Råd søges om Kahles ZF84 ???

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Tune
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24. jun 2009, 16:05
Interesser: Champagne og damer
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 1 time

Råd søges om Kahles ZF84 ???

Indlæg af Tune » 16. jan 2012, 15:07

Jeg har indhentet et tilbud på en 6x42 Kahles zf84 kikkert bygget i 1990, med original montage til en SSG69. Har fået et tilbud på 7500kr. Er der nogen der har erfaringer med denne kikkert og hvad er der af generelle ting at være opmærksom på med en mere end 20 år gammel kikkert. Denne kikkert skulle efter sigende slå alle kikkerter mht. lysgennemstrømning og skulle være umulig at tage livet af...
Senest rettet af Refraktorius 16. jan 2012, 16:08, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift justeret til at passe til indhold. Det giver flere og bedre svar, og sparer folks tid hvis de ikke kan bidrage.

Brugeravatar
Langebo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. nov 2005, 16:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 24 times

Råd søges om Kahles ZF84 ???

Indlæg af Langebo » 16. jan 2012, 19:19

http://www.clunycountrystore.co.uk/inde ... &catId=104

prøv og kigge her du kan få en ny zeiss til med lys til samme penge ved godt du skal købe en montage der til men ..


send ham en mail og be om en skarp pris den plejer at komme samme dag eller næste

der er en ny zeiss 6x42 uden lys til 600 pund ca 5500 kr tror du ikke man kan få en ny montage til din riffel til et par tuser

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Råd søges om Kahles ZF84 ???

Indlæg af Lassescout » 17. jan 2012, 08:40

Jeg har en endnu ældre Kahles 3-12 X 56. Den er tung som helvede, og garanteret umulig at slå ihjel. Skulle den gå i stykker, reparerer de den på fabrikken uden beregning. Men den er sandt at sige ikke nogen vinder hvad lysgennemstrømning angår, faktisk er det noget af det dårligste jeg har set overhovedet. Derudover skal du være klar over, at der er sket en masse indenfor glastyper, polering og overfladecoating på 20 år. Så mit bud er: Glem den Kahles, den er alt for dyr i forhold til, hvad du får ud af det.

Hvis du vil have en mekanisk superrobust kikkert, og give lidt køb på tusmørkeydelsen, er det Leupold du skal have. Vil du ikke gå på kompromis nogen steder, er det Zeiss, Schmidt & Bender eller Swarovski du skal have. Da de er en smule pebrede at betale, ville jeg kigge efter en brugt kikkert af et af de nævnte mærker. Har den bare to år på bagen, er du nede under den pris du nævner for en meget bedre kikkert.

Jeg har også med interesse læst anmeldelserne af Nightforce modellerne. Kunne være et interessant bekendtskab, men de er meget robust byggede, og virker en smule klodsede på mig.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
CKN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 28. maj 2004, 22:00
Interesser: Jagt,skydning, genladning
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 13 times

Re: Råd søges om Kahles ZF84 ???

Indlæg af CKN » 17. jan 2012, 22:43

Jeg har en Kahles zf69 6x42, som er meget lig.
Vil nok sige at til 7500 kr, kunne jeg finde bedre alternativer.
Du er velkommen til at se og prøve min, hvis du kommer på disse kanter.

Mvh.
Carsten

Brugeravatar
Thoett
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 19. mar 2008, 22:05
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 63 times

Re: Råd søges om Kahles ZF84 ???

Indlæg af Thoett » 17. jan 2012, 22:50

Tune skrev:Jeg har indhentet et tilbud på en 6x42 Kahles zf84 kikkert bygget i 1990, med original montage til en SSG69. Har fået et tilbud på 7500kr. Er der nogen der har erfaringer med denne kikkert og hvad er der af generelle ting at være opmærksom på med en mere end 20 år gammel kikkert. Denne kikkert skulle efter sigende slå alle kikkerter mht. lysgennemstrømning og skulle være umulig at tage livet af...
7500kr er for meget for sådan en kikkert, de bliver tit solgt på e-gun for 4-600 euro og det er under halv pris af hvad du skal betale for den du har set på
Hilsen Thoett

Tune
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24. jun 2009, 16:05
Interesser: Champagne og damer
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 1 time

Re: Råd søges om Kahles ZF84 ???

Indlæg af Tune » 18. jan 2012, 14:36

Tak for input. Havde ellers hoert at lys skulle vaere perfekt paa denne kikkert. Synes bare det kunne vaere sjovt at have originalkikkert og montage til SSG69eren, men holder mig nok til Kahles 312k som jeg har hoert meget godt om ogsaa.

Brugeravatar
Hornum
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 16. apr 2006, 18:33
Interesser: Mercedes G, Militær, skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Råd søges om Kahles ZF84 ???

Indlæg af Hornum » 23. feb 2012, 22:29

Davs!

Vi har også en ssg69 med den kikkert.
Den er meget robust, tror kun jeg har set samme ved ting til forsvaret. Det er den jo sådan set også lavet til militært brug.
Folk i grøn tøj, har det med at bruge deres grej lidt hårdere end folk normalt.

Afstandstromlen passer sammen med almindelig militærammunition, hvilket du formentlig ikke vil få i andre kikkerter.

Hvis du får fat i den originale montage, er det også meget nemt at tage kikkerten af. Indskydningen passer stadig.

Men prisen er for høj. Den burde kunne findes billigere andre steder.
Ellers kunne du finde dig en ZF95. http://www.scopetica.com/catalog/produc ... cts_id=107 Den nyere model.

Jeg er rigtig godt tilfreds med vores!!

:sniper:

Besvar