Nikon Monarch, erfaringer?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af Michael9220 » 4. apr 2018, 23:08

Mine forældre skal til USA til september og i den forbindelse overvejer jeg at få dem til at tage en ny riffelkikkert med hjem.

Jeg har pt en Bushnell XLT Trophy 3-9x50 som jeg i øvrigt også har købt i USA, har været fuldt ud tilfreds med den, men kunne godt tænke mig en kikkert med lidt mere forstørrelse.

Jeg har kig på en Nikon Monarch 3 4-16x50. Den får umiddelbart rigtigt gode anmeldelser af brugerne på de amerikanske sider. Den kan købes til omkring 3000 kroner derovre.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af Kenned » 4. apr 2018, 23:33

Jeg har haft en Nikon kikkert, og jeg synes den var virkelig god.

"Ham hvis navn ikke må nævnes" mente at Nikon er blandt de skarpeste kikkerter af alle.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af Flugteren » 5. apr 2018, 00:04

Du får meget for pengene i en Nikon. De leverer glas til Leupold via deres Nikkor-afdeling, og Monarch-serien er generelt vurderet som værende god kvalitet for pengene.

Jeg ville lige være opmærksom angående udførsel af kikkerten. Visse kikkerter er omfattet af ITAR (International Traffic in Arms Regulations), og kan derfor kræve en eksportlicens, hvis produktet har særlige features og/eller koster over et vist beløb.

Denne forhandler (https://www.eurooptic.com/nikon-monarch ... UB482.aspx) lister en Nikon Monarch 3 som værende omfattet af ITAR, og dermed eksportrestriktioner.

Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af Michael9220 » 5. apr 2018, 00:17

Ved ikke om der er forskel på Monarch kikkerterne, når jeg ser her på Amazon, så står der umiddelbart intet om ITAR på den model jeg har fundet.

https://www.amazon.com/Nikon-Monarch-Ri ... th=1&psc=1

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af Flugteren » 5. apr 2018, 01:05

Amazons sælgere giver ikke altid en fuld beskrivelse af varen, og der står også, at den ikke sendes til Danmark.

Mange mindre sælgere vil slet ikke sælge ud af landet, da de ikke vil have en ITAR-overtrædelse hængende over dem.

Jeg ville sikre mig, at den var fuldstændigt lovligt at udføre af landet inden jeg købte den.

Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af Michael9220 » 5. apr 2018, 01:27

Der står da:

Usually ships within 6 to 10 days.
This item ships to Denmark.

Men hører lige forhandleren om den må føres ud af landet.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af Flugteren » 5. apr 2018, 01:45

Michael9220 skrev:
5. apr 2018, 01:27
Der står da:

Usually ships within 6 to 10 days.
This item ships to Denmark.

Men hører lige forhandleren om den må føres ud af landet.

Jeg får anden information:
image.png

Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af Michael9220 » 5. apr 2018, 03:31

Okay mærkeligt. Anyway, leverandøren skriver at alle riffelkikkerter er omfattet af ITAR. Kan det passe?

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 467
Tilmeldt: 23. apr 2012, 09:35
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af Jensen84 » 5. apr 2018, 07:23

Har selv en monarch 7 i skabet og den gør det Super godt! Jeg har ikke kunne finde noget jeg synes er træls ved den og den er altid knivskarp.
Vær dog opmærksom på der er sket meget siden monarch 3 - har selv haft en og det var også en rigtig god kikkert.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af High Standard » 5. apr 2018, 08:02

Hej,
Jeg har også en Monarch på en af mine rifler og ligeledes taget med hjem fra USA til 1/3 af prisen. Jeg er super tilfreds med den og den har helt sikkert en rigtig høj value for money faktor hvilket nok også er grunden til at den er så populær derovre. Min erfaring er at så længe man undgår "taktiske" kikkerter og holder sig til egentlige jagt kikkerter så får man ingen problemer. Mange forhandlere bruger ITAR bestemmelserne til selv-stramning og ønsker simpelthen ikke bøvlet med at skulle eksportere, men deres politik har altså ikke nødvendigvis noget med de officielle regler at gøre.

Hilsen

High Standard

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af HR » 5. apr 2018, 09:31

Almindelige jagtkikkerter må gerne udføres. Men reglerne er komplicerede og de store forretninger gider ikke bøvlet for at sælge to enheder til Danmark om året (eller om dagen for den sags skyld). Hvis dine forældre køber og bærer den hjem er det i de fleste tilfælde uproblematisk med mindre det er noget tacticool eller med BDC.

Overvej hvilken garanti der er på de forskellige nærker. Jeg køber Leupold når jeg er i USA fordi deres garanti er ubegrænset og world wide. Jeg behøver altså ikke sende den tilbage til en webshop i USA hvis der er noget galt med den.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af Halvautomat » 5. apr 2018, 10:17

Havde en Monarch 6-24x56
Bemærk at det er tommerør.... Kikkerten er derfor ikke så robust.
Brugte min til jagtfeltskydning og opdagede at den pludselig skød 20 cm til venstre. Kikkerten var monteret i korrekt opspændt Optilock og er hysterisk med håndtering af mine våben. Derfor har kikkerten fået et mindre slag uden jeg har opdaget det.
En Schmidt og Bender kan man slå søm i med uden der sker noget 🤣

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af Bygork » 5. apr 2018, 10:27

Jeg købte denne kikkert via uk for ca. 5 år siden. http://www.nikonsportoptics.com/en/niko ... e-bdc.html

Det er en fin kikkert. Men jeg har siden købt en brugt meopta ARTEMIS 3-12x50 og der er tale om linser og billedkvalitet af en hel anden bedre type. Jeg synes kvaliteten af monarcrh 3 ligner de billige Nikon prostaff noget som f.eks 3-9x40 der kan købes til Ca. 1500

Jeg ville klart vælge en nyere monarch model end version 3 , Xxl.dk havde i øvrigt billige monarch 3 modeller for nogle måneder siden

Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af Michael9220 » 5. apr 2018, 14:06

HR skrev:
5. apr 2018, 09:31
Almindelige jagtkikkerter må gerne udføres. Men reglerne er komplicerede og de store forretninger gider ikke bøvlet for at sælge to enheder til Danmark om året (eller om dagen for den sags skyld). Hvis dine forældre køber og bærer den hjem er det i de fleste tilfælde uproblematisk med mindre det er noget tacticool eller med BDC.

Overvej hvilken garanti der er på de forskellige nærker. Jeg køber Leupold når jeg er i USA fordi deres garanti er ubegrænset og world wide. Jeg behøver altså ikke sende den tilbage til en webshop i USA hvis der er noget galt med den.

/HR
Jeg kan se at der står BDC ved kikkerten, hvad er det og hvorfor kan man så ikke tage den med ud?

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af High Standard » 5. apr 2018, 15:12

Hej,

BDC er bullit drop compensator og består dybest set af tre ringe ned af den lodrette akse hvor man efter at have indskudt på 100 m derefter kan bruge ringene, når der skydes på 200 og 300 m - det er ikke fancy men virker ganske udemærket.

Jeg ved heller ikke hvorfor man ikke skulle kunne tage dem med - jeg gjorde de i alt fald og uden problemer :smile:

Hilsen

High Standard

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af T-REX » 5. apr 2018, 17:48

Der er ikke problemer med riffelkikkerter ud af USA, så længe det er jagtkikkerter, og ikke taktiske typer.

Dvs. undgår man Mil-Dot eller MRAD med taktisk sigtekors, så er der ingen problemer.

Flere producenter/forhandlere melder at alle riffelkikkerter er ITAR, så de slipper for, at skulle tage stilling, og blive generet, af eksport.


Vedr. Nikon, så har jeg en lidt ældre Nikon Team Primos 3-9x40, der reelt er den gamle Nikon Monarch UCC (ca. 1995-2000), og jeg er super tilfreds, med denne.
Den har Nikon DBC, som man skal huske, at er et sigte, der ikke er medforstørrende, så man kan er nødt til at lave beregninger, for alle forstørrelser...
Jeg har dog den holdning, at er du så langt ude, at du skal bruge dit BDC (eller tilsvarende sigte) Så er du så langt ude, at du alligevel skal op på maks forstørrelse. :giggle:

Jeg bruger MRD (Most recommended distance) indskydning, og så kan jeg holde ligepå, ud til ca. 180 meter, med min riffel, til et Rensdyr.
Over 180 meter, så er jeg alligevel på maks forstørrelse, og skal lige checke mine BDC indstillinger.

At jeg så er en elendig riffelskytte :oops: :wall: , og sjældent skyder til dyr, på mere end 150 meter, det er så noget helt andet. :giggle:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af Michael9220 » 5. apr 2018, 18:01

JRexA skrev:
5. apr 2018, 17:48
Der er ikke problemer med riffelkikkerter ud af USA, så længe det er jagtkikkerter, og ikke taktiske typer.

Dvs. undgår man Mil-Dot eller MRAD med taktisk sigtekors, så er der ingen problemer.

Flere producenter/forhandlere melder at alle riffelkikkerter er ITAR, så de slipper for, at skulle tage stilling, og blive generet, af eksport.


Vedr. Nikon, så har jeg en lidt ældre Nikon Team Primos 3-9x40, der reelt er den gamle Nikon Monarch UCC (ca. 1995-2000), og jeg er super tilfreds, med denne.
Den har Nikon DBC, som man skal huske, at er et sigte, der ikke er medforstørrende, så man kan er nødt til at lave beregninger, for alle forstørrelser...
Jeg har dog den holdning, at er du så langt ude, at du skal bruge dit BDC (eller tilsvarende sigte) Så er du så langt ude, at du alligevel skal op på maks forstørrelse. :giggle:

Jeg bruger MRD (Most recommended distance) indskydning, og så kan jeg holde ligepå, ud til ca. 180 meter, med min riffel, til et Rensdyr.
Over 180 meter, så er jeg alligevel på maks forstørrelse, og skal lige checke mine BDC indstillinger.

At jeg så er en elendig riffelskytte :oops: :wall: , og sjældent skyder til dyr, på mere end 150 meter, det er så noget helt andet. :giggle:
Vil det helt basalt sige at hvis jeg tager på skydebanen og indskyder riflen på 100 meters afstand med f.eks. 12 i forstørrelse, at jeg så vil ramme et andet sted hvis jeg skruede forstørrelsen op til 16 på de samme 100 meter?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af T-REX » 5. apr 2018, 19:25

Michael9220 skrev:
5. apr 2018, 18:01

Vil det helt basalt sige at hvis jeg tager på skydebanen og indskyder riflen på 100 meters afstand med f.eks. 12 i forstørrelse, at jeg så vil ramme et andet sted hvis jeg skruede forstørrelsen op til 16 på de samme 100 meter?
Det det betyder er, at centrum af trådkorset, vil ramme samme sted, på samme afstand, uanset forstørrelse.

Men de andre sigtepukter, i BDC sigtet, de vil ramme forskellig astand, alt efter forstørrelsen.

Her er beregnede sigtepunkter, for en .308'er med Oryx 165 Grains fabriksammo, med Nikon 4-16 BDC
Billedet er genereret, med Strelok Pro
"Målet"(Gul Prik) er på 200 meter.

4X
4xNikon.png
16X
16xNikon.png
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af Michael9220 » 5. apr 2018, 19:48

JRexA skrev:
5. apr 2018, 19:25
Michael9220 skrev:
5. apr 2018, 18:01

Vil det helt basalt sige at hvis jeg tager på skydebanen og indskyder riflen på 100 meters afstand med f.eks. 12 i forstørrelse, at jeg så vil ramme et andet sted hvis jeg skruede forstørrelsen op til 16 på de samme 100 meter?
Det det betyder er, at centrum af trådkorset, vil ramme samme sted, på samme afstand, uanset forstørrelse.

Men de andre sigtepukter, i BDC sigtet, de vil ramme forskellig astand, alt efter forstørrelsen.

Her er beregnede sigtepunkter, for en .308'er med Oryx 165 Grains fabriksammo, med Nikon 4-16 BDC
Billedet er genereret, med Strelok Pro
"Målet"(Gul Prik) er på 200 meter.

4X
4xNikon.png

16X
16xNikon.png
Tak Jesper, så avanceret kommer jeg sku nok slet ikke til at bruge den alligevel :)

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af Sviptue » 5. apr 2018, 21:00

Tag nu ud til en forhandler og kig i og sammenlign forskellige kikkerter. Skulle for et stykke tid siden købe en ny og kunne ved en forhandler se igennem Kahles, S&B, Nikon, Leupold, Zeiss og Vixen (der forøvrigt skulle give smæk for krkr). Endte med ikke at købe, hvad jeg umiddelbart havde tænkt mig.
In spite of the cost of living, its still popular

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af T-REX » 6. apr 2018, 03:51

Hvis du skal sammenligne Nikon, med topmodeller, fra de "store" så skal du huske, at kigge, på Nikons Monarch 7 Serie.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Nikon Monarch, erfaringer?

Indlæg af Michael9220 » 23. jul 2018, 11:14

Vil lige give en tilbagemelding på denne, jeg endte med at købe en Vortex Crossfire 4-16x50 her i Danmark i stedet. Jeg tog ud og så kikkerten i butikken og fik læst lidt anmeldelser på kikkerten og mærket. Tror det er et godt køb.

Besvar