Hvorfor skydebriller?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Brugeravatar
Foto
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 20. okt 2010, 21:31
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Foto » 7. jul 2011, 22:03

Jeg ser at der kræves skydebriller på flere skydebaner. Men hvad skal de beskytte imod? Hylstre? Lerduerester? Jeg er meget for sikkerhed osv og bruger både sikkerhedssele i bilen og høreværn på jagt m.v. men jeg kan simpelthen ikke se hvad skydebrillerne skal beskytte mig imod. Som skadestuelæge gennem mange år har jeg "set alt" men aldrig set nogen få skadet øjnene (eller noget som helst andet) på en skydebane. Fatter det ærligt talt ikke.
Jeg er også afhængig. Af riffelskydning.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Lycon » 7. jul 2011, 22:10

Foto skrev:Jeg ser at der kræves skydebriller på flere skydebaner. Men hvad skal de beskytte imod? Hylstre? Lerduerester? Jeg er meget for sikkerhed osv og bruger både sikkerhedssele i bilen og høreværn på jagt m.v. men jeg kan simpelthen ikke se hvad skydebrillerne skal beskytte mig imod. Som skadestuelæge gennem mange år har jeg "set alt" men aldrig set nogen få skadet øjnene (eller noget som helst andet) på en skydebane. Fatter det ærligt talt ikke.
Det er lige indtil du har oplevet en hylstersprængning, eller en ricochet fra et fragment. Back-blast, specielt fra .22'ere og .32ACP der arbejder med rent blow-back har det med at smide krudtpartikler og andet slam bagud.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Martin8700
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 229
Tilmeldt: 13. feb 2011, 18:48
Interesser: Jagt, Våben, Flugtskydning
Geografisk sted: Horsens, Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 16 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Martin8700 » 7. jul 2011, 22:13

på spidsduerne der flyver hen over en kan der også ryge nogle stumper af lerduen ind i hovedet på dig. har jeg i hvertfald oplevet hvis man er hurtig til at skyde den

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af HappyNanoq » 7. jul 2011, 22:18

Visse skydebaner er forsikrede - det kan være et krav derfra.

Har selv stået med et fjæs fuldt af splinter fra en knust lerdue... og været glad for mine skydebriller.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Bissen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 921
Tilmeldt: 8. maj 2006, 18:58
Interesser: Airbrush og våben.
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Bissen » 7. jul 2011, 22:23

På vores elskede ulfborg tur i år, blev shaker ramt ret hårdt i hovedet af noget gas / splint fra en revolver. Havde det ramt ham i øjet er jeg ret sikker på han var blevet blind. Det var ikke engang ham selv som skød den så det lille stykke må have fløjet ret langt.

Dog skal det siges at jeg ikke selv bruger skydebriller. :wall:

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1552
Tilmeldt: 8. jun 2006, 09:00
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 25 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af japh » 7. jul 2011, 22:28

.. og når man så begynder at skyde på stål kommer der tit nogle projektilrester tilbage - jeg har efterhånden pillet en del ud af arme, ben, mave, t-shirts m.m.

Og har også haft et par stykker til at ramme brillerne .. :blink:
-jens

Brugeravatar
Foto
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 20. okt 2010, 21:31
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Foto » 7. jul 2011, 22:30

Nå, men der var da et par brugbare forklaringer. Jeg troede det hørte til de ekstreme sjældenheder men det gør det åbenbart ikke. Takker.
Jeg er også afhængig. Af riffelskydning.

Holmer
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 380
Tilmeldt: 9. nov 2009, 21:54
Interesser: Luftgevær PCP & Fjeder
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Holmer » 8. jul 2011, 20:35

OLIE ELLER KRUDTSLAM
fik noget i det ene øje på skyde bane i 2005 før udsendelse til kosovo
tog ikke særlig notits af det det sved bare lidt :evil:
MEN DAGEN EFTER :cry:
det var som at have fået svejse øjne
dagen gik med nedrullede gardiner og have meget ondt af sig selv :oops:
så pas på jeres øjne

MVH
HOLMER
HW 100 S 4,5
Falcon T50 10-50x60 field target scope

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 284
Tilmeldt: 15. mar 2008, 02:28
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Gysse » 18. jul 2011, 06:57

Foto skrev:Jeg ser at der kræves skydebriller på flere skydebaner. Men hvad skal de beskytte imod? Hylstre? Lerduerester? Jeg er meget for sikkerhed osv og bruger både sikkerhedssele i bilen og høreværn på jagt m.v. men jeg kan simpelthen ikke se hvad skydebrillerne skal beskytte mig imod. Som skadestuelæge gennem mange år har jeg "set alt" men aldrig set nogen få skadet øjnene (eller noget som helst andet) på en skydebane. Fatter det ærligt talt ikke.

Bliver man ramt på kinden af et lille fragment eller krudtslam så tager man sjældent på skadestuen med det, bliver man ramt i øjet så gør man.... med mindre man har sine briller på :-) Så enten pudser man brillerne, eller hvis de virkelig har været nødvendige, så smider man dem ud.

Det er nok på grund af brillekravet at du ikke har set skader fra skydebanen.
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

Amatøren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 17. sep 2008, 12:12
Interesser: Skydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Amatøren » 18. jul 2011, 13:23

Nu har folk verden over, skudt lystigt løs i langt over 100 år, både på hinanden og på bane uden brug af briller,
så jeg betragter det som en gang pop. Har da fået lidt krudtslam og lidt duestøv i øjnene, men betragter det som en del af sporten.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Lycon » 18. jul 2011, 13:43

Amatøren skrev:Nu har folk verden over, skudt lystigt løs i langt over 100 år, både på hinanden og på bane uden brug af briller,
så jeg betragter det som en gang pop. Har da fået lidt krudtslam og lidt duestøv i øjnene, men betragter det som en del af sporten.
Når jeg læser din udtalelse kan jeg ikke lade være med at skæve op til venstre, og se på din brugernavn. :blink:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Yamamoto » 18. jul 2011, 21:29

Amatøren skrev:Nu har folk verden over, skudt lystigt løs i langt over 100 år, både på hinanden og på bane uden brug af briller,
så jeg betragter det som en gang pop. Har da fået lidt krudtslam og lidt duestøv i øjnene, men betragter det som en del af sporten.
Tjah, der var en gang jeg også mente at det var 'over-paranoia' at bruge sikkerhedsbriller, men jeg er blevet klogere. Personligt har jeg selv fået et fragment af et-eller-andet tilbage i panden på 25 meters afstand som stadig havde fart nok på til at bryde huden så det blødte et par dråber, og det var endda efter skud på pap med sanddækket vold bagved. Når der så skydes på stål, så er der masser af fragmenter i luften, og det slår nemt 15 meter tilbage.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Mapzter » 18. jul 2011, 21:34

Amatøren skrev:Nu har folk verden over, skudt lystigt løs i langt over 100 år, både på hinanden og på bane uden brug af briller,
så jeg betragter det som en gang pop. Har da fået lidt krudtslam og lidt duestøv i øjnene, men betragter det som en del af sporten.
For 30-40 år siden var der også en del som mente at høreværn var noget pop.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Cimbox
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 9. feb 2010, 18:30
Interesser: Drengerøvs interesser
Geografisk sted: Rødovre
Has thanked: 1 time

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Cimbox » 18. jul 2011, 22:46

Lycon skrev:
Amatøren skrev:Nu har folk verden over, skudt lystigt løs i langt over 100 år, både på hinanden og på bane uden brug af briller,
så jeg betragter det som en gang pop. Har da fået lidt krudtslam og lidt duestøv i øjnene, men betragter det som en del af sporten.
Når jeg læser din udtalelse kan jeg ikke lade være med at skæve op til venstre, og se på din brugernavn. :blink:
:rolf:
Rigtige jægere har en der både kan stå, og vise rejsning !

Amatøren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 17. sep 2008, 12:12
Interesser: Skydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Amatøren » 19. jul 2011, 02:05

Lycon skrev: Når jeg læser din udtalelse kan jeg ikke lade være med at skæve op til venstre, og se på din brugernavn. :blink:
:goodpost: Ganske god humor.

Der ligger nu mere end 10 års meget aktiv skydning bag det vildledende navn.

Men fortsætter tendensen med alt det der sikkerhedsudstyr, går der nok ikke lang tid før du også skal have halstørklæde på når du er på banen,
for man kan sikkert finde en som engang fik en skramme på halsen, herefter skal du sikkert også ha hat på, for der kunne jo falde en lerduestump ned i hovedet på dig.
etc etc etc.........

Man må bare acceptere, at livet er en farlig legeplads.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Raptor357 » 19. jul 2011, 07:43

Jeg har oplevet at mine almindelige briller afviste et hylster, men jeg har også oplevet at de har fastholdt et hylster under øjet. det gav et lille brandsår.
Splat når man skyder på stål er helt normalt og gør sikkerheds briller til et must.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Fast Fumble » 19. jul 2011, 09:42

Amatøren skrev:Men fortsætter tendensen med alt det der sikkerhedsudstyr, går der nok ikke lang tid før du også skal have halstørklæde på når du er på banen,
for man kan sikkert finde en som engang fik en skramme på halsen, herefter skal du sikkert også ha hat på, for der kunne jo falde en lerduestump ned i hovedet på dig.
Hvordan kan det være at nogen tror, at bare man pådutter moddebattøren nogle rabiate og helt ude i hampen meningen, og indleder med "Men fortsætter tendensen..." så har man et troværdigt argument?!? Det er da noget forfærdeligt vrøvl! Debatter nu sagligt.

Faktum er: I DDS regi er der ikke krav om sikkerhedsbriller, ikke engang hvis dy skyder med .357Magnum i en stenet bagvold. Her vælger mange alligevel briller, men det er ikke påbudt, så det er ikke snærende påbud man er plaget af. I DSF regi er der brillepåbud, men med den udbredte anvendelse af stål, ville andet også være uansvarligt. Der er ikke, og kommer ikke, krav om halstørklæde og hat.
Amatøren skrev:Man må bare acceptere, at livet er en farlig legeplads.
Har du sikkerhedssele på når du kører bil? Eller er trafikken bare en farlig legeplads? Min far brugte ikke høreværn, han syntes ikke det larmede så meget. Med tiden blev problemet endda mindre og mindre. Faktisk nogenlunde omvendt proportionalt med volumen på TV avisen om aftenen, tror jeg...

Jeg har været borte fra motocross i 8 år nu. Da jeg vil starte lidt op igen, opdager jeg at der er indført krav om neck-brace (halskrave). Lidt analogt med dit halstørklæde, faktisk. Man kan få nogle billige lorte braces som ikke rigtig er til andet end besvær, eller nogle fine nogen til 2500,- Det synes jeg jo er lidt irriterende, så skal jeg ud at købe sådan en også. Og hvorfor nu det? Bare fordi der er 3-4-5 stykker over de sidste 10 år der har fået svære nakkeskader.

Et eller andet sted skal der være plads til løbende at forbedre sikkerheden.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Caspian1911 » 19. jul 2011, 10:04

Amatøren skrev:Man må bare acceptere, at livet er en farlig legeplads.
De kloge lærer af andres fejl, de dumme må selv erfare :wall:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Stoffer » 19. jul 2011, 10:09

Amatøren skrev:Men fortsætter tendensen med alt det der sikkerhedsudstyr, går der nok ikke lang tid før du også skal have halstørklæde på når du er på banen,
for man kan sikkert finde en som engang fik en skramme på halsen, herefter skal du sikkert også ha hat på, for der kunne jo falde en lerduestump ned i hovedet på dig.
etc etc etc.........

Man må bare acceptere, at livet er en farlig legeplads.

Desværre har "amatøren" ret, vores politikere lovgiver udfra samme princip. Vi kender vel alle knivloven der blev til i hast fordi enkelt sager dominerede beslutningsgrundlaget.
Lignende eksempler er der mange af.
Derfor mener jeg at gamle danmark ved ar gå i stå!
Al form for risiko i livet skal elimineres af bedre vidende (politikere)
Børn og voksne skal pakkes ind i vat, for tænk nu hvis!!

Stoffer
Senest rettet af Lycon 19. jul 2011, 13:05, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Caspian1911 » 19. jul 2011, 10:41

Stoffer skrev:Men fortsætter tendensen med alt det der sikkerhedsudstyr, går der nok ikke lang tid før du også skal have halstørklæde på når du er på banen,
for man kan sikkert finde en som engang fik en skramme på halsen, herefter skal du sikkert også ha hat på, for der kunne jo falde en lerduestump ned i hovedet på dig.
etc etc etc.........

Man må bare acceptere, at livet er en farlig legeplads

Desværre har "amatøren" ret, vores politikere lovgiver udfra samme princip. Vi kender vel alle knivloven der blev til i hast fordi enkelt sager dominerede beslutningsgrundlaget.
Lignende eksempler er der mange af.
Derfor mener jeg at gamle danmark ved ar gå i stå!
Al form for risiko i livet skal elimineres af bedre vidende (politikere)
Børn og voksne skal pakkes ind i vat, for tænk nu hvis!!Stoffer
Nu er jeg i den situation, at jeg har 10% syn tilbage på mit venstre øje efter en ulykke, som kostede mig 10 dages hospitalsophold og 2 måneders sygemelding samt jævnlige gener 3 år efter. Dette kunne være undgået ved anvendelse af beskyttelsesbriller.
Jeg er blevet klog af skade - jeg håber i andre vil lære af min fejl!
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Amatøren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 17. sep 2008, 12:12
Interesser: Skydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Amatøren » 19. jul 2011, 10:49

Stoffer skrev:
Desværre har "amatøren" ret, vores politikere lovgiver udfra samme princip. Vi kender vel alle knivloven der blev til i hast fordi enkelt sager dominerede beslutningsgrundlaget.
Lignende eksempler er der mange af.
Derfor mener jeg at gamle danmark ved ar gå i stå!
Al form for risiko i livet skal elimineres af bedre vidende (politikere)
Børn og voksne skal pakkes ind i vat, for tænk nu hvis!!Stoffer
:goodpost: Herligt at der er nogen som fanger pointen.

Og til Fumble.
Jeg bruger sele når jeg kører bil, men kun fordi jeg ikke vil betale bøden. Forsvandt bødestraffen, forsvandt min sele i samme sekund.
Er hamrende træt, af det der allestedsnærværende overformynderi.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Great Dane » 19. jul 2011, 11:17

Amatøren skrev:
:goodpost: Herligt at der er nogen som fanger pointen.

Og til Fumble.
Jeg bruger sele når jeg kører bil, men kun fordi jeg ikke vil betale bøden. Forsvandt bødestraffen, forsvandt min sele i samme sekund.
Er hamrende træt, af det der allestedsnærværende overformynderi.
Det har ikke en skid med overformynderi at gøre, men derimod at sikre sig videst muligt. Jeg tror at din ovenstående bemærkning tangerer enhver anden Darwin award, hvis ikke du ligger adskillige klasser over tidligere dummeste udtalelse her på sitet.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Topcat » 19. jul 2011, 11:18

Amatøren skrev: Jeg bruger sele når jeg kører bil, men kun fordi jeg ikke vil betale bøden. Forsvandt bødestraffen, forsvandt min sele i samme sekund.
Er hamrende træt, af det der allestedsnærværende overformynderi.
Mon dieu! Nu er jeg jo liberal, så folk må egentlig selv bestemme om de vil køre med sele i bilen, bruge styrthjelm på MC eller beskyttelsesbriller på skydebanen, de skal bare ikke forvente at samfundet betaler regninger når det går galt (Survival of the smartest).
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Stoffer » 19. jul 2011, 11:45

Hej,


Det er ikke en dårlig ide med skydebriller, høreværn, sikkerhedsseler og andet godt.
Jeg ser dog et problem i at alt skal reguleres af love og regler!

Desværre er alt ved at være så gennemreguleret at vi som borgere bliver ligegyldige omkring det at overholde alle lovene. Vi er i en situation hvor lovene er blevet så omfattende at ingen forstår at "tolke" dem rigtigt.
Herinde kan vi ofte læse om problemer med f.x tilladelser, af den simple grund at ordensmagten selv, ikke er istand til at administrere reglerne.

Stoffer

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvorfor skydebriller?

Indlæg af Fast Fumble » 19. jul 2011, 13:02

Stoffer skrev:Desværre er alt ved at være så gennemreguleret at vi som borgere bliver ligegyldige omkring det at overholde alle lovene. Vi er i en situation hvor lovene er blevet så omfattende at ingen forstår at "tolke" dem rigtigt.
Herinde kan vi ofte læse om problemer med f.x tilladelser, af den simple grund at ordensmagten selv, ikke er istand til at administrere reglerne.
Ja, og vejret er også alt for ringe, og det bliver værre og værre! Iøvrigt er skattetrykket for højt, og der burde være statsstøtte til almindelig dansk pilsner.

Som jeg lige ridsede op et par indlæg tidligere:
Der er ikke påbud om skydebrille i DDS regi
Der ER påbud om briller i DSF regi, og det er almindelig sund fornuft.
Det er IKKE lovreguleret, og ikke styret af politikere.
Hvis du vil vide om det er nødvendigt med de gældende regler på området, så læs tråden igen, med særlig opmærksomhed på Amatørens indlæg.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar