsikring dækker. Så længe jeg overholder reglerne for opbevaring jævnfør, våbenloven dækker min forsikring den fulde værdi af mine våben.
Nichlas skrev:Det ville svare til at køre i en fin og dyr sportsvogn, også køre uden forsikring ? Hm.. Jeg undre mig :neutral:
Det kan du vist ikke sammenligne, det er 1) Lovpligtigt at have en ansvarsforsikring på en bil der skal køre på offentlig vej samt 2) Har du lån i bilen er det et krav fra långiver at du har kaskoforsikring på bilen så de er sikret deres pant.

Det samme kan man vist ikke sige at der er krav om ved våben.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Kristian_J » 21. nov 2013, 11:34

Nichlas skrev:...og du har helt ret i det du siger omkring efter efterspørgelsen på de billige skabe, men igen så er man vel lidt for naiv vis man putter for 20-60 tusind kr værdig i et skab til omkring de 3000 kr.

Det ville svare til at køre i en fin og dyr sportsvogn, også køre uden forsikring ? Hm.. Jeg undre mig :neutral:
Men for mange mennesker er det også spørgsmål om økonomi. Som begynder skulle jeg hoste op med:

• Jagttegn: 3000.-
• Tilmelding til jagttegn: 250.-
• For at få tegnet: 250.-
• Skab: 2500.-
• Våben tilladelse: 850.-
• Våben uden sigte middel 5000.-


Det er næsten 12.000.- og for mig er det bare rigtig mange penge. Modsat Lars Løkke, så er 2000.- hvad jeg kan lægge til side på en måned hvis det er en god måned.

Så handler det om at prioriterer.
Tror jeg at der vil blive begået indbrud i min lejlighed? Nej, faktisk ikke. Bor i et godt område. Så vil jeg hellere smide 10k på et kikkertsigte frem for et bedre skab.
... assistance from a distance!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Kalthoff » 21. nov 2013, 12:23

Det står jo enhver frit for at anskaffe et skab der udover at leve op til lovens krav, også har lækre detaljer, smarte farver, velour og læder, afstemt belysning, røgmaskine og sød musik.

Men det faktum at sådanne skabe ikke er til at opdrive på det danske marked, tyder på at danske jægere vælger at prioritere lækre våben og lækre jagtoplevelser højere end lækre våbenskabe.

Selv har jeg indlagt diodebaseret lys i mit ellers helt normale skafor blå skab, og er meget glad for det. Næste modifikation bliver noget tykt stof eller kunstlæder eller lignende til indvendig polstring, dels for udseendets skyld, og dels for at dæmpe dåselyden når man rammer skabet. Egentligt underligt der ikke er opstået et udbud af hel og halvfærdige produkter til at smuksere sit skab. Men måske skytter og jægere er så tilpas handy at de hellere gør det helt selv.

Ønsker man af den ene eller den anden grund et højere sikringsniveau end skafor blå, må man gerne købe det i stedet. Skafor blå er et minimumskrav, man må gerne gå højere op. Man kan sagtens få højere niveau end skafor rød også. Det er fuldt lovligt at gå højere op, det er alene et spørgsmål om betalings evne, betalings vilje, plads og gulves bæreevne.

Men man skal huske på at forsikringen dækker det økonomiske tab når blot man opfylder minimumskravene for dækning.

Men har man f.eks. en samling historiske våben med hver deres specielle historie, tilknytning til kendte personer, historiske begivenheder etc. så kan der jo være god mening i at sikre dem udover lovens og forsikringens krav.

Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Nichlas » 21. nov 2013, 12:25

BentxBetjent skrev:Nu er det jo forbrugerne/kunderne der bestemmer i sidste ende...

Hvis der i Danmark var nok kunder til de sikre/fancy/showrooms skabe... Så ville der helt sikkert også være et stort udvalg af skabe/forhandlere.

Du kan da have ret i at det må være en federe fornemmelse at stille sin +50 kilos riffel ind i et lækkert skab, fremfor det grimme grå Bilkaskab... :bowdown:

Haha ja du har helt ret :numberone: :eek:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7723
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af T-REX » 21. nov 2013, 12:31

Her: http://www.hartmann-tresore.com/fileadm ... e_2012.pdf er der et katalog fra Hartmann Tresore.

De tilbyder bl.a. at du kan få dit skab Airbrushed, ligesom de laver lækre skabe på licens, for Remington, der er godkendt efter EN standarderne.

PerD har vist aftale med dem.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Nichlas » 21. nov 2013, 12:34

Kalthoff skrev:Det står jo enhver frit for at anskaffe et skab der udover at leve op til lovens krav, også har lækre detaljer, smarte farver, velour og læder, afstemt belysning, røgmaskine og sød musik.

Men det faktum at sådanne skabe ikke er til at opdrive på det danske marked, tyder på at danske jægere vælger at prioritere lækre våben og lækre jagtoplevelser højere end lækre våbenskabe.

Selv har jeg indlagt diodebaseret lys i mit ellers helt normale skafor blå skab, og er meget glad for det. Næste modifikation bliver noget tykt stof eller kunstlæder eller lignende til indvendig polstring, dels for udseendets skyld, og dels for at dæmpe dåselyden når man rammer skabet. Egentligt underligt der ikke er opstået et udbud af hel og halvfærdige produkter til at smuksere sit skab. Men måske skytter og jægere er så tilpas handy at de hellere gør det helt selv.

Ønsker man af den ene eller den anden grund et højere sikringsniveau end skafor blå, må man gerne købe det i stedet. Skafor blå er et minimumskrav, man må gerne gå højere op. Man kan sagtens få højere niveau end skafor rød også. Det er fuldt lovligt at gå højere op, det er alene et spørgsmål om betalings evne, betalings vilje, plads og gulves bæreevne.

Men man skal huske på at forsikringen dækker det økonomiske tab når blot man opfylder minimumskravene for dækning.

Men har man f.eks. en samling historiske våben med hver deres specielle historie, tilknytning til kendte personer, historiske begivenheder etc. så kan der jo være god mening i at sikre dem udover lovens og forsikringens krav.

Haha ja vi kan vel alle blive enige om at det er federe et flot og elegant skab, med rigtig god sikring :) og det er jo hvad vi har af værdiger i livet, jeg har altid elsket US designet våbenskabe, og pengeskabe jeg enda tosset nok til at købe et måske to uden at have noget putte i dem, og self er det også forsikringen .. Men vis man er glad for det så kan man ikke bare altid gå ud og købe en ny, der er også mange hunde i samme race, men du måske kun glad for en, det mit synspunkt :D

Besvar